Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
Jag skrev Teknikmagasinet så han själv fick kläcka ur sig Dell
Med andra ord är du inte att lita på.
Litar mer på honom än dig, här i hifi-delen. Du verkar mest vilja provocera, här i hifi-delen.
Jocke skrev:Tack Jax!
Jag kan varken styrka eller ifrågasätta det du skriver men uppfattar det som klart vederhäftigt och som du skriver så var det DAX!
Som jag förstår dig kan det uppstå modulation men du kan inte säga om den går att detektera med våra sinnen, eller?
/Jocke
MagnusÖstberg skrev:m_persson79 skrev:Passa på att kolla på vår Inspiron mini 10, den har en Atom-processor och Intel GMA 900-grafikkort som förvisso får långt under 1000 i 3DMark06 men jag tycker ändå att det känns najs med 1-2 fps i spel. Polarens HP med nVidias GTX 285 får >50 fps i Far Cry 2 och runt 17.000 i 3DMark06 men jag tycker ändå att Dell mini 10 känns mer stabil på något sätt när jag spelar Harpan. Polarens tekniska manual är tjockare, det tycker jag är jobbigt. Det tyder på att HPn är dåligare. Mätningar i 3DMark06/vantage är inte viktigt. Bättre att känna efter vad som passar mig bäst. [/dålig ironi slut]
Är det din bedömning att text på internet blir roligare att läsa med eran datormodell?
Jax skrev:Jocke skrev:Tack Jax!
Jag kan varken styrka eller ifrågasätta det du skriver men uppfattar det som klart vederhäftigt och som du skriver så var det DAX!
Som jag förstår dig kan det uppstå modulation men du kan inte säga om den går att detektera med våra sinnen, eller?
/Jocke
Tackar. Nej jag kan inte idag säga om det är ett problem då jag inte testat det själv.
Flint skrev:m_persson79 skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
Litar mer på honom än dig, här i hifi-delen. Du verkar mest vilja provocera, här i hifi-delen.
För att jag ifrågasätter de som ifrågasätter.
m_persson79 skrev:Flint skrev:m_persson79 skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte jag
För att jag ifrågasätter de som ifrågasätter.
Jo, att du försöker framstå som ovanligt klok är det nog få som missat.
Ranefjord skrev:eller motståndare till fundamentalism.
Ranefjord skrev:eller motståndare till fundamentalism.
Flint skrev:Jag försöker inget annat än att förstå.
Jax skrev:
Nåväl, i trådens tema räcker det att tala om FM med låg modulationsgrad. Ett sätt att åstadkomma detta känner vi alla till i form av ambulansen som passerar oss. Hurusom sirenens tonhöjd minskar vid passagen. När den kommer mot oss låter sirenen högre i ton och när den fjärmar sig låter den lägre. Det kallas dopplereffekten. Jag skulle tro att det är den effekten Göran avsåg att demonstrera med vinglaset. Tonen blir lite högre om vi plingar på glaset och för det emot oss.
Huruvida detta är ett problem i återgivningssammanhang överlämnar jag åt tråden att behandla. Jag vill bara ge grunderna för modulation.
Jax skrev:
Beat? Hört det förr?![]()
KarlXII skrev:Det är väl inte konstigare än att man får försöka bevisa det man hävdar.
Vad är problemet?
Att Flint frågar IÖ om sådant ibland tycker jag inte är ett dugg märkligt.
IÖ här en särställning på forumet och behöver inte bevisa någonting längre. Sen att det ser en smula märkligt ut när han hänvisar till egna tester och försök han gjort, där inga anteckningar eller protokoll finns kvar och där det senare framkommer att han gjort dem tidiga tonåren, eller ibland tidigare, kan nog se ganska märkligt ut för nytillkomna tittare eftersom allt annat nagelfars med minutiös noggrannhet.
Erik_AA skrev:KarlXII skrev:Det är väl inte konstigare än att man får försöka bevisa det man hävdar.
Vad är problemet?
IÖ här en särställning på forumet och behöver inte bevisa någonting längre. Sen att det ser en smula märkligt ut när han hänvisar till egna tester och försök han gjort, där inga anteckningar eller protokoll finns kvar och där det senare framkommer att han gjort dem tidiga tonåren, eller ibland tidigare, kan nog se ganska märkligt ut för nytillkomna tittare eftersom allt annat nagelfars med minutiös noggrannhet.
Jag tror aldrig någonsin (eller kanske någon enstaka gång) jag sett ett testprotokoll redovisas på detta forum. Något som kanske skulle underlätta referenser till gamla resultat var om alla gamla MoLT:ar var public domain på internet.
Erik_AA skrev:KarlXII skrev:Det är väl inte konstigare än att man får försöka bevisa det man hävdar.
Vad är problemet?
Jag tror aldrig någonsin (eller kanske någon enstaka gång) jag sett ett testprotokoll redovisas på detta forum. Något som kanske skulle underlätta referenser till gamla resultat var om alla gamla MoLT:ar var public domain på internet.
MagnusÖstberg skrev:Jag anser inte att någon har en särställning! Att ha det som grund till att alltid ifrågasätta någon är att ge sig själv ett frikort till att särbehandla någon på det sätt man själv finner rätt. Det tycker jag är fel, faktiskt ruttet.
m_persson79 skrev:Erik_AA skrev:KarlXII skrev:Det är väl inte konstigare än att man får försöka bevisa det man hävdar.
Vad är problemet?
MoLT borde finnas online! Scanna in alla artiklar, säg >1 år gamla, och publicera på LTS hemsida! Borde generera mer intresse => fler medlemmar.
IngOehman skrev:Stehpan skrev:Hejsan!
Jag skulle vilja göra lite klarläggande angående Linns "filosofii"
Linn använder en metod när de mäter hur bra en konstruktion låter som de kallar "tune method".
Den går ut på att man skall försöka upprepa melodin som man precis hört på stereon, är det lättare att "förstå musiken så är "setupen" bättre. Tex om jag har två olika CD-spelare och det är lättare att följa melodin/förstå musiken med en ena av dem så är detta den bättre CD-spelaren.
Denna metod används när man utvecklar produkter, jämför produkter och installerar produkter. När man bara sitter hemma och lyssnar på musik så får man lyssna hur man vill
Va' hygglo!
Stehpan skrev:Orsaken till att Linn använder olika tekniska lösningar är alltså inte för att Ivor eller någon annan bestämt vad som är bäst utan man använder den teknik som till en given kostnad uppfyller dessa krav (bäst tune)
Tittar man i Linns sortiment av tex högtalare så har de använt en stor mängd olika tekniska lösningar för att uppnå detta, tekniken är alltid ett medel aldrig ett mål i sig självt.
Linn har haft högtalare från 2-vägs till 5-vägs, slutna lådor, basreflex, isobarisk bas, basar styrda med reglerteknik, stora, små, fula, snygga. Kabinett i MDF, plast, aluminium.
Att spikes används istället för mjuka fötter är för att de låter bättre i ett tunedem test.
Om Linn ansåg att SD-fötter vore optimalt så skulle de utveckla en egen SD-fot-kopia.
En metod för att utvärdera (som dessutom inte fungerar när den störs av suggestionseffekter) räcker inte. Man måste förstå hur saker fungerar också, om man skall kunna hitta saker som är bättre än vad slupen selekterad, bjuder. Och det måste man göra om det inte skall bli bedrövligt dåligt.
Vad hjälper det att man kan höra skillnad på två ostämda och trasiga pianon och kan välja det minst dåliga, när inget av dem är tillräckligt bra?
Men kontentan av vad du skriver är: Linn anser "inte att SD-fötter är tillräckligt bra".
Själv undrar jag då om de alls testat SD-fötter? Om inte - hur ver de då något om dem?
Jag undrar om de ens själv vet vad deras eget "bra" betyder, eller rättare sagt vad som inte inkluderas i det.
Jag måste undra om de ens förstår att deras egen testmetodik inte ens går att testa, alltså undersöka "inåt". Testa testmetoden. Det går ju inte ens att undersöka att den är konsekvent eller generell för all musik. Dess meningsfullhet bygger ju på ett cirkelbevis och en massa obevisade antaganden. Jag påstår detta, eftersom det strider mot vetenskapsprinciperna att en sådan testmetod skall kunna undersökas annat än ur ett "träffsäkerhetsprocentperspektiv", och när man gör det verkar den ju helt värdelös.
(Jmfr: "Vi testar vår tilllagning av mat genom att försöka säga så många ord som möjligt genom association från ätandet. Den tillagning av maten som får oss att säga flest ord kallar vi "bäst", och vi ändrar tills så många ord som möjligt sägs. Men sedan när vi äter maten så gör vi det förstås som vanligt".
Finns det något argument för att maten tillagad så är bättre än annan mat? Finns det något som säger att den isolerade egenskapen "många ord" är relevant för vad som är bästa sättet att tillaga mat? Finns det något som säger att andra ens kommer att tänka på flera ord av på samma sätt tillagade mat? Finns det något som säger att tilllagningen är bra även för andra maträtter än de testade?...)
Metoden i sig är ovetenskaplig och KAN inte användas för att bevisa något annat än det som gällde dem som lyssnade första gången, och inte ens det om de är lättsuggererade.
När jag besökte Linn så fick jag veta att de där seriösa testerna för det mesta skedde hemma hos folk som jobbade på Linn, och att de gick till som så att folk tog hem apparater under utvecklingspeioden, och lyssnade hemma och använda tunedem. Fråga om blindlyssningar besvarades med min som såg ut som frågetecken.Stehpan skrev:Att Linn inte använt DC-motorer i sin skivspelare tidigare har helt enkelt berott på att de inte fått en sådan lösning att bli bättre en AC-motor (tunedem). Det är inte konstigare än så.
Helt okej förklaring.
Men den behövdes inte. Ingen har klankat på att Linn har ändrat sig. De anmäkrningar mot dem som är vanligaste är väl snarare att de INTE ändrar sig, trots att deras evangelium är så förljuget.Stehpan skrev:En annan "Linnregel", Source first är inte alls någon regel utan en prakisk erfarenhet av vilka delar i en anläggning som är viktigast när man testar med tunemethod.
Fast när man undersöker det så verkar det vara helt annorlunda. Jag skulle därför kalla det en dogm snarare än en erfarenhet. Självuppfyllande profetia kan man också kalla det, om man vet att lyssningarna sällan görs blindt.Stehpan skrev: Vid sådana tester så blir i stort sett alltid källan viktigare än försteget som i sin tur är viktigare än slutsteget som är viktigare än högtalaren.
Nej. Det stämmer inte. De delar som blir mest utslagsgivande är de som påverkar signalen mest (det är i varje fall en sannare generalisering, eftersom den bra lider av en mindre förenkling).
Och detta följer inga enkla samband om plats kedjan. Sorry, men så är det.Stehpan skrev:I praktiska termer så kan man säga att en Linnanläggning med den bästa signalkällan och de biligaste linnprylarna i resten av kedjan låter bättre än den näst bästa signalkällan och de bästa grejjorna längre ned i kedjan.
Detta kan upplevas som ganska konstigt men det är lätt att demonstrera med "tune method".
Ändå hörs det bara av dem som tror att det är så från början...Stehpan skrev:Så funkar det i vår perfekta värld
Ja i er värld kanske, det vill säga så länge ingen tycker annorlunda, för då underkänner ni ju deras uppfattning så att alla fortfarande skall vara överens om hur det låter...Stehpan skrev:Att använda denna metod för utvärdering är väldigt kraftfullt men samtidigt så är metoden värdelös för den som i första hand inte är ute efter att ha en anläggning som är optimerad för musik på detta sätt.
Linn har tonat ned Source first och en del andra saker i ett försök att bli lite mindre kontroversiella men det är nog mest ett önskemål från den fördömda marknadsavdelningen
Mvh
Steffe
Så Ivor lyder marknadsavdelningen alltså?
Sedan när då?
Han mer eller mindre ogiltigförklarade source first när jag träffade honom för en massa år sedan.
Vh, iö
Flint skrev:m_persson79 skrev:MoLT borde finnas online! Scanna in alla artiklar, säg >1 år gamla, och publicera på LTS hemsida! Borde generera mer intresse => fler medlemmar.
Molt är ingen referens utom för de fåtal personer som delat LTS åsikter.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:m_persson79 skrev:MoLT borde finnas online! Scanna in alla artiklar, säg >1 år gamla, och publicera på LTS hemsida! Borde generera mer intresse => fler medlemmar.
Molt är ingen referens utom för de fåtal personer som delat LTS åsikter.
Det skulle definitivt vara en bra information i debatten likväl.
Goran_Rudling skrev:Andren skrev:Hej Göran!
Jag har inte undvikit tråden, men jag har just nu haft massa annat att grubbla på, rätt trista saker faktiskt så jag håller forumet utanför det.
Jag kan inte samla till ett bra svar såhär i skrivande stund, men lite erfarenheter av mitt högtalarbygge kan jag iaf skriva.Goran_Rudling skrev:Andren skrev:Goran_Rudling skrev:Andren skrev:
Jag har varken spikes eller mjukfötter utan tänker rent vibrationsmässigt, vilket måste vara kärnan i detta.
Jag vill säga att frågan inte alls är enkel och jag kommer ta mig tid för ett längre svar. Men Glad midsommar så länge
Mvh Andrén
Jag har sett att du kan tänka. Och du behöver varken spikfötter, mjukfötter eller klumpfötter för att göra det.
Frågan är enkel, mycket enkel.
Förklara varför det är bra att en högtalare är rörlig vid alla förekommande frekvenser?
Förklara varför det är sämre att en högtalare bara är rörlig för höga frekvenser?
Har ställt frågan till Mattias Karlsson. Han kan inte svara.
Ber dig om ett svar.
Bäste Långtänkare Andrén,
Ställde en enkel fråga till dig för snart en vecka sen. Du har haft god tid på dig att komma med ett svar. Det enda du svarat är att frågan inte är enkel. Det svaret kom 2009-06-19 09:42
Har fortfarande inte sett svaret på mina frågor.
Kan du idag svara på frågorna ovan.
Eller behöver du mer tid?
Vad är det som är så förbaskat svårt med denna fråga.
Önskar fortfarande ett svar.
Göran Rudling
Du har nu hållit på i över en vecka att fundera ut ett svar. Hur mycket mer tid behöver du? Eller är det så att frågan är för svår för dig att besvara?
Har läst dina inlägg om ditten och dutten. Har sökt efter en tanke men inte funnit en. Tror du att du kan sätta dig ned och försöka hitta en tanke och svara på frågan jag ställde.
Med all önskvärd vänlighet,
Göran Rudling
P.S. Vad heter högtalarna på bild. Hotlips?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster