Stehpan skrev:IngOehman skrev:Stehpan skrev:Hejsan!
Jag skulle vilja göra lite klarläggande angående Linns "filosofii"
Linn använder en metod när de mäter hur bra en konstruktion låter som de kallar "tune method".
Den går ut på att man skall försöka upprepa melodin som man precis hört på stereon, är det lättare att "förstå musiken så är "setupen" bättre. Tex om jag har två olika CD-spelare och det är lättare att följa melodin/förstå musiken med en ena av dem så är detta den bättre CD-spelaren.
Denna metod används när man utvecklar produkter, jämför produkter och installerar produkter. När man bara sitter hemma och lyssnar på musik så får man lyssna hur man vill

Va' hygglo!
Stehpan skrev:Orsaken till att Linn använder olika tekniska lösningar är alltså inte för att Ivor eller någon annan bestämt vad som är bäst utan man använder den teknik som till en given kostnad uppfyller dessa krav (bäst tune)
Tittar man i Linns sortiment av tex högtalare så har de använt en stor mängd olika tekniska lösningar för att uppnå detta, tekniken är alltid ett medel aldrig ett mål i sig självt.
Linn har haft högtalare från 2-vägs till 5-vägs, slutna lådor, basreflex, isobarisk bas, basar styrda med reglerteknik, stora, små, fula, snygga. Kabinett i MDF, plast, aluminium.
Att spikes används istället för mjuka fötter är för att de låter bättre i ett tunedem test.
Om Linn ansåg att SD-fötter vore optimalt så skulle de utveckla en egen SD-fot-kopia.
En metod för att utvärdera (som dessutom inte fungerar när den störs av suggestionseffekter) räcker inte. Man måste förstå hur saker fungerar också, om man skall kunna hitta saker som är bättre än vad slupen selekterad, bjuder. Och det måste man göra om det inte skall bli bedrövligt dåligt.
Vad hjälper det att man kan höra skillnad på två ostämda och trasiga pianon och kan välja det minst dåliga, när inget av dem är tillräckligt bra?
Men kontentan av vad du skriver är: Linn anser "inte att SD-fötter är tillräckligt bra".
Själv undrar jag då om de alls testat SD-fötter? Om inte - hur ver de då något om dem?
Jag undrar om de ens själv vet vad deras eget "bra" betyder, eller rättare sagt vad som inte inkluderas i det.
Jag måste undra om de ens förstår att deras egen testmetodik inte ens går att testa, alltså undersöka "inåt". Testa testmetoden. Det går ju inte ens att undersöka att den är konsekvent eller generell för all musik. Dess meningsfullhet bygger ju på ett cirkelbevis och en massa obevisade antaganden. Jag påstår detta, eftersom det strider mot vetenskapsprinciperna att en sådan testmetod skall kunna undersökas annat än ur ett "träffsäkerhetsprocentperspektiv", och när man gör det verkar den ju helt värdelös.
(Jmfr:
"Vi testar vår tilllagning av mat genom att försöka säga så många ord som möjligt genom association från ätandet. Den tillagning av maten som får oss att säga flest ord kallar vi "bäst", och vi ändrar tills så många ord som möjligt sägs. Men sedan när vi äter maten så gör vi det förstås som vanligt".
Finns det något argument för att maten tillagad så är bättre än annan mat? Finns det något som säger att den isolerade egenskapen "många ord" är relevant för vad som är bästa sättet att tillaga mat? Finns det något som säger att andra ens kommer att tänka på flera ord av på samma sätt tillagade mat? Finns det något som säger att tilllagningen är bra även för andra maträtter än de testade?...)
Metoden i sig är ovetenskaplig och KAN inte användas för att bevisa något annat än det som gällde dem som lyssnade första gången, och inte ens det om de är lättsuggererade.
När jag besökte Linn så fick jag veta att de där seriösa testerna för det mesta skedde hemma hos folk som jobbade på Linn, och att de gick till som så att folk tog hem apparater under utvecklingspeioden, och lyssnade hemma och använda tunedem. Fråga om blindlyssningar besvarades med min som såg ut som frågetecken.
Stehpan skrev:Att Linn inte använt DC-motorer i sin skivspelare tidigare har helt enkelt berott på att de inte fått en sådan lösning att bli bättre en AC-motor (tunedem). Det är inte konstigare än så.
Helt okej förklaring.
Men den behövdes inte. Ingen har klankat på att Linn har ändrat sig. De anmäkrningar mot dem som är vanligaste är väl snarare att de INTE ändrar sig, trots att deras evangelium är så förljuget.
Stehpan skrev:En annan "Linnregel", Source first är inte alls någon regel utan en prakisk erfarenhet av vilka delar i en anläggning som är viktigast när man testar med tunemethod.
Fast när man undersöker det så verkar det vara helt annorlunda. Jag skulle därför kalla det en dogm snarare än en erfarenhet. Självuppfyllande profetia kan man också kalla det, om man vet att lyssningarna sällan görs blindt.
Stehpan skrev: Vid sådana tester så blir i stort sett alltid källan viktigare än försteget som i sin tur är viktigare än slutsteget som är viktigare än högtalaren.
Nej. Det stämmer inte. De delar som blir mest utslagsgivande är de som påverkar signalen mest (det är i varje fall en sannare generalisering, eftersom den bra lider av en mindre förenkling).
Och detta följer inga enkla samband om plats kedjan. Sorry, men så är det.
Stehpan skrev:I praktiska termer så kan man säga att en Linnanläggning med den bästa signalkällan och de biligaste linnprylarna i resten av kedjan låter bättre än den näst bästa signalkällan och de bästa grejjorna längre ned i kedjan.
Detta kan upplevas som ganska konstigt men det är lätt att demonstrera med "tune method".
Ändå hörs det bara av dem som tror att det är så från början...
Stehpan skrev:Så funkar det i vår perfekta värld

Ja i er värld kanske, det vill säga så länge ingen tycker annorlunda, för då underkänner ni ju deras uppfattning så att alla fortfarande skall vara överens om hur det låter...
Stehpan skrev:Att använda denna metod för utvärdering är väldigt kraftfullt men samtidigt så är metoden värdelös för den som i första hand inte är ute efter att ha en anläggning som är optimerad för musik på detta sätt.
Linn har tonat ned Source first och en del andra saker i ett försök att bli lite mindre kontroversiella men det är nog mest ett önskemål från den fördömda marknadsavdelningen
Mvh
Steffe
Så Ivor lyder marknadsavdelningen alltså?
Sedan när då?
Han mer eller mindre ogiltigförklarade source first när jag träffade honom för en massa år sedan.

Vh, iö
Jag skall försöka svara efter bästa förmåga (som självutnämnd representant för Linns R&D

)
Linn börjar naturligtvis utvecklingen av en ny produkt med att bygga enligt ett eller flera koncept som de tror på.
Därefter så trimmar man konceptet och ser hur långt man kan nå för rimlig kostnad. Det som i grunden avgör hur bra sakerna blir beror naturligtvis på en hög kompetens inom olika teknikområden.
Det är förstås lättare att få en bra produkt om man har en sund grundkonstruktion
Tex Om IÖ jobbade på Linn så skulle bedömningen och optimeringen av hans konstruktion ske genom tunedem, om högtalaren efter detta uppfyller de ställda målen (kostnad, prestanda) så skulle den börja säljas.
Ok.
Fast nej, jag kan försäkra att om jag jobbade på Linn så skulle seriösa
utvärderingar (som tittar på återgivningskvaliteten sett från MÅNGA
synvinklar) av apparaterna ske under utvecklingen. För om så inte vore
fallet så skulle jag ju sluta omedelbart.
Men jag tror jag förstår vad du menar - att det är sådär man gör på Linn
helt enkelt. Det misstror jag inte alls. Men jag skulle bara arbeta där om
det gick seriösare till.
Fast det är klart, allt har ju ett pris...

Stehpan skrev:SD-fötter: jag vet naturligtvis inte om Linn testat just SD-fötter, men jag skulle bli förvånad om man inte kan hitta sådana hos dem + en stor mängd konkurrentprodukter som plockats ner och analyserats.
Okej. Ja, jag kan inte gissa bättre än du.

Däremot kan jag berätta att jag som högtalar- och elektronikkonstruktör,
inte har ägnat mig knappt något åt att titta på en massa "konkurrent-
produkter".
Jag har ju aldrig haft som ambition att göra högtalare som låter som någon
annan högtalare, utan som ursprungsmusiken lät med mänskliga öron.
Därför har jag lagt väldigt mycket energi på att förstå mig på både musik
(och andra ljud), stereosystemet, och hörseln.
Stehpan skrev:R&D (generellt)bygger mycket på "lån från konkurrenter". De har säkerligen provat en stor mängd olika material att ställa både apparater och högtalare på.
Okej, ja, jag har ingen uppfattning om detta.
Man om så är fallet är det märkligt att de inte ställer upp högtalarna på ett
vettigar sett.
Givet vad jag sett av den pseudo-fysik de (eller folk som uttalar sig åt
dem?) användat som tekniskatargument för att det är bra (och inte bara
ger ett subjektivt trevligt sound) att ställa högtalare på spikar, och
antydningar om att detta synsett varit inte bara en efterhandskonstruk-
tion utan en utgångspunkt, gör dock att jag undrar om de verkligen vet
tillräckligt för att det skall ha funnits incitament att prova några i sanning
goda fötter. Det är ju inte precis material som går att köpa var som helst.
Och vad finns det för poäng (i deras värld) att testa saker som de redan
från början upplever att de "vet" är dåligt?
Jag är skeptisk.
Stehpan skrev:När det gäller testmetodiken så kan jag hålla med om att den kan verka bristfällig, men den har en hög nivå av reperterbarhet och har uppenbarligen ledit fram till ett väldigt framgångsrikt företag och överlägsna produkter (enligt oss som tunar), så varför ändra ett framgångsrecept

Frågan är om det där är sant. Vad jag ifrågasätter är om det är en sanning
att Linn-apparater ens klarar sig bättre i tunings-test, eller om det bara är
en vandringsmyt?
Skälet till att jag är tveksam är att jag själv gjort sådana tester (blindt),
och då har INTE Linn-människorna själva varken valt ut Linn-apparaterna
som "bäst" med någon statisktisk signifikans, eller ens klarat att peka ut
vilka apparater som varit Linn i testen...
Jag tror att Richard har gjort liknande tester och fått liknande resultat.
Känner du till att det gjorts några blinda tunedem-lyssningar som visat det
just du berättar om?
Stehpan skrev:Att man testar hemma på sin fritid är ju en perfekt lösning för ett företag i Skottland

Skämt åsido, ofta är det lättare att tunedema i lugn och ro utan prestationskrav och stress, så att göra detta i hemmet känns helt naturligt.
Jag har inga invändningar mot det. Menar bara att det kanske kan vara lite
överoptimistiskt att tro att testerna under sådana förutsättningar verkligen
skett blindt.

Stehpan skrev:IÖ: Ditt besök hos Linn och samtal med Ivor låter intressant. Du får gärna berätta mycket mer om detta!
Varför var du där förresten??
Det var för åtta år sedan tror jag, och jag var där för att tillsammans med
några LTS-medlemmar titta på företaget. När jag var där träffade jag inte
Ivor, men jag såg honom på plats i fabriken.
Däremot har jag träffat honom "in person" ordentligt här i Sverige när han
var på besök många år tidigare.
Det var en trevlig bekantskap, både att han var trevlig men också det att
han knycklade ihop och slängde nästan alla de fördomar jag haft om både
honom och om Linn, som dåvarande Linn-agenten hade byggt upp. Han var
inte alls dogmatisk och inskränkt, såsom det budskap hade varit som spritts
här i Sverige (inte att han var det, men att budskapet var sådant att det
blev slutsatsen).
Jäklar vicka starka cigaretter han rökte förresten!
Franska, minns inte om det var Gauloises eller Gitanes, men de smakade så
det är svårt att förstå hur man kan överleva mer än några timmar rökande
dem!
Stehpan skrev:Ivor var sjuk under några år och under den tiden utvecklades företaget i negativ riktning tyvärr, men nu verkar företaget vara på väg i rätt riktning igen
Jag gläder mig å era vägnar, och det leder till att ni får vad ni vill ha.
Grattis!
Stehpan skrev:Ljudmässigt påverka naturligtvis högtalaren mest, detta är uppenbart om man jämför ett par Cervin Vega med ett par Dell datorhögtalare.
Men när det gäller tunedem så har källan störst betydelse, enligt de som använder denna metod
Fast frågan är om man skall lägga något vilkt vid denna övrtygelse, om
den inte håller för blindtest.

Jag är skeptisk.
Däremot är CD12 verkligen en fantatiskt fin CD-spelare.
Vh, iö
- - - - -
goran_rudling skrev:Vi har diskuterat 3 olika fall. Du har nu, efter att ha korrigerat din ”matematik” kommit fram till att det jag påstod i första fallet stämmer. Och att du hittat fel i din matematik. Bra. Så vi är nu överens om att en ton på 440 Hz och en på 442 Hz svänger 2 ggr i sekunden och att tonen vi hör är 441 Hz som ändrar sig mellan 440 och 442 Hz. Dvs. plus minus 1 Hz. Som jag skrev det från början.
Du har NOLLKOLL!!!
Nej, att blanda två närliggande frekvenser ger inte en svajton, det ger ett
tremolo. Inte konstigt att det är så svårt att föra en konstruktiv debatt
med dig - du hör helt enkelt inte skillnader mellan fenomen som är totalt
olika varandra. Inget fel med det, men då kanske du skall ta det lite lugnt
med att berätta för andra? Och det gäller i ännu högre grad när det gäller
fysiken, som du inte verkar ha en susning om.
Lär dig först - föreläs för andra efteråt. Och jag får tyvärr känslan att det
är långt kvar för dig till det stadium i ditt liv där du kan ens kan börja lära
dig något om de här sakerna. Du har ju liksom inte ynnesten att kunna börja
vid noll, utan du tvingas starta från en punkt långt därunder.
År av indoktrinering med dogmer tycks ha satt sina spår. Det kommer att bli
svårt för dig att bli av med den programmering som för närvarande tycks
förblinda dig helt. Men jag tror inte att det är omöjligt för dig. Att du ändå
är inne och trevar i fysiken gör ju att man tror att du i varje fall VILL veta
något om den.
Men då måste du byta infallsvinkel och jag föreslår att du börjar med att
acceptera att det du tror att du "vet" just nu är en kökkemödding som är
så illa blandad att du lika gärna kan göra dig av den fullstädnigt. Något av
det du tror är sant kan förvisso stämma, men eftersom blandningen är så
elak och du inte ser skillnad mellan vad som är socker och gift i den, det vill
säga du kan inte själv avgöra vad som är rätt och vad som är fel, så måste
du nog börja om från början.
Yoda: To learn, you must first unlearn!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).