Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-28 22:42

IngOehman skrev:
Objektivisten skrev:IÖ, spelar du något instrument, är du musikalisk?

Violoncell och lite småklink på piano och liknande (=små) tut på blockflöjt,
men mera sällan än jag skulle önska / det får andra bedöma.

Du själv?

Vh, iö

Jodå, jag spelar gitarr, bas och trummor. På piano/orgel kan jag väl dra lite ackord och melodislingor, piano är ju ett väldigt överskådligt instrument. Jag var bara nyfiken.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-28 22:59

IngOehman skrev:
Jax skrev:
Goran_Rudling skrev:Vi hör det som en ton som varierar i tonhöjd. Håller du med nu? Om så, skriv att du hade fel så fortsätter vi till nästa exempel där jag också kan visa att du missförstått.

Nu är inte jag Svante men jag själv hålle inte med i ovanstående. Jag menar på att vi uppfattar det som en ton som varierar i amplitud, inte frekvens.

Jag har själv svårt att skilja svagt vibrato från svagt tremolo, det låter väldigt likt.

Ja visst - är de supersvaga så låter de båda två som en sinuston. ;)

Ett rimligt hörbart vidrato låter dock rätt så rejält olikt ett tremolo.
Det är ju liksom helt olika saker (utom om de spelas upp i högtalare
som har en extremt ojämn tonkurva... För då riskerar ju faktiskt ett
vibrato ett tremolo*).

Mja, det behövs ju bara ett rum för att det ska inträffa, i varje fall om man pratar om sinustoner. Vi hade en herre hos oss som forskade på vibrato i röst och i violin och han menade på att tremolo så gott som alltid var en sekundär effekt av vibrato. Och i akustiska musikinstrument förekommer de väl aldrig helt isolerade.

IngOehman skrev:Jag tycker att Svantes demofiler var väldigt bra, men tremolot kunde
gott ha varit mindre (+/-3 dB?), och vibratot större (+/-12 Hz, alltså
knappt en kvartston?).
Sen kunde även en lite snabbare modulationer varit kul också, så att
de mera liknar sådant som finns i musik. Typ 4-5 Hz.

Ja, om jag ska förklara varför de blev som de blev då, så var det ju att GR påstod att en addition av två stämgaffeltoner gav en frekvensmodulering. Så jag gjorde båda filerna med de frekvenser som var givna och då blev de sådär.

Men 4-5 Hz, det blir väl lite tantvibrato det? 6Hz ska man väl upp i för att det ska vara kul att lyssna på ;) .

http://user.faktiskt.io/svante/440x6AM.wav 50% modulation, dvs amplituden går ner till 50% av toppamplituden.
http://user.faktiskt.io/svante/440x6FM.wav 2,7% frekvensmodulation, dvs frekvensen går upp med 2,7% till 452 Hz och ner till 438 Hz.

Vad roligt det är när man kan leta fram gamla program som gör såna här signaler :) .

Madde är bra på vibrato (=frekvensmodulation) om man vill det. Eftersom hon har formanter så får man även tremolo.

http://user.faktiskt.io/svante/madde/madde.exe .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-28 23:47

m_persson79 skrev:
Flint skrev:
B_Esserwisser skrev:Företaget som Persson arbetar åt säljer utöver högtalare även TV-apparater, Media-spelare, MP3-spelare, små stereoanläggningar etc.

Lika bra att du säger namnet på företaget också så slipper folk spekulera.

Denna tråden är bra svängd men vem fan förknippar:

Bild

Med HiFi?

I tråden angående medlemmar med branchanknytning så står det inte något om förknippning.

Det står klart och tydligt att medlemmar med "branchanknytning" ska redovisa detta i sin signatur.

Att medlemmen själv godtyckligt anser att de branchrelaterade varorna säljs genom ett företag som läsarna inte "förknippar" med hifi, är det en acceptabel anledning till att inte redovisa vart denne arbetar?

Vart går gränsen mellan företag som kan "förknippas" med hifi? Elgiganten, en Expert-butik med en hemmabio-hörna, en lokal PC-butik som även säljer annan hemelektronik?

Eftersom herr Persson själv orerar ganska friskt angående andras ev hemlighållande av branchanknytning så är det intressant att han själv arbetar på ett företag som säljer bl a hemelektronik som kan användas till hemunderhållning (t ex hifi/hemmabio).

Ang anknytning:

Anknytningsteori är ett psykologiskt forskningsfält som har sitt ursprung i John Bowlbys studier under 1950-talet på ungdomar som hamnat på kant med tillvaron.

Vad de hade gemensamt var mycket ofta problematiska relationer till sina mödrar. Han studerade också spädbarn som enligt den tidens föreskrifter lämnades på sjukhus utan kontakt med sina föräldrar under flera veckor, och hur detta hade svåra effekter på dem
(från Wikipedia).

Detta kanske är förklaringen till vissa faktiskt-medlemmars beteende? Ingen nämnd, ingen glömd...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-28 23:58

Istället för att skriva vad jag tycker om ditt inlägg så skall jag fråga om du läst policyn?

6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".

Det är ett hififorum, och policyn avser förmodligen hififöretag, och anledningen är förmodligen att man inte anonymt skall marknadsföra sina produkter.

Eller vad tror du?

Kan du inte lämna det sidospåret nu?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-28 23:58

IngOehman skrev:Du är extremt respektös mot både alla som faktiskt vill veta hur saker
förhåller sig och mot vetenskapen själv när du ställer frågor, men sen
arrogant kommenterar svaren du får med att du är "öppen nog" att
inte tro på det någon har ansträngt sig för att förklara för dig.

Det finns ingenting "öppet" i att läsa slarvigt och inte försöka förstå
det som GÅR att förstå, och som du dessutom kan få mera hjälp att
förstå, om du bara förklarar vad det är som du inte får ihop.

Du kan sluta med att avsluta dina trista inlägg med Vh...

Extremt respektlös?

Ibland undrar jag om du inte kan läsa innantill eller förstå vad det är du läser. Jag har undanbett mig dina taskiga invektiv men du bara fortsätter ösa galla över mig och vad jag skriver. Hur svårt har du att förstå egentligen? Och vem är det som är extremt respektlös när du inte ens kan acceptera en enkel begäran?

Så här skriver du i andra inlägg:
"Låt andra (alla) få redogöra för sina avsikter själva. Det förtjänar
alla att få göra.
" Alla? Tack, låt då mig få redogöra för mina avsikter, DU ska låta bli.

"Nej Flint, elakhet är något av det värsta jag vet..." Så varför är du så elak?

Ingvar, du är mästare på att sprida invektiv och elakheter kring dig. Under perioden du var avstängd var det otroligt mycket trevligare på detta forum. Hur tror du det kommer sig, att alla helt plötsligt skärpte sig? Jag tycker ärligt talat att du ska fundera lite på hur du sköter dina sociala kontakter och du borde också försöka lära dig av de människor som besitter sådana egenskaper. Det finns ett antal sådana här på forumet (nej, jag räknar inte in mig själv där...), läs och LÄR!

Och så försöker jag igen med en läsförståelseövning. Den är enbart för dig Ingvar och den kräver inget svar - bara att du tar dig en funderare.

Svara inte på mina inlägg! Skriv inte mer skit om mig eller andra! Håll dig till ämnet!

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-06-29 00:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-29 00:00

B_Esserwisser skrev:
Att medlemmen själv godtyckligt anser att de branchrelaterade varorna säljs genom ett företag som läsarna inte "förknippar" med hifi, är det en acceptabel anledning till att inte redovisa vart denne arbetar?

Vart går gränsen mellan företag som kan "förknippas" med hifi? Elgiganten, en Expert-butik med en hemmabio-hörna, en lokal PC-butik som även säljer annan hemelektronik?

Fråga 1) Svar: Ja, om inte admin anser annorlunda.

Fråga 2) Svar: Var och en är nog tillräckligt vuxen att kunna bedöma en sådan sak själv. Om sedan admin har en annan synpunkt så får de väl protestera.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-29 00:05

Korrekt Peter!

Och har man funderingar runt detta ställer man lämpligen de frågorna i lämplig forumdel, nämligen "kommentarer och synpunkter" eller direkt till admin.

Tills vidare tycker jag bara att det är positivt att man frågar någon som verkar ha branchanknytning om den har det. Alla med fötterna på jorden och avsaknad av agenda svarar lärr på en sådan fråga och justerar sin fotnot om de skulle missat policydelen.

petersteindl skrev:
B_Esserwisser skrev:

Fråga 2) Svar: Var och en är nog tillräckligt vuxen att kunna bedöma en sådan sak själv. Om sedan admin har en annan synpunkt så får de väl protestera.

MvH
Peter
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-29 00:08

petersteindl skrev:
B_Esserwisser skrev:

MvH
Peter

Så det är viktigare hur varumärket/företaget uppfattas, än vilka produkter det säljer?

I en ev tråd där någon ber om tips på t ex ett par nya högtalare till datorn, ny TV, ny MP3-spelare eller kanske en mediaspelare till hemmabion, är det då inte lika relevant att veta var her Persson i detta fall arbetar, som det är att veta att t ex vad IÖ sysselsätter sig med när någon ställer frågor om lite bättre högtalare i en annan tråd?

Hur ska admin kunna protestera om de inte vet vart medlemmen arbetar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-29 00:09

Gå till "kommentarer och synpunkter" utan att passera GÅ.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-29 00:11

MagnusÖstberg skrev:Istället för att skriva vad jag tycker om ditt inlägg så skall jag fråga om du läst policyn?

För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".

Det är ett hififorum, och policyn avser förmodligen hififöretag, och anledningen är förmodligen att man inte anonymt skall marknadsföra sina produkter.

Eller vad tror du?

MÖ:

Ranefjord skrev:Då det har tillkommit en del nya medlemar på sista tiden vill jag påminna Er som har någon form av branchanknytning att visa detta i er signatur. Inställningar hittar ni i 'Din Profil'. Butiksägare? Anställd? Generalagent? Konstruktör? Web-butik? HiFI-press? etc... Vänligen, visa detta i Er signatur. :)

MVH

/Admin

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-29 00:20

B_Esserwisser skrev:
petersteindl skrev:
B_Esserwisser skrev:

MvH
Peter

Så det är viktigare hur varumärket/företaget uppfattas, än vilka produkter det säljer?

I en ev tråd där någon ber om tips på t ex ett par nya högtalare till datorn, ny TV, ny MP3-spelare eller kanske en mediaspelare till hemmabion, är det då inte lika relevant att veta var her Persson i detta fall arbetar, som det är att veta att t ex vad IÖ sysselsätter sig med när någon ställer frågor om lite bättre högtalare i en annan tråd?

Hur ska admin kunna protestera om de inte vet vart medlemmen arbetar?

Oftast hänger det ihop

Man får använda sitt sunda förnuft då man skriver och rekommenderar. Då kan man ju upplysa om att man jobbar med sådant och var man jobbar. Jag har dock inte uppfattat detta forum som ett datorhögtalarforum.

Oftast har grabbarna på faktiskt kompisar på faktiskt som vet. Dessutom vet admin mer än vad du tycks tro.

Anser du att skada är skedd i och med m_persson79's dolda Delljobb? Det är kanske inte alla som vill avslöja sina jobb. Det finns fler på detta forum som har anknytning till ljudframställning som direkt skulle hoppa om de var tvungna att avslöja sina jobb. Det kallas för personlig integritet. Däremot är det ju faktiskt en fördel att berätta vad man jobbar med om man är i denna bransch. Det kallas för marknadsföring.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-29 00:21

Verkar som att B_Esserwisser funnit sig väl tillrätta på forumet !

Ber om ursäkt om jag glömt att hälsa välkommen !? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-29 00:32

Laila skrev:Verkar som att B_Esserwisser funnit sig väl tillrätta på forumet !

Ber om ursäkt om jag glömt att hälsa välkommen !? :D

Menar du det p g a mitt Nick, eller p g a att jag aklimatiserat mig så snabbt? :?:

Du är förlåten... 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-29 00:34

En får välan tacke ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-29 00:45

Bill50x skrev:Ingvar, du är mästare på att sprida invektiv och elakheter kring dig. Under perioden du var avstängd var det otroligt mycket trevligare på detta forum. Hur tror du det kommer sig, att alla helt plötsligt skärpte sig? Jag tycker ärligt talat att du ska fundera lite på hur du sköter dina sociala kontakter och du borde också försöka lära dig av de människor som besitter sådana egenskaper. Det finns ett antal sådana här på forumet (nej, jag räknar inte in mig själv där...), läs och LÄR!
/ B

Jag är faktiskt förvånad över hur en proffessionell person som är så starkt förknippad med sitt (sina?) varumärke(n) upprepade gånger kan uppträda så pass otrevligt i offentliga sammanhang.

Givetvis ska han få stå för sina åsikter, men det finns flera sätt att göra det på, både bra och dåliga.

Detta sagt utan något ställningstagande till iö´s åsikter och/eller produkter, bara ett förvånat konstaterande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 00:50

B_Esserwisser skrev:
Bill50x skrev:Ingvar, du är mästare på att sprida invektiv och elakheter kring dig. Under perioden du var avstängd var det otroligt mycket trevligare på detta forum. Hur tror du det kommer sig, att alla helt plötsligt skärpte sig? Jag tycker ärligt talat att du ska fundera lite på hur du sköter dina sociala kontakter och du borde också försöka lära dig av de människor som besitter sådana egenskaper. Det finns ett antal sådana här på forumet (nej, jag räknar inte in mig själv där...), läs och LÄR!
/ B

Jag är faktiskt förvånad över hur en proffessionell person som är så starkt förknippad med sitt (sina?) varumärke(n) upprepade gånger kan uppträda så pass otrevligt i offentliga sammanhang.

Givetvis ska han få stå för sina åsikter, men det finns flera sätt att göra det på, både bra och dåliga.

Detta sagt utan något ställningstagande till iö´s åsikter och/eller produkter, bara ett förvånat konstaterande.

Jag har inte mycket att tillägga. Så är det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-29 05:27

Flint skrev:Jag har inte mycket att tillägga. Så är det.

Var det inte du som undrade om Ingvar inte trots alt tycker det är kul med den jargong du använder som bland annat gå ut på att provocera och bete sig illa?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-29 05:40

<B> Vad vet Conan om pingisbord? </B>

Conan skrev:Jag tycker ändå att pingisliknelsen har en relevans i diskussionen ändå men inte på det sättet Rudling hoppades på när han drog upp saken.

Harryup skrev:Däremot skulle det inte förvåna mig alls om det var så att det blev en annan känsla i spelet om bordet stod på gummifötter istället för hårda fötter.

Harryup, DET ÄR INGEN SKILLNAD!!! Studsen beror på ytans beskaffenhet och vidare har vågen genom bordet har inte nått ner till fötterna när bollen lämnat ytan. Att fötterna skulle ha med studsen att göra är OMÖJLIGT!

Enda sättet en pingisspelare skulle uppleva skillnad på ett bord på mjuka eller hårda tassar är om han eller hon VISSTE att det satt en viss sorts tassar under bordet och därmed drabbades av suggestionsefekter. Själva studsen är det INGEN skillnad på!

Att tro att "men en elitspelare skulle säkert..." är samma sak som att säga "men en riktig audiofil med en bra anläggning skulle säkert...".

Effekter som är fysikaliskt omöjliga blir inte på nåt mystiskt sätt faktiska bara för att du är elitspelare i pingis eller en framträdande person på ett Linn-forum.

Det retar mig faktiskt en del att till synes fullt normalt fungerande personer inte kan ta till sig ett logiskt resonemang om grundläggande fysikaliska förlopp. Är det verkligen så att ni uppfattar världen som att "allting är möjligt", och är det inte lite jobbigt att ha det så!?

Jag har sett att du uttalat dig om studsar i pingisbord. Du talar om för Harryup och oss andra att det inte är någon skillnad i studs på ett pingisbord om bordet står på sina vanliga stålfötter eller om vi lagt in något dämpanden material under fötterna.

Inte bara det. Du påstår också att pingisspelare som upplever en skillnad i studs suggererar sig att tro det. Eftersom pingisbordtillverkare också upplever en skillnad i studs så måste väl också pingisbordtillverkare räknas i skaran som suggererar sig att tro att det är skillnad.

Du påstår att det är fysikaliskt omöjligt att det kan vara skillnad på studs på pingisboll beroende på underlaget pingisbordet står på. Du skriver vidare <i>Det retar mig faktiskt en del att till synes fullt normalt fungerande personer inte kan ta till sig ett logiskt resonemang om grundläggande fysikaliska förlopp. </I>

Jag undrar hur du kommit fram till detta. Vad har du för grund för dessa lösa påståenden. Vad har du för beräkningar som stöder att det förhåller sig på detta sättet? Kan du redovisa ditt logiska resonemang om grundläggande fysikaliska förlopp?

Du hänvisar inte till några försök, några samtal med experter på studs på pingisbord, andra experter på mekanik eller något annat. Den enda hänvisning jag kan se är att du mer eller mindre kopierat Översteprästen Öhmans lösa påståenden om ”vågen” i bordet.

Mina beräkningar visar något helt annat. Studsen varar så länge att vågen genom bordet och benen väl hinner ”studsa” mot fotens underlag och återvända under den tid bollen har kontakt med bordet. Detta är beräknat utifrån vågutbredningshastigheten i bordet och benen samt bollens COR och kraven man har på ett bords styvhet.

Jag vill veta följande:
1. Vilken typ av vågrörelse i bordet och benen talar du om?
2. Vad räknar du mer för vågutbredningshastiget i bordet respektive benen?
3. Hur långa är benen och hur stort är bordet?
4. Vilken COR har du räknat med att bollen har?
5. Hur har du gått till väga när du räknat ut detta?

Om du inte någorlunda snabbt kommer med svar på mina frågor kommer jag tvingas att dra slutsatsen att du är en svamlare som inte vet vad du pratar om.

Emotser ditt inlägg med spänning,

Vänligen,

Göran Rudling

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-29 05:49

IngOehman skrev:Ett rimligt hörbart vidrato låter dock rätt så rejält olikt ett tremolo.
Det är ju liksom helt olika saker (utom om de spelas upp i högtalare
som har en extremt ojämn tonkurva... För då riskerar ju faktiskt ett
vibrato ett tremolo*).

Hej där Mannen,

Vore intressant att få veta hur du uppfattar två toner, 440 och 442 Hz. Hör du det som en ton som varierar i amplitud eller som en ton som varierar i frekvens? Eller något annat.

Skriver ett svar till Jax och Svante och det vore roligt att höra om dina "hörselintryck" om de snart berömda tonerna.

Inte alls ovänlig,

Göran Rudling

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-29 05:51

Fråga till Peter Steindl

Som du kanske läst har det diskuterats hur vi hör två toner. 440 och 442 Hz, som spelas samtidigt.

Hör vi det som en ton som varierar i amplitud eller som en ton som varierar i frekvens. Eller har du något annat alternativ.

Skulle vara roligt att läsa vad du har för uppfattning.

Göran

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-29 07:00

Goran_Rudling skrev:Mina beräkningar visar något helt annat. Studsen varar så länge att vågen genom bordet och benen väl hinner ”studsa” mot fotens underlag och återvända under den tid bollen har kontakt med bordet. Detta är beräknat utifrån vågutbredningshastigheten i bordet och benen samt bollens COR och kraven man har på ett bords styvhet.

Fram med dina beräkningar, dags för lite bevis från din sida.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 08:07

MagnusÖstberg skrev:Var det inte du som undrade om Ingvar inte trots alt tycker det är kul med den jargong du använder som bland annat gå ut på att provocera och bete sig illa?

Anledningen till min kritik av IÖ är att jag anser att han beter sig illa. Därför ska han ifrågasättas tills han uppför sig som folk. Men det är OT så jag tycker att vi lämnar den diskussionen här.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-29 08:20

MattiasKarlsson skrev:
meanmachine skrev:Man får ju säga vad man vill men det är endast för flint som jag numer hänger här... En skönare snubbe för man leta efter. Sylvass.

Flint är lika syvass som hans senilmedecin. Pinsammare kille får man leta efter.

Nejdå, det finns flera på deta forum som är betydligt mer pinsamma. Man behöver inte rikta blicken långt bort för att finna dem.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-06-29 08:36

Goran_Rudling skrev:Jag har sett att du uttalat dig om studsar i pingisbord. osv osv...

Före jag kommenterade dina "teorier" om pingisbordet ventillerade jag frågan med två experter på vibration här på jobbet. Deras svar var att det är fullständigt omöjligt att underlaget under benen på bordet skulle kunna ha en inverkan på pingisbollens studs. Massaförhållandet mellan bord & boll är enormt och det motstånd i studsförloppet bollen "ser" beror helt på bordsytans beskaffenhet.

Det var vad två mekanister med vibration som specialområde ansåg om studsandet. Dom garvade åt påståendet så jag kunde ju inte gärna be dem lägger ner ytterligare tid att räkna på saken, eller hur?

Nu vet du bakgrunden till min skeptiska hållning. Nu är det dags för dig, Rudling:

1. Visa nu dina banbrytande beräkningar som visar på att underlaget under bordsbenen har en signifikant påverkan på bollens studs givet aktuellt massaförhållande, ythårdhet i bordet, dimensionser, våghastighet, kontaktförlopp, fötternas egenskaper mm mm. Är du mekaniskt, Rudling?

2. Åk ner till dina pingispolare och gör lite praktiska försök med bollens studs vettja! Det är ju faktiskt DU som påstår vad normalt insatt folk anser vara en fullständig orimlighet, och då är det väl också DU som ska presentera lite bevis som stöder dina påståenden.

I det här fallet är du så långt ute och cyklar, Rudling! Problemet för dig med det här påståendet är att saken faktiskt går att KONTROLLERA objektivt!! Känns lite läskigt va!? Det är inte som ditt dravel med spikfötterna där du kan luta dig mot helt subjektiva värden som ni får fram när du & dina polare tumedemar, utan här handlar det om mekanik, fysik & saker som faktiskt kan bevisas!

Ett tips i all välmening: lägg ner nu!! Skadan är förvisso redan skedd men om några månader är du tillbaka på tronen som gammal ärrad silverrygg på selleri.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-29 09:37

Bäste Jax och Svante,

För mig har det varit riktigt lärorikt att diskutera frågan om de två tonerna med er. Jag har med er hjälp hittat ett fel i ett av mina påståenden. Det roliga med upptäckten av felet är att det blir lite lättare att förklara varför spikfötter är bättre. Det hade jag absolut inte väntat mig. Återkommer till den förklaringen, men först till felet som ni hjälpt mig upptäcka.

Tycker också att det var perfekt att Jax skrev ned de enkla musikaliska benämningarna på de förändringar vi talar om. Tremolo och vibrato. (Önskar att det var jag som gjort det) Om vi använder dem i framtiden blir det enklare för alla inblandade.

Fallet med de två tonerna. 440 och 442 Hz. Hur hör vi dessa två toner. Vi hör dem som en ton (440 +442)/2 Hz. Dvs 441 Hz. Denna ton varierar i styrka enbart, som Jax helt korrekt påpekat. Ett tremolo. Du hade rätt Jax (även Svante) och jag hade fel när jag påstod att det också var en variation i frekvens.

Hur hade jag kommit fram till fel slutsats? När jag spelat två väldigt närliggande toner har jag börjat med att slå an den ena tonen och sen den andra. Vad jag hört då att ”summatonen” ändrats i tonhöjd i förhållande till tonen som jag först slagit an och att en svävning infinner sig. Jag drog då felaktigt slutsatsen att tonhöjden på summatonen varierade i frekvens. Det gör den inte. Hörs tydligt när jag lyssnade lite längre på tonerna. Jag var för snabb och drog fel slutsats. Ber om ursäkt.

Vad händer då om vi ökar skillnaderna i avstånd mellan tonerna. Säg 440 och 444 Hz. Vi hör ”summatonen” 442 Hz och att den ändrar volym 4 ggr i sekunden. Tremolo på 4 Hz.

Någonstans mellan 15 och 20 Hz skillnad mellan de två tonerna slutar vi att uppfatta ”summatonen” och vi börjar att höra de två tonerna som separata toner. Svävningen-tremolot försvinner. Visserligen kan vi matematiskt beskriva det på samma sätt men örat hör inte ”matematiken”.

Sammanfattning. Två toner inom 15 Hz skillnad mellan varandra hör vi som en summaton (f1 +f2)/2 med ett tremolo i Hz som är lika med skillnaden mellan tonerna, abs(f1-f2). Detta hade jag fått om bakfoten.
Tror att vi alla är överens om detta. Därför går jag vidare.

Nu till nästa problem. Vi har en ton från en stämgaffel på säg 440 Hz. Vi rör nu stämgaffeln fram och tillbaka exakt 2 ggr i sekunden. (Detta var det jag skrev som en modulering, ok). Hur hör vi detta? Jag påstår att vi hör det som en variation i tonhöjd mellan tonerna 438 och 442 Hz. Denna variation hör vi 2 ggr i sekunden. Ett vibrato med 2 Hz. Och en skillnad mellan de uppfattade tonerna på plus minus 2 Hz. Stämgaffeln svänger alltid med 440 Hz men eftersom den flyttas fram och tillbaka ändras tonhöjden.

Svante skrev i sitt svar
Svante skrev:
Goran_Rudling skrev:
4. Om vi modulerar en ton på 440 Hz med en ton på två Hz hör vi det som en svängande ton liknande den i exempel 3.

Ja, det blir faktiskt identiskt samma signal.

sin(a+b) + sin(a-b) = 2*sin(a)*sin(b)

Som vi har sett är första fallet, det som kallas exempel 3 i Svantes svar, ett tremolo på 2 Hz. Det andra fallet, 440 Hz tonen som vi rör fram och tillbaka två ggr i sekunden, kallts exempel 4 i Svantes svr, är ett vibrato med 2 Hz. Tonhöjdsskillnaden är plus minus 2 Hz från 440 Hz.

Dvs. det är något helt annat. Så Svante ditt svar är fel. Det ena är ett tremolo och det andra ett vibrato. Det är helt olika toner.

Är det okay att säga att både du och jag hade fel så det är 1-1. Om vi skiter i att räkna kan vi väl säga att vi är lite klokare nu.

Kommer gå vidare med högtalarna om vi är överens så här långt.

Tack återigen för klargörandet. Det har hjälpt mig att förstå bättre.

Göran Rudling

P.S. Kanske vet Jax hur allt egentligen förhåller sig. Om så är fallet bör Jax kunna förklara varför mjukfötter är sämre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-29 09:50

Göran, jag åker om 2 timmar till Kina. Är borta en vecka. Jag kommer troligtvis inte kolla på internet medans jag reser. Jag är lite gammalmodig, men man vet aldrig.

Ha det så bra i värmen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-29 09:52

B_Esserwisser skrev:
MagnusÖstberg skrev:Istället för att skriva vad jag tycker om ditt inlägg så skall jag fråga om du läst policyn?

Eller vad tror du?

MÖ:

Ranefjord skrev:Då det har tillkommit en del nya medlemar på sista tiden vill jag påminna Er som har någon form av branchanknytning att visa detta i er signatur. Inställningar hittar ni i 'Din Profil'. Butiksägare? Anställd? Generalagent? Konstruktör? Web-butik? HiFI-press? etc... Vänligen, visa detta i Er signatur. :)

MVH

/Admin

När jag rekommenderat en dator under media-delen så har jag gjort klart att jag arbetar för företaget ifråga. Så det så. Förstår att det gäller att ifrågasätta petitesser när sakfrågan är avklarad sen typ sid 1-2 i en 75 sidor lång tråd. :roll:
Nytillkommande Linn-folk som supporterar en marknadsföringstråd som denna? Har i.a.f. aldrig sett Linn så mycket som i denna tråden på mycket länge. Linn tundem är ju bara crap och ormolja för att generera max business, borde inte diskuteras seriöst på ett riktigt forum för ljudåtergivning. De flesta här vet att högtalare & rum är viktigare än en cd-spelare. Sålänge den inte är svårt felkonstuerad :!: Men då kan man ju låta sin ex Denon AVR agera DAC.

Tänker inte ens fråga efter din anknytning. Här finns för många "anonyma" med misstänkt anknytning som väljer att inte ange den för det. Din avatarbild på en liten jävulspojke som visar fuck you säger en del. Det ser ut som en liten tonårs-revolt.

Sålänge denna tråde lever så skall du i.a.f. inte få tråden "din väg" genom patetiska sidospår, tillägger i signatur.
Senast redigerad av m_persson79 2009-06-29 09:59, redigerad totalt 2 gånger.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-06-29 09:54

En liten undran; blir inte dessa diskussioner en smula fåntrattiga om man ser på hur en midbas arbetar? Ett och samma element skall ju återge både låga och högre frekvenser. Samma problem som en påstådda juckande högtalare egentligen (i min värld med dämpande fötter så är fjädrande rörelse ett tecken på feldimensionering av fötter, eftersom tanken är att materialet skall dämpa, inte fjädra*). Konen, spelad med en blandad signal, rör sig långslagigt vid baskomponenterna men samtidigt återger kortare snabba rörelser för övre mellanregister. Eftersom ingen, vad jag vet, har nämnt detta så verkar detta inte uppfattas som ett problem. För egen del störs jag inte nämnvärt.** Är det inget problem, hur kan man då påstå att högtalarens rörelse pga juckande spelar roll? Om det ens juckar?

*Det bör nämnas att jag inte är av ngt läger, med avseende på mjukfötter eller spikes. Mina högtalare skall skruvas i vägg.

**Jag har iof byggt i min egen setup så att basmoduler (80Hz - 19Hz cirka) delas aktivt för att avlasta midbasen. Resultatet upplever jag som ett lyft i upplösning. Samtidigt kan jag inte säga att det lät direkt illa innan.

ps. Jag har aldrig hört en Linn-setup låta bra. Vilket de heller inte är ensamma om, jag har sågat andra märken också. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-29 09:59

MEN VAD BLIR SKILLNADEN MED OLIKA SLAGS FÖTTER ?
Det finns ju att antal varianter.

Varför har ni just valt ert alternativ vad blev skillnaden.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-29 10:06

Poppen skrev:MEN VAD BLIR SKILLNADEN MED OLIKA SLAGS FÖTTER ?
Det finns ju att antal varianter.

Varför har ni just valt ert alternativ vad blev skillnaden.

Kör SD. Låter bäst, är mer HiFi då den inte påverkar signalen som spikes gör, naturvetenskapen talar för den och grannarna mer nöjda. 8)

EDIT
Ska vi köra en runda till?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi