rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...
Välj din motståndare. Sen är det bara att köra så det ryker!
Moderator: Redaktörer
JanBanan skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...
JanBanan skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...
Svante skrev:Ingvar, ska vi göra ett allvarligt försök att förstå vad som händer med pingisbollen?
Här kommer mina spekulationer, så att vi har något att börja med:
Jag började med att gissa att bollen rör bordet i ungefär 1 ms. Jag baserade det på en uppgift som jag hittade på nätet att man kan slå en boll med 30 m/s och så gissade jag att den trycktes ihop med 1 cm då. Med 30 graders vinkel borde kontakttiden bli ungefär 1 ms.
Sen tänkte jag mig worst case på vågutbredningen, dvs att bollen träffar bordet precis rakt över ett ben av aluminium. Benet är 76 cm långt och vågutbredningshastigheten i aluminium är ~5 km/s. Studsen från golvet skulle då komma tillbaka efter 0,3 ms.
Nu kan jag förstås ha fetfel om kontakttiden, men om jag inte har det så skulle studsen komma tillbaka till bollen innan den har lämnat bordet.
Så till sakerna som talar emot att reflexionen skulle ha någon verkan:
-Energin som går in i bordet är liten tom relativt bollens rörelseenergi eftersom effektiva massan i bordet är så mycket större än bollens.
-Träffar bollen mitt på bordet så kommer det att bildas en böjvåg i bordsskivan som säkerligen inte hinner ner till golvet och tillbaka. Vore skillnaden avgörande map fötter, så skulle studsen bli radikalt olika vid bordets mitt och ovanför benen. Vore det så så skulle nog bordstillverkarna försöka minska den skillnaden.
-När bollen träffar bordsytan breder sig vågor ut i alla riktningar. Tillbaka kommer reflexer frå varje kant av bordet, och alla skivans upphängningspunkter. Att just reflexen från golvet skulle vara särskilt viktig förefaller rätt osannolik.
Stora stötdämpare används i jordbävningsområden för att huset skall stå rimmligt stilla när stora jordbävningsguden kommer på besök. Häftiga lösningar, kopplade till sandlager.Flint skrev:JanBanan skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...
Ja, det handlar mest om vilken pålkransteknik man föredrar.
Som att ställa hyreshus på spikfötter ner till urbärget eller på mjuka kuddar.
Goran_Rudling skrev:Dessa två tyckare har med likartade argumentation påstått att det är en fysikalisk omöjlighet att underlaget kan påverka pingisbollens studs.
MagnusÖstberg skrev:Stora stötdämpare används i jordbävningsområden för att huset skall stå rimmligt stilla när stora jordbävningsguden kommer på besök. Häftiga lösningar, kopplade till sandlager.Flint skrev:JanBanan skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...
nilsviktor skrev:Grejen är väl att Rudling försöker leda i bevis påståendet att spikfötter låter bättre och det går ju inte så bra. Vad gäller den subjektiva upplevelsen har jag sett några som tycker på det ena sättet och några på det andra.Floyd skrev:Ungefär VAD har de senaste sidornas fysik-onani och personliga påhopp att göra med ifall högtalare med spikes låter bättre än högtalare med SD-fötter??? (OBS, LÅTER, inte mäter)
Goran_Rudling skrev:Sanny_X,
Har tror du missat nåt i tråden.
Harryup skrev:Eller kan man sammanfatta det med att den modellen är helt OT både då det gäller hur det kan låta med gummifötter kontra spikar och även hur en pingisspelare upplever skillnaden då han faktiskt spelar?
mvh/Harryup
Britt-Gunnar skrev:jag har pingisbord hemma, och om det finns något intresse kan jag göra lite tester, om så är fallet skulle det kanske vara bra med lite diriktiv för själva testförfarandet?
DQ-20 skrev:För övrigt tycker jag inte att din hörsägen är särskilt mycket bättre än Conans hörsägen. Hörsägen är hörsägen när man är på det humöret att man tvivlar på varandra. Återstår verifierbara bevis i empiri eller teori.
Svante skrev:Ingvar, ska vi göra ett allvarligt försök att förstå vad som händer med pingisbollen?
Svante skrev:Här kommer mina spekulationer, så att vi har något att börja med:
Jag började med att gissa att bollen rör bordet i ungefär 1 ms. Jag baserade det på en uppgift som jag hittade på nätet att man kan slå en boll med 30 m/s och så gissade jag att den trycktes ihop med 1 cm då. Med 30 graders vinkel borde kontakttiden bli ungefär 1 ms.
Svante skrev:Sen tänkte jag mig worst case på vågutbredningen, dvs att bollen träffar bordet precis rakt över ett ben av aluminium. Benet är 76 cm långt och vågutbredningshastigheten i aluminium är ~5 km/s. Studsen från golvet skulle då komma tillbaka efter 0,3 ms.
Svante skrev:Nu kan jag förstås ha fetfel om kontakttiden, men om jag inte har det så skulle studsen komma tillbaka till bollen innan den har lämnat bordet.
Svante skrev:Så till sakerna som talar emot att reflexionen skulle ha någon verkan:
-Energin som går in i bordet är liten tom relativt bollens rörelseenergi eftersom effektiva massan i bordet är så mycket större än bollens.
-Träffar bollen mitt på bordet så kommer det att bildas en böjvåg i bordsskivan som säkerligen inte hinner ner till golvet och tillbaka. Vore skillnaden avgörande map fötter, så skulle studsen bli radikalt olika vid bordets mitt och ovanför benen. Vore det så så skulle nog bordstillverkarna försöka minska den skillnaden.
-När bollen träffar bordsytan breder sig vågor ut i alla riktningar. Tillbaka kommer reflexer frå varje kant av bordet, och alla skivans upphängningspunkter. Att just reflexen från golvet skulle vara särskilt viktig förefaller rätt osannolik.
IngOehman skrev:Svante skrev:Sen tänkte jag mig worst case på vågutbredningen, dvs att bollen träffar bordet precis rakt över ett ben av aluminium. Benet är 76 cm långt och vågutbredningshastigheten i aluminium är ~5 km/s. Studsen från golvet skulle då komma tillbaka efter 0,3 ms.
Då har bollen redan lämnat bordet. Men framförallt är det ett specialfall som kan ifrågasättas på följande sätt:
1. Benet är inte i solid aluminium.
2. Benet går inte upp genom ett hål i bordet, således att bollen studsar direkt på benet.
3. I själva verkat är inte ens skivan limmad direkt mot benet.
4. Solidvägen i skivan går betydligt saktare än i aluminium.
Harryup skrev:Eller kan man sammanfatta det med att den modellen är helt OT både då det gäller hur det kan låta med gummifötter kontra spikar och även hur en pingisspelare upplever skillnaden då han faktiskt spelar?
mvh/Harryup
Goran_Rudling skrev:P.S. Kanske vet Jax hur allt egentligen förhåller sig. Om så är fallet bör Jax kunna förklara varför mjukfötter är sämre.
Jax skrev:Goran_Rudling skrev:P.S. Kanske vet Jax hur allt egentligen förhåller sig. Om så är fallet bör Jax kunna förklara varför mjukfötter är sämre.
Svante har redan förklarat doppereffekten och det är korrekt.
Vad gäller mjukfötter, min egen erfarenhet är att de är bättre än spikfötter. Jag har alltså provat. Mina nuvarande står på viktanpassade SD-fötter medan de gamla som jag provade spik på funkade bäst med tjock indisk matta eller liggunderlag under. Hade inga SD-fötter till dem.
I gamla huset hade jag 35mm golvplank med 1000mm CC regel och sågspån som fyllning. I nya har jag i mellangolvet 22mm golvspån + skumplast + HDF klickgolv. Ingen fyllning alls. Skillnaden mellan spik och mjukunderlag var mindre i gamla huset men fanns där, till spikens nackdel.
MagnusÖstberg skrev:Stora stötdämpare används i jordbävningsområden för att huset skall stå rimmligt stilla när stora jordbävningsguden kommer på besök. Häftiga lösningar, kopplade till sandlager.Flint skrev:JanBanan skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Stora stötdämpare används i jordbävningsområden för att huset skall stå rimmligt stilla när stora jordbävningsguden kommer på besök. Häftiga lösningar, kopplade till sandlager.Flint skrev:JanBanan skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...
Ahhha. Ett liljeholmes gick just upp. Man bör för att nå hifinirvana, om man får tro tråden, bo i ett Jordbävningshus, frikoplpat från mark medels stora gigantiska SD-fötter. Ett nyyt koncept fkanske, typa avLTS hus (korthus?) med SD fötter under.
Flint skrev:meanmachine skrev:Ahhha. Ett liljeholmes gick just upp. Man bör för att nå hifinirvana, om man får tro tråden, bo i ett Jordbävningshus, frikoplpat från mark medels stora gigantiska SD-fötter. Ett nyyt koncept fkanske, typa avLTS hus (korthus?) med SD fötter under.
Japp. Huruvida husen fungerar att bo i bör dock inte ifrågasättas enligt förespråkarna eftersom de är sanktionerade av en känd självlärd auktoritet.
Fan vad du tjatar om protokoll. Gör din egen test om du är osäker på vad som är bäst.Flint skrev:DQ-20 skrev:@Flint: det där var väl lite under din värdighet. Eller?
Nej inte alls. Har du själv sett några protokollförda ab-test från spik- mjukfotsjämförelser? Det stormar teoretiskt i ett vattenglas. Det är allt hittills.
nilsviktor skrev:Fan vad du tjatar om protokoll. Gör din egen test om du är osäker på vad som är bäst.Flint skrev:DQ-20 skrev:@Flint: det där var väl lite under din värdighet. Eller?
Nej inte alls. Har du själv sett några protokollförda ab-test från spik- mjukfotsjämförelser? Det stormar teoretiskt i ett vattenglas. Det är allt hittills.
Flint skrev:nilsviktor skrev:Fan vad du tjatar om protokoll. Gör din egen test om du är osäker på vad som är bäst.Flint skrev:DQ-20 skrev:@Flint: det där var väl lite under din värdighet. Eller?
Ja det brukar ju oftast vara transparent/inoförespråkarnas slagträ mot subjektivisterna. Så visst blir det tjatigt när en subjektivist använder samma argument.