Elementskydd till pi60 - favorit i repris

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-28 11:10

Hur ser det ut från sidan, Kristian?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 09:41

Fytrius skrev:Jag minns från förr att någon tyckte att man skulle byta elementskruvarna av stål mot mässingsdito just pga att järn är magnetiskt. Jag vet inte om det är i samma liga som att hänga säkerhetsnålar i gardinerna, men klart är iallafall att lösningen att ha magneter nära elementet måste vara den totala motsatsen...

Tror jag det var/är den gode Svalander som vurmar för mässingsskruvar. :)

Fytrius skrev:Problemet är ju också att du får långt från de övre hörnen av skyddet in till fästpunkterna på diskantelementet. Det skulle vara lätt att böja kanterna då, åtminstone om man använde samma material som jag.

Det har du nog rätt i, tål att tänkas på. :?

Det där med material är en klurig fråga. Rent utseendemässigt så skulle jag vill få det så likt mina "skisser" som möjligt - d.v.s. något som helt döljer elementen. T.ex. ett vanligt högtalartyg spänt över en minimal ram som i sin tur sitter så nära baffeln som möjligt utan att bygga nämnvärt framåt.....det senare för att jag tror att det minimerar ljudpåverkan.
Jag tror som sagt att man kommer långt genom att helt enkelt dölja elementen - åtminstonde när det gäller skydd mot barnafingrar.
Men, om man kan åstadkomma samma sak med ett metallnät så använder jag gärna det. Då kan det ju bli ett skydd mot klantiga vuxna också!
:)
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 09:45

Nattlorden skrev:Jag skulle nog valt att göra en avslutning som är stelare, typ
\_/
istället för rundat... inte säker på om jag tror på runt i formspråket på
en Ino... på en Guru hade det passat bättre.

Något i den här stilen då...?

Bild

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 10:01

KarlXII skrev:Hur ser det ut från sidan, Kristian?

Bra fråga! Har inte kommit så långt i mina funderingar ännu, men så nära baffeln som möjligt utan att riskera att bas/mellan-konen tar emot, samt "dikt an" diskantbaffeln är ett utgångsläge. :?

Det vore nog egentligen snyggast om man kunde dölja/täcka mellanrummet mellan baffel och skydd när man ser högtalaren från sidan, men då kommer kanske ljudåpverkan att bli större!??

/ Kristian

EDIT: Mellanslag
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-29 10:47

Kristian skrev:
Nattlorden skrev:Jag skulle nog valt att göra en avslutning som är stelare, typ
\_/
istället för rundat... inte säker på om jag tror på runt i formspråket på
en Ino... på en Guru hade det passat bättre.

Något i den här stilen då...?

Bild

/ Kristian

Ser verkligen inte fel ut ! :)

Skulle kunna vara väldigt intressant !
Men som sagt, det är några nötter att knäcka innan man får till ett "perfekt" galler båda ur barnsäkerhet/fungtion/tillverknings synpunkt....
Men jag tror på en kombination av det vanliga "skummet" till diskanten och sedan helt enkelt göra ett separat skydd till basen av t.ex. tyg eller Alu och som fäster på något lämpligt vis.
Skyddet får gärna se ut som på din bild. allså inte runt och tråkigt som standard galler som bata täcker själva basen, utan bidra med någon slags desigt detalj och fortsätta upp mot diskanten...
Jag är nämligen väldigt sugen på att fixa ihopp skydd till mina kommande i28... så jag har en del skisser i huvudet på möjliga skydd!

Men jag vill också veta om magneterna rund basen skulle kunna ställa till det...
Något säger mig att det inte borde blir för stor påverkan då avstondet är så pass stort till känsliga delar och då Alu korgen inte är så magnetiskt "ledande" (kom inte på den "korekta" benämningen... 8) )

Jag har även funderat på att använda skruvarna till elementen, men det blir ju lite klurigare då... om man skulle vilja ta av skydden så blir det ju väldigt mycket knöligare... :(
Men om det ser bra ut och inte hörs någon skillnad med skudd på elelr av så låter man dom ju ändå vara på, så då gör det ju inget att dom sitter ritkigt ordentligt...

Karborre har även det varit på tapeten !
Och det har ju sina klara fördelar, och det som just nu ligger närmast till hands... men då blir det nog en ram tun MDF (5-10mm) ram eller liknande, För jag vill bygga så lite som bara möjligt på djupet...
bäst vore det med ett svävande tyg framför basen, för att inte ha några kanter att sabba spridningsmönstret mot... :lol:

Jag e rädd för att ramen på 5-10mm ska förstöra så pass att man kommer att kunna föra skillnaden och då känna sig illa till mods med att ha skydden på... :(

Hmm, som sagt... tål att tänkas på detta och jag ska göra lite skisser på tankar och iger till skydd till i28 :)
För jag skulle inte kunna förlåta mig själv om något hände dom sedan när jag fått dom... :oops:

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 11:36

DVD-ai skrev:
Men jag tror på en kombination av det vanliga "skummet" till diskanten och sedan helt enkelt göra ett separat skydd till basen av t.ex. tyg eller Alu och som fäster på något lämpligt vis.

Jag har också varit inne på att behålla skummet framför diskanten, men om det utseendemässigt avviker för mycket från det material man väljer för baselementet kan det nog se rätt udda ut. :?

DVD-ai skrev:Jag är nämligen väldigt sugen på att fixa ihopp skydd till mina kommande i28... så jag har en del skisser i huvudet på möjliga skydd!

Vore kul att få se dem visualiserade i någon form! Även om just denna tråd avhandlar skydd för pi60/s så finns det ju många lösningar och ideér som fungerar på andra modeller och vice versa :)

DVD-ai skrev:Men jag vill också veta om magneterna rund basen skulle kunna ställa till det...
Något säger mig att det inte borde blir för stor påverkan då avstondet är så pass stort till känsliga delar och då Alu korgen inte är så magnetiskt "ledande" (kom inte på den "korekta" benämningen... 8) )

Ja, jag hoppas att IÖ får syn på tråden och har ett svar på den frågan, nu finns det ju visserligen en del alternativ men det vore ändå intressant.

DVD-ai skrev:Jag har även funderat på att använda skruvarna till elementen, men det blir ju lite klurigare då... om man skulle vilja ta av skydden så blir det ju väldigt mycket knöligare... :(
Men om det ser bra ut och inte hörs någon skillnad med skudd på elelr av så låter man dom ju ändå vara på, så då gör det ju inget att dom sitter ritkigt ordentligt...

En variant kan ju vara att montera en rörformig distans mellan skruvskalle och elementchassie vilken då skulle kunna fungera som en sorts "tapp" eller "pinne" för att fästa elementskyddet (som då får ha ngn slags "hona" för pinnen) på. Då kommer man ju fortfarande åt skruvskallen.

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-29 12:11

Jo, skummet framför diskanten får man ju försöka att designa övriga "galler" efter så att dom passar bra :)
Men om man låter diskanten ha kvar skummet, och gör något liknande som på t.ex. din skiss. Alltså ett skydd till basen som är lite kantigare till formen och går upp mot "hyllan" så att säga, alltså man bara kompletterar med skyddet till basen, då ser ju skydder ut som på din skissa, framifrån.

Det fina då är att man kan göra samma på i28 och sedan köra en spegelvänd till den undre basen...;)
Det har varit min tanke, att köra ett spegelvänt galler till undre basen, så att man får någon slags symetri i det hela, och det tror jag skulle kunna bli ritkigt snyggt.

Det kluriga är att få till ett skudd till basen som har samma färg och liknande struktur som skummet till diskanten, skulle vara om man gjorde skyddet till basarna i skumm även dom då.¨
För min del och i28 så kanske det fungerar bättre än till pi60 (som ju jobbar mer...) det finns nog risk att man "spelar av" skydden så att man får gå och sätta fast dom hela tiden... :lol:

Annars så är ju skummet väldigt bra, ska nog gå och köpa lite på HiFikit, sätta mig ner hema och skära/klura lite på designer och få en bättre bild av vad som går att göra av materialet i fråga om form, rent praktiskt :)
Med skummet så slipper man ju alla problem med "spridningstörnignar" eller svårt att passa ihopp utssendet mot diskantens skydd.
Även så är ju skummet det bästa rent ljudmässigt så... (det som anses bäst i alla fall..)

Jag ska köra lite snabb skissar i paint, sedan be en bekant om hjälp med att överföra dom till någon vettigare Cad bilder eller liknande :)
lägger jag upp någon ide här sedan antagligen, eller i mitt galleri på MHB och länkar, det verkar smidigare... :P

Men jag gillar din ide helt klart !

Och jag är övertygad om att om man täcker för dom spännande grejerna så kommer småbarn att vara betydligt mindre sugna på att vara där och pilla... ;)
ska nog inte behövas något inbrottsäkert... bara ta bort intresset så är problemet löst.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 13:19

Här kommer en variant där elementskyddet går hela vägen fram till baffelns fasning.

Bild

Gillade inte denna variant när jag ritade med blyerts på papper men den kanske inte är så dum ändå. :?

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 13:25

DVD-ai skrev:Det kluriga är att få till ett skudd till basen som har samma färg och liknande struktur som skummet till diskanten, skulle vara om man gjorde skyddet till basarna i skumm även dom då.¨

Mmm....men jag måste säga att jag inte är jättetänd på att använda skummet till basen, jag tror inte det blir snyggt, "för mycket" på nåt vis.
Det funkar ju helt ok till diskanten men ..... njä tror jag hoppar det!

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-29 14:25

Kristian skrev:
DVD-ai skrev:Det kluriga är att få till ett skudd till basen som har samma färg och liknande struktur som skummet till diskanten, skulle vara om man gjorde skyddet till basarna i skumm även dom då.¨

Mmm....men jag måste säga att jag inte är jättetänd på att använda skummet till basen, jag tror inte det blir snyggt, "för mycket" på nåt vis.

/ Kristian

Jo, förstår hur du menar, men jag tycker det kan vara värt att testa i alla fall, kan ju blir snyggt om man får till det på något vettigt vis.. ;)
Men klart... snyggast skulle ju vara en ram med tyg, men då har man den där ramen som jag hälst skulle vilja slippa egentligen..:(
Men ska testa med "skum" till basen med, för att se hur det blir...
skulle det inte se bra ut så får man ta bort dom och sedan testa med tyg i alla fall.. :wink:

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 14:43

DVD-ai skrev:
Kristian skrev:

/ Kristian

Jo, förstår hur du menar, men jag tycker det kan vara värt att testa i alla fall, kan ju blir snyggt om man får till det på något vettigt vis.. ;)
Men klart... snyggast skulle ju vara en ram med tyg, men då har man den där ramen som jag hälst skulle vilja slippa egentligen..:(
Men ska testa med "skum" till basen med, för att se hur det blir...
skulle det inte se bra ut så får man ta bort dom och sedan testa med tyg i alla fall.. :wink:

Man kanske kan klä skummet med tyg!! :)
Fast det blir liksom lite för tjockt (skummet bygger ca15mm?) för min smak, men man kan kanske köra med halva tjockleken!?

Klart att du ska testa i vilket fall som helst!! :D

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-29 15:02

Jo, testa skadar inte, och sedan redovisa resultatet :)
Även om jag inte skulle gilla det i alla fall så kanske någon annan göra det ;)
Jo, det snyggaste tror jag skulle vara tyg på MDF ram, som sagt men då har amn den där ramen...
och den skulle jag i sådant fall vilja göra väldigt tun...
finns det 5mm MDf..?!
typ 5mm och sedan karborre även där tängte jag testa med :)

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-29 15:08

DVD-ai skrev:......och sedan redovisa resultatet :)

Självklart!! :)

DVD-ai skrev:Jo, det snyggaste tror jag skulle vara tyg på MDF ram, som sagt men då har amn den där ramen...
och den skulle jag i sådant fall vilja göra väldigt tun...
finns det 5mm MDf..?!
typ 5mm och sedan karborre även där tängte jag testa med :)

Vet inte vilka dimensioner det finns, du kan ju testa med masonit annars, brukar väl vara ca 2mm? tjock.

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-29 16:19

Jo, klart det kan man ju testa med :)

ska jag göra sedan !
lita på det ;)

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-29 17:33

Är tyg tillräckligt?

Jag tänker på varför man egentligen har ett skydd, eller rättare sagt vad skyddet ska kunna skydda mot.

Jag har hela tiden varit rädd främst för "trubbigt våld". Typ att man stöter emot vid dammsugning etc. Då känns det som om galler är det bästa. Jag har ju inte gjort mina totalt barnsäkra men det är i mitt fall inte den troligaste orsaken till skador även om det ibland förekommer barn även här.

Har även ett par gamla OA5:or och har sneglat lite på gallret till dessa, men kommit fram till att det vore helgerån. Ett sånt galler känns som det vore idealiskt dock. Liknande sitter på min pappas gamla SP77:or från Sentec (!)

Kan inte Ingvar ge en "materialkommentar"?

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2009-07-15 09:16

Hej

Jag håller på med ett par galler som täcker diskat, bas och även port. Funktionen är för "skydd mot småfingrar och annat otyg". (Dock är galler som täcker port inte ok enligt Ing Öhman men men)

Min ide är att galler skall gå att ta bort och då med hjälp av insexnyckel. Självaste galler sitter fast i en ram som i sin tur hålls på plats med hjälp av ett antal distansrör, som placeras i ordinarie fästskruvar för elementen och portrör.

Säkert påverkar mina galler funktionen på högtalaren negativt men man sparar högtalarelementen och att små saker petas in i reflexporten :)

Återkommer med bilder på de prototyper som jag fixat fram. Galler är i rostfri sträckmetall. Ramarna är i aluminium och galler limmas fast i ramarna med expoxylim.

/Rikard

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2009-07-15 21:53

Här är bilderna på de prototyper jag fixat fram.

Lack: Valfri men mattsvart Hammerite på sprayburk kommer att läggas på efter slipning med mera.
Övrigt: Enklare fästen och en dela annan design finns på förändringslistan.

Bild
Bild
Bild
Bild

/Rikard

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-07-17 16:47

Innovativ design på gallren!! (Innovativ är i det här fallet menat som något positivt...) Det blir intressant att se när det är klart...

Det jag inte blir direkt förtjust i är basreflexgallret. Tror jag. Svårt att säga i det här prototypstadiet.

Är det viktigt att täcka basreflexhålet? Det är ju inte direkt ömtåligt och det lär väl höras om något ligger där inne och skallrar. Kanske inte en rutten banan iofs, men den anas ju på annat sätt :D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-17 18:16

Rent spontant får jag för mig att det är tabu att täcka för basreflexporten, en aldrig så liten/gles blockering sabbar mycket av funktionen.

Resten ser ju ut som en bra kompromiss om man vill välja mellan a) välljud, ur intryckta element eller b) hyfsat välljud ur barnsäkrade element.
8)

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2009-07-18 20:25

Ing Öhman sa till mig att basrefelxporten inte får täckas med galler. Dock väljer jag att göra galler för porten som går att ta bort, vilket även gäller övriga galler. Anledningen till gallernojjan är att förhindra frivilligt och ofrivilligt pillande :lol:

Det som jag inte får fram är sträckmetallgaller som är plattvalsade (har inte kollat noga...) i efterhand. Pressverktyg (dyrt vid små volymer...) för att "pressa fram" galler så att jag slipper kantringen.

Alternativ design kan vara att göra galler om två cirklar (olika storlekar, diskant och bas) som i respektive tangent sammanförs med en linje. Det hela kan då kanske liknas en fallande "droppe" som inte har en spetsig svans. Glasklart eller hur...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-18 20:38

En sak måste jag dock erkänna att iö är bra på - att göra vansinnigt fula högtalare. :D Eller vad tycker du HumFlumm? 8O

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-18 23:12

Dax att stoppa idioten flint nu! :evil:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-07-19 00:25

MattiasKarlsson skrev:Dax att stoppa idioten flint nu! :evil:

Jag tror att det bästa är att låta honom vara, då tröttnar han snart.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-07-19 23:37

sworks skrev:Alternativ design kan vara att göra galler om två cirklar (olika storlekar, diskant och bas) som i respektive tangent sammanförs med en linje. Det hela kan då kanske liknas en fallande "droppe" som inte har en spetsig svans. Glasklart eller hur...

Eh...har du läst den här tråden från början? Kanske snarare; tittat på bilderna? :wink:

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-20 14:12

Polarn köpte två grovmaskiga galler, tog bort gummikanten, spännde över svart finmaskigt "högtalartyg" och satte tillbaka gummikanten.
Dom sitter sedan med kardborrband på lådan.

Dom har varit barnsäkrade ett par år och fått både bollar och annat på skyddet. Helt utan skador.

När barn sover eller är borta är gallren bara att rycka bort för finlyssning.

Tänker göra likadant när jag har råd med pi60.

Mina piPs är helt oskyddade, ifs mkt mindre också. Men dom har fått vara ifred under grabbens nu 4 år, trots att han leker mycket i vardagsrummet.
Han har fått inpräntat fr grunden att det är: Rör du, så är du struken från arvet.
Nu är han grymt rädd om dom, som han ALLTID vill se Byggare bob och Pingu med schysst ljud.
Han var jättebesviken när dom var på omlackning och han fick nöja sig med TV-ljudet.

Hans mor var ett större problem med ljus och blommor och tron att dom var piedistaler för dylika.

Tur att man inte har henne här längre... :lol:

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2009-07-20 20:49

Fytrius
Precis, kolla bilderna innan :oops:
Dock var tanken med min design att de skall vara delade...

pinoccio
Min son fick klåda i fingrarna då han såg pip så dom har ett också ett skydd för att få bättre ekonomi och gladare pappa...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-20 21:19

pinoccio: hon blev väl inte kölhalad?! 8O Du får vara rädd om skroven... :wink:

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-21 00:56

pingvinlakrits skrev:pinoccio: hon blev väl inte kölhalad?! 8O Du får vara rädd om skroven... :wink:

Hade kanske varit en bra idé. :?

Faktum är att hon inte ens sett den, trots att jag hade den nästan 1,5 år som vi fortfarande var sambo. :lol:

Kommer en kille och tittar på henne (båten alltså) på Onsdag. Med lite tur börjar nytt projekt till hösten. :D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-21 10:30

:D

För att flika in ON topic igen, jag tycker bas/diskantgaller-prototyp-designen är fin och harmonierar med lådan. :)

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2009-08-16 10:49

Sommar sommar...

Tanken är nu att fasa av ytterkanterna och sedan lacka prototyperna i svart.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino