Moderator: Redaktörer
Fytrius skrev:Jag minns från förr att någon tyckte att man skulle byta elementskruvarna av stål mot mässingsdito just pga att järn är magnetiskt. Jag vet inte om det är i samma liga som att hänga säkerhetsnålar i gardinerna, men klart är iallafall att lösningen att ha magneter nära elementet måste vara den totala motsatsen...
Fytrius skrev:Problemet är ju också att du får långt från de övre hörnen av skyddet in till fästpunkterna på diskantelementet. Det skulle vara lätt att böja kanterna då, åtminstone om man använde samma material som jag.
Nattlorden skrev:Jag skulle nog valt att göra en avslutning som är stelare, typ
\_/
istället för rundat... inte säker på om jag tror på runt i formspråket på
en Ino... på en Guru hade det passat bättre.
KarlXII skrev:Hur ser det ut från sidan, Kristian?
Kristian skrev:Nattlorden skrev:Jag skulle nog valt att göra en avslutning som är stelare, typ
\_/
istället för rundat... inte säker på om jag tror på runt i formspråket på
en Ino... på en Guru hade det passat bättre.
Något i den här stilen då...?
/ Kristian
DVD-ai skrev:
Men jag tror på en kombination av det vanliga "skummet" till diskanten och sedan helt enkelt göra ett separat skydd till basen av t.ex. tyg eller Alu och som fäster på något lämpligt vis.
DVD-ai skrev:Jag är nämligen väldigt sugen på att fixa ihopp skydd till mina kommande i28... så jag har en del skisser i huvudet på möjliga skydd!
DVD-ai skrev:Men jag vill också veta om magneterna rund basen skulle kunna ställa till det...
Något säger mig att det inte borde blir för stor påverkan då avstondet är så pass stort till känsliga delar och då Alu korgen inte är så magnetiskt "ledande" (kom inte på den "korekta" benämningen...)
DVD-ai skrev:Jag har även funderat på att använda skruvarna till elementen, men det blir ju lite klurigare då... om man skulle vilja ta av skydden så blir det ju väldigt mycket knöligare...![]()
Men om det ser bra ut och inte hörs någon skillnad med skudd på elelr av så låter man dom ju ändå vara på, så då gör det ju inget att dom sitter ritkigt ordentligt...
DVD-ai skrev:Det kluriga är att få till ett skudd till basen som har samma färg och liknande struktur som skummet till diskanten, skulle vara om man gjorde skyddet till basarna i skumm även dom då.¨
Kristian skrev:DVD-ai skrev:Det kluriga är att få till ett skudd till basen som har samma färg och liknande struktur som skummet till diskanten, skulle vara om man gjorde skyddet till basarna i skumm även dom då.¨
Mmm....men jag måste säga att jag inte är jättetänd på att använda skummet till basen, jag tror inte det blir snyggt, "för mycket" på nåt vis.
Det funkar ju helt ok till diskanten men ..... njä tror jag hoppar det!
/ Kristian
DVD-ai skrev:Kristian skrev:DVD-ai skrev:Det kluriga är att få till ett skudd till basen som har samma färg och liknande struktur som skummet till diskanten, skulle vara om man gjorde skyddet till basarna i skumm även dom då.¨
Mmm....men jag måste säga att jag inte är jättetänd på att använda skummet till basen, jag tror inte det blir snyggt, "för mycket" på nåt vis.
Det funkar ju helt ok till diskanten men ..... njä tror jag hoppar det!
/ Kristian
Jo, förstår hur du menar, men jag tycker det kan vara värt att testa i alla fall, kan ju blir snyggt om man får till det på något vettigt vis..![]()
Men klart... snyggast skulle ju vara en ram med tyg, men då har man den där ramen som jag hälst skulle vilja slippa egentligen..![]()
Men ska testa med "skum" till basen med, för att se hur det blir...
skulle det inte se bra ut så får man ta bort dom och sedan testa med tyg i alla fall..
DVD-ai skrev:......och sedan redovisa resultatet![]()
DVD-ai skrev:Jo, det snyggaste tror jag skulle vara tyg på MDF ram, som sagt men då har amn den där ramen...
och den skulle jag i sådant fall vilja göra väldigt tun...
finns det 5mm MDf..?!
typ 5mm och sedan karborre även där tängte jag testa med
sworks skrev:Alternativ design kan vara att göra galler om två cirklar (olika storlekar, diskant och bas) som i respektive tangent sammanförs med en linje. Det hela kan då kanske liknas en fallande "droppe" som inte har en spetsig svans. Glasklart eller hur...
pingvinlakrits skrev:pinoccio: hon blev väl inte kölhalad?!Du får vara rädd om skroven...
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 13 gäster