Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Lite förvånad att det funkar med bläcksprutat OH. Kör med samma teknik fast laserskrivare med toner som är gjort av ? det är i allafall nån slags partikel, helt tät. Hur är transparensen i bläck?
Flint skrev:mike34 skrev:Lite förvånad att det funkar med bläcksprutat OH. Kör med samma teknik fast laserskrivare med toner som är gjort av ? det är i allafall nån slags partikel, helt tät. Hur är transparensen i bläck?
Det var helt klart ett problem tidigare men nu med jämnare belysning går det bra. Visst ser jag igenom det svarta men jag tycker inte att jag tjänar något på att ta dubbla papper oah nita ihop som. Nästa skrivare blir dock en s/v laser.
Klarar du 5mil?
Pappersutskriften. Genombelyst med ljus från fönstret bakom. Osuddet beror på frotrografen.
mike34 skrev: Provade saltsyra / järnklorid en gång på lackpenna-mönster. DANG !! Den blandningen gick rakt in från sidan och tog hela skiten med sig. Lacken flöt upp till ytan och la sig strax efter att bubblet/bruset lagt sig
Flint skrev:mike34 skrev: Provade saltsyra / järnklorid en gång på lackpenna-mönster. DANG !! Den blandningen gick rakt in från sidan och tog hela skiten med sig. Lacken flöt upp till ytan och la sig strax efter att bubblet/bruset lagt sig
Det går att få även kretskort att skälla som en hund. Woff...
Flint skrev:Njae, jag tänkte på det du sa om intensivetsning med saltsyra. Det kan gå fort å säga woff i byttan. Kortet, testen jag etsade i dag var nära.
mike34 skrev:Har helt klart lyckats bäst med amoniumperoxidDisulfat eller vad det heter. Blaskar med det i en lasagneform på kokplattan, läge "1" för att hålla varmt å skönt. Det tar några minuter men det går aldrig för fort.
mike34 skrev:Angående framkalning så brukar jag ta ohmmätarn för att kolla om det släppt nog mycket. Med summerfunktionen kan man detektera metallkontakt och då brukar etsningen funka ochså. Har för mig att man kan bli lite lurad på färgförändringen vid framkallning, och inget är mer irriterande än skyddslack kvar som hindrar etset att ta fart.
housemicke skrev:hur/varför kan man se det ultravioletta?
exiterar uvstrålningen saker runt omkring eller är det pga att spektrumet är för bredbandigt?
Svante skrev:housemicke skrev:hur/varför kan man se det ultravioletta?
exiterar uvstrålningen saker runt omkring eller är det pga att spektrumet är för bredbandigt?
Mja, till att börja med så kan vi inte säga från Flints foton att vi kan se UV-strålningen från dioderna, utan bara att hans kamera kan det. Prova att rikta en TV-fjärr in i webkameran så får du se... Iofs är det IR-ljus, men samma princip.
Men eftersom Flint håller med dig så får man förmoda att han ser ljuset "live", och förklaringen är då säkert att dioden strålar lite synligt ljus också. 410 nm är väl fö rätt nära synlighetsgränsen?
Flint skrev:De återgivna bilderna stämmer ganska bra med "direktljuset".
Vad gillade du upplösningen Svante. 5mil gick bra. Inte så illa.
Svante skrev:Du köper färdigbelagda laminat?
mike34 skrev:Verkar som mitt program ExpressPCB bara kan gå ner till 7 mil. vet inte om jag använt så tunna förut. Jag försöker göra lite fetare om jag kan. Ska prova att etsa några tunna linjer nästa gång.
mike34 skrev:Verkar som mitt program ExpressPCB bara kan gå ner till 7 mil. vet inte om jag använt så tunna förut. Jag försöker göra lite fetare om jag kan. Ska prova att etsa några tunna linjer nästa gång.
Flint skrev:mike34 skrev:Verkar som mitt program ExpressPCB bara kan gå ner till 7 mil. vet inte om jag använt så tunna förut. Jag försöker göra lite fetare om jag kan. Ska prova att etsa några tunna linjer nästa gång.
Vad belyser du med?
ExpressPCB . Är inte det tänkt att cadda själv i och sen skicka filen till firman så gör dom resten? Kan du printa från själva programmet.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 16 gäster