UV-box med lysdioder

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-06-26 12:13

Kul att det funkar så bra! :P
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-26 13:55

Lite förvånad att det funkar med bläcksprutat OH. Kör med samma teknik fast laserskrivare med toner som är gjort av ? det är i allafall nån slags partikel, helt tät. Hur är transparensen i bläck?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-26 14:25

mike34 skrev:Lite förvånad att det funkar med bläcksprutat OH. Kör med samma teknik fast laserskrivare med toner som är gjort av ? det är i allafall nån slags partikel, helt tät. Hur är transparensen i bläck?

Det var helt klart ett problem tidigare men nu med jämnare belysning går det bra. Visst ser jag igenom det svarta men jag tycker inte att jag tjänar något på att ta dubbla papper oah nita ihop som. Nästa skrivare blir dock en s/v laser.

Klarar du 5mil? 8)

Pappersutskriften. Genombelyst med ljus från fönstret bakom. Osuddet beror på frotrografen.

Bild
Senast redigerad av Flint 2009-07-06 23:47, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-26 15:14

Flint skrev:
mike34 skrev:Lite förvånad att det funkar med bläcksprutat OH. Kör med samma teknik fast laserskrivare med toner som är gjort av ? det är i allafall nån slags partikel, helt tät. Hur är transparensen i bläck?

Det var helt klart ett problem tidigare men nu med jämnare belysning går det bra. Visst ser jag igenom det svarta men jag tycker inte att jag tjänar något på att ta dubbla papper oah nita ihop som. Nästa skrivare blir dock en s/v laser.

Klarar du 5mil? 8)

Pappersutskriften. Genombelyst med ljus från fönstret bakom. Osuddet beror på frotrografen.

Bild

Ska testa var gränsen går för skojs skull. Det hela beror lite på hur lång belysning, framkallning och hur aggressiv etsning man kör. Provade saltsyra / järnklorid en gång på lackpenna-mönster. DANG !! Den blandningen gick rakt in från sidan och tog hela skiten med sig. Lacken flöt upp till ytan och la sig strax efter att bubblet/bruset lagt sig :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-26 15:24

mike34 skrev: Provade saltsyra / järnklorid en gång på lackpenna-mönster. DANG !! Den blandningen gick rakt in från sidan och tog hela skiten med sig. Lacken flöt upp till ytan och la sig strax efter att bubblet/bruset lagt sig :lol:

Det går att få även kretskort att skälla som en hund. Woff...

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-26 16:04

Flint skrev:
mike34 skrev: Provade saltsyra / järnklorid en gång på lackpenna-mönster. DANG !! Den blandningen gick rakt in från sidan och tog hela skiten med sig. Lacken flöt upp till ytan och la sig strax efter att bubblet/bruset lagt sig :lol:

Det går att få även kretskort att skälla som en hund. Woff...

Massor med ström inblandat ??

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-26 16:11

Njae, jag tänkte på det du sa om intensivetsning med saltsyra. Det kan gå fort å säga woff i byttan. Kortet, testen jag etsade i dag var nära.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-26 16:18

Flint skrev:Njae, jag tänkte på det du sa om intensivetsning med saltsyra. Det kan gå fort å säga woff i byttan. Kortet, testen jag etsade i dag var nära.

Har helt klart lyckats bäst med amoniumperoxidDisulfat eller vad det heter. Blaskar med det i en lasagneform på kokplattan, läge "1" för att hålla varmt å skönt. Det tar några minuter men det går aldrig för fort.

Angående framkalning så brukar jag ta ohmmätarn för att kolla om det släppt nog mycket. Med summerfunktionen kan man detektera metallkontakt och då brukar etsningen funka ochså. Har för mig att man kan bli lite lurad på färgförändringen vid framkallning, och inget är mer irriterande än skyddslack kvar som hindrar etset att ta fart.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-26 19:29

mike34 skrev:Har helt klart lyckats bäst med amoniumperoxidDisulfat eller vad det heter. Blaskar med det i en lasagneform på kokplattan, läge "1" för att hålla varmt å skönt. Det tar några minuter men det går aldrig för fort.

Så kör jag också ibland men har lite svårt att hålla värmen. Men jag blandar ny soppa varje gång. Ett kaffemått pulver och ung. en dl vatten som jag värmer upp och löser pulvret i. Då är vätskan varm redan från början.

mike34 skrev:Angående framkalning så brukar jag ta ohmmätarn för att kolla om det släppt nog mycket. Med summerfunktionen kan man detektera metallkontakt och då brukar etsningen funka ochså. Har för mig att man kan bli lite lurad på färgförändringen vid framkallning, och inget är mer irriterande än skyddslack kvar som hindrar etset att ta fart.

Det var ett bra uppslag. Det ska jag kolla. Tackar.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-26 21:46

hur/varför kan man se det ultravioletta?

exiterar uvstrålningen saker runt omkring eller är det pga att spektrumet är för bredbandigt?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-26 21:55

housemicke skrev:hur/varför kan man se det ultravioletta?

exiterar uvstrålningen saker runt omkring eller är det pga att spektrumet är för bredbandigt?

Vet inte, men troligen det senare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-27 00:10

Mja, till att börja med så kan vi inte säga från Flints foton att vi kan se UV-strålningen från dioderna, utan bara att hans kamera kan det. Prova att rikta en TV-fjärr in i webkameran så får du se... Iofs är det IR-ljus, men samma princip.

Men eftersom Flint håller med dig så får man förmoda att han ser ljuset "live", och förklaringen är då säkert att dioden strålar lite synligt ljus också. 410 nm är väl fö rätt nära synlighetsgränsen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-27 00:31

De återgivna bilderna stämmer ganska bra med "direktljuset".

Vad gillade du upplösningen Svante. 5mil gick bra. Inte så illa.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-27 01:07

Svante skrev:

Mja, till att börja med så kan vi inte säga från Flints foton att vi kan se UV-strålningen från dioderna, utan bara att hans kamera kan det. Prova att rikta en TV-fjärr in i webkameran så får du se... Iofs är det IR-ljus, men samma princip.

Men eftersom Flint håller med dig så får man förmoda att han ser ljuset "live", och förklaringen är då säkert att dioden strålar lite synligt ljus också. 410 nm är väl fö rätt nära synlighetsgränsen?

för ett par år sen hade jag en otroligt fin rysk mörkerkikare tillhanda, med den kunde man se vilka pulser som vilka knappar gav på fjärrkontrollerna (men dom lyser inte upp nåt nämnvärt i mörkar). den var ganska skoj som leksak i övrigt.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-27 10:05

Sen var det problemet med tidur. Här efterlyser jag uppslag. Visst kan man anväda en trippelfemma och lite komponenter runt den men det känns lite för lowtech. Söker alltså en byggbeskrivning på en enkel timer med display. Kör just nu med resterna av den första microvågsugnen från 86 men displayen har dött och varje ny tidsinställning blir därför som ett dubbelblindtest.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-27 10:26

Flint skrev:De återgivna bilderna stämmer ganska bra med "direktljuset".

Vad gillade du upplösningen Svante. 5mil gick bra. Inte så illa.

Nej det verkar väldigt bra. Jag minns att jag hade stora problem med så tunna linjer, tom 10 mil tror jag var svårt. Kanske berodde det på att vi laminerade det UV-känsliga skiktet själva i nån maskin.

Du köper färdigbelagda laminat?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-27 10:32

Svante skrev:Du köper färdigbelagda laminat?

Ja. Av märket Bungard från Conrad.se. [url=http://shop.conrad.se/websale7/Epoxikretskort,-BUNGARD.htm?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3ea%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_14742_2512061%2fmi}{type%2fextern_search%2ftype}{sf%2f%3Cs1%3Ekretskort%3C%2fs1%3E%3Cs5%3E1%3C%2fs5%3E%2fsf}{p1%2f784b9fd6570ab42f77fefdc24878d83f%2fp1}{md5%2f2859f83fc6875c3018ba0722881fad39%2fmd5}]Länk[/url]

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-06-29 08:09

det är inte så svårt att "se " UV ljus eftersom dioderna även emitterar lite synligt ljus. Rent UV som tex 254 nm (kvicksilverlampors orginal) är omöjligt att se (och mycket skadligt) men UV exciterar många substanser så att de fluorerscerar , tex optiska vitmedel som finns i vittvättmedel och vitt kontorspapper. detta som gör att dessa lyser blått i sk blacklight ljus.

Flints UV låda har nog samma egenskaper.

5 mil. I am impressed. very Impressed.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 18:05

rikkitikkitavi skrev:5 mil. I am impressed. very Impressed.

Utan pappersarket som ligger direkt mot dioderna hade det aldrig gått. Det är nåt jag gillar, enkla lösningar som man inte hade räknat med.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-29 19:51

Verkar som mitt program ExpressPCB bara kan gå ner till 7 mil. vet inte om jag använt så tunna förut. Jag försöker göra lite fetare om jag kan. Ska prova att etsa några tunna linjer nästa gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 20:35

mike34 skrev:Verkar som mitt program ExpressPCB bara kan gå ner till 7 mil. vet inte om jag använt så tunna förut. Jag försöker göra lite fetare om jag kan. Ska prova att etsa några tunna linjer nästa gång.

Eagle har fasta lägen ner till 10mil men man kan också skriva in egna värden vilket jag gjorde. Tänkte att det får bära eller brista bäst ¤¤¤ det vill. Kommer aldrig att gå så lågt men det kan ju vara kul att det går. Kanske får för mig nån dag att börja köra ytmonterat och då är det ju bra att veta att det går. En annan idé som nog är intressantare är att börja köra dubbelsidigt. Då skulle man kunna göra ett tlll sånt här bygge och ställe ovanpå glaset och göra en dubbelmacka .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 22:13

mike34 skrev:Verkar som mitt program ExpressPCB bara kan gå ner till 7 mil. vet inte om jag använt så tunna förut. Jag försöker göra lite fetare om jag kan. Ska prova att etsa några tunna linjer nästa gång.

Mitt tips är att bara göra dem så smala precis där det behövs, tex mellan IC-pinnar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-30 00:21

Vad belyser du med?

ExpressPCB . Är inte det tänkt att cadda själv i och sen skicka filen till firman så gör dom resten? Kan du printa från själva programmet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-30 09:38

Ett tips till alla gitarrister varav världen är full. Det går fint att göra en sadel av kretskort, i det här fallet pertinax. Bara att kapa till två bitar av 1.5mm tjockt kort och trycka mot varandra och löda ihop kopparlagren från gavelnytorna. Tennet sugs in mellan lagren. Verkar som om pertiax fungerar nog så bra som ben. Har inga problem med "knick" och urstämning. Kopparranden blir dessutom en dekoration.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-30 16:34

Här papperet för utskriften. Notera det ideologiska släkskapet mellan papperet och en viss förening.

Bild
Senast redigerad av Flint 2009-07-06 23:48, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-30 16:48

Flint skrev:

Vad belyser du med?

ExpressPCB . Är inte det tänkt att cadda själv i och sen skicka filen till firman så gör dom resten? Kan du printa från själva programmet.

Jag belyser med UV rör modell litet kort rör och en standard armatur till det. Allt nerstoppat i en riktigt gammal tvåstegs kopieringsmaskin som har ett belysningsbord med reflektor och difusserande plastfilm. DIY hack jag gjorde för många många år sen. Den har ett vadderat tungt lock ochså som lagger sig över filmen och skyddar ögonen från UVljuset.

Utskrift från ExpressPCB går bra ;) man har väl lite hacker i sig...

Föregående

Återgå till DIY-forum