Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-30 11:45

Vee-Eight skrev:En liten undran; blir inte dessa diskussioner en smula fåntrattiga om man ser på hur en midbas arbetar? Ett och samma element skall ju återge både låga och högre frekvenser. Samma problem som en påstådda juckande högtalare egentligen (i min värld med dämpande fötter så är fjädrande rörelse ett tecken på feldimensionering av fötter, eftersom tanken är att materialet skall dämpa, inte fjädra*). Konen, spelad med en blandad signal, rör sig långslagigt vid baskomponenterna men samtidigt återger kortare snabba rörelser för övre mellanregister. Eftersom ingen, vad jag vet, har nämnt detta så verkar detta inte uppfattas som ett problem. För egen del störs jag inte nämnvärt.** Är det inget problem, hur kan man då påstå att högtalarens rörelse pga juckande spelar roll? Om det ens juckar?

Har samma fråga men hade tänkt vänta tills modulationsdiskussionerna tagit slut.
Har de det nu?
Ligger som ni ser 5-8 sidor efter i läsningen.

Skulle även vilja att man tar ett par exempel; Vibration i 100Hz (spikes resonans) hur påverkar det en 105Hz ton, en 120hz och en vid 10 resp 20Hz.
Samma fråga avseende vibration i 5Hz (mjukfötter)

Angående Q, ett högt värde på Q ger hög spetsig topp men smal bas på toppen. Dvs resonansen är begränsad i frekvens.
Ett lågt Q resonerar i fler frekvenser, men inte lika mycket...
Vilket är minst dåligt; att påverka en ton mycket eller många lite?

En annan sak
Tonerna i en skala ligger tätare (i antal hz) ju lägre frekvensen är. Dvs en resonans påverkar fler noter om den finns längre ned...

Som sagt ett par tankar :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2009-06-30 12:18

IngOehman skrev:What ever. :(

- - - - -

Edit: Eftersom du nu tagit bort ovänligheterna så ändrar jag mitt
svar också, till:

Kulans vikt och hastighet är lätt att väga och mäta. Och det finns
bara ett jordklot (Tellus) och det vet vi ju hur mycket det väger,
nämligen ungefär 6*10^24 kg (även om det ökar i vikt en för-
färlig massa ton varje dag, 300 ungefär tror jag). (och även om
vi inte skulle veta det så är det ju också lätt att mäta upp).

Men framförallt var ju det jag skrev bara en lustighet baserad på:
1. Att du hade blandat orden lite så att betydelsen blev en annan,
2. Att hade du varit så bakis sist vi sågs, och
3. Att jag var nyfiken på vad du satt och smuttade på, om
något.

Själv hade jag just blandat en GinåTonic.

Tyckte dina (nu raderade) påhopp var lite onödiga.

Vh, iö

En fråga Ingvar, du skriver att Jordens massa ökar 300 ton varje dag. Vad menar du egentligen?

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-30 12:19

Svante skrev:Alltså, nu är du lite otydlig. Det enda felet jag har gjort mig veterligen är att jag bytte cosinus mot sinus. Om du menar att jag har sagt att det uppstår amplitudmodulation (tremolo) av att högtalaren vickar så vill jag att du pekar ut var jag har gjort det.

Ja, att föra bok över felen är väl som sagt kontraproduktivt eftersom det gör det till ett nederlag att nå ny förståelse.

Svante,
Uppskattar samtalet och tonen. Jag ber dig uppriktigt om ursäkt om jag fått det att framstå som felfinneri.

Jag har inget emot att ha fel om det leder mig till en bättre förståelse. Värre är det om ett feltänkt ersätts med ett annat feltänk.

Tror att frågorna vi diskuterar inte är mer komplicerade än att vi kan nå fram till samsyn. För mig är det inte viktigt vem som ev. behöver ändra sig. Jag kan endast säga att jag anser mig klokare idag för att jag har övergivit tidigare felaktiga tankar.

Återkommer,

Göran

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-06-30 12:24

öhman gillar mjuka fötter
ni har väl sett hans fula foppatoflor?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-30 12:25

Objektivisten skrev:Alltså, problemet med blindtest är att det strider mot allt förnuft. Man lyssnar inte blint hemma, så enkelt är det.

Anledningen till att man vill lyssna blint är att isolera hörselintrycken. Det är nämligen det enda man kan påverka med det inspelning- och apparattekniska. Givet vad man sedan vet om apparatens ljudliga förmågor kan man man pula vidare med det tekniska för att göra eventuella förbättringar. Men du har helt rätt i att själva upplevelsen (beroende på hur hjärnan tolkar sinneintrycken) innehåller så mycket mer än ljudet. Det kan man också undersöka om man vill, t.ex. om man är formgivare eller marknadsförare, men inte samtidigt som man undersöker själva ljudet. De påverkar nämligen upplevelsen samtidigt och det blir, om man låter båda spela in, omöjligt att skilja ut vad som är vad. OM man är helt ointresserad av hur det fungerar utan bara hur man upplever det hela kan man i princip skita att göra någon som helst ansats att utvärdera vad som är vad. Vi lever i ett fritt land.

Och du får gärna lägga ned det är där med "mot allt förnuft". Det är på sin höjd inget kul och som värst respektlöst.

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-30 12:31

Hum skrev:
Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.

Jasså du var så jäkla sent ute, då hade jag spelar för grannarna i många år.
Vad var det för något du köpte då?
Jag har en High Fidelity Stereo här från 70/71 så jag kan kolla läget på direkten in i minsta detalj.

Du tror inte det var 41? :)

Nu har min fråga kommit i skymundan här men gör ett tappert försök ännu en gång. (Emedan dom ömma fötterna trampar vidare.)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-30 12:35

Det är alltid kul när den ena självklarheten efter den andra yppas. Fast när man ser dom så börjar man undra... det är kanske inte självklarheter?
Nu börjar man bli mer och mer osäker.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-30 12:36

Hum skrev:
Hum skrev:
Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.

Jasså du var så jäkla sent ute, då hade jag spelar för grannarna i många år.
Vad var det för något du köpte då?
Jag har en High Fidelity Stereo här från 70/71 så jag kan kolla läget på direkten in i minsta detalj.

Du tror inte det var 41? :)

Nu har min fråga kommit i skymundan här men gör ett tappert försök ännu en gång. (Emedan dom ömma fötterna trampar vidare.)

Jag har redan svarat. Klicka på länken.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-30 12:36

sportbilsentusiasten skrev:En annan sak
Tonerna i en skala ligger tätare (i antal hz) ju lägre frekvensen är. Dvs en resonans påverkar fler noter om den finns längre ned...

Där gick det nog lite för fort...

/DQ

PS. En resonans som är en oktav bred är alltid en oktav bred och har därmed samma q-värde oavsett var den befinner sig. Q-värdet är kvoten mellan [s]bandbredden och resonansfrekvensen[/s] resonansfrekvensen och bandbredden.
Senast redigerad av DQ-20 2009-06-30 12:45, redigerad totalt 3 gånger.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-30 12:36

Hum skrev:Det är alltid kul när den ena självklarheten efter den andra yppas. Fast när man ser dom så börjar man undra... det är kanske inte självklarheter?

Man? Tala för dig själv du, jag är inte osäker... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-30 12:44

Det ligger i sakens natur att Man är osäker om man behöver nämna självklarheter, kan man nog inte komma ifrån.
Detta Bill kan du inte klara dig ifrån.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-30 12:50

meanmachine skrev:
V8 skrev:Mina högtalare skall skruvas i vägg.

Du är i minoritet och därför fredad. :)

har du beställt Ägg?
Är inte helt säker på att en vibrerande vägg är bra att skapa tät koppling till som Peter tänker sig.

Sorry för OT

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-06-30 12:55

sportbilsentusiasten skrev:
meanmachine skrev:
V8 skrev:Mina högtalare skall skruvas i vägg.

Du är i minoritet och därför fredad. :)

har du beställt Ägg?
Är inte helt säker på att en vibrerande vägg är bra att skapa tät koppling till som Peter tänker sig.

Sorry för OT

Va! Skulle jag!? Vet hut, karl! Nej jag har ju oa51:or.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-30 12:58

Callisto skrev:

- - - - -

svar också, till:

något.

Vh, iö

En fråga Ingvar, du skriver att Jordens massa ökar 300 ton varje dag. Vad menar du egentligen?

Material från yttre rymden, samt från vårt eget solsystem bombarderar ständigt våran planet. Tex. kommer allt vårat vatten ihuvudsak från kometer. Eftersom allt liv har sitt ursprung i vattnet, så är det nog inte helt fel att säga att vi alla härstammar från yttre rymden. :)
IÖ är tex. från planeten K-Pax.
Själv härstammar jag från retoriklandet.

( Det finns bara ett jordklot, som kallas för tellus, men eftersom antalet planeter som med stor sannolikhet är rätt lika våran egen troligen kan räknas i miljontals i hela universum, så är jag rätt säker på att vi inte är ensamma därute ).
Senast redigerad av Richard 2009-06-30 13:05, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-30 12:58

Jag får tacka för upplysningarna!!!!! Jag förstår att du tillhör dom mycket "seriösa" här i världen eftersom du måste ha allt på pränt.
Jag är som sagt tvärt emot men vet i.o.m.d. att en blandning av ytterligheterna blir bäst, eftersom det blir lagom.
Har inte hunnit kolla läget fullt utom Lenco, nu kom jag på att min första var någon BO det är ta mig tusan första gången jag tänkt till ang. den på 40år.
En brummande sak vill jag minnas. Det var kul med en uppstånden nekto.
Har inte en aning om var den blev av, har nog den kvar fortfarande. Skulle vara kul att finna den i en låda.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-30 12:59

sportbilsentusiasten skrev:Angående tune dem, jag har inbjudit en av de högljuddaste "supporters" att ta med sig sin f/e-certifierade CD till mig för lite tester mot min Linnspelare, men har ännu inte sett någon dyka upp.

Jag kan komma på två villkor!
1. Vi måste kunna nivåmatcha.
2. Det sker blint.

Är du med på detta så kan jag komma så får vi se om du kan tune dem fram din CD spelare.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-30 13:22

MattiasKarlsson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Angående tune dem, jag har inbjudit en av de högljuddaste "supporters" att ta med sig sin f/e-certifierade CD till mig för lite tester mot min Linnspelare, men har ännu inte sett någon dyka upp.

2. Det sker blint.

Är du med på detta så kan jag komma så får vi se om du kan tune dem fram din CD spelare.

Ja- bara dessa två kriterier är uppfyllda kan man ju lyssna på vilken musik som helst, och använda vilken lyssningsmetod som helst, "tunedem" eller "traditionell hifilyssning". Jag föreslår 10 lyssningar till någon musik som ni gillar. Mäta nivån med voltmeter vid högtalareterminalerna med en testskiva, tex Denon audio technical cd.

Kör man utan matchning av nivåerna så kan det eljest skilja upp till 3 db mellan olika cd-spelare.
Kom bara ihåg:
Testet visar dock bara vad som föredrogs, inte vad som färgar minst.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-06-30 13:27

Nu till helgen blir det en hifihelg i Göteborg hos en god vän.

Hans granne/kompis är inbiten Linnist så hos honom skall vi lyssna + att vi ska besöka Tonläget som är en Naim/Linn butik.

Dessutom kommer ett par butiker till att besökas. Kul :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-30 13:29

Richard skrev:
MattiasKarlsson skrev:

2. Det sker blint.

Ja- bara dessa två kriterier är uppfyllda kan man ju lyssna på vilken musik som helst, och använda vilken lyssningsmetod som helst, "tunedem" eller "traditionell hifilyssning". Jag föreslår 10 lyssningar till någon musik som ni gillar. Mäta nivån med voltmeter vid högtalareterminalerna med en testskiva, tex Denon audio technical cd.

Kör man utan matchning av nivåerna så kan det eljest skilja upp till 3 db mellan olika cd-spelare.
Kom bara ihåg:
Testet visar dock bara vad som föredrogs, inte vad som färgar minst.

Nä. Testet visar också om man kan plocka ut en CD-spelare med hjälp av tunedem-metodiken. I alla fall om man ska tro på de som säger att det inte skiljer något "ljudmässigt" mellan olika cd-spelare.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-30 13:32

DQ-20 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:En annan sak

Där gick det nog lite för fort...

/DQ

PS. En resonans som är en oktav bred är alltid en oktav bred och har därmed samma q-värde oavsett var den befinner sig. Q-värdet är kvoten mellan [s]bandbredden och resonansfrekvensen[/s] resonansfrekvensen och bandbredden.

Har jag talat om resonanser som alltid är en oktav?
Jag tänkte mig valfri resonans, typ en sådan som uppkommer beroende av hårdhet på fötter;allt från spikes till mjukisar...

Är ju trots allt det vi diskuterar i tråden.
Om jag fattat det hela rätt har "de som vet" skrivit att spikfötternas resonans har högre Q är mjukisfötternas resonans.

Är du med?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-30 13:38

MattiasKarlsson skrev:

2. Det sker blint.

Jo det har jag redan skrivit att vi skulle. Annars är det ju inge kul test :D
Blir dock svårt med det logistiska om vi bara är två personer. Ska vi ragga ihop några till från varje läger?
Dvs två kopplar om (en kollar den andra och för protokoll)
Ett par andra lyssnar...

Föreslår att vi kommer överens om hur/när via PM. Du kan väl tänka till på detta och ange dina förslag på process mm?
Ska bli skitkul detta!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-30 13:49

sportbilsentusiasten skrev:
MattiasKarlsson skrev:

2. Det sker blint.

Jo det har jag redan skrivit att vi skulle. Annars är det ju inge kul test :D
Blir dock svårt med det logistiska om vi bara är två personer. Ska vi ragga ihop några till från varje läger?
Dvs två kopplar om (en kollar den andra och för protokoll)
Ett par andra lyssnar...

Föreslår att vi kommer överens om hur/när via PM. Du kan väl tänka till på detta och ange dina förslag på process mm?
Ska bli skitkul detta!

Jag ställer mig (och lite mätutrustning, dB mätare, mätmick m.m.) till förfogande om det skrer söder om HGB. ;)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-30 14:06

sportbilsentusiasten skrev:Föreslår att vi kommer överens om hur/när via PM. Du kan väl tänka till på detta och ange dina förslag på process mm?
Ska bli skitkul detta!

Det gäller att komma på hur vi ska nivåmatcha till 0,1 dB, så är det bara att köra sen.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-30 14:10

Hum skrev:Jag får tacka för upplysningarna!!!!! Jag förstår att du tillhör dom mycket "seriösa" här i världen eftersom du måste ha allt på pränt.
Jag är som sagt tvärt emot men vet i.o.m.d. att en blandning av ytterligheterna blir bäst, eftersom det blir lagom.
Har inte hunnit kolla läget fullt utom Lenco, nu kom jag på att min första var någon BO det är ta mig tusan första gången jag tänkt till ang. den på 40år.
En brummande sak vill jag minnas. Det var kul med en uppstånden nekto.
Har inte en aning om var den blev av, har nog den kvar fortfarande. Skulle vara kul att finna den i en låda.

Å du, jag beklagar att jag var för vass mot dig igår. Hoppas att ursäkten är accepterad. Jag var het eftersom jag var inne i en kul fas med testerna och tyckte att du störde förloppet med OT. Men nu vet vi kanske var vi har varann. OK.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2009-06-30 14:11

Richard skrev:
Material från yttre rymden, samt från vårt eget solsystem bombarderar ständigt våran planet. Tex. kommer allt vårat vatten ihuvudsak från kometer. Eftersom allt liv har sitt ursprung i vattnet, så är det nog inte helt fel att säga att vi alla härstammar från yttre rymden. :)
IÖ är tex. från planeten K-Pax.
Själv härstammar jag från retoriklandet.

( Det finns bara ett jordklot, som kallas för tellus, men eftersom antalet planeter som med stor sannolikhet är rätt lika våran egen troligen kan räknas i miljontals i hela universum, så är jag rätt säker på att vi inte är ensamma därute ).

Ge mig en referens som visar att jordens massa ökar med 300 ton om dagen :lol: Du verkar blanda ihop bildandet av vårat solsystem med dagens förhållanden.

Det är snarare ytterst få planeter som har liknande betingelser, det är många faktorer som spelar in och inte endast storlek och avstånd från stjärna som du verkar tro.
Det finns säkert liv "därute" men om det besitter en högre intelligens är en annan fråga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-30 14:12

Callisto skrev:

- - - - -

svar också, till:

något.

Vh, iö

Jag tror att det är den ungefärliga differensen mellan vad som försvinner i
form av bortdiffunderande gas + sönderfallsförluster (som ju strålar bort)
och nedfallande saker från rymden.

Men det är ingenting jag har varken undersökt själv eller räknat ut, utan
bara uppgifter som jag tror mig minnas att jag har läst någonstans.

Ungefär på samma sätt som jag på grund av gamla läsminnen tror att jorden
väger ungefär en tredjedels miljon av vad solen väger, alltså ~333 333 och
1/3 ggr mindre (obs ungefär). Men när jag läste det (eller rättare sagt när
det skrevs, vilket nog var på 1900-talet någon gång, kanske första halvan)
så var nog inte kunskapen om de exakta massorna så stora att noggrann-
heten var så bra, men den var säkert inte mer än en procent fel skulle jag
gissa. För så noga har man ju kunna mäta och/eller beräkna både jordens
och solens massa mycket länge.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-30 14:15

<B> Tankeexperiment som jag inte själv är riktigt klar över, hjälp önskas. </B>

Svante och Jax. Eftersom ni verkar kloka ska jag ge er ett problem som jag själv inte riktigt kan komma underfund med.

Ibland när man håller på med högtalare kommer man till problem där matematiken inte riktigt räcker till. Eller där man måste gå till en lite mer invecklad matematik. Ni kan tänka på nedanstående exempel i skön sol med en kall dryck av valfritt slag och ge mig förslag på hur jag bör tänka..

Vi har ett rör och en kolv som rör sig sinusformat i röret med en frekvens på 100 Hz. Röret är absolut exakt stilla. Skönt att vi i alla fall kan tänka oss att nåt står stilla. Kolven rör sig fram och tillbaka plus minus 0,5 cm. Topp till topp 1 cm

Om vi nu definierar den absoluta nollpunkten som den när kolven är i sitt bakersta läge, där kolven vänder riktning, hastigheten är noll. Detta är nu en nollpunkt för vågen. Den andra nollpunkten för vågen är plus 1 cm när kolven återigen har hastighet noll.

Ljudet rör sig med 344 m/s, som det gör en varm skön sommardag.

Från sitt bakersta läge rör sig kolven i 5 ms till sitt främre läge. Ljudpulsens framkant har under denna tid rört sig 1,72 meter från absoluta nollpunkten. Nollpunkten, där kolven nu har hastighet noll har flyttat sig 1 cm. Så den positiva vågen mellan sina nollpunkter är 1,71 meter lång.

När kolven sen rör sig tillbaka under 5 ms till sitt ursprungsläge kommer den generade negativa delen av vågen att bli 1,73 m lång. En 1,72 meter lång våg plus 1 cm till den nya nollpunkten.

Tillsammans är hela vågen 3,44 meter lång men den positiva och negativa delen är olika långa. Det är korrekt att säga att vågen har en svängning om 100 Hz men matematiskt kan vi inte beskriva den som en ren sinussvängning eftersom positiva och negativa vågen är olika långa.

<B> Nu till del två i tankeexperimentet </B>
Om vi nu låter absoluta nollpunkten flyta. Vad tusan händer då?

Det innebär med nödvändighet att den genererade vågens nollpunkter kommer att flyta. Och de kommer att flyta på ett sådant sätt att utfrekvensen, sett över hela perioden, kommer att vara annorlunda än infrekvensen. I varje fall under ett insvängningsförlopp, start från noll rörelse på kolven, kommer inte bara den positiva och negativa vågen att vara olika långa de kommer att förändra sig tills någon form av jämvikt uppstår.

Och till det riktigt svåra. Om vi omväxlande spelar olika frekvenser, vad händer då?

I det sistnämnda exemplet framstår det som logiskt att vi aldrig kommer att få att den inskickade signalen likna den utkommande vare sig sett över hela perioden eller över positiva och negativa vågdelar annat än av ”mekanisk” slump.

Vad ska vi ha för massrelation mellan kolven och röret för att vi bäst ska kunna återge insignalen? Om vi ökar rörets massa så att den blir oändlig kommer röret att vara någorlunda stilla i förhållande till kolven, det borde vi kunna enas om.

Ytterligare ett problem. Kolvens massa är inte konstant. Den ”dynamiska” massan på kolven varierar med en faktor som bl.a. beror på kolvens hastighet i kvadrat. Jag menar att luftmotståndet och massan tillsammans ger en dynamisk massa.

Till sist, om vi sätter röret på spikfötter. Kommer kolven att se det som att vi ökar rörets massa eller att massan är densamma. Och hur ser kolven det med mjukfötter. Kommer kolven att se rörets massa som större eller densamma?

Användarvisningsbild
Stehpan

Inläggav Stehpan » 2009-06-30 14:19

Birger skrev:Nu till helgen blir det en hifihelg i Göteborg hos en god vän.

Hans granne/kompis är inbiten Linnist så hos honom skall vi lyssna + att vi ska besöka Tonläget som är en Naim/Linn butik.

Dessutom kommer ett par butiker till att besökas. Kul :)

Glöm inte att kontollera Tonlägets öppettider!!!!
De brukar ha semesterstängt några veckor men kan säkert hålla öppet några timmar extra om ni slår en pling i förväg!

mvh
Steffe

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-30 14:20

Bill50x skrev:
Hum skrev:Det är alltid kul när den ena självklarheten efter den andra yppas. Fast när man ser dom så börjar man undra... det är kanske inte självklarheter?

Man? Tala för dig själv du, jag är inte osäker... 8)

/ B

Du borde kanske vara det? ;)

Jag brukar vara det, innan jag har kartlagt saker in i minsta detalj.

Tycker alltså inte att det är något som är det minsta dåligt, så jag
hoppas du inte tar det så. Det där med att vara osäker när det är
lämpligt att vara det är ju snarare en styrka, som jag önskar alla.

Säkerhet däremot, kan vara något väldigt dåligt, eftersom det kan
förstöra ens möjligheter att erövra nya kunskaper.

Yoda, du vet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-30 14:27

peetwa skrev:Jag ställer mig (och lite mätutrustning, dB mätare, mätmick m.m.) till förfogande om det skrer söder om HGB. ;)

HGB? Var ligger det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi