Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det vore roligt att se en kurva där golv och högtalare är helt separerade, tex genom att du lyfter upp högtalaren någon cm från golvet, så att man får se hur stor den akustiska excitationen är.
Thomas_A skrev:Sedan fanns det experiment med vibrationer på CD-spelare, med olika underlag. Där var inte mjukfoten helt överlägsen, tror att det var någon "base"-platta som dämpade mest. Kan ha varit en kombination mellan base + mjukfötter som var bäst.
Svante skrev:Inser just att svaret nog redan finns i figuren. Åtminstone vid 50 Hz. Högtalaren strålar ju förmodligen ungefär lika mycket ljud vid 50 Hz som vid 70 Hz, ändå står golvet still vid 50 Hz. Det skulle betyda att det mesta av vibrationerna kommer genom fötterna, även i mjukfotsfallet.
IngOehman skrev:...
Men jag hoppas framförallt att du sett att jag ALLTID uppmanar dem som inte litar på vad andra berättar för dem - att de ska testa själv istället för att avkräva dem de misstror att göra det jobb - som de med sina kommentarer i det förflutna demonstrerat att de ändå inte kommer att tro på!
Vh, iö
IngOehman skrev:Flint skrev:Som vanligt talar jag inte om för andra vad dom ska tycka.
Jag har nog bara klagat på att du talar om vad andra skall .Flint skrev:Jag säger bara som jag själv tycker.
Och jag skrev väl bara vad jag tyckte jag också, inte att du skulle tycka
som jag?Flint skrev:Nästa steg är förstås b/t men det får någon annan göra.
Du får också göra det. Alla får!
Men vad jag undrar är, kommer du att tro på vad de berättar då?
Vh, iö
Lust skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Vore väldigt trevligt om vi kunde slippa invektiv typ "dogmer".
Vad vi hör, upplever och tycker om är inte dogmer. Det är vad vi hör.
Jag tror du har missuppfattat vad ett invektiv är för något, om du
tror att "dogmer" är ett sådant. etc etc...
Skärp dig nu IÖ!![]()
Är du så korkad/EQ-befriad att du fortfarande inte har förstått att Bill bad dig att lämna honom ifred?
Eller är det bara ren ovilja?
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:DQ-20 skrev:...Har den inringade styrkan tilllgång till en luftbro kan det dock bli långvarit. Då kommer det nämligen kalsonger fallande som manna från skyn.
/Fänrik DQ
Det hoppas jag vi slipper få se.
Vh, iö
Var det inte det tyskarna gjorde under andra världskriget? Jag har för mig att namnet kommer därifrån.
Ingen aning.
Jag har aldrig associerat till just tyskar i samband med berättelser
om kalsonger komma singlande från skyn, men kanske det? Jag
var inte så intresserad av historia när jag gick i skolan, Kan mycket
väl ha missat det.
Vh, iö
IngOehman skrev:Men slängde de kalsonger?
Och om så, med vilken frekvens skedde det?
2 Hz?
Vh, iö
Flint skrev:Mike34, Magnus och Jocke.
Jag föreslår att vi väntar ett tag med den musikaliska utvärderingen/utredningen av takt och sväng som började så bra tills den här atmosfäriska störningen har lagt sig.
IngOehman skrev:Jag hoppas att det beror på att du inte har läst Flints tidigare inlägg där han avkräver andra att göra en massa studier åt honom och redovisa en massa protokoll, och där jag om och om igen har svarat med att uppmana honom att SJÄLV undersöka det som han vill veta, när han inte tror på vad andra kan berätta för honom.
Vh, iö
Flint skrev:Om någon undrar om min avatar så kan jag upplysa om att det är äldste sonen, numera 33 år, som behagar skämta och det med ett nattkärl på huvudet. Kärlet var vid detta tillfället dock icke begagnat.
Blir lite paus i mätandet nu. Dags för ett energiintag.
/
Flint skrev:Tack Ingvar!
Jocke skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Tack Ingvar!
Varsågod!
Och tack själv.
Både för en kul mätning och för att du varit trevlig.
Vh, iö
Se där pojkar!Ni kan ju om ni verkligen vill!
/J
IngOehman skrev:Jocke skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Tack Ingvar!
Varsågod!
Och tack själv.
Både för en kul mätning och för att du varit trevlig.
Vh, iö
Se där pojkar!Ni kan ju om ni verkligen vill!
/J
Du då?
Vh, iö
Flint skrev:En ny vända liknande den första. Några frågetecken finns, som varför lägsta nivå ligger under noll. Kompenseringsfilen kan ha hamnat lite snett i nivå men den är dock fortfarande gemensam i alla tre mätningarna. Jag undviker att själv kommentera det här än. Inser att jag var för snabb förra gången.
Flint skrev:En ny vända liknande den första. Några frågetecken finns, som varför lägsta nivå ligger under noll. Kompenseringsfilen kan ha hamnat lite snett i nivå men den är dock fortfarande gemensam i alla tre mätningarna. Jag undviker att själv kommentera det här än. Inser att jag var för snabb förra gången.
Svante skrev:Varför skulle det vara konstigt att det går under noll?
dB-skalan är väl okalibrerad, alltså, det kunde lika gärna ha stått 10 dB mer på alla siffrorna på y-axeln?
IngOehman skrev:Du har aldrig förlorat något förtroende alls!
Fortsätt med det!
- - -
Och och du vill - kolla historiken i den där tråden och den andra
som pågick samtidigt. Det är lätt att missa sammanhanget och
klandra fel person (eller att alls klandra en person när ingen är
att klandra).
IngOehman skrev:Jag är dessutom tyvärr pinsamt dålig på att veta vilken tråd jag
skriver i. Svarar för det mesta bara på något inlägg som någon
annan lagt. Kom till och med illa OT i en av mina egna trådar
härförledes.![]()
Började skriva om 10CC när det var en spiktråd.
Vh, iö
peetwa skrev:Prova att köra med dulla eller trippla lager liggunderlag. När jag gjorde ab testerna var liggunderlagsbitarna typ 2 mm tjocka när jag plockade bort högtalaran.
Flint skrev:Svante skrev:Varför skulle det vara konstigt att det går under noll?
dB-skalan är väl okalibrerad, alltså, det kunde lika gärna ha stått 10 dB mer på alla siffrorna på y-axeln?
Kompenseringsfilen gör att noll insignal hamnar på 0dB. Det stämde i första mätningen. Få se hur det blir i nästa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster