Flint skrev:Svante skrev:Inte säger du väl att du har dragit bort det där i de där kurvorna du visar?
Då har det blivit helgalet.
Är det så?
(Isf ska jag förklara varför det är fel, men jag vill inte röra till det om det inte är så)
Läs om samma inlägg igen. Jag har fyllt på med hela tankegången. Få se var jag tänker fel.
Ok, jag är inte helt hundra, men lutar åt att det du gör är, ursäkta, fetfel...
Alltså, jag tror att det är så här (jag kan ju inte det där programmet):
Programmet har en möjlighet att ta bort tex en mikrofons tonkurva från en mätning. Med "ta bort" menar man då egentligen att man dividerar med mikrofonens svar, på linjärskala. Om tex mikrofonen förstärker signalen vid 10 kHz med 2 ggr så ska signalen divideras med 2 vid 10 kHz. Länkarna är kopplade efter varandra och därför blir det multiplikationer av det.
I den logaritmiska världen, när man har omvandlar allt till dB, så säger man i stället att den har förstärkt med 6 dB (som ju motsvarar 2 ggr) och alltså ska vi sänka nivån med 6 dB. Detta motsvarar att multiplicera med 0,5 ggr. Är vi i den logaritmiska världen och gör en subtraktion av ett visst antal dB, så har vi alltså egentligen dividerat signalen med något.
Det du vill göra är att subtrahera bakgrundsstörningarna från mätningen. Men det du egentligen har gjort är att dividera med dem, eftersom du har subtraherat i den logaritmiska världen, du har dragit bort dB. Det blir alldeles tokigt.
Det är bättre att redovisa mätningarna som de är. Om du tror att störningarna påverkar mätresultatet är det bättre att redovisa dem som en separat kurva, utan mätsignal. Så uppfattade jag att du gjorde i första mätningen.
Allt med reservation för att jag kanske inte förstår vad du har gjort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.