Flint skrev:Nytt försök. (3)
Har inte ändrat något i uppkopplingen och ändå är 50Hz dippen borta. Den bör som Svante sa ha berott på brum. Hur - vet ej? Det enda jag har ändrat är "Sequence lenght" i Arta från 16 till 32K.
De undre kurvorna är själva mätningen och de övre är de kompenserade versionerna motsvarande de två första omgångarna. Grå kurva är mätmicken i sig utan högtalarsignal och alltså grunden för kompensationen. Den har jag dragit ifrån de två andra i den undre delen och fått resultatet som syns i den övre. Verkar inte vara några problem med det tankesättet så jag tror faktiskt att Svante får ge sig i det fallet.
Nä, vad då ge sig...?
De nedre kurvorna säger mig att under ungefär 100 Hz så är störningen ungefär lika stark eller starkare än nyttosignalen. Under 100 Hz kan man alltså inte lita på mätningen alls. Den informationen finns inte alls i de övre kurvorna.
I både de undre och de övre kurvorna syns resonanser i den röda kurvan vid ~200 och 300 Hz. Det är såvitt jag nu förstår den viktiga informationen i mätningen.
Utan den grå kurvan hade det varit lätt att förledas att tro att topparna vid 50 och 80 Hz var viktiga. Det blev jag förut (förledd), men nu ser jag ju att bakgrundsbullret är alltför starkt där för att man ska kunna säga någonting om vad som händer.
Idén att man ska kunna subtrahera bullret bygger ju på att det är konstant äver tid och det är nästan aldrig lågfrekvensbuller, dessutom är metoden du använder för att dra bort det felaktig. Det där med multiplikation och division som jag sa förut.
Däremot, och det kan du väl kalla "ge sig" om du vill, så påverkar inte din kompensation skillnaden mellan kurvorna och därför överlever skillnaden kompensationen.