Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-21 22:23

Väl bekomme!

Du menar att du inte är riktigt klok nu? :wink: :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-05-21 23:08

Ledsen om jag missat det här tidigare i tråden.

Sista mätningen med LT filter, är den mätningen gjord utomhus? Dvs utan rumsbidrag?
Jag försöker klura ut hur kurvan ser ut på ett ungefär på lyssningsposition och hur stor skillnad det är med/utan LT-filtret men det går inge vidare ;)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-21 23:26

SlaitH skrev:Väl bekomme!

Du menar att du inte är riktigt klok nu? :wink: :)

Riktigt klok har jag aldrig varit! :wink: (tack och lov)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-22 01:07

Tjena

Ingen av mätningarna är gjord utomhus, de är gjorda i närfält och därmed så kommer inte rummet inverkan att påverka speciellt mycket om ens alls.
Jag har mätt med micken ca 1cm från dammkonen på elementen.

Nä det kan vara lite klurigt att fundera ut detta, jag får nog modda filterlådan lite så det bara är LT nästa gång jag mäter.
Det som du kan se på LT mätningen på baslådan är att den går längre ner i frekvens innan den faller av nedåt, enklast att se det på det sättet.

sebatlh skrev:Ledsen om jag missat det här tidigare i tråden.

Sista mätningen med LT filter, är den mätningen gjord utomhus? Dvs utan rumsbidrag?
Jag försöker klura ut hur kurvan ser ut på ett ungefär på lyssningsposition och hur stor skillnad det är med/utan LT-filtret men det går inge vidare ;)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-22 01:11

Kanske skulle gjort en mätning utomhus i marknivå, så som de gör på hometheatershack?
Kunde det vara något kanske?

Det går ju att kalibrera med min billiga SPL mätare, men det kanske kan bli någorlunda i närheten.
Mätning på 2 meters avstånd med ingenting runtomkring, jag får se vad jag kan hitta på.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-05-22 10:34

SlaitH skrev:Tjena

Ingen av mätningarna är gjord utomhus, de är gjorda i närfält och därmed så kommer inte rummet inverkan att påverka speciellt mycket om ens alls.
Jag har mätt med micken ca 1cm från dammkonen på elementen.

Nä det kan vara lite klurigt att fundera ut detta, jag får nog modda filterlådan lite så det bara är LT nästa gång jag mäter.
Det som du kan se på LT mätningen på baslådan är att den går längre ner i frekvens innan den faller av nedåt, enklast att se det på det sättet.

Ok, men jag vet inte om jag ihop det ändå ;)

Närfältsmätningen (stod ju i filnamnet om jag hade kollat :P) utan kompensation verkar falla med ca 16 db/oktav.

Med LT-krets ser det ut att falla ca 10 db / oktav

Slutna lådor faller med 12/db oktav. Kan man då "dra av" 4 db/oktav för mätutrustningen?

Då faller LT-kretsen med ca 6 db / oktav egentligen alltså? (precis så som bilden från excel-bladet säger att det borde göra)
Lite rumsbidrag på det så är vi rätt nära en rak linje med andra ord? :D

Det här med att lådan med LT-krets går längre ned innan den börjar falla av nedåt vet jag inte om jag törs gå med på [Edit: Att det syns i figuren alltså]. Det ligger ju ett lågpassfilter där och härjar också som maskerar vad som händer uppåt i frekvens...

Gör inga fler mätningar för min skull. Jag nöjjer mig med dessa så fort jag vet att jag har läst av dom rätt ;)
Senast redigerad av sebatlh 2009-05-22 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-22 10:36

sebatlh skrev:Det här med att lådan med LT-krets går längre ned innan den börjar falla av nedåt vet jag inte om jag törs gå med på. Det ligger ju ett lågpassfilter där och härjar också som maskerar vad som händer uppåt i frekvens...
Det är nog så att du tvingas gå med på det ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-05-22 10:40

MagnusÖstberg skrev:
sebatlh skrev:Det här med att lådan med LT-krets går längre ned innan den börjar falla av nedåt vet jag inte om jag törs gå med på. Det ligger ju ett lågpassfilter där och härjar också som maskerar vad som händer uppåt i frekvens...
Det är nog så att du tvingas gå med på det ;)

Heh jo, alltså. Att det syns i figuren menar jag :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-22 22:16

sebatlh skrev:Ok, men jag vet inte om jag ihop det ändå ;)

Närfältsmätningen (stod ju i filnamnet om jag hade kollat :P) utan kompensation verkar falla med ca 16 db/oktav.

Med LT-krets ser det ut att falla ca 10 db / oktav

Slutna lådor faller med 12/db oktav. Kan man då "dra av" 4 db/oktav för mätutrustningen?

Då faller LT-kretsen med ca 6 db / oktav egentligen alltså? (precis så som bilden från excel-bladet säger att det borde göra)
Lite rumsbidrag på det så är vi rätt nära en rak linje med andra ord? :D

Det här med att lådan med LT-krets går längre ned innan den börjar falla av nedåt vet jag inte om jag törs gå med på [Edit: Att det syns i figuren alltså]. Det ligger ju ett lågpassfilter där och härjar också som maskerar vad som händer uppåt i frekvens...

Gör inga fler mätningar för min skull. Jag nöjjer mig med dessa så fort jag vet att jag har läst av dom rätt ;)

Tjena

Det ska nog sägas att mitt mätsystem inte är det bästa, jag kör med ett gammalt ljudkort som är inbyggt i datorn.
Jag har för mig att det kan vara så att det faller av lite dumt, men det går iallafall att se hur LT kretsen uppför sig.

Sen så kom jag på att jag har gjort en liten dumhet med filtret till topparna, i farten så glömde jag att ett 12dB filter ska ha helt andra motstånd än 24dB. Så det faller flackare och tidigare än det ska, ska fixa detta i början på veckan och sen mäta om.

Jag tror att jag måste göra ett gäng mätningar igen för att hamna på samma nivå på alla mätningarna.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-22 23:13

Har du något mellan mic och dator? Eller är micen kopplad direkt till ljudkortet?

Jag tänkte köpa en Behringer mätmic, och den är av electrettyp, så jag funderar på om den går att koppla direkt!?

(kanske lite OT, men det här med bas EQ, drar med sig en massa :wink: ) (Man får passa sig för bävern! 8O Hua :wink: )

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-23 00:22

Ja jag kör en enkel behringer mixer som fantommatar ut till micken, det funkar fint.
Används även till mitt PA när det är på utlåning.

Bävern :?: :?:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-23 09:01

SlaitH skrev:Ja jag kör en enkel behringer mixer som fantommatar ut till micken, det funkar fint.
Används även till mitt PA när det är på utlåning.

Bävern :?: :?:

"Theres a new moderator in town" Soundbrigade/Bävern :) , Han håller på att städa lite bland OT inläggen. :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-23 09:25

Jaha då förstår jag.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-06-08 19:31

Yeah!
Då har man äntligen masat sig till posten och hämtat ut basarna :)
Tuuuungt å bära.

Rundberg skrev:
Vad gäller korten så vill jag i alla fall vara med på ett gäng av varje sort. Har du kollat med Olimex, de brukar kunna erbjuda bra priser?

MVH

/Mattias

Kommer det bli något av detta?
Är väldigt sugen på att meka ihop allt för å se hur det blir :)

Har någon något tipps annars hur man lättast går till väga? Jojo, jag vet. SÖK ;)
Men om nån sitter inne med svaret så... :)

Edit: Jajajajajaj man ska googla innan man frågar!
Verkar ju som en smal sak att göra egna kretskort :-)

/sebastian

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-06-09 08:33

Tjena

Jag håller på med lite grejer kring kretskorts tillverkning, bland annat så håller jag på och fixar en liten CNC som jag ska ha som borrautomat.
Mest för att det är kul att ha och det är så dödstråkigt att borra hålen.

Så det kommer.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-06-09 12:07

Coolt.

Då ger jag mig på lådorna sålänge.
Den här gången ska jag inte måla camo-mönster på högtalarna. Fööör många lager färg :lol:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-29 21:56

Hur är läget på Lt fronten? :D

Har du naglat fast slipsen i arbetsbänken, när du borrar kretskort, och kommer inte loss? :wink: :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-07-04 09:43

Det står faktiskt lite still där för tillfället ....jag hinner helt enkelt inte är jag rädd.

Det kan bli så att det får vänta tills efter semestrar och annat.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-04 10:36

ha en lugn semester! :wink:

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-07-05 12:14

nadifierad skrev:ha en lugn semester! :wink:

+1

Själv så ska jag fräsa ut hål för elementen i kommande veckan.
Jag gjorde en kubisk design istället. Tyckte det kändes mer estetiskt rätt ;)
Ska se om jag lyckas ta en bild eller två också sen. De blev ju inte alls stora de däringa krabaterna.

En fråga till allmänheten. Det här med stagning. Hur viktigt är det?
Hur många gånger styvare väggar ger någon reel fördel? 19mm mdf känns rätt bastant ändå...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-05 14:24

Det blir rätt stort tryck i lådan. Stagning hjälper till.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-07-05 21:30

undra vad det är för t/s på en dylik bas. för 295 kr känns det som att det kan vara en riktigt bra bang for the buck till en LT. Eller vad tror ni?

Bild

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3717
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-05 22:28

För det priset, så hade det kunnat vara värt ett par hundringar att skicka den på uppmätning, hos " Backes", på ekerö!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-07-05 23:00

Kraniet skrev:undra vad det är för t/s på en dylik bas. för 295 kr känns det som att det kan vara en riktigt bra bang for the buck till en LT. Eller vad tror ni?

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3717

Dom rekommenderar den ju bara till svaga förstärkare, undrar varför den ska ha så bred surround då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-07-06 07:42

ja den heter ju mjuk. antar det är en mjukare spindel då eller? lite skumt.. jag skickade iaf ett mail och frågande om t/s.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-06 10:19

Den kanske har superhög känslighet och inte behöver stark förstärkare. Flummigt uttryckt iallafall!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-08 19:20

Hur hög distorsion har högtalare som beskrivs här vid 10W och 60Hz?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-08 22:48

Hum skrev:Hur hög distorsion har högtalare som beskrivs här vid 10W och 60Hz?

Jag är inte rätt man/kvinna att svara på din fråga Hum, men om du lusläser början på tråden, så tror jag du hittar sambandet mellan inmatad effekt/lådstorlek och dist! Hoppas du förstår sambanden, för hos mig har poletten inte trillat ner, riktigt än! :wink:

Har du kollat den andra länken jag gav dig? Där var disskusionerna ganska yviga emellanåt, vad gäller din fråga. :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-07-08 23:10

Hum skrev:Hur hög distorsion har högtalare som beskrivs här vid 10W och 60Hz?

Har ingen siffra.Men om du kollar på bilden av exel-arket i första inlägget så kan man se "förstärkningskurvan" för LT-kretsen.
Där ser man att vid 60 Hz så har det inte hunnit hända något att tala om än.
Så distmässigt vid 60Hz så ska högtalaren (inklusive filter) bete sig som en vanlig sluten låda.

Tror inte heller att watt-tal är rätt "synvinkel"/angreppspunkt i sammanhanget.
Det är väl snarare höga ljudtryck vid låga frekvenser som är LT-byggens akilleshäl.
Höga ljudtryck kräver ju sin effekt förvisso. Men 10W är ju lixom 10W oavsett om man har justerat tonkurvan eller inte.

Skulle jag tro åtminstånde. Jag är knappast en expert om man säger så :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-09 08:22

Får bli fördjupning senare.
Det enda jag vill veta är om ljudet kommer i närheten av riktigt ljud vad nu det kan vara och det gör det nog.
Har inte så stor erfarenhet av högtalare i dagens läge, dom enda som jag vet lät riktigt bra var ett par Jon labs som kostade 24000:- beg. och dom var inga jättar så detta med "tusen" element låter nog lika bra i basen.

Finns det inte en jäkel som kan dra en jämförelse av renheten i ljudet mellan någon högtalare och Sennheiss... 650 ?
Mäta hit och mäta dit... svårt att tolka såsom allt annat.

Vi kan kanske slå fast att det inte finns någon som hört en högtalare låta bättre i basen är just dessa 650 eller??? Det är ju ändå en början.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum