Du menar att du inte är riktigt klok nu?

Moderator: Redaktörer
SlaitH skrev:Väl bekomme!
Du menar att du inte är riktigt klok nu?![]()
sebatlh skrev:Ledsen om jag missat det här tidigare i tråden.
Sista mätningen med LT filter, är den mätningen gjord utomhus? Dvs utan rumsbidrag?
Jag försöker klura ut hur kurvan ser ut på ett ungefär på lyssningsposition och hur stor skillnad det är med/utan LT-filtret men det går inge vidare
SlaitH skrev:Tjena
Ingen av mätningarna är gjord utomhus, de är gjorda i närfält och därmed så kommer inte rummet inverkan att påverka speciellt mycket om ens alls.
Jag har mätt med micken ca 1cm från dammkonen på elementen.
Nä det kan vara lite klurigt att fundera ut detta, jag får nog modda filterlådan lite så det bara är LT nästa gång jag mäter.
Det som du kan se på LT mätningen på baslådan är att den går längre ner i frekvens innan den faller av nedåt, enklast att se det på det sättet.
Det är nog så att du tvingas gå med på detsebatlh skrev:Det här med att lådan med LT-krets går längre ned innan den börjar falla av nedåt vet jag inte om jag törs gå med på. Det ligger ju ett lågpassfilter där och härjar också som maskerar vad som händer uppåt i frekvens...
MagnusÖstberg skrev:Det är nog så att du tvingas gå med på detsebatlh skrev:Det här med att lådan med LT-krets går längre ned innan den börjar falla av nedåt vet jag inte om jag törs gå med på. Det ligger ju ett lågpassfilter där och härjar också som maskerar vad som händer uppåt i frekvens...
sebatlh skrev:Ok, men jag vet inte om jag ihop det ändå
Närfältsmätningen (stod ju i filnamnet om jag hade kollat) utan kompensation verkar falla med ca 16 db/oktav.
Med LT-krets ser det ut att falla ca 10 db / oktav
Slutna lådor faller med 12/db oktav. Kan man då "dra av" 4 db/oktav för mätutrustningen?
Då faller LT-kretsen med ca 6 db / oktav egentligen alltså? (precis så som bilden från excel-bladet säger att det borde göra)
Lite rumsbidrag på det så är vi rätt nära en rak linje med andra ord?
Det här med att lådan med LT-krets går längre ned innan den börjar falla av nedåt vet jag inte om jag törs gå med på [Edit: Att det syns i figuren alltså]. Det ligger ju ett lågpassfilter där och härjar också som maskerar vad som händer uppåt i frekvens...
Gör inga fler mätningar för min skull. Jag nöjjer mig med dessa så fort jag vet att jag har läst av dom rätt
SlaitH skrev:Ja jag kör en enkel behringer mixer som fantommatar ut till micken, det funkar fint.
Används även till mitt PA när det är på utlåning.
Bävern![]()
Rundberg skrev:
Vad gäller korten så vill jag i alla fall vara med på ett gäng av varje sort. Har du kollat med Olimex, de brukar kunna erbjuda bra priser?
MVH
/Mattias
nadifierad skrev:ha en lugn semester!
Kraniet skrev:undra vad det är för t/s på en dylik bas. för 295 kr känns det som att det kan vara en riktigt bra bang for the buck till en LT. Eller vad tror ni?
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3717
Hum skrev:Hur hög distorsion har högtalare som beskrivs här vid 10W och 60Hz?
Hum skrev:Hur hög distorsion har högtalare som beskrivs här vid 10W och 60Hz?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 254 gäster