Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-08 23:16

Flint skrev:
peetwa skrev:Problemet är väl bara att hörselsinnet och öronen och hjärna samverkar på sätt som får Schakalen att framstå som en reko kille.

Vari ligger problemet. Behöver du hjälp utifrån att bedöma din egen lyssning och dina egna intryck. Duger inte dom i sig själva.

Jo, följande har hänt.

Jag har alltit tyckt att ljudet i min ny bil har varit trevlig och neutralt att lyssna på. Det är faktiskt där jag lyssnar på den mesta musiken just nu. Tal låter bra och musik låter bra. Så har jag tyckt det året jag ägt bilen. Idag upptäkte jag att jag för någon månad sedan satt basen på +4 för att kolla vad den kunde prestera när dom spelade någon fet electrolåt med tung fyrkanstvågs bas. Jag vred ner basen till +0 som jag brukar ha den. Plötsligt lät det apanson om allt, tunt och skrikigt. Jag hade vant mig vid den överdrivna basen och förändrat min referens utan att själv veta om det. Det här fenoment med tillvänjning finns det säkert något enkelt litet hifi-knep för att bli av med men jag känner inte till det. Och om man inte känner till det så betyder det att vad jag uppfattar som neutralt beror på hur min nuvarande stereo låter. Trots att jag varit musiker och vet hur domflesta instrumenten låter på ”riktigt”. Bedrägligt var ordet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-08 23:26

peetwa
Inte speciellt konstigt. Du har ju anpassat lyssningen efter miljön. En biljävel med en massa oljud och grundbrus och sen vill du ha musik med lite tryck i på det. Blir som en anpassad loudness. Finns inget som säger att "rak tonkurva" låter bäst där.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-08 23:40

peetwa skrev:
Flint skrev:
peetwa skrev:Problemet är väl bara att hörselsinnet och öronen och hjärna samverkar på sätt som får Schakalen att framstå som en reko kille.

Vari ligger problemet. Behöver du hjälp utifrån att bedöma din egen lyssning och dina egna intryck. Duger inte dom i sig själva.

Jo, följande har hänt.

Jag har alltit tyckt att ljudet i min ny bil har varit trevlig och neutralt att lyssna på. Det är faktiskt där jag lyssnar på den mesta musiken just nu. Tal låter bra och musik låter bra. Så har jag tyckt det året jag ägt bilen. Idag upptäkte jag att jag för någon månad sedan satt basen på +4 för att kolla vad den kunde prestera när dom spelade någon fet electrolåt med tung fyrkanstvågs bas. Jag vred ner basen till +0 som jag brukar ha den. Plötsligt lät det apanson om allt, tunt och skrikigt. Jag hade vant mig vid den överdrivna basen och förändrat min referens utan att själv veta om det. Det här fenoment med tillvänjning finns det säkert något enkelt litet hifi-knep för att bli av med men jag känner inte till det. Och om man inte känner till det så betyder det att vad jag uppfattar som neutralt beror på hur min nuvarande stereo låter. Trots att jag varit musiker och vet hur domflesta instrumenten låter på ”riktigt”. Bedrägligt var ordet.

Nu är det ju inte alls säkert att basen vid lyssningsposition var höjd +4 db eller vad nu bilradion indikerade, däremot är jag införstådd i fenomenet som sådant, de flesta bilstereo anläggningar brukar ju mera ofta än sällan också dista rejält och man lägger per automatik på lite extra bas för att maskera uppåt och göra det mera lyssningsvänligt, sen sitter man och vänjer sig vid det. I en lågdistorderande inomhusrigg med bra akustiska förutsättningar har man ett betydligt gynnsammare läge.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-08 23:54

Mats skrev:Man bör som jag ser det givetvis fråga sig vad man vill ha ut av sin anläggning. Ett annat sätt att uttrycka detta är att man – åtminstone i den bästa av världar - absolut bör ha formulerat mål för vad man vill uppnå med sin anläggning. Sen är vägen mot målet givetvis av explorativ karaktär, där man succesivt lär sig mer och mer vilket leder till att målen succesivt kommer att revideras......

Varför krångla till det så förbaskat, för att inte tala om språket ?
Du börjar ju för sjutsingen att närma dig min taskiga meningsuppbyggnad
o vokabulär, skärpning ! :twisted:

Fråga; Varför måste "målen succesivt" revideras ?(Kan det bero på tillgång
på kosing på/för en "explorativ" marknad)

Skriver detta för att jag inte riktigt förstår ditt tänk. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-08 23:59

Laila skrev:
Mats skrev:Man bör som jag ser det givetvis fråga sig vad man vill ha ut av sin anläggning. Ett annat sätt att uttrycka detta är att man – åtminstone i den bästa av världar - absolut bör ha formulerat mål för vad man vill uppnå med sin anläggning. Sen är vägen mot målet givetvis av explorativ karaktär, där man succesivt lär sig mer och mer vilket leder till att målen succesivt kommer att revideras......

Mats och ditt tänkande skiljer inte mycket bara det att ni har helt olika mål. Jag delar mer Mats:s tänkande än ditt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-09 00:04

Flint skrev:Mats och ditt tänkande skiljer inte mycket bara det att ni har helt olika mål. Jag delar mer Mats:s tänkande än ditt.

Kunde just tänka mig det ! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 00:08

Laila skrev:
Flint skrev:Mats och ditt tänkande skiljer inte mycket bara det att ni har helt olika mål. Jag delar mer Mats:s tänkande än ditt.

Kunde just tänka mig det ! :D

Men det hindrar inte att mätande är bland det kuligaste som finns för det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-09 00:10

Får ta mig fan stå för dig. :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-09 00:23

Laila skrev:

Jag tror Mats menar att den "inre referensen" förändras med tiden och detta mycket pga att ju fler lyssningsintryck man tillgodoser sig med desto mer på det klara blir man över vad man söker efter.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-09 00:37

Goldfinger skrev:Jag tror Mats menar att den "inre referensen" förändras med tiden och detta mycket pga att ju fler lyssningsintryck man tillgodoser sig med desto mer på det klara blir man över vad man söker efter.

Tack för ditt svar. Så kan det ju faktiskt vara. Man kan ju bara hoppas
att det inte behöver bli mer kostsamt när referensen förändras.
(Om man nu inte gillar att slanta ut stålar?). I mitt fall har det snarare varit tvärs om ! :D

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2009-07-09 00:55

Goldfinger skrev:
Laila skrev:

Jag tror Mats menar att den "inre referensen" förändras med tiden och detta mycket pga att ju fler lyssningsintryck man tillgodoser sig med desto mer på det klara blir man över vad man söker efter.

Typ... (simple enough? :wink: )

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-09 00:58

Laila skrev:
Goldfinger skrev:Jag tror Mats menar att den "inre referensen" förändras med tiden och detta mycket pga att ju fler lyssningsintryck man tillgodoser sig med desto mer på det klara blir man över vad man söker efter.

Tack för ditt svar. Så kan det ju faktiskt vara. Man kan ju bara hoppas
att det inte behöver bli mer kostsamt när referensen förändras.
(Om man nu inte gillar att slanta ut stålar?). I mitt fall har det snarare varit tvärs om ! :D

Ja, det gäller att ha båda fossingarna på jorden i den här hobbyn, och ignorera hifi propaganda från somliga försäljare och blaskor...
Jag minns en försäljare som menade att det var viktigt att "vårda" sin elektronik med fina kablar, han var rätt cool på sitt sätt ändå, gubben.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-09 01:27

Goldfinger skrev:
Ja, det gäller att ha båda fossingarna på jorden i den här hobbyn,....

Hobby ? Snacka för dig själv ! Det häringa är ju på blodigt allvar ju. :twisted:
För övrigt står man stadigast på tre fossingar.. :D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-09 01:29

Laila skrev:

Stämmer bra det Laila! :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-09 01:32

Goldfinger skrev:
Laila skrev:

Försöker du smöra ? :D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-09 01:50

Laila skrev:
Goldfinger skrev:
Laila skrev:

Försöker du smöra ? :D

Kan man lätt tro, men på småtimmarna är jag gentleman så passa på å sug i dig. Äh, vad f-n skrev jag nu då... :oops:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-09 02:08

Missade gesvint ditt senaste inlägg, o trippar på ,som vanligt.! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 02:12

Hmm, undrar hur det kommer sig att jag kan ana den där lilla vibrationen att Laila inte är den där totalt sprudlande morgonmänniskan :) som vaknar 04:45 varje morgon för att simma 5 km 0ch springa milen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-09 02:14

petersteindl skrev:Hmm, undrar hur det kommer sig att jag kan ana den där lilla vibrationen att Laila inte är den där totalt sprudlande morgonmänniskan :) som vaknar 04:45 varje morgon för att simma 5 km 0ch springa milen.

Nån jäkel måste ju hålla igång forumet nattetid också!

Peter Steindl, Laila och Goldfinger tycks gå första rundan...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-09 02:19

Eller hur ? :D

O du Peter, snacka fö dig själv vetja !!!! :twisted: :twisted: :twisted: :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 02:35

Jag sprang milen för 6 timmar sedan :) Jag har faktiskt inte badat ännu i sommar :( men det kommer :)

God natt på er förtjusande nattmänniskor.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-09 07:14

Flint skrev:peetwa
Inte speciellt konstigt. Du har ju anpassat lyssningen efter miljön. En biljävel med en massa oljud och grundbrus och sen vill du ha musik med lite tryck i på det. Blir som en anpassad loudness. Finns inget som säger att "rak tonkurva" låter bäst där.

Läs en gång till. Jag föredrog att inte vrida på basen från början.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-09 08:08

peetwa skrev:

Du börjar bli gammal. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 08:31

peetwa skrev:

Och vad spelar det för roll. Låter som en tumregel att inte vilja höja basen. Klart man kan ändra sig. Kanske bättre att låta bilen vara en HIFI-fredad zon och lyssna på känsla istället. Svänga med i trafiken.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-09 09:20

Flint skrev:
peetwa skrev:

Och vad spelar det för roll. Låter som en tumregel att inte vilja höja basen. Klart man kan ändra sig. Kanske bättre att låta bilen vara en HIFI-fredad zon och lyssna på känsla istället. Svänga med i trafiken.

Jo du flint. Jag skall se om jag lyckas förklara min tankegång. Jag väljer att lyfta fram Goldfinger citat som jag kommenterade från början. Och sedan kommentera det igen.

Goldfinger skrev:Kortfattat och säger en hel del faktiskt! Jag är personligen ganska övertygad om att man även genom enbart lyssning kan sätta ihop ett förhållandevis ärligt system, jag tror dock inte att vem som helst kan göra det.

Det stämmer säkert, jag har gjort det själv. Faran men att använda ljudminnet som referens är som vi alla är överens om att det kan förändras. Ljudminnet kan programmeras om som i fallet med den omedvetna bashöjningen i min bil. Jag upplever fortfarande 95 % av alla högtalare som löjligt överpresterande i basen och diskanten efter att ha levt i fem år aktiva musiklyssnings år (morgon till kväll) med ett par OA12:or. Och vist skulle jag kunna sätta ihop en anläggning och bygga högtalare på gehör men då skulle den varken låta som ”ursprunget” eller på ett sätt som andra upplever som ”mesta möjliga ur musiken”. Det är väll kanske inget problem men lägger man ner tid och pengar så vill man ju att det åtminstone skall likna objektivt eller subjektivt välljud.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-09 09:41

Ljudminne?

Jag tycker att ett sinussvep låter likadant idag som för 50 år sen. :D

Musiken, den låter däremot lite annorlunda, men det finns väl ingen som använder musik för att utvärdera anläggningar ? 8O :?

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-09 09:48

phon skrev:Ljudminne?

Jag tycker att ett sinussvep låter likadant idag som för 50 år sen. :D

Musiken, den låter däremot lite annorlunda, men det finns väl ingen som använder musik för att utvärdera anläggningar ? 8O :?

.

Jag är tydligen dålig på att förklara. :)

Om sinussvepet låter likadant som för femtio år sedan ser jag två alternativ

Du har samma anläggning i samma rum möblerat på samma sätt och du har samma högtalare som för 50 år sedan samt att dessa inte har åldrats och din hörsel har inte förändrats.

Eller

Ditt ljudminne har programmerats om så att de sinussvep du hör idag enligt dig uppfattas på samma sätt som du uppfattade det för femtio år sedan.

Jag tror på det senare vad tror du? ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 09:52

peetwa skrev:Faran men att använda ljudminnet som referens är som vi alla är överens om att det kan förändras.

Jag ser inte faran i det. Tvärs om. Varför låsa sig till ett teoretiskt val? Låter som ett osedvanligt dum tumregel. Vissa tumregler är bra men den här suger tumme.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-09 10:06

Flint skrev:
peetwa skrev:Faran men att använda ljudminnet som referens är som vi alla är överens om att det kan förändras.

Jag ser inte faran i det. Tvärs om. Varför låsa sig till ett teoretiskt val? Låter som ett osedvanligt dum tumregel. Vissa tumregler är bra men den här suger tumme.

Oki, min tumregel är alltså att ljudminnet är bedrägligt. Det kan stämma men det kan vara helt uppåtväggarna fel. Och bör vid utformningen av anläggningen kompletteras med en blind abx jämförelse samt mätningar. Detta om man vill säkerställa att man inte bedras sig på grund av ljudminnets bedräglighet. Om det inte spelar roll om man bedrar sig kan man köra i vind.

Liknar inte de tidigare tummreglerna jag stött på i hifi-sammanhang men om du säger det så är det väll så. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-09 10:12

Varför kallar ni saker för "tumregler" när de inte är det alls?

Att ljudminnet kan vara bedrägligt är ju ett vetenskapligt faktum, och även om det inte hade varit sant så är det ju ingen "tumregel". Tumregler är förenklingar som folk tar till istället för att sätta sig in i hur saker fungerar på riktigt.

Goldfinger skrev:Kortfattat och säger en hel del faktiskt! Jag är personligen ganska övertygad om att man även genom enbart lyssning kan sätta ihop ett förhållandevis ärligt system, jag tror dock inte att vem som helst kan göra det.

Tycker det där var så himla bra skrivet och dessutom med min erfarenhet överensstämmande, att jag bara vill berätta lite om de experiment jag gjorde en gång i tiden, med avseende på just detta.

Jag preparerade ett stort antal ljudspår (akustiska ljud inspelade med kulmikrofon) genom att låta dem passera en eq (tiobands grafisk) inställd på olika sätt. Sedan lät jag folk lyssna på det inspelade och med samma eq försöka optimera till naturlig klang.

Resultatet var, att vissa (färre än en tredjedel) ställde in en "mot-eq" som var nästan perfekt, det vill säga inom 2 dB. De andra var inte ens i närheten. Det verkade inte finnas några mellanformer. Antingen kunde man, eller kunde man inte.

Om det inte hade varit en så känslig fråga så hade jag skrivit något om vilka kategorier det var vars hörsel var ett mera objektivt redskap, och för vilka så inte var fallet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-07-09 10:17, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi