Flint skrev:peetwa skrev:Problemet är väl bara att hörselsinnet och öronen och hjärna samverkar på sätt som får Schakalen att framstå som en reko kille.
Vari ligger problemet. Behöver du hjälp utifrån att bedöma din egen lyssning och dina egna intryck. Duger inte dom i sig själva.
Jo, följande har hänt.
Jag har alltit tyckt att ljudet i min ny bil har varit trevlig och neutralt att lyssna på. Det är faktiskt där jag lyssnar på den mesta musiken just nu. Tal låter bra och musik låter bra. Så har jag tyckt det året jag ägt bilen. Idag upptäkte jag att jag för någon månad sedan satt basen på +4 för att kolla vad den kunde prestera när dom spelade någon fet electrolåt med tung fyrkanstvågs bas. Jag vred ner basen till +0 som jag brukar ha den. Plötsligt lät det apanson om allt, tunt och skrikigt. Jag hade vant mig vid den överdrivna basen och förändrat min referens utan att själv veta om det. Det här fenoment med tillvänjning finns det säkert något enkelt litet hifi-knep för att bli av med men jag känner inte till det. Och om man inte känner till det så betyder det att vad jag uppfattar som neutralt beror på hur min nuvarande stereo låter. Trots att jag varit musiker och vet hur domflesta instrumenten låter på ”riktigt”. Bedrägligt var ordet.