upplever ljudet i sennheiserna!

Kanske en fråga att ta upp på "generellt om HiFi", om att ordna en möjlighet för dig att jämföra!?
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Vad är så svårt att förstå med de siffrorna?
Hum skrev:Känns på något vis onödigt eftersom man förmodligen inte kommer någon vart.
Jag får väl hålla på och mala i vanlig ordning. Det gäller att inte komma för långt för då är det slutmalt och det skulle ju vara tråkigt.
Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring
Detta ser ju riktigt bra ut för ett otränat öga.
130db vid 0,1% låter ju ofattbart måste vara en hund begravd, förklaring till varför det är så bra skulle behövas.
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring. Den förutsättningen sätter nog Stora käppen i hjulet, det är ju just att det är luft som inte riktigt hänger med som framkallar problem.
En sten föll från mitt bröst, jag antog först att jag missa någonting i högtalarvärlden.
mike34 skrev:Värdena avser den distorsion som luften bidrar med vid respektive ljudtryck. Det är ett MINIMUM vad i distorsion man kan få. Ovan på detta så tillkommer all teknisk distorsion från högtalare, förstärkare osv osv.
MagnusÖstberg skrev:Hum:
Avser tillkommande distrosion som sagt, inte total - och distorsionen uppstår pga det höga trycket inuti lådan.
Det var ju bra att jag frågade, eftersom det verkar som om du inte riktigt förstått.
IngOehman skrev:Du har nog förstått rätt bra, men jag anar att det finns en sak som du missat, och det är att ljudtrycken i din tabell är de som råder INUTI lådorna. Det är mycket, mycket svagare ljud framför högtalaren.
IngOehman skrev:Hum missade att ljudtrycket som omtalas är det som finns inuti lådorna, och att 160 dB i själva verket inte ens är märkvärdigt högt.
Han tänkte därför att någon tiodels procent distorsion vid 130 dB inte var så mycket att tala om. För så starkt spelar man ju inte, det är väldigt låg distorsion.
Men - det var ju inte 130 dB på lyssningsplats...
... eller många lådor som tillsammans har stor innervolym så att varje enskilld låda inte drabbas av höga ljudtryck.phon skrev:Haha, LHM förstås ...
Man behöver stora lådor om man vill ha mycket bas med låg distorsion.
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Hum missade att ljudtrycket som omtalas är det som finns inuti lådorna, och att 160 dB i själva verket inte ens är märkvärdigt högt.
Han tänkte därför att någon tiodels procent distorsion vid 130 dB inte var så mycket att tala om. För så starkt spelar man ju inte, det är väldigt låg distorsion.
Men - det var ju inte 130 dB på lyssningsplats...
Inte för att vara besvärlig, men det var precis det Mike och jag påtalade i våra inlägg.
IngOehman skrev:Mike, Magnus och Soyan: Ni talar ju allihopa om att det finns flera andra...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 238 gäster