Nätkablar och nätfilter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Nätkablar och nätfilter

Inläggav Birger » 2004-12-10 07:12

Finns det någon teknisk förklaring till varför det blir bättre om man köper separata "bättre" nätkablar??

Vad finns det för fördelar med ex Supra loroads nätfilter/nätbrunn?

Själv har jag köpt en Supra nätkabel billigt bara för att den var maffigare än den som följde med min cdspelare så nu i helgen skall det lyssnas :lol:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-10 08:47

here we go again
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-10 09:18

Jag tillhör de som anser att exklusiva kablar (aka dyrkablar) inte tillför något ;)

Men vissa grundläggande detaljer är alltid bra, som t.ex. en vettig störskyddstrafo:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2015621.htm

Och sedan skrämade nätkablar, där t.ex. just Supra LoRad i alla fall gör sitt jobb.

Men dyrare än så har jag svårt att se någon som helst vits med ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 09:29

Själva strömkabeln i sig själv borde inte bli speciellt bättre av att skärmas från omgivningen om denna inte är väldigt störig. Däremot ligger dina lågnivåkablar och högtalarkablar huller om buller ihop med nätkablarna så finns det säkert en vinst att göra att få ned störfältet från nätkablarna.

Och rent generellt... lägre fält har ännu ingen mått dåligt av vad jag vet, snarare tvärt om. Kommer därför att byta till LoRad efterhand som jag får pengar över - men kommer inte att förvänta mig några direkta ljudlyft.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 09:45

Den starkaste förklaringen är knappast teknisk utan psykologisk, som vi debatterat så många gånger förut. Sättet med stort S för att eleminera psykologiska effekter är blindtest. Den som inte vill göra blindtest behöver förstås inte göra det, men resultatet av ett öppet test inkluderar alltid de psykologiska effekterna (som ju vi alla är drabbade av). Vill man åstadkomma så stor psykologisk effekt som möjligt ska kabeln se tilltalande ut, det ska talas i positiva ordalag om den på internetfora, i tidskrifter och butiker, och eventuellt ska den vara dyr.

Tekniskt finns det ett par förklaringar, varav ingen är särskilt stark.

Den första gäller störningar (som Nattlorden är inne på) och det är väldigt lätt att testa om störningar är ett problem. Spela en låt, gärna ganska starkt. Tryck på stop på CDn eller lyft pickupen, hörs det brum i högtalarna nu, så kan man fundera på om något behöver göras (dock inte nödvändigtvis byta nätkabeln). Hörs det inget brum, så är det OK, inklusive nätkabeln. Det är inte troligt att en störning som är så svag att den inte hörs när det är tyst kan påverka ljudet när musiken spelar.

Det andra gäller serieresistans, att man skulle tappa spänning mellan vägguttag och förstärkare. Detta är riktigt långsökt, med tanke på hur mycket kabel det sitter före vägguttaget.

...och något mindre långsökt än så kan jag inte komma på just nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-10 10:14

Tack för inläggen och svaren från alla utom Style som gör en "Sanoj". Mycket konstruktivt :evil:

Ville mest höra om det kan finnas en teknisk förklaring till vettigheten att köpa nätkablar eller filter. Nattlordens inställning är nära min. Skall ändå bli kul att höra om jag kan skilja på ljudet med särskild (Supra loroad) nätkabel och med vanlig nätkabel.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-10 10:22

Jag gjorde en test med Nordost:s nätkabel för ett tag sen, Vishnu. Naturligtvis var jag tvungen att bränna in kabeln först 8)

Bild

Bild

Kaffet blev utsökt :P

Kabeln är uppbyggd med samma monofilamentteknik som, valkyrja, valhalla och quattro fil.

Bild

Ordentliga kontakter, i apparateänden en wattgate :)

Bild

Från min recension då jag testade kabeln

Ok, nu har jag spelat och bytt rätt många timmar. Jag har inte gjort några blinda tester då jag bara haft en medlyssnare i 30 min (Gromit), resten av tiden har jag suttit själv i min ensamhet och då kan man av naturliga skäl inte blindtesta. Uttalanden om kabelns prestanda får alltså tas med ett stort lastbilsflak salt.

Jag har endast skiftat kabeln i Pass X-350 steget och jämförelseobjektet var en JPC 1.5

Hör man nån skillnad då? Jo både jag och Gromit tyckte oss höra skillnader även om vi var överens om att de var så pass små att man bör blindtesta för att veta att det inte är placebo

Nåväl, hur tyckte vi då att skillnaderna bästa kunde karakteriseras? Ja Gromit tyckte att Nordostkabeln lät ljusare vilket bidrog till en bättre överblick och tydlighet. Jag själv upplevde att stora orkestar lät mer naturligt och det var lättare att få en överblick. Instrumenten lät mer äkta i mina öron men det tyckte inte Gromit.

I det stora hela snackar vi inte om några stora skillnader men de skillnader som upplevdes gör musiken mer intressant i mina öron. Att betala 6700 för denna kabel är inget jag skulle göra själv men har man verkligen gjort allt annat innan kan detta kanske kräma ut det allra sista ur anläggningen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-12-10 10:42

Jag bytte ut mina nätkablar till Elfas skärmade Ölflex-kablel, mest för att få lite snyggare kablage än de vanliga svarta sladdarna jag hade. Den enda skillnaden jag kunde notera var att min Elfix-mätare knappt gjorde utslag alls på kabeln, den vanliga sladden surrade Elfixen elakt åt! Kopplar man in sladden utan jord så surrar även Ölflex-kabeln som attans...

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-12-10 10:49

Kul att jag fått ett eget uttryck uppkallat efter mig.. *sträcker stolt på mig*

// Jonas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 13:02

Rydberg skrev:Bild

Der ut lite som... en navelsträng...!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-10 13:42

Hej!

BesvarA* med o "görA* 1st A*": bättre ökänd en okänd (... butiks-anställd (uti hifibutik där dem dyyra
hifikablarna försäljas gör (samt numer även den såå förkastliga KinaHifin (det skulle vara såå intressant
o höra argumenten för (då ju såå vääldigt hetsk argumentation såå nyligen fördes mot just detta ;))))))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-10 13:44

Svante skrev:Der ut lite som... en navelsträng...!

- Visst gör den :D! Har ju t.o.m. blåa vener samt röda A*rtärer... mkt PogoPedagogiskt korrekt!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 13:52

Audiomanikern skrev:
Svante skrev:Der ut lite som... en navelsträng...!

- Visst gör den :D! Har ju t.o.m. blåa vener samt röda A*rtärer... mkt PogoPedagogiskt korrekt!

Mvh A*

Ja, man vill bara klippaklippaklippa! :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-10 14:11

Svante skrev:
Audiomanikern skrev:
Svante skrev:Ser ut lite som... en navelsträng...!

Ja, man vill bara klippaklippaklippa! :lol:

- Japp eller A*lternativt:
huggA*huggA*huggA*, skärA* skärA* skkärA*, sågA* sågA* sågA* eller ngt annat mordiskt :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 14:25

Audiomanikern skrev: Japp eller A*lternativt:
huggA*huggA*huggA*, skärA* skärA* skkärA*, sågA* sågA* sågA* eller ngt annat mordiskt :P!

Mvh A*

Nej, nu har du missförstått det där, att klippa navelsträngen är inte mordiskt. Ungefär tvärt om, faktiskt.

Edit: Är jag OT nu igen... :oops:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-10 14:31

Svante skrev:
Audiomanikern skrev: Japp eller A*lternativt:

Mvh A*

Nej, nu har du missförstått det där, att klippa navelsträngen är inte mordiskt. Ungefär tvärt om, faktiskt.

Edit: Är jag OT nu igen... :oops:

Men man dödar ju enheten "bA*rn/MA*mma"... för evinnerlig evighet! Okej kanske inte mord men
i.A*.f. typ dråp :cry:!

Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-10 14:41

Finns det någon teknisk förklaring till varför det blir bättre om man köper separata "bättre" nätkablar??

Lämna tekniken utanför och lyssna och konstatera att det blir bättre, eller iaf skillnader. Det har jag gjort och är nöjd så...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 14:46

JockScott skrev:

Lämna tekniken utanför och lyssna och konstatera att det blir bättre, eller iaf skillnader. Det har jag gjort och är nöjd så...

Javisst, håller med, och vill du ha med de psykologiska effekterna så lyssnar du öppet, vill du inte ha det så lyssnar du blint. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-10 14:54

Betänk att vägguttagen är anslutna till ett stort antal meter av oskärmad kabel. Det är ju trots allt den som matar de skärmade dyrkablarna. Inkommande serviskabel från din eldistributör är är heller inte alltid skärmad men kan vara det.
Är ännu så länge ovanligt att förlägga skärmat kablage i bostäder. Jag bortser då från gamla installationer med Kuloledningar... (som elallergiker brukar tolerera). För "elsanerade" installationer används idag EKLK eller tvinnade FK-kablar i skärmade rör. Sedan tillkommer "elsanerade" (skärmade) uttag och strömbrytare.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-10 15:12

Mr Scott. Det var tack vare att jag vill veta om det finns en teknisk förklaring som jag ställde frågan.

Jag tycker ändå att köpet av Supras nätkablar är ok eftersom dom ser bra mycket maffigare ut än originalen även om dom ljudmässigt inte gör någon skillnad. Dessutom var dom riktigt billiga :wink:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-10 15:14

Kan det inte vara positivt med skärmade kablar nära apparater och andra kablar :?:

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-10 15:24

Audiomanikern skrev:Hej!

BesvarA* med o "görA* 1st A*": bättre ökänd en okänd (... butiks-anställd (uti hifibutik där dem dyyra
hifikablarna försäljas gör (samt numer även den såå förkastliga KinaHifin (det skulle vara såå intressant
o höra argumenten för (då ju såå vääldigt hetsk argumentation såå nyligen fördes mot just detta ;))))))

Mvh A*

:P :P :P :P :P :P :P :P ÅÅåh va det LISP varning på det inlägget eller !?!?!?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 15:27

jag tänkte på scheme, jag. :x

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-10 15:28

Javisst, håller med, och vill du ha med de psykologiska effekterna så lyssnar du öppet, vill du inte ha det så lyssnar du blint

Svante: Nä det vill jag inte, köper jag dyra fina kablar vill jag ju se dem också... Lyssnar jag i blindo kan jag ju inte veta vad jag hör. :roll: :wink:
--------------------------------------------------

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-10 15:30

Nattlorden skrev:jag tänkte på scheme, jag. :x

(Ooh(sorry really)
true
)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-10 15:33

Är man riktigt petig kan ju faktiskt skärmade nätkablar vara en färdel, då de sprider mindre junk. En sådan kan köpas på Elfa för fikapengar. Oskärmade nätkablar för extrema summor är inte något annat än rent bondfångeri, dvs man tar fasta på snittkonsumentens okunskap samt det faktum att inbillning ofta ger sig till känna i dessa sammanhang.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 15:35

mike34 skrev:
Audiomanikern skrev:Hej!

Mvh A*

:P :P :P :P :P :P :P :P ÅÅåh va det LISP varning på det inlägget eller !?!?!?

Han är sån... :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 15:39

Morello skrev:Är man riktigt petig kan ju faktiskt skärmade nätkablar vara en färdel, då de sprider mindre junk. En sådan kan köpas på Elfa för fikapengar.

Jajustdet, och jag menar att det är lätt att avgöra om det behövs eller inte genom att lyssna efter brum när musiken är tyst. Hör man brum är det fö inte självklart att skärmade kablar är rätt åtgärd, kanske är det bättre att flytta isär signal- och strömkablar en gnutta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 16:03

Svante skrev:kanske är det bättre att flytta isär signal- och strömkablar en gnutta.

Såvitt jag minns så brukar båda sitta på rätt så fixa avstånd från varandra på apparaterna? :wink:

Dessutom lär hur de ligger/hänger ändra sig vid dammsugning, så "problemet" kan ju återkomma närsom...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 16:07

Nattlorden skrev:
Svante skrev:kanske är det bättre att flytta isär signal- och strömkablar en gnutta.

Såvitt jag minns så brukar båda sitta på rätt så fixa avstånd från varandra på apparaterna? :wink:

Dessutom lär hur de ligger/hänger ändra sig vid dammsugning, så "problemet" kan ju återkomma närsom...

Jo, vad jag menar är att en del "organiserar" sina kablar så att de sitter intill varann, spikade på en list eller så. Det är att be om problem. Råttbon är rätt OK, däremot.

PS. Finns det fler här som tycker att det är alldeles utmärkt att man inte ska bädda sängen, eftersom kvalstren gillar bäddade sängar?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi