Birger skrev:Dock ska detta testas. Både öppet och blint men framförallt blint

Det här är ett sånt där test som man kanske ska tänka efter före.
Den stora frågan är vad man vill undersöka med blindtestet. Om man vill undersöka om skillnaden överhuvudtaget hörs, då är det bara att tuta och köra, bestäm försöksdesign först bara.
Men om man vill veta vilket som "låter bäst" så blir det där med blindhet knepigare. Speciellt om du vill veta vilket du tycker låter bäst. Om vi antar att det går att höra en skillnad, så innebär blindheten att du inte ska få förstå vilket som är spikar/mjukisar. Och om du först har lyssnat öppet och därigenom har lärt dig vilket som är vilket, då går det faktiskt inte att göra dig blind. Du känner ju igen spikfotsljudet och kan lätt säga att det är sämst, utan att du egentligen tycker att det är sämst. Blindheten blir här värdelös.
Och förmodligen är du redan kontaminerad eftersom du redan har lyssnt på högtalarna med spikar.
Det man i stället får göra är att ta in ett stort antal människor som får tycka nåt om vilket som låter bäst. Gärna får de lyssna med egna skivor. Men du kanske inte vill undersöka vad folk i allmänhet tycker, utan vad du tycker, så det blir nog inte rätt heller.
...inte för att jag vill nermuntra dig att testa blint. Det vill jag verkligen inte, kör på. Jag vill bara poängtera att det finns många sorters blindtest och att det är nyttigt att veta vilken fråga man vill ha svar på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.