Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-07-10 11:16

KarlXII skrev:
meanmachine skrev:
phon skrev:
meanmachine skrev:Jag skulle ha liggundelag och brukar normal ha det med... Tycker det fungerar kanon till stativare t.ex. vid datorn som jag nu har och under bakkanalerna.

Hur är det att sova på högtalarstativ?

Har inte testat men jag har en önskan om att min kista skall vara en högtalarlåda så jag får evigt vila i hifins tecken.

Herr och fru Elak Maskin, må de vila i frid :cry:

Bild

HAde hoppats på något större så jag får med min samling.. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-10 11:19

Det kanske är 36-tums element? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-07-10 11:24

KarlXII skrev:Det kanske är 36-tums element? :D

Bild

Mer nått sådand i formen av högtalare.

Sen vill jag ha en STOR Responspyramid on top. 8)

Bild

Bild

Man skall gå inte i kammaren genom basporten. 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-07-10 11:29

hur svårt kan det va ?

Spike -> 1-euro-mynt -> sd-fot.
optimerat, klart-o-betalt

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-10 11:29

MM

Om man läser lite på OB-sidor stöter man iblan på begreppet "monkey koffin" om högtalere med lådor. Passa dig så du inte hamnar i en sådan. :P

Får dock inga träffar på Google, är det något med stavnigen eller har jag drömt ihop "monkey koffin". I så fall är jag en rolig drömmare. :D

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2009-07-10 14:00

peetwa skrev:Får dock inga träffar på Google, är det något med stavnigen eller har jag drömt ihop "monkey koffin". I så fall är jag en rolig drömmare. :D

coffin stavas med c.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-07-10 14:03

Bild på ett par Respons. Nu börjar det likna nåt! :D

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-10 14:12

Snygga dom där Responserna :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2009-07-10 14:41

Birger skrev:Jag kommer att skriva lite om mina intryck från både Tonläget (Linn/Naimbutik) och Hifi-Consult lite senare. Naturligtvis lite om min lyssning av ett äldre mycket dyrt komplett Linn-system hos en trevlig person. Fast det blir ju tyvärr mycket subjektiva intryck och inga sanningar överhuvudtaget :)
Ska bli mycket intressant att höra! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-10 16:20

Tillbaka ett tag till spikfotdebatten och mina mätningar. Jag tänker så här. Att göra mätningen helt öppet här på forumet ger alla som vill en möjlighet att diskutera fel och brister och ha synpunkter under tiden. Det tjänar den äkta sanningen på - att bli ifrågasatt. Visst känns det lite taskigt när man blir ertappad med att ha missat något men fördelen är att det just uppmärksammas så att man kan bli bättre och säkrare. Framför allt ökar trovärdigheten i själva resultatet iom öppenheten och man slipper tanken "vad finns där som inte visas då, vad undanhålls?". Bara att fråga eller påstå och få det hela utrett. Att sen utvärderingen inte blir lika självklar som om mätningen i förväg hade varit "planerad" anser jag också vara äkta sanning mer än om en agenda hade friserat utgången. Sen visar den öppna mätningen att fallgroparna är många och luriga vilket borde öka misstänksamheten överlag mot visade bilder och grafer. Vad har man har velat visa och vad har man dolt? Sist men inte minst, min mätning skulle inte ha fungerat utan Svantes övervakande funktion med både tillrättavisningar, uppmuntran, uppslag och roliga idéer.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-07-10 20:21

Flint skrev:Min värld använder jag hela tiden. Har inget annat att välja på.

Skitsvar. Men det är helt i din urkassa stil.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-07-10 20:57

meanmachine skrev:
KarlXII skrev:Det kanske är 36-tums element? :D

Bild

Mer nått sådand i formen av högtalare.

Man skall gå inte i kammaren genom basporten. 8)

He he...

Bild

http://www.audiojunkies.com/blog/766/th ... o-kill-you

En sådan vill jag ha 8) , men på mjukfötter...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-10 22:09

Bamsefar skrev:
Flint skrev:Min värld använder jag hela tiden. Har inget annat att välja på.

Skitsvar. Men det är helt i din urkassa stil.

Det var ju väldans, jag tror nog att IÖ kan försvara sig själv utan sin försvarsstab. Fast jag är imponerad tänk om jag hade haft en sådan stab :) Hela kåren kommer in, nu sist Lindros och Bamsefar som inte ens var inblandad från början.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-10 22:20

Mats skrev:
Birger skrev:Jag kommer att skriva lite om mina intryck från både Tonläget (Linn/Naimbutik) och Hifi-Consult lite senare. Naturligtvis lite om min lyssning av ett äldre mycket dyrt komplett Linn-system hos en trevlig person. Fast det blir ju tyvärr mycket subjektiva intryck och inga sanningar överhuvudtaget :)
Ska bli mycket intressant att höra! :)

Håller med.

Subjektiva intryck ärligt rapporterade är alltid sanningar!

Däremot är de förstås aldrig några generella isolerade sanningar om
apparaterna. Men information om hur en person relaterar till vad en
anläggning gör, med avseende på att spela upp musik, kan ju vara
intressat det också!

Kanske till och med intressantare! :)

Kommer ni att testa både med spikar och mjukfötter?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-10 23:43

Flint skrev:Sådär. Nu är kortet etsat.

Bild

Beklagar att det blir lite DIY också men eftersom idén kom upp i den här tråden så kanske det kan vara kul att se vad som blev avet'.

Nämen...!

Jag rodnar. :oops: :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-10 23:51

Svante
Visst serru. Gäller att snappa upp de goda idéerna när de dyker upp. Nu kör jag 20dB förstärkning i kretsen. Fungerar mycket bra.

Jorgen

Inläggav Jorgen » 2009-07-11 10:46

Flint skrev:
Birger skrev:Fast det blir ju tyvärr mycket subjektiva intryck och inga sanningar överhuvudtaget :)

Minst 54 gånger roligare att läsa än torra fakta. Uppmuntras.

Indirekt så läser du den torra faktan ochså, den finns inbakad som en grund för alla dessa subjektiva intryck.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-11 10:48

Jorgen skrev:
Flint skrev:
Birger skrev:Fast det blir ju tyvärr mycket subjektiva intryck och inga sanningar överhuvudtaget :)

Minst 54 gånger roligare att läsa än torra fakta. Uppmuntras.

Indirekt så läser du den torra faktan ochså, den finns inbakad som en grund för alla dessa subjektiva intryck.

Vad får dig att tro det? Förklara hur du tror/tycker att kopplingen fungerar.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-07-11 11:37

IÖ:

Javisst. Jag kör ju med spikes just nu under högtalarna och SD fötter har beställts :)

Jag är inte helt nöjd med basåtergivningen då jag uppfattar den som "utsmetad" och inte så snabb som jag skulle vilja. Jag har ett rätt så svajigt trägolv som mina 40 + 40 kg högtalare står på och jag är inte säker på att spikes är optimalt där. Dock ska detta testas. Både öppet och blint men framförallt blint :-D

Jag kan berätta att min kompis i Göteborg som förresten är en hängiven dyrhifi-diggare och som varit på detta forum förr men som tröttnat på internet-hififorum helt har gått över från spikes till SD-fötter. Han har samma typ av svajiga trägolv som jag själv. Han är helnöjd med SD-fötterna. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-11 11:51

Birger skrev:Dock ska detta testas. Både öppet och blint men framförallt blint :-D

Det här är ett sånt där test som man kanske ska tänka efter före.

Den stora frågan är vad man vill undersöka med blindtestet. Om man vill undersöka om skillnaden överhuvudtaget hörs, då är det bara att tuta och köra, bestäm försöksdesign först bara.

Men om man vill veta vilket som "låter bäst" så blir det där med blindhet knepigare. Speciellt om du vill veta vilket du tycker låter bäst. Om vi antar att det går att höra en skillnad, så innebär blindheten att du inte ska få förstå vilket som är spikar/mjukisar. Och om du först har lyssnat öppet och därigenom har lärt dig vilket som är vilket, då går det faktiskt inte att göra dig blind. Du känner ju igen spikfotsljudet och kan lätt säga att det är sämst, utan att du egentligen tycker att det är sämst. Blindheten blir här värdelös.

Och förmodligen är du redan kontaminerad eftersom du redan har lyssnt på högtalarna med spikar.

Det man i stället får göra är att ta in ett stort antal människor som får tycka nåt om vilket som låter bäst. Gärna får de lyssna med egna skivor. Men du kanske inte vill undersöka vad folk i allmänhet tycker, utan vad du tycker, så det blir nog inte rätt heller.

...inte för att jag vill nermuntra dig att testa blint. Det vill jag verkligen inte, kör på. Jag vill bara poängtera att det finns många sorters blindtest och att det är nyttigt att veta vilken fråga man vill ha svar på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-07-11 12:10

Svante skrev: nermuntra

Vilket bra ord!

Sorry för oT.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-07-11 12:15

Du är som vanligt Svante. Mycket klok.

Troligen blir en blindtest svår att genomföra på ett bra sätt. Vi får se hur jag gör :)

Hursomhelst är jag nyfiken på om det blir en förändring.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-12 11:15

Kunde inte hålla mig. Det blev en golvmätning också. Betonggolv med någon 60-tals vinylmatta på eller vad det nu kan vara. Verkar inte som om det ligger någon träskiva mellan betongen och mattan men det kan jag inte svära på. Det låter som betong när man knackar på't. Tre mätningar av vardera för att täcka in störningsljuden.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-12 12:43

Snyggt, Fred. :)

Från 100 Hz till 200 Hz så verkar skillnaden fysikaliskt sett vara entydig.

Däremot upplevelsemässigt så kan det debatteras. Nu pratar jag inte om transparent eller inte och ej heller om bra eller dåligt.

Det borde generera en upplevelsemässig skillnad. Hur kan skillnaden kvantifieras i ord i stället för i Hz och dB?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-12 12:49

petersteindl
Just det. Att skillnad finns rent mätmässigt kan nog klart konstateras, men hur "hörs" det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-12 12:58

Vet du varför jag kallar dig för Fred? 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-12 13:03

petersteindl skrev:Vet du varför jag kallar dig för Fred? 8) :)

Givetvis en förkortning för Fredsmäklare och en peacens och lovens och understandingens förespråkare. Kan aldrig tänka mig att det har att göra med Mr Fred Flintstone.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-12 13:06

Flint skrev:Kunde inte hålla mig. Det blev en golvmätning också. Betonggolv med någon 60-tals vinylmatta på eller vad det nu kan vara. Verkar inte som om det ligger någon träskiva mellan betongen och mattan men det kan jag inte svära på. Det låter som betong när man knackar på't. Tre mätningar av vardera för att täcka in störningsljuden.

Bild

Vad hände...?

Det här är ju en annan bild än den nyss.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-12 13:08

Flint skrev:
petersteindl skrev:Vet du varför jag kallar dig för Fred? 8) :)

Givetvis en förkortning för Fredsmäklare och en peacens och lovens och understandingens förespråkare. Kan aldrig tänka mig att det har att göra med Mr Fred Flintstone.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-12 13:10

Svante skrev:Vad hände...?

Det här är ju en annan bild än den nyss.

Jag hade gjort en dundertabbe. Glappis i högtalaranslutningen. Mätte i stort sett bara golvet. Hade lite ljud på i vanliga lyssningen och tänkte inte på att det inte kom något från själva mätobjektet. Märkte det först när jag plockade ner uppkopplingen. Fick göra om allt från början. Beklagar men sånt händer. Det är rätt nu.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi