Nätkablar och nätfilter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 16:09

Svante skrev:Jo, vad jag menar är att en del "organiserar" sina kablar så att de sitter intill varann, spikade på en list eller så.

Å f*n, jag trodde de bara vara fantasifoster, likt enhörningar!

PS. Finns det fler här som tycker att det är alldeles utmärkt att man inte ska bädda sängen, eftersom kvalstren gillar bäddade sängar?

Japp. Jag slutade bädda direkt jag hörde om det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-10 16:26

Morello skrev:Är man riktigt petig kan ju faktiskt skärmade nätkablar vara en färdel, då de sprider mindre junk. En sådan kan köpas på Elfa för fikapengar. Oskärmade nätkablar för extrema summor är inte något annat än rent bondfångeri, dvs man tar fasta på snittkonsumentens okunskap samt det faktum att inbillning ofta ger sig till känna i dessa sammanhang.

Jag fattar inte heller hur Nordost oskärmade kabel skulle kunna göra skillnad men både jag o Gromit tyckte ljudet blev något ljusare i karaktären, märkligt :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-10 16:38

Har inte orkat ens vända på alla kontakter "rätt" har 15 st elkablar i anläggningen.
Men jag drog alla nätkablar utmed hyllplanen och ner utmed ett ben, och alla signalkablar hänger rakt ner skillt ifrån benet.
Blev en klar skillnad. Mindre grynigt ljud och mer separation mellan instrumenten. Kommer köra skärmat med tiden.
Men jag håller inte med Svante helt att nätkabelproblem alltid skall ge hörbart brum. Om man har Klass-D slutsteg med switchad nätdel så är dom i sig helt tysta, men dom kan få andra apparater att bli störda.
Många olika på nätet har intygat att skärmad kabel är ett "måste" på dom, efter att ha testat.
Dock så tror jag att man kommer otroligt långt med Supras skärmade.
Även om jag var helt övertygad om att en nätkabel för 20' skulle låta bättre så förbjuder min religion mig att köpa sådana. Köper hellre skivor eller vingar för pengarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 17:11

Harryup skrev:Men jag håller inte med Svante helt att nätkabelproblem alltid skall ge hörbart brum. Om man har Klass-D slutsteg med switchad nätdel så är dom i sig helt tysta, men dom kan få andra apparater att bli störda.

Jag baserar detta på följande: Om en störning ska kunna påverka ljudet hörbart så måste den bli starkare när musiken spelar. Detta eftersom det finns maskeringseffekt, men "antimaskeringseffekt" har mig veterligen ingen påvisat. Med antimaskeringseffekt menar jag att en störning skulle bli lättare att höra i närvaro av musik. Jag menar att det tvärt om blir svårare att höra störningen. Inte nog med att störningen måste bli starkare, den måste dessutom öka (minst) lika mycket som skillnaden mellan tystnaden (när CDn stod på paus) och när musiken spelade.

Visst kan ett klass-D-slutsteg kan störa en annan apparat, men jag ser inte varför inte det skulle höras i tystnadstestet. Tvärt om.

Svagheten i mitt resonemang ovan är att det inte baseras på egen lyssning, det ska erkännas. Därför får min rekommendation bli att lyssna, men att lyssna blint om man bara är intresserad av icke-psykologiska effekter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-10 17:15

Svante> Tanken har inte slagit dig att nätaggregatet (för typisk ab-konstruktion) belastas när man spelar musik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 17:17

Rydberg skrev:Svante> Tanken har inte slagit dig att nätaggregatet (för typisk ab-konstruktion) belastas när man spelar musik.

Jo, därför skrev jag att störningen måste öka minst lika mycket som musiken i mitt förra inlägg (som du kanske inte hann se innan du postade?).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-10 17:54

Svante skrev:
Rydberg skrev:Svante> Tanken har inte slagit dig att nätaggregatet (för typisk ab-konstruktion) belastas när man spelar musik.

Jo, därför skrev jag att störningen måste öka minst lika mycket som musiken i mitt förra inlägg (som du kanske inte hann se innan du postade?).
Blir nog lite som en dator i bakgrunden (som ger ett surr), man hör den inte men man hör när den stängs av. Dessutom kan ju inte störningen öka med mer än oändligheten eftersom du jämförde med musiken helt av :wink:

Själv upplevde jag rätt tydliga förändringar med nordostskabel inkopplad även om jag inte skulle betala 6000-7000 för den.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-10 18:25

Svante:
Vad jag menar också är att störningen behöver inte bli brum, förmodar du menar 50 eller 100Hz.
Jag menade att det kan bli något högfrekvent kvissel frassel rasp istället.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 18:29

Jo men även högfrekvent kvissel frassel rasp hörs ju i tystnaden.

Fast har vi inte varit igenom detta förut? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 18:38

Det skulle ju i så fall vara att det inte uppstår utan musiksignal? (Långsökt, men ändock...)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-10 18:44

Svante:
Tror jag inte, kablar är väl något nytt? :D
Menar dock fortfarande att det är aldrig fel se till att dra kablarna i 90° korsning med varandra. Hör man en skillnad, så bra. Hör man inte, ja då har man iallafall rättat ett teoretisk fel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-10 18:46

Nattlorden skrev:Det skulle ju i så fall vara att det inte uppstår utan musiksignal? (Långsökt, men ändock...)

Nja, jämför med effekt åtgången på en klass-A och en klass-D utan musiksignal in.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-10 20:42

Blev högst förvånad häromdagen. Förde en faspenna vid "vanlig" nätkabel resp. en Supra LoRad och bägge gav samma utslag 8O .

Faspennan jag har fungerar så att en "zummer" låter mer och mer ju starkare fältet blir. Skrämmande att se att runt alla hifikomponenter är det ett starkt fält som ger utslag redan ca 8-10 cm från chassit. Helt klart så är det ingen dum ide att ha vettigt skärmade kablar eftersom det finns så mycket som stör.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 21:05

Callisto skrev: Skrämmande att se att runt alla hifikomponenter är det ett starkt fält som ger utslag redan ca 8-10 cm från chassit.

Mm, och jag har en apparat som kan detektera "störningar" som emitteras säkert 100 mil bort. "AM" står det på en knapp på den. :lol:

Fältet behöver inte vara starkt bara för att det kan detekteras...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-10 21:08

Svante skrev:
Callisto skrev: Skrämmande att se att runt alla hifikomponenter är det ett starkt fält som ger utslag redan ca 8-10 cm från chassit.

Mm, och jag har en apparat som kan detektera "störningar" som emitteras säkert 100 mil bort. "AM" står det på en knapp på den. :lol:

Fältet behöver inte vara starkt bara för att det kan detekteras...

Å jag har en BNC-kontakt som jag lött dit en liten spole på (10 varv). En "sniffer" alltså. 8) Jättebra faktisk. Man kopplar den till skåpet och "sniffar" runt i kretsarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-10 21:10

Svante jag pratar om intensiteter motsvarande strömkabels påverkan 8) .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 21:17

Callisto skrev:Svante jag pratar om intensiteter motsvarande strömkabels påverkan 8) .

Ja, vad jag menar är att du kanske har så "starka" fält från strömkabeln, men du har ingen så bra mottagare. Tvärt om så gör man vad man kan för att hindra störningar från att ta sig in i apparaterna, och lyckas rätt bra. Så bra att störningarna inte ens hörs när man har CD-spelaren på "pause".

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-10 21:21

Svante skrev:
Callisto skrev:Svante jag pratar om intensiteter motsvarande strömkabels påverkan 8) .

Ja, vad jag menar är att du kanske har så "starka" fält från strömkabeln, men du har ingen så bra mottagare. Tvärt om så gör man vad man kan för att hindra störningar från att ta sig in i apparaterna, och lyckas rätt bra. Så bra att störningarna inte ens hörs när man har CD-spelaren på "pause".

Det du säger är att störningar enbart detekteras genom att lyssna efter brus ut genom högtalaren. Signalpåverkan kan väl te sig annorlunda, eller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 21:41

Callisto skrev:Det du säger är att störningar enbart detekteras genom att lyssna efter brus ut genom högtalaren. Signalpåverkan kan väl te sig annorlunda, eller.

Alltså, en störning kan antingen adderas till en signal och det är det jag pratar om, eller så kan den modulera en signal. Det senare kräver att systemet är olinjärt. Om vi pratar om signaldelen av en apparat så är den med mycket god approximation linjär vid hörbara frekvenser även för stora amplituder, och även för lite högre frekvenser bara nivåerna inte blir för stora. Intermodulation av två ohörbart höga frekvenser kan iofs ge komponenter i det hörbara området. Jag menar att nivåerna på de signaler som letar sig in i en förstärkare är för små för att ge intermodulation om förstärkaren är dimensionerad med normal elektronikbyggarpraxis.

Det blir även ökade störningar från nätdelen när en förstärkare belastas hårt, det kan man både mäta och ibland höra, speciellt om man matar en högtalare med 5 Hz sinus tex. Då hör man ofta ett amplitudmodulerat brum ur högtalaren. Men det är stor skillnad på att höra det när signalen är bortfiltrerad (örat hör ju inte 5 Hz) och att höra den tillsammans med musik som spelar med full styrka. Dessutom tror jag att detta brum kommer in direkt i effektsteget via matningsspänningen, snarare än via nätkabeln, men det vet jag ju inte.

Under normala förutsättningar påstår jag därför att den skillnad i störnivå som en skärmad nätkabel kan ge inte är hörbara. I varje fall om det inte finns något hörbart brum, fnissel eller sprak när CDn står på paus.

Nu har jag sagt det jag tror. Andra må tro annorlunda och till sist kan det bara avgöras med ett eller flera blindtest.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-10 21:47

Tror jag spinner vidare på doktor Svantes utmärkta inlägg :lol:

Ett klassiskt exempel på när störningar ger sig till känna i hörbara effekter är när man hör radio ur högtalarna. I detta fall är det elektronikens olinjäriteter som fungerar likt en klassisk konturavkodare (diod/kristall å konding på tvären). Ett effektivt sätt att maximera radioinstrålningen är att nyttja oskärmade signalkablar 8) Bra för den som vill spisa AM-radio alltså. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-10 21:52

Svante du relaterar till en skärmad kabel. En oskärmad tror jag kan påverka.

Jag ska ta ett exempel som inte är helt relevant men ändå påvisar att problemet finns.
För 12 år sedan när jag var involverad i HiFi butiks världen monterades det ganska mycket "värsting" bilstereo hos kunder. Om det var något som var viktigt så var det att dra strömkablar på ena sidan och signal på andra (motorrum-koffert). Om de låg nära varandra så uppträdde genast stora störningar. Nu är det förvisso mycket större strömmar i dessa system jämfört med HiFi men det påvisar ändå att det finns en potentiell störkälla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-10 22:36

Radio kan väl "överhöras" i en reciever oxå utan att det är kablarnas fel...?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 22:52

Receiver = låda med en hop nätkablar inuti. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 23:13

Callisto skrev:För 12 år sedan när jag var involverad i HiFi butiks världen monterades det ganska mycket "värsting" bilstereo hos kunder. Om det var något som var viktigt så var det att dra strömkablar på ena sidan och signal på andra (motorrum-koffert). Om de låg nära varandra så uppträdde genast stora störningar. Nu är det förvisso mycket större strömmar i dessa system jämfört med HiFi men det påvisar ändå att det finns en potentiell störkälla.

Intressant för en som också har ett förflutet i bilstereosvängen. Fast det var 20 år sen. Hur lät störningarna? Var det generatorstörningar, eller var de signalrelaterade? Eller var det de switchade upptransfomeringskretsarna som läckte, kanske?

Och som sagt, man behöver ju inte bunta ihop nätkablar med signaldito...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-12-11 15:10

Blev högst förvånad häromdagen. Förde en faspenna vid "vanlig" nätkabel resp. en Supra LoRad och bägge gav samma utslag 8O .

Upptäckte (som jag skrev tidigare i tråden) samma sak med min skärmade kabel, fast bara om jag körde utan jord. När en skärmad kabel är jordad ska den inte ge utslag, körde du ojordat?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-11 16:22

rqu skrev:

Upptäckte (som jag skrev tidigare i tråden) samma sak med min skärmade kabel, fast bara om jag körde utan jord. När en skärmad kabel är jordad ska den inte ge utslag, körde du ojordat?

Stämmer, det var ojordat.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi