Callisto skrev:Det du säger är att störningar enbart detekteras genom att lyssna efter brus ut genom högtalaren. Signalpåverkan kan väl te sig annorlunda, eller.
Alltså, en störning kan antingen
adderas till en signal och det är det jag pratar om, eller så kan den
modulera en signal. Det senare kräver att systemet är olinjärt. Om vi pratar om signaldelen av en apparat så är den med mycket god approximation linjär vid hörbara frekvenser även för stora amplituder, och även för lite högre frekvenser bara nivåerna inte blir för stora. Intermodulation av två ohörbart höga frekvenser kan iofs ge komponenter i det hörbara området. Jag menar att nivåerna på de signaler som letar sig in i en förstärkare är för små för att ge intermodulation om förstärkaren är dimensionerad med normal elektronikbyggarpraxis.
Det blir även ökade störningar från nätdelen när en förstärkare belastas hårt, det kan man både mäta och ibland höra, speciellt om man matar en högtalare med 5 Hz sinus tex. Då hör man ofta ett amplitudmodulerat brum ur högtalaren. Men det är stor skillnad på att höra det när signalen är bortfiltrerad (örat hör ju inte 5 Hz) och att höra den tillsammans med musik som spelar med full styrka. Dessutom tror jag att detta brum kommer in direkt i effektsteget via matningsspänningen, snarare än via nätkabeln, men det vet jag ju inte.
Under normala förutsättningar påstår jag därför att den skillnad i störnivå som en skärmad nätkabel kan ge inte är hörbara. I varje fall om det inte finns något hörbart brum, fnissel eller sprak när CDn står på paus.
Nu har jag sagt det jag tror. Andra må tro annorlunda och till sist kan det bara avgöras med ett eller flera blindtest.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.