Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Stefanw skrev:Tycker att det är lämpligt att börja med OA-12, blir ju "lagom" dyrt då...
Har varit och inhandlat 4st Obi diskanter idag + lite kondingar mm för filtermodd. Får väl se om det "är kört" sen med dom nya diskanterna..![]()
.
Prometevs skrev:bassman skrev:(om dom ev. kommer hem från Gotland där dom bor just nu)
Ska till Gotland nu i slutet av juli. Om du vill kan jag ta med dom hem.
//Dan
Stefanw skrev:Jaha, då var man hemkommen och kunde inte hålla fingrarna borta från mina nya diskanter......![]()
Så efter lite diskant och filter byten så har tiden sprungit fort i soffan....![]()
Fick plocka ur basarna (B-65oaII) ur mina OA-14....
Oa-12 ska INTE kunna låta så här bra säger jag bara....![]()
Lite mycket diskant på vissa inspelningar kanske, men dom är ju nya än så länge, och så behöll jag tonbyglarna.....så man kan ju leka lite med nivåerna.......fick man det???![]()
Det blir mera test mot piParna senare......dom står på sidan nu..![]()
Och visst, det är inte samma bas som i piParna...men det är ju inte riktigt rättvist att jämföra mot dom eller??
Tack, tack, tack till alla ( speciellt en kanske)som varit inblandade i diskanten och filtermoddningarna...
Så till er som funderar kan jag bara säga: KÖP, den är billig!! Fast glöm inte filterprylarna.
Gonatt/Stefan
ps. jag har faktiskt aldrig riktigt tyckt om ct-62.....iaf dom jag har lyssnat på...säkert en bra diskant men jag tycker inte den passar i "Carlssonljudet"....lite för "tam" på något vis......
Med Obi T-22 (visst var det så??) så tycker jag att det lite riviga men klara ljudet kommit tillbaks.....fast vad vet jag...
Stefanw skrev:Ok, ska försöka med lite bilder....ska kolla med bassman när han kommer hem.....jag vet inte av (har inte tid/ork att kolla) någon lämplig sida att lägga upp bilder på..![]()
![]()
Men jag vet,,,, måste lära mig....så det kommer nog snart.
/Stefan
Stefanw skrev:Leifolof, Jäpp...
Mvh/Stefan
ska se om det kan komma några bilder snart.....
momus skrev:Jag har för en månad sedan tampats med de bautastora spolarna som man får på HiFiKiit, sugit tenn, bytt motstånd och kondensatorer och lött. Allt enligt steg för steg-anvisningen på tråden "kondiskanter genom tiderna". Och jag fick en chock. Mina OA 14 åkte upp på en hylla i förrådet efter jag hade plockat ut mina B 65:or ur dom och satt in dom i mina OA 12:or. Samt (förstås) bytt till de nya Obi-diskanterna. Jodå, lite ljusare blir det, men basen är tight och startar och stannar där den ska. Och man hör modulationsbrus från bandet från gamla inspelningar. Och nu hör jag också hur långt ner i spåren min Kontrapunkt A kan gräva, och då menar jag det på ett positivt och musikaliskt sätt. Jag kommer aldrig att byta tillbaka till mina OA 14. OA 12 är nog det mest kostnadseffektiva sättet att uppgradera en sjuttiotalare. Inte ens ett par nymoddade OA 116 (CT 62) låter bättre. Den enda högtalare jag tycker kan tävla med mina OA 12.4 är ett par OA 50.4 som Grafpro har tråcklat ihop.
Varenda skiva (vinyl eller CD) som jag provar får mig att sitta fånigt leende i soffan till min omgivnings förtvivlan. Ni som har OA 12:or. Uppgradera innan elementen försvinner igen. Annars kommer ni att ångra er.
Men glöm inte att driva dom med strömkapabla stärkare. Visserligen kan man driva OA 12:or med nästan vad som helst men det blir mycket bättre med tyngre grejer.
"Jag kommer aldrig att byta tillbaka till mina OA 14. OA 12 är nog det mest kostnadseffektiva sättet att uppgradera en sjuttiotalare"
Men själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att renovera mina OA 14 med enbart två diskanter, alltså en slags OA 12 med större låda (OA 14). Det är ju samma filter i allihopa. Lite andra värden på motstånd, kondensatorer och spolar dock.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster