Hmm....hur ska man göra med ett par OA-12????

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Stefanw

Hmm....hur ska man göra med ett par OA-12????

Inläggav Stefanw » 2009-07-05 17:23

Står inför valet och kvalet,,,,är ju i storstaden och kan svänga in på hifi-kit och inhandla nya basar och obi diskanter och delningsfilter komponenter.........
Eller ska man försöka få tag på originalbasar då man saknar basar,,,, och köra med original diskanter????? hm hm hm .....är det värt det i pengar???

Det blir ju en slant....

Nån som jämfört 12:or original och med nya prylar i ????

Tacksam för tips...

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-05 17:27

Jag tycker att ett par oa12:or med orginalbasar inte lämnar något övrigt att önska i basområdet. Dock tycker jag att dom gamla diskanterna är lite väl avrullade så jag skulle kanske försöka köra med gamla basar och OBI diskanter kanske, kanske.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-07-05 23:48

Det är nog min tanke också......fast just nu så har jag inga basar alls till dom... :cry:

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-07-06 07:47

Stefanw skrev:Det är nog min tanke också......fast just nu så har jag inga basar alls till dom... :cry:

Mvh/Stefan

Låna mina tills vidare.
//Dan :)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-07-06 19:54

Du har ju att göra med uppgraderingar framöver:
V-1
OD-11
OA-12
OA-116 Vita
OA-116 Svarta
OA-14
OA-5 Byggsats 2par

Hade nog kört uppgradering på billigaste modellen först för att kolla effekten. Men skulle helst kört fullt ut då med både bas och diskantbyte. Fast att börja med diskanterna är väl inte fel. Kan ju låna fungerande basar från OD11 eller OA14.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-07-06 23:26

Promotevs, Taget!!! :D
Hör av mig när jag kommer hem...

Subsand, jäpp :oops: , det kan ju bli lite dyrt,,, :) fast nu tänkte jag inte uppgradera OA-116 med nya diskanter, har gjort filtermoddningen i dom svarta och det blev bra, med mt-20 diskanter...sitter tämligen nöjd där.

Tycker att det är lämpligt att börja med OA-12, blir ju "lagom" dyrt då...
Har varit och inhandlat 4st Obi diskanter idag + lite kondingar mm för filtermodd. Får väl se om det "är kört" sen med dom nya diskanterna.. :)

Ska bli intressant att testa med original basar kontra nya....har nya i oa-14 så om jag lånar promotevs så lär man ju testa... är inte säker på vad jag kommer att tycka bäst om....
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-07-07 01:40

Stefanw skrev:Tycker att det är lämpligt att börja med OA-12, blir ju "lagom" dyrt då...
Har varit och inhandlat 4st Obi diskanter idag + lite kondingar mm för filtermodd. Får väl se om det "är kört" sen med dom nya diskanterna.. :)
.

Ja fan Stefanw, det blir till att besöka dig snart ser jag 8) Rätt vad det är har jag med mig mina OA 12.3 (om dom ev. kommer hem från Gotland där dom bor just nu)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-07-07 07:16

bassman skrev:(om dom ev. kommer hem från Gotland där dom bor just nu)

Ska till Gotland nu i slutet av juli. Om du vill kan jag ta med dom hem.

//Dan

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-07-07 08:44

Prometevs skrev:
bassman skrev:(om dom ev. kommer hem från Gotland där dom bor just nu)

Ska till Gotland nu i slutet av juli. Om du vill kan jag ta med dom hem.

//Dan

Han som lånat och ev skall köpa dom är också ägare av ett par Audio Pro A4-14 som han köpt nya basar till.

Han skall ha en shoot out mellan dessa högtlare typ när som helst och jag har en känsla att att dom aktiva Audio Pro ligger bättre i hanns öron än OA 12.3

Han kommer i alla fall upp med sin husbil i slutet av juli och tar med dom isf.

Men stort tack för erbjudandet Dan :)

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-07-09 02:18

Jaha, då var man hemkommen och kunde inte hålla fingrarna borta från mina nya diskanter...... :)
Så efter lite diskant och filter byten så har tiden sprungit fort i soffan.... :D
Fick plocka ur basarna (B-65oaII) ur mina OA-14....

Oa-12 ska INTE kunna låta så här bra säger jag bara.... 8O

Lite mycket diskant på vissa inspelningar kanske, men dom är ju nya än så länge, och så behöll jag tonbyglarna.....så man kan ju leka lite med nivåerna.......fick man det??? :wink:

Det blir mera test mot piParna senare......dom står på sidan nu.. :)
Och visst, det är inte samma bas som i piParna...men det är ju inte riktigt rättvist att jämföra mot dom eller??

Tack, tack, tack till alla ( speciellt en kanske :wink: )som varit inblandade i diskanten och filtermoddningarna...

Så till er som funderar kan jag bara säga: KÖP, den är billig!! Fast glöm inte filterprylarna.

Gonatt/Stefan

ps. jag har faktiskt aldrig riktigt tyckt om ct-62.....iaf dom jag har lyssnat på...säkert en bra diskant men jag tycker inte den passar i "Carlssonljudet"....lite för "tam" på något vis......
Med Obi T-22 (visst var det så??) så tycker jag att det lite riviga men klara ljudet kommit tillbaks.....fast vad vet jag...
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 02:39

Stefanw skrev:Jaha, då var man hemkommen och kunde inte hålla fingrarna borta från mina nya diskanter...... :)
Så efter lite diskant och filter byten så har tiden sprungit fort i soffan.... :D
Fick plocka ur basarna (B-65oaII) ur mina OA-14....

Oa-12 ska INTE kunna låta så här bra säger jag bara.... 8O

Lite mycket diskant på vissa inspelningar kanske, men dom är ju nya än så länge, och så behöll jag tonbyglarna.....så man kan ju leka lite med nivåerna.......fick man det??? :wink:

Det blir mera test mot piParna senare......dom står på sidan nu.. :)
Och visst, det är inte samma bas som i piParna...men det är ju inte riktigt rättvist att jämföra mot dom eller??

Tack, tack, tack till alla ( speciellt en kanske :wink: )som varit inblandade i diskanten och filtermoddningarna...

Så till er som funderar kan jag bara säga: KÖP, den är billig!! Fast glöm inte filterprylarna.

Gonatt/Stefan

ps. jag har faktiskt aldrig riktigt tyckt om ct-62.....iaf dom jag har lyssnat på...säkert en bra diskant men jag tycker inte den passar i "Carlssonljudet"....lite för "tam" på något vis......
Med Obi T-22 (visst var det så??) så tycker jag att det lite riviga men klara ljudet kommit tillbaks.....fast vad vet jag...

Du vet nog. :)

Till lycke med OA-12

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-07-09 23:13

Aha.... anar jag lite medhåll där av Peter ???? :)

/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-09 23:23

Vi vill ha bilder och mer av allt! Jag har alltid tänkt att OA12 + Obi skall vara lite av min drömhögtalare.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-07-10 00:08

Ok, ska försöka med lite bilder....ska kolla med bassman när han kommer hem.....jag vet inte av (har inte tid/ork att kolla) någon lämplig sida att lägga upp bilder på.. :oops: :oops:

Men jag vet,,,, måste lära mig.... :) så det kommer nog snart.

/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-07-10 00:28

Stefanw skrev:Ok, ska försöka med lite bilder....ska kolla med bassman när han kommer hem.....jag vet inte av (har inte tid/ork att kolla) någon lämplig sida att lägga upp bilder på.. :oops: :oops:

Men jag vet,,,, måste lära mig.... :) så det kommer nog snart.

/Stefan

Jo det måste du lära dig, jag fick höra att den nyinköpta datorn gett upp där hemma.. En enormt stooor katastrof för den 14 åriga dottern som nu inte har nåt att göra på kvällarna :lol: :oops:

Burken måste iaf till doktorn när jag kommer hem, själv har jag en MacBook och vet inte hur man lägger in bilder med den.. Kanske någon som vet?

Användarvisningsbild
leifolof

Inläggav leifolof » 2009-07-12 15:12

Jag har också ett par oa-12 med dom nya basarna och tänker skaffa nya diskanter. Hur ändrade du ditt delningsfilter? Enligt ritningen som finns på hifikits hemsida?

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-07-13 15:17

Leifolof, Jäpp...

Mvh/Stefan

ska se om det kan komma några bilder snart.....
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-07-13 16:22

Stefanw skrev:Leifolof, Jäpp...

Mvh/Stefan

ska se om det kan komma några bilder snart.....

Om jag hade PC-burken i form här hemma hade kunnat lägga upp bilder åt dig Stefan, den åkte till doktorn i dag dignosen är en förmodad rasad hårddisk..!

På en ny maskin :evil:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-13 21:48

skulle man inte kunna kräma ur mer bas ur oa12? kanske genom att plana ut den tiltade tonkurvan?

jag har några par ståendes i förrådet med nya basar, det vore kul att få användning av dem igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2009-07-17 16:10

Jag har för en månad sedan tampats med de bautastora spolarna som man får på HiFiKiit, sugit tenn, bytt motstånd och kondensatorer och lött. Allt enligt steg för steg-anvisningen på tråden "kondiskanter genom tiderna". Och jag fick en chock. Mina OA 14 åkte upp på en hylla i förrådet efter jag hade plockat ut mina B 65:or ur dom och satt in dom i mina OA 12:or. Samt (förstås) bytt till de nya Obi-diskanterna. Jodå, lite ljusare blir det, men basen är tight och startar och stannar där den ska. Och man hör modulationsbrus från bandet från gamla inspelningar. Och nu hör jag också hur långt ner i spåren min Kontrapunkt A kan gräva, och då menar jag det på ett positivt och musikaliskt sätt. Jag kommer aldrig att byta tillbaka till mina OA 14. OA 12 är nog det mest kostnadseffektiva sättet att uppgradera en sjuttiotalare. Inte ens ett par nymoddade OA 116 (CT 62) låter bättre. Den enda högtalare jag tycker kan tävla med mina OA 12.4 är ett par OA 50.4 som Grafpro har tråcklat ihop.
Varenda skiva (vinyl eller CD) som jag provar får mig att sitta fånigt leende i soffan till min omgivnings förtvivlan. Ni som har OA 12:or. Uppgradera innan elementen försvinner igen. Annars kommer ni att ångra er.
Men glöm inte att driva dom med strömkapabla stärkare. Visserligen kan man driva OA 12:or med nästan vad som helst men det blir mycket bättre med tyngre grejer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 16:20

momus skrev:Jag har för en månad sedan tampats med de bautastora spolarna som man får på HiFiKiit, sugit tenn, bytt motstånd och kondensatorer och lött. Allt enligt steg för steg-anvisningen på tråden "kondiskanter genom tiderna". Och jag fick en chock. Mina OA 14 åkte upp på en hylla i förrådet efter jag hade plockat ut mina B 65:or ur dom och satt in dom i mina OA 12:or. Samt (förstås) bytt till de nya Obi-diskanterna. Jodå, lite ljusare blir det, men basen är tight och startar och stannar där den ska. Och man hör modulationsbrus från bandet från gamla inspelningar. Och nu hör jag också hur långt ner i spåren min Kontrapunkt A kan gräva, och då menar jag det på ett positivt och musikaliskt sätt. Jag kommer aldrig att byta tillbaka till mina OA 14. OA 12 är nog det mest kostnadseffektiva sättet att uppgradera en sjuttiotalare. Inte ens ett par nymoddade OA 116 (CT 62) låter bättre. Den enda högtalare jag tycker kan tävla med mina OA 12.4 är ett par OA 50.4 som Grafpro har tråcklat ihop.
Varenda skiva (vinyl eller CD) som jag provar får mig att sitta fånigt leende i soffan till min omgivnings förtvivlan. Ni som har OA 12:or. Uppgradera innan elementen försvinner igen. Annars kommer ni att ångra er.
Men glöm inte att driva dom med strömkapabla stärkare. Visserligen kan man driva OA 12:or med nästan vad som helst men det blir mycket bättre med tyngre grejer.

Intressant. Och naturligtvis lyckönskar jag dig med OA-12 som ju var Stigs små favvosar :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-07-17 19:12

Jag var och lyssnade av stefanw:s OA12.4 och kan bara hålla med momus. Dom spelar på fantastiskt fint!

Jag själv som har ett par 12 med CT62 känner att obi gör ett betydligt bättre jobb. Där CT62 kan kännas lite simmig river obi-diskanten till rejält. Man kan säga att obi är en gyllene medelväg mellan originaldiskanten (som tyvärr bränner hål på mina trumhinnor) och den i mitt tycke en gnutta för snälla CT62.

Om vi sedan kommer in på distortions värden och sådan så antar jag att dom gamla originaldiskanterna får på pälsen så det stänker om det. Det är kanske därför mina öron börjar tjuta efter ett tag när jag lyssnar på Carlsson med gamla diskanter.. :?

Edit: fyller på med lite bilder!

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2009-07-22 17:07

Rätt ska vara rätt!

På en annan plats på Faktiskt diskuteras vilket läge tonbyglarna ska ställas med de nya diskanterna. Jag har nu använt mina OA 12.4 (med B 65 II) i några veckor. I början var bygeln kvar i originaläget, men nu har jag (likt Grafpro) varit tvungen att flytta byglarna till 6 dB-läget. Det blev för ljust till slut - antagligen beroende på att diskanterna nu "lossnat". I alla fall så var 6 dB "våt filt" i början men nu tycker jag att det låter väbalanserat.
Ett litet tips. Jag tyckte Obi-diskanterna lyste lite för mycket i toppen på högtalarna så jag införskaffade lite svart hobbyfärg och målade magneterna svarta. Nu ser det mycket diskret ut. Och självklart blir det då lite mer "svärta" i diskanten efter det. Det tycker i alla fall Peter Belt!

Användarvisningsbild
leifolof

Inläggav leifolof » 2009-07-23 08:43

Tog ni bara de gamla skruvarna och satte i obi-diskanternas fästen istället? Hur svårt är det att göra nya hål? Måste man låna sig en borrmaskin och förborra lite?

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-07-23 10:33

leifolof:Jäpp! Märkte upp med ögonmått och förborrade med en liten borr, blev bra :)

Trodde att jag hade tagit mer bilder på filtermodden, men icke :oops:

Det var dock inte svårt att modda filtret, behövde inte ens borra nåt nytt hål, bara kapa lite banor på 3 ställen så gick det bra.. :D

Och, hur låter dom mot piP då?????

Ja, det var en helt annan sak, det är ju liksom inte samma skolor... bägge är bra på sitt men visst vinner piP:arna......men Oa-12orna imponerar iaf.....

En kompis som tycker att popboxen är det bästa han har hört ska komma över nån kväll snart......jag sa att han har mycket kvar att upptäcka... 8)

Mvh/Stefan

ps, tar bilder om jag tar isär dom igen...
Återförsäljare av Guru.

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2009-07-24 07:42

Hej!

Har länge gått och funderat på en Carlsson-högtalare och nu har jag hittat ett par OA-14 men så får jag se inlägg som citatet nedan.

"Jag kommer aldrig att byta tillbaka till mina OA 14. OA 12 är nog det mest kostnadseffektiva sättet att uppgradera en sjuttiotalare"

Varför föredrar ni OA-12 framför OA-14? Är ljudet generellt bättre eller beror det på att det är billigare att uppgradera OA-12 med nya diskanter, man behöver bara 4 istället för 8 st?

Sorry om det blev lite OT!

/Roger

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2009-07-24 10:48

Att OA 12:an är den mest kostnadseffektiva att byta diskanter på handlar förstås om att det handlar om hälften så många diskanter. Sen tycker i alla fall jag att både OA 12 och OA 14 med ganska god marginal utklassar OD 11:orna som förstås blir billigast att uppgradera. Men dom komprimerar allt för mycket i basen enligt min mening. Modell 12 resp 14 är däremot ganska lika varandra ljudmässigt. OA 14 går lite längre ner i basen, men det hör jag inte i mitt vardagsrum (7x4 m). (Däremot hörs det i köket att dom tar spjärn lite längre ner när de långa ljudvågorna får lite mer plats att bre ut sig). Så det handlar som alltid om kompromisser. Samt lite grand om en högre WAF-faktor. Diskantuppgradering OA 12 = ca 1500 kr plus lite svett. OA 14= ca 3100 kr och svett. Och ljudet är det ingen större skillnad på. Men själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att renovera mina OA 14 med enbart två diskanter, alltså en slags OA 12 med större låda (OA 14). Det är ju samma filter i allihopa. Lite andra värden på motstånd, kondensatorer och spolar dock.

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2009-07-24 10:58

Men själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att renovera mina OA 14 med enbart två diskanter, alltså en slags OA 12 med större låda (OA 14). Det är ju samma filter i allihopa. Lite andra värden på motstånd, kondensatorer och spolar dock.

Precis min tanke! Man kan iallafall börja med 2 diskanter/högtalare.

/Roger

Återgå till Carlsson Illuminati