Som sagt var så körde jag och NN en vända med lite mätningar, musiklyssning och allmänt hifisnack igår. Om vi tar mätningarna först så var det extra krångligt att mäta på hans JBL SUB1500-element eftersom de väger 18 kg och har en knepig form på magnet och korg. Detta gör sammantaget att det är fördj-vligt svårt att få dem att stå upp som jag brukar göra när jag mäter distorsion i fri luft. De avbrutna kruvorna för den högsta ljudtrycksnivån beror inte på att elementet gav upp utan på att NN gav upp!

Hur som helst så var det ändå i sammanhanget ganska höga, och ointressanta, frekvenser som inte mättes.
För en närmare beskrivning av mätmetoden och jämförelser med ett annat högpresterande element, se Maelstromtråden .

Vad kan man nu utläsa ur ovanstående resultat? Tja, en sak är direkt uppenbar, JBL förstår att använda sig av kortslutningsringar i magnetkretsen för att minimera induktansen. Detta framgår tydligt av den mot högre frekvenser mycket utsträckta frekvensgången och den låga distorsionen för högre frekvenser. En annan rolig sak är att man kör med en med förskjutningen veknande upphängning, sannolikt för att kompensera för den avtagande Bl-produkten. Läckert! Problemet är bara att JBL tycks ha tagit i lite för mycket (se frekvensgången för den översta kurvan). Distorsionen är mycket låg med undantag av tredjetonen som ökar snabbt för låga frekvenser p.g.a. en olinjär upphängning. Detta element är alltså som klippt och skuret för en ganska liten låda där man kan dra nytta av luftfjäderns linjäriserande effekt. Minimal effektkompression gör inte saken sämre. (NN dansar och klappar händer, men det är han väl värd - alla dårar som köper 16 superelement på ett bräde för att bygga monsterbasmoduler förtjänar lite flyt.

Jag är mycket imponerad av detta element som nog ligger ganska nära vad som är möjligt att uppnå utan accelerationsåterkoppling eller andra aktiva tricks. Faktum är att det nog t.o.m. mäter bättre än Velodynes servokopplade basmoduler om jag minns rätt. En liten jämförelse med Adire Audio Maelstrom kanske kan vara intressant också:

Frekvensgången är nästan densamma i detta frekvensområde, så det går bra att jämföra kurvorna direkt. Maelstrom får se sig knappt men tydligt slaget, men klarar sig trots allt förvånansvärt bra mot SUB1500 och om man delar lågt (ca 50 Hz) så är det i stort sett likvärdigt. Detta gäller speciellt om man tar hänsyn till att hörselns känslighet för tredjetonsdistorsion är betydligt högre* än för andratonsdistorsion speciellt vid riktigt låga frekvenser. Vill man köra basreflex så kan Maelstrom t.o.m. vara att föredra med sin betydligt linjärare upphängning (något som märks ännu mer vid 110 dB nominellt).
*Hörseltröskeln (sinussignal) för distorsion ligger omkring 1-3 % vid höga ljudtrycksnivåer för andra och tredjeton vid låga frekvenser. Intressant är även att hörseln blir mindre känslig för dist vid lägre nivåer i lågbasområdet.