philip skrev:Flint skrev:Att försvara sitt jobb är naturligt men att försvara musikslakten som pågår i skivindustrin är ruttet.
Om vi bortser från remastringar.
Jag behöver inte försvara mitt jobb eftersom jag inte slaktar musik. det roliga i diskussionen är att ingen av er vet hur det lät innan, alltså kan ni inte uttala er om huruvida mastringen förstörde musiken eller inte. Eller hur?
Nattlorden är tex mot mastring som jag läser det, är du mot mixning med? EQ, kompressor, dist, reverb, delay, chorus, phaser, flanger? jobbiga saker som försör musiken det där...
nä, lär er lite om hur det fungerar och var lite ödmjuka mot artisten och hans/hennes idéer och sound, annars har ni inte gjort er förtjänta av att lyssna på musiken ändå.
Ni säger att ni inte vill lyssna på musik som ni tycker låter illa, no shit! Ni slipper! och artisten vill nog inte ha gnällkukar å hifinördar som kunder ändå.

Trevligt med en person som verkligen varit i en studio och spelat in produktioner på riktigt- det är ju precis som Phillip skriver.
Sönderkomprimering är principiellt ljudförstörande men då måste alla på forumet som gillar rock/pop förstå att alla sådana skivor, ALLA, är inspelade med någon form av förvrängande manicker i signalledet. Kompression är bara en av dessa. Det gäller att få fram ett bra "sound".
Det låter helt enkelt fördjävligt utan effekter av olika slag.
Vill vi att alla hårdrock/popskivor som släpps nu skall låta som Elvis Presleys alster ? Skulle inte tro det, va ?
Den senaste skivan jag spelade keyboard på för europasläpp blev tillbakaskickad av skivbolaget till studion för extra komprimering. Inspelningen låg för långt ifrån nollan. Loudnessracet görs för att skivan ska låta tydligt i skitanläggningar- de flesta konsumenter har nämligen sådana.
Skivan är en produkt som ska säljas- skivbolaget äger produkten.
Konstnärligt uttryck tas till med de metoder som phillip nämner ovan, som tex. EQ, dist, reverb, delay, chorus mm. Detta är regel- inget undantag vid inspelning. Dessa effekter användes redan på 60-talet.
Sedan kan jag personligen tycka synd om verkligt god musik, som tex. metallicas senaste allster, det är synd att denna skiva bara låter lyssningsbar i en loudnessskräp-stereo. Kompressionen är nästan komisk på vissa ställen.
Verkligt goda inspelningar, som tex. Tracy Chapmans alster, AC/DC:s "Ballbreaker" eller vissa av Eva Cassidys skivor är, förutom välljudande och musikaliska, också faktiskt väldigt komprimerade. Mer än de flesta tror.
Jag tror också att nästan alla på forumet utan tvekan skulle välja en inspelning som är mycket lätt komprimerad mot en som inte är det alls, under en blindtest.
Kom ihåg att alla skivor inom rock/popgenren är processade/komprimerade på olika sätt- även de mycket välljudande.
Saken är helt annorlunda om vi talar om akustisk jazz/klassisk musik. Tyvärr komprimeras det ibland även här- och det är aldrig nödvändigt. Här finns det ju färdiga instrumentkaraktärer som skall komma fram vid en god återgivning. Det gör det inte i moderna rock/pop-produktioner.