lazpete skrev:Peter, bättre ljud med komprimering skriver du, och lägger till enligt sägner och sagor (eller nåt)
Om vi säger annat ljud håller jag med, men bättre, det kan man ju inte veta.
Att brickwall används idag, är ett otyg som bolagen tror att barnen vill ha när de lyssnar på musik, återgivet av en samsung mobil med ett 0.1" element.
Det kanske tom är så att det måte brickas då.
Men, mild komprimering kan vara något helt annat, som kan vara användbart både vid inspelningstillfället, och i mastern. Men, notera att jag skriver kan.
Ett exempel kan vara en svag kompression av en virveltrumma. Effekten av det kan vara att små runda toner i efterklangen kan få komma fram tydligare i en rockinspelning, toner som helt skulle dränkas av feta Laney och Marshallmattor annars. På något konstigt sätt, kan en väl utförd kompression öka de hörbara i en tät inspelning.
Jag skulle nog vilja påstå att brickwalling är skit, men komprimering kan vara bra.
stavfel
Lazpete, läs mitt inlägg igen. Jag skriver vad andra tycks tycka angående mild komprimering och jag försöker bara redovisa det. Jag vill också ställa saken på sin spets. Vad är det som man vill köpa? Så länge man inte vet vad man vill, så är det svårt att ge direktiv till mastrarn.
Det kanske vore på sin plats att öppna en speciell tråd med enkla och tydliga exempel på "okomprimerat" kontra milt komprimerat d v s mer komprimerat än "okomprimerat".
Svante, Flint, Piotr och andra d v s speciellt mastrare som skriver på detta forum kunde lämna fina bidrag på exempel på "nollkomprimering" kontra mild komprimering eller hård komprimering. Då kan vi snällt lyssna på dessa och tycka till d v s ge ärliga synpunkter och framför allt; ta det ödesdigra beslutet att själv välja vilket vi skulle köpa och redovisa detta öppet.
Det påstås att det blir tajtare med komprimering. Vad blir tajtare? Spelet? Tonerna? Blir det verkligen tajtare? På Flints exempel tyckte jag tvärtom, men det kanske var brickwalling? Nollmanipulerat tyckte jag lät bäst förutom Svantes fina HP-filter som tog bort lågfrekvent skräp utan att inverka på det som man vill ha

Det påstås mycket, men finns det fog för påståendena? På detta forum finns i alla fall alla nödvändiga resurser för att ta reda på vad vi egentligen vill ha och om påståendena är sanna.
Låt mig vända på steken och åtgärda stor dynamik på ett annat sätt som kanske bedöms vara naturligt. Låt säga att musikerna ger feedback till konstnären att istället för komprimering så erbjuder sig musikerna att spela musiken lite mer sisådär lagom

och att sluta ta ut svängarna så att det inte behövs någon komprimering

Fint va? De spelar helt enkelt lite mer slätstruket och urvattnat

för att på ett naturligt sätt begränsa dynamiken

Blir musiken lite mer ekologisk då?

Är hela nöten knäckt då? Eller har man i själva verket knäckt andemeningen med musiken? Men det finns ju i och för sig olika andemeningar med musik. På varuhus vill man nog inte ha dynamik och inte heller i hissar. Så ändamålet med musiken spelar roll.
I Lazpetes fall så skriver han om det konstnärliga med truminspelning. Som jag tidigare sagt så kan man anse att sådan komprimering som konstnärerna eller inspelningsteknikern i tillsammans med konstnärerna vill ha är ett slags ”nollkomprimering” av det konstnärliga slutresultatet, eftersom det är det konstnärliga som får bestämma. Och om trummisen har sitt inneboende spelsätt som konstnärligt kan förbättras eller konstnärligt bättre anpassas till andra musiker så är det så.
Men om mastrarn därefter "fixar" ljudet såsom mastrarn tror att konsumenten vill ha utan att konsumenten vill ha det på sådant vis och kanske inte heller musikerna, så har ju mastrarn slaktat konstverket och detta till ingen nytta eftersom ingen ville ha det så. Men den stora frågeställningen kvarstår. Vad vill du som läser detta egentligen ha?
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.