En liten tråd om olika inspelningar (processning)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-07-17 10:50

petersteindl skrev:Vilken version skulle du köpa?

Gäller det akustisk musik, väljer jag helt klart det o-komprimerade. Men när det gäller studioinspelad rock/pop vet jag inte. Jag har hört en del musik som sannolikt är komprimerad (=man måste dra ner volymen jämfört med Bis-skivorna, annars blir det alldeles för starkt :) ) som låter väldigt tight och bra. Det känns som "lagom" mycket dynamik och balansen mellan instrument och sång känns väldigt bra.

Jag har faktiskt ingen aning om huruvida dessa produktioner skulle vinna något på ökad dynamik!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-17 10:58

petersteindl skrev:Båda versionerna kostar lika mycket och i övrigt har lika många låtar och samma fodral. Det är bara att välja. Pick your choice. Bra va. :) Vilken version skulle du köpa?

Troligen den med mild komprimering. Innan fjärrkontrollernas tid pratade man om "Bolero-spåret" i den heltäckande mattan :-)

Idealet vore väl okomprimerade fonogram och en komprimeringsfunktion i sin förstärkare. Det förordade Kjell Stensson (SR´s ljudguru) redan på sent 60-tal där han menade att en dynamik på typ 30 dB (om jag minns rätt) skulle vara lämpligt för att lyssna på klassiskt i bilen.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-07-17 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-07-17 10:58

Svante: Tackar så mycket. Intressanta grejer!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 11:01

MichaelG skrev:
petersteindl skrev:Vilken version skulle du köpa?

Gäller det akustisk musik, väljer jag helt klart det o-komprimerade. Men när det gäller studioinspelad rock/pop vet jag inte. Jag har hört en del musik som sannolikt är komprimerad (=man måste dra ner volymen jämfört med Bis-skivorna, annars blir det alldeles för starkt :) ) som låter väldigt tight och bra. Det känns som "lagom" mycket dynamik och balansen mellan instrument och sång känns väldigt bra.

Jag har faktiskt ingen aning om huruvida dessa produktioner skulle vinna något på ökad dynamik!

Hälsn. Michael

Ok, på akustisk musik skulle du välja att köpa alternativ 1. På studioinspelad rock/pop vet du inte, men kanske troligtvis skulle du köpa alternativ 2. Du kan tänka dig att tightheten blir bättre med mild komprimering. Du står ju i butiken för att handla. Någon av dessa 2 versioner skall du välja att köpa.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-17 11:02

Svante skrev:Nu ska man väl också vara noga med att skilja på kompression som görs på de enskilda spåren i en mix och på hela materialet. Jag retar mig på när tex cymbalernas nivå åker jojo upp och ner i takt med trummorna.

Klassiskt är väl ett gitarrintro på en rockplatta och när bastrumman kommer in så sjunker gitarren kraftigt i nivå...

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 11:02

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Båda versionerna kostar lika mycket och i övrigt har lika många låtar och samma fodral. Det är bara att välja. Pick your choice. Bra va. :) Vilken version skulle du köpa?

Troligen den med mild komprimering. Innan fjärrkontrollernas tid pratade man om "Bolero-spåret" i den heltäckande mattan :-)

Idealet vore väl okomprimerade fonogram och en komprimeringsfunktion i sin förstärkare. Det förordade Kjell Stensson (SR´s ljudguru) redan på sent 60-tal där han menade att en dynamik på typ 30 dB (om jag minns rätt) skulle vara lämpligt för att lyssna på klassiskt i bilen.

/ B

Ok, du skulle välja att köpa den version med mild komprimering.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-07-17 11:05

petersteindl skrev:Du står ju i butiken för att handla. Någon av dessa 2 versioner skall du välja att köpa.

Arrgghh! Pressa mig inte mera... Det räcker med att jag måste välja telefonleverantör, pensionsförsäkringsbolag, skola för mitt barn, krona eller euro... Kan inte du välja inspelning åt mig, snälla?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-07-17 11:52

Peter, bättre ljud med komprimering skriver du, och lägger till enligt sägner och sagor (eller nåt)
Om vi säger annat ljud håller jag med, men bättre, det kan man ju inte veta.
Att brickwall används idag, är ett otyg som bolagen tror att barnen vill ha när de lyssnar på musik, återgivet av en samsung mobil med ett 0.1" element.
Det kanske tom är så att det måte brickas då.

Men, mild komprimering kan vara något helt annat, som kan vara användbart både vid inspelningstillfället, och i mastern. Men, notera att jag skriver kan.

Ett exempel kan vara en svag kompression av en virveltrumma. Effekten av det kan vara att små runda toner i efterklangen kan få komma fram tydligare i en rockinspelning, toner som helt skulle dränkas av feta Laney och Marshallmattor annars. På något konstigt sätt, kan en väl utförd kompression öka de hörbara i en tät inspelning.

Jag skulle nog vilja påstå att brickwalling är skit, men komprimering kan vara bra.

stavfel
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 12:25

lazpete skrev:Att brickwall används idag, är ett otyg som bolagen tror att barnen vill ha när de lyssnar på musik, återgivet av en samsung mobil med ett 0.1" element.

Ja, det där är ju korkat. Barnen köper ju inga skivor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-07-17 12:29

Svante skrev:
lazpete skrev:Att brickwall används idag, är ett otyg som bolagen tror att barnen vill ha när de lyssnar på musik, återgivet av en samsung mobil med ett 0.1" element.

Ja, det där är ju korkat. Barnen köper ju inga skivor.

Så sant.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-17 12:44

Bra inlägg där av Peter. Personligen så vet jag inte om lite komprimering på pop och rock är bättre heller. Vem har verkligen jämfört?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 12:51

Den här då, som jag har olika arkeologiska avlagringar av:

Bild
Bild

Den senare har tappat 6 dB i toppfaktor, men låter ändå inte hemskt. Antagligen beror det på att den fortfarande har 18 dB kvar. Histogrammen har raka flanker. Vad nu det betyder. I den mer inzoomade kan man se hur processningen har gjort två trumslag lika starka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 13:12

Detta då, en gammal goding. Eller vad det nu är, en skiva utgiven 1992. Antagligen är detta precis i början av loudness race, och Thåström/PLPB ville nog att det skulle låta starkt och skitigt. Och det gör det. Redan 1992 lyckas det få en toppfaktor på bara 11 dB. Det distar friskt, men jag tror att det är analogklippning före mastern, faktiskt. Typiska såna där äckliga klippningar när basen slår igenom och blockerar högfrekvensen.

Fast här är jag faktiskt beredd att släppa det som en del av det konstnärliga uttrycket.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 13:21

MichaelG skrev:
petersteindl skrev:Du står ju i butiken för att handla. Någon av dessa 2 versioner skall du välja att köpa.

Arrgghh! Pressa mig inte mera... Det räcker med att jag måste välja telefonleverantör, pensionsförsäkringsbolag, skola för mitt barn, krona eller euro... Kan inte du välja inspelning åt mig, snälla?

Hälsn. Michael

MichaelG, ditt svar är ett svar i mängden av tänkta tankar och som sådant ett jättebra svar eftersom ditt svar illustrerar dina tankar som visar på en hel princip. Ditt svar är således inte jättebra för att det är just jag personligen som skall välja åt dig, utan för att du illustrerar att du inte har möjligheten (oavsett orsak vad det än vara må t.ex. tid, vilja, ork osv) att sätta dig in i valsituationen. Du använder principen "överlåtandet till någon annan" i en valsituation. Det gör även konstnären då han lämnar sitt material till mastraren. Mastraren skall fixa det ljud som konsumenten vill ha. Den enda indikation som mastraren har angående konsumenten är vad mastraren tror. Han kan gå efter undersökningar, eller fingerspitzgefuel, eller på konstnärens direktiv eller på vad mastraren själv anser låta bäst eller på konsumenternas direkta anvisningar genom omröstning eller någon kommuniké.

Detta betyder att mastraren har fått uppgiften att fixa soundet och han har fått den uppgiften även av dig genom din överlåtelse. Det är ungefär hit jag ville komma med mitt resonemang.

Antingen ger man rodret fritt till mastraren eller så ger man honom instruktioner. Så länge som inte instruktionerna är enhälliga eller överskådliga eller konstruktiva så är det mastrarns fulla frihet att göra vad han vill. Man har ju lagt detta i hans händer.

Den dagen som konsumenterna bestämmer sig för att ge enkla direktiv och därefter förmedlar dessa direktiv på ett konstruktivt sätt så sätter man mastrarns riktlinjer lite snävare och därigenom kan man få materialet på ett bättre sätt ur sitt eget perspektiv. Mastraren har då fått feedback som han kan bedöma vara användbar.

Jag väljer enligt min egen tidigare fråga att konstant och alltid vad det än vara må att köpa skivan med nollkomprimering och det är oavsett om jag i blindtest skulle föredra annat samt även om så vore fallet i öppet test.

Jag har således gjort det enkelt för mig. Anledningen till detta är att jag inte kan veta hur jag skulle uppfatta saken i morgon med andra betingelser. Då väljer jag den rakaste vägen nu och det är noll komprimering eller den komprimering som konstnären av musiken eller inspelningsteknikern använder. Men eftersom jag är i minoritet, vad jag kan förstå, så får jag anpassa mig till den verklighet som existerar i nuet. Det är bara att gilla läget liksom. Men det hindrar inte att jag på ett forum kan skriva vad jag anser mig vilja ha.

Vad anser ni andra er vilja ha? MichaelG har svarat för sig, men det finns fler som också vill svara för sig och då kanske skulle vilja ta rodret själv eller som vill ge snävare instruktioner till rorsman d v s till mastraren i detta fall.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-17 13:25

Jag gillar också att sitta bakom ratten. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 13:32

Hursomhelst, alla inblandade borde fås att förstå att lyssningsvolymen är lyssnarens ensak. Enbart. Lyssningsvolymen borde vara en icke-parameter i mastringssammanhang.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 14:10

lazpete skrev:Peter, bättre ljud med komprimering skriver du, och lägger till enligt sägner och sagor (eller nåt)
Om vi säger annat ljud håller jag med, men bättre, det kan man ju inte veta.
Att brickwall används idag, är ett otyg som bolagen tror att barnen vill ha när de lyssnar på musik, återgivet av en samsung mobil med ett 0.1" element.
Det kanske tom är så att det måte brickas då.

Men, mild komprimering kan vara något helt annat, som kan vara användbart både vid inspelningstillfället, och i mastern. Men, notera att jag skriver kan.

Ett exempel kan vara en svag kompression av en virveltrumma. Effekten av det kan vara att små runda toner i efterklangen kan få komma fram tydligare i en rockinspelning, toner som helt skulle dränkas av feta Laney och Marshallmattor annars. På något konstigt sätt, kan en väl utförd kompression öka de hörbara i en tät inspelning.

Jag skulle nog vilja påstå att brickwalling är skit, men komprimering kan vara bra.

stavfel

Lazpete, läs mitt inlägg igen. Jag skriver vad andra tycks tycka angående mild komprimering och jag försöker bara redovisa det. Jag vill också ställa saken på sin spets. Vad är det som man vill köpa? Så länge man inte vet vad man vill, så är det svårt att ge direktiv till mastrarn.

Det kanske vore på sin plats att öppna en speciell tråd med enkla och tydliga exempel på "okomprimerat" kontra milt komprimerat d v s mer komprimerat än "okomprimerat".
Svante, Flint, Piotr och andra d v s speciellt mastrare som skriver på detta forum kunde lämna fina bidrag på exempel på "nollkomprimering" kontra mild komprimering eller hård komprimering. Då kan vi snällt lyssna på dessa och tycka till d v s ge ärliga synpunkter och framför allt; ta det ödesdigra beslutet att själv välja vilket vi skulle köpa och redovisa detta öppet.

Det påstås att det blir tajtare med komprimering. Vad blir tajtare? Spelet? Tonerna? Blir det verkligen tajtare? På Flints exempel tyckte jag tvärtom, men det kanske var brickwalling? Nollmanipulerat tyckte jag lät bäst förutom Svantes fina HP-filter som tog bort lågfrekvent skräp utan att inverka på det som man vill ha :) Det påstås mycket, men finns det fog för påståendena? På detta forum finns i alla fall alla nödvändiga resurser för att ta reda på vad vi egentligen vill ha och om påståendena är sanna.

Låt mig vända på steken och åtgärda stor dynamik på ett annat sätt som kanske bedöms vara naturligt. Låt säga att musikerna ger feedback till konstnären att istället för komprimering så erbjuder sig musikerna att spela musiken lite mer sisådär lagom :roll: och att sluta ta ut svängarna så att det inte behövs någon komprimering :) Fint va? De spelar helt enkelt lite mer slätstruket och urvattnat :? för att på ett naturligt sätt begränsa dynamiken :( Blir musiken lite mer ekologisk då? :) 8) Är hela nöten knäckt då? Eller har man i själva verket knäckt andemeningen med musiken? Men det finns ju i och för sig olika andemeningar med musik. På varuhus vill man nog inte ha dynamik och inte heller i hissar. Så ändamålet med musiken spelar roll.

I Lazpetes fall så skriver han om det konstnärliga med truminspelning. Som jag tidigare sagt så kan man anse att sådan komprimering som konstnärerna eller inspelningsteknikern i tillsammans med konstnärerna vill ha är ett slags ”nollkomprimering” av det konstnärliga slutresultatet, eftersom det är det konstnärliga som får bestämma. Och om trummisen har sitt inneboende spelsätt som konstnärligt kan förbättras eller konstnärligt bättre anpassas till andra musiker så är det så.

Men om mastrarn därefter "fixar" ljudet såsom mastrarn tror att konsumenten vill ha utan att konsumenten vill ha det på sådant vis och kanske inte heller musikerna, så har ju mastrarn slaktat konstverket och detta till ingen nytta eftersom ingen ville ha det så. Men den stora frågeställningen kvarstår. Vad vill du som läser detta egentligen ha?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-17 14:21

Jag tror fortfarande att dom som tycker viss komprimering jämför det HELT fel. Dvs säga jämför den komprimerade mot okomprimerade utan att tänka på nivåskillnaden. Det är ett måste att lyssna på samma genomsnittliga nivå enligt mig och då har inte jag hört någon inspelning som blivit bättre av komprimering.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-07-17 14:53

petersteindl skrev:
MvH
Peter

Peter, jag lovade att inte skriva mer i den här tråden men kan inte låta bli att kommentera två av dina frågor/synpunkter.
1, Mastraren arbetar åt artisten, inte slutkunden, det är alltså inte slutkunden som ska vara nöjd utan artisten. (förhoppningsvis är det samma sak men aldrig tvärt om - att man försöker övertala artisten att släppa något som han/hon inte kan stå för för att tillfredställa en slutkonsument. Slutkonsumenterna är för många för att det ska vara relevant om du förstår hur jag menar)
2, jag kan inte lägga ut före och efter exempel på nätet pga flera orsaker (som jag tror du förstår och respekterar), däremot är du välkommen till studio nästa gång du är i GBG så ska jag visa. Jag har aldrig (ALDRIG!) haft en kund som tycker min master låter sämre än orginalet. Däremot många som hört av sig och tackat för att jag fått deras musik att låta som den var tänkt att låta. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 15:04

philip skrev:2, jag kan inte lägga ut före och efter exempel på nätet pga flera orsaker (som jag tror du förstår och respekterar)

Men kan man inte göra så här då, att du tar/får en gammal inspelning utgiven på 80-talet före loudness race, mastrar den som du skulle göra det idag och lägger upp 30 sekunder av den? Det tror jag att man får göra.

Så kunde vi lyssna på resultatet och duskitera det.

Då skulle du få veta vad slutanvändarna tycker också ;) .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 15:18

philip skrev:
petersteindl skrev:
MvH
Peter

Peter, jag lovade att inte skriva mer i den här tråden men kan inte låta bli att kommentera två av dina frågor/synpunkter.
1, Mastraren arbetar åt artisten, inte slutkunden, det är alltså inte slutkunden som ska vara nöjd utan artisten. (förhoppningsvis är det samma sak men aldrig tvärt om - att man försöker övertala artisten att släppa något som han/hon inte kan stå för för att tillfredställa en slutkonsument. Slutkonsumenterna är för många för att det ska vara relevant om du förstår hur jag menar)
2, jag kan inte lägga ut före och efter exempel på nätet pga flera orsaker (som jag tror du förstår och respekterar), däremot är du välkommen till studio nästa gång du är i GBG så ska jag visa. Jag har aldrig (ALDRIG!) haft en kund som tycker min master låter sämre än orginalet. Däremot många som hört av sig och tackat för att jag fått deras musik att låta som den var tänkt att låta. :D

Jag vet att mastraren arbeter för artisten. Artisten är uppdragsgivaren. Men efter vad jag har hört från USA, är att artister ibland/ofta ger feedback till mastraren angående vilken typ av konsument som musiken riktar sig till och till deras lyssningssituation. Om deras lyssningssituation är övervägande i bil så borde en skicklig mastrare kunna få ett resultat som är mer lämpat för lyssning i bil med bakgrundsstörningar på, vad vet jag, 65-85 dB. Det är andra/motsatta betingelser än om konsumenten är high end köpare. En artist har möjlighet att styra sina instruktioner beroende på till vem artisten vänder sig till och mastraren bör vara väl skickad att känna till kundbehovet.

Själv skulle jag nog mastra på olika sätt beroende på kundbehov om jag var mastrare.

Jag kan mycket väl förstå att ingen mastrare vare sig kan eller har rätten att lägga ut material som skall släppas på skiva och inte ens material som tagits bort och som aldrig kommer att användas eftersom det finns skälig anledning till att materialet tagits bort, men det kanske finns något skräpmaterial som går att använda där möjligheten till offentlighet existerar? Om inte, så är det så. Jag respekterar det och det är t o m så självklart att det är för givet.

Jag tackar gärna ja till ditt fina erbjudande :) och skickar pm nästa gång jag skall till Göteborg. Det skall bli synnerligen intressant. :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-17 15:23

Problemet är att många artister tror dom måste mastera musiken. Jag har snackat med 10-tal olika grupper och artister och hittills har INGEN kommit med vettiga förklaringar varför dom masterar. Dom flesta gångerna så är förklaringen; "det är något man gör helt enkelt" eller knas som "för ta bort felaktig ljud".

Att masteringstekniker har varit skickliga att sälja in sina tjänster kan ingen tvivla på. En tjänst som i 95% av fallen är helt onödig, säljs på löpande band.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-17 15:30

MattiasKarlsson skrev:Problemet är att många artister tror dom måste mastera musiken. Jag har snackat med 10-tal olika grupper och artister och hittills har INGEN kommit med vettiga förklaringar varför dom masterar. Dom flesta gångerna så är förklaringen; "det är något man gör helt enkelt" eller knas som "för ta bort felaktig ljud".

Ungefär samma typ av svävande svar som man får om man frågar någon varför dom ligger och såsar i mittfilen på en trefilig motorväg fast det är helt tomt i högerfilen... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 15:33

Bill50x skrev:
MattiasKarlsson skrev:Problemet är att många artister tror dom måste mastera musiken. Jag har snackat med 10-tal olika grupper och artister och hittills har INGEN kommit med vettiga förklaringar varför dom masterar. Dom flesta gångerna så är förklaringen; "det är något man gör helt enkelt" eller knas som "för ta bort felaktig ljud".

Ungefär samma typ av svävande svar som man får om man frågar någon varför dom ligger och såsar i mittfilen på en trefilig motorväg fast det är helt tomt i högerfilen... 8)

/ B

Fast det finns det ju en bra förklaring till...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-17 15:40

Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Om man somnar vid ratten tar det längre tid att köra av vägen eller hamna på andra sidan :)

Användarvisningsbild
philip

STUDIOBESÖK

Inläggav philip » 2009-07-17 15:57

Till Peter och andra som är intresserade, ring eller maila, inte PM. Jag är Faktisktperiodare. :wink:

(gå via min signatur)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 16:57

petersteindl skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Om man somnar vid ratten tar det längre tid att köra av vägen eller hamna på andra sidan :)

Nä, man underlättar för alla som kör in på vägens påfarter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-17 20:01

petersteindl skrev:Mild komprimering. Hmm? Vad exakt vinner man med mild komprimering? Jag menar: On du får valet.

1. Köpa en CD med musik XYZ helt utan komprimering.

2. Köpa en CD med musik XYZ, som ovan, fast med mild komprimering.

Ja, nu ges valmöjligheten till just dig. Vilken av dessa 2 CD-skivor skulle just du köpa?

Personligen skulle jag köpa den helt okomprimerade. Det gäller oavsett musik. Det finns ett undantag. Det är då konstnären själv förordar sin variant där han av konstnärliga själ komprimerat på sitt sätt vid musikskapandet. Men då kan vi kalla denna version för nollkomprimering enligt version 1 samt ha varianten på denna d v s enligt version 2 d v s med lite mer komprimering än vad konstnären själv har gjort.

Kan det finnas undantag då jag/du istället skulle köpa den CD som har mild komprimering? Om jag/du lyssnar i bilen? Om jag/du har för lite effekt i slutstegen? Eller helt enkelt för att jag/du tycker att mildkomprimeringen låter bättre än nollkomprimering.

Svara nu inte vad "man" eller vad "andra" skulle kunna gynnas av eller föredra att köpa. Låt varje enskild Svensson få välja själv. Utgå ifrån att båda varianterna av CD finns utgivna och ligger där bredvid varandra i butikernas skivhylla. Vilken av dessa 2 skulle just du köpa och spela hemma? :) Det skall bli intressant att se om den med mild komprimering vinner.

D v s du går in i en butik, du ser CD-skivorna i respektive fack.

1. Okomprimerad version. OBS! vi varnar för hög Dynamik. 8)

2. Komprimerad version. Mild komprimering pålagd för att du skall slippa hög Dynamik. :) Bättre ljud enligt viss myt och sägen.

Båda versionerna kostar lika mycket och i övrigt har lika många låtar och samma fodral. Det är bara att välja. Pick your choice. Bra va. :) Vilken version skulle du köpa?

MvH
Peter

Detta tenderar att diskuteras på så vis att vi inte riktigt är insatta hur pop/rockskivor görs, och har gjorts, alltsedan slutet på 70-talet.

ALL pop/rock musik är redan milt komprimerade, redan vid inspelningen av enskilda spår. Vill du att dina moderna popartister ska låta som Evis presley lät på 50-talet- med det trumljudet ? Det blir resultatet om man inte använder effekter.

Kan du ge ett exempel på en verkligt välljudande rockinspelning ?
Tror du denna är helt fri från manipulering ?

Det som förämrar ljudkvaliteten mycket mera, är slutkomprimeringen vid mastringen- där hela mixen läggs ned på två kanaler, och allting körs genom samma kompressor/limiter.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-17 20:11

Ja, enklast är väl kanske att förstå att en distad gitarr är starkt dynamikreducerad, och att det är ett helt annat instrument om man använder gitarren utan distbox.

Men på mastern... :?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-17 20:19

petersteindl skrev:
Det påstås att det blir tajtare med komprimering. Vad blir tajtare? Spelet? Tonerna? Blir det verkligen tajtare? På Flints exempel tyckte jag tvärtom, men det kanske var brickwalling? Nollmanipulerat tyckte jag lät bäst förutom Svantes fina HP-filter som tog bort lågfrekvent skräp utan att inverka på det som man vill ha :) Det påstås mycket, men finns det fog för påståendena? På detta forum finns i alla fall alla nödvändiga resurser för att ta reda på vad vi egentligen vill ha och om påståendena är sanna.

Spelet upplevs som mera samspelt mellan elgitarr, elbas och trumspelet med mild kompression ( annars låter det ju Elvis presley ), speciellt då kompressionen införs vid inspelningstillfället på enskilda spår. Ett "tajtare, tydligare ljud" blir resultatet, speciellt i en litet sämre stereoanläggning. Lyssna tex. på låten "Billie Jean" ( Thriller ) av Michael Jacksson.
Den sugande basslingan skulle inte bli så "tajt" utan kraftig kompression.

Detta är något som varje musiker, och mixare, är väl inbegripen i, och har hört effekten av.

Det är viktigt att man förstår detta. Om inte, så riskerar diskussionen att hamna vid en analogi som tex. vilken procent uraninblandning man bör ha i ett kärnkraftverk- för att få ut maximal effekt ur verket.
Tänk om de som aldrig satt sin fot i ett kärnkraftverk skulle med emfas predika att- så här borde det vara ! Det skulle bli fel, väldigt fel.

Utan effekter som chorus, flanger, Eq, reverb, gating, exiters,kompressorer, distboxar mm. skulle vi inte ha en pop eller rockindustri. Det blir befängt att diskutera ett idealtillstånd som aldrig existerat inom denna musik. Ty effekterna är ju en del av musiken.

Helt annorlunda är det med den akustiska musiken, jazz, klassisk mm.
Här finns ett färdigt ljudideal- nämligen den återgivning som fanns i salongen där musikerna spelade. Här blir det mycket sämre med kompressorer. Tyvärr komprimeras det även här- helt i onödan.
Senast redigerad av Richard 2009-07-17 20:28, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum