Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Hur kan man närma sig detta? Finns det hörbara skillnader mellan låg och hög känslighet hos högtalare? Dvs finns det kvalitéer i högtalare med hög känslighet som inte finns hos de med låg när man spelar båda lika högt?
Det finns flertalet med beskrivningar där förespråkare för högtalare med hög känslighet menar att dessa har mer dynamik, mindre kompression osv osv som ger ett bättre, mer naturtroget ljud.
Vad beror isf detta på? Varför räcker det inte bara med mer effekt? Är det termisk kompression eller andra faktorer som spelar in?
Vart går gränsen? är 84db för lite? 87 db är det bättre? bör man ha minst 90db?
Några med erfarenheter kring detta? Vad säger ni andra?
Kraniet skrev:Det finns flertalet med beskrivningar där förespråkare för högtalare med hög känslighet menar att dessa har mer dynamik, mindre kompression osv osv som ger ett bättre, mer naturtroget ljud.
Kraniet skrev:Ibland funderar jag på om det är viss sorts distortionskaraktär som lockar de som gillar hög känslighet. Ofta är det ju papperskoner och berg och dal kurvor och annat som man ser.
Eller har det med förstärkaren att göra? Kanske låter många stärkare sämre ju mer effekt man tvingar ur dom?
MattiasKarlsson skrev:Kraniet skrev:Det finns flertalet med beskrivningar där förespråkare för högtalare med hög känslighet menar att dessa har mer dynamik, mindre kompression osv osv som ger ett bättre, mer naturtroget ljud.
Jag hävdar att det beror på att dom jämför "vanliga" högtalare med klena förstärkare. Jag har inte sett någon teknisk förklaring varför högre känslighet skulle ge automatiskt bättre dynamik.
MattiasKarlsson skrev:Kraniet skrev:Det finns flertalet med beskrivningar där förespråkare för högtalare med hög känslighet menar att dessa har mer dynamik, mindre kompression osv osv som ger ett bättre, mer naturtroget ljud.
Jag hävdar att det beror på att dom jämför "vanliga" högtalare med klena förstärkare. Jag har inte sett någon teknisk förklaring varför högre känslighet skulle ge automatiskt bättre dynamik.
Bill50x skrev:Det finns ju de högtalartillverkare som hävdar att tex tunga dämpade kabinett suger kraft, kanske det är detta mer än elementets känslighet som gett ryktet om lättdrivna högtalares dynamikförmåga?
Bill50x skrev:En liten jämförelse. Jag hade ett tag en Audi Coupe GT, 136 hk. Den var långsammare än en kollegas Alfa (170 hk, V6) upp till 100 från stillastående. Men Audin kändes snabbare i accelerationen och jag funderade en del på varför. När vi sedan jämförde vid ett rödljus så var det Audin som kom iväg kvickare men Alfan kom rätt snart ikapp.
Bill50x skrev:Kanske även högtalare kan kännas mer dynamiska än dom är?
/ B
Svante skrev:[Den mest uppenbara hörbara skillnaden är att den mer känsliga låter högre för samma inspänning.
SeBBBe skrev:Svante skrev:Den mest uppenbara hörbara skillnaden är att den mer känsliga låter högre för samma inspänning.
Jaså, verkligen?
Svante skrev:Det låter ju som att maximala motoreffekten inte är ett tillförlitligt mått på acceleration vid alla hastigheter. Givetvis spelar bilens massa, och effektkurvans beroende av varvtal in också. Ska man förstå vilken bil som både känns accelerationssnabbast och som faktiskt accelererar snabbast, så duger inte maxeffektsiffran som mätvärde.
Kraniet skrev:Hur kan man närma sig detta? Finns det hörbara skillnader mellan låg och hög känslighet hos högtalare? Dvs finns det kvalitéer i högtalare med hög känslighet som inte finns hos de med låg när man spelar båda lika högt?
Flint skrev:Jag tycker att lättdrivna högtalare ger bäst subjektiv transientåtergivning. Trögrivna låddor är svårare att få att "släppa loss" och mer löjligt fisförnäma. Lättdrivna lådor är mer rock and roll. Horn dammar på bäst men då ska det vara horn hela vägen från bas till diskant. Då känns det i kroppen som live på riktigt dvs HiFi.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag tycker att lättdrivna högtalare ger bäst subjektiv transientåtergivning. Trögrivna låddor är svårare att få att "släppa loss" och mer löjligt fisförnäma. Lättdrivna lådor är mer rock and roll. Horn dammar på bäst men då ska det vara horn hela vägen från bas till diskant. Då känns det i kroppen som live på riktigt dvs HiFi.
Kan det inte vara så att du inte jämfört med system som har tillräckligt mycket effekt?
Flint skrev:Nej självklart inte. I så fall hade jag skrivit så. Jag pratar förstås om det trådskaparen frågar efter - hörbara skillnader mellan högtalare med låg resp. hög känslighet.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nej självklart inte. I så fall hade jag skrivit så. Jag pratar förstås om det trådskaparen frågar efter - hörbara skillnader mellan högtalare med låg resp. hög känslighet.
Så hur många kW har du haft tillgängligt när du jämfört?
Flint skrev:Jag tycker att lättdrivna högtalare ger bäst subjektiv transientåtergivning. Trögrivna låddor är svårare att få att "släppa loss" och mer löjligt fisförnäma. Lättdrivna lådor är mer rock and roll. Horn dammar på bäst men då ska det vara horn hela vägen från bas till diskant. Då känns det i kroppen som live på riktigt dvs HiFi.
Flint skrev:Skillnaden hörs lång tidigare än så. Att mosa på kW i en trögdriven högtalare blir som jag ser det bara högre i vivå men det ändrar inte intrycket av dynamik. Obs att jag pratar om intrycket av transienter och dynamik.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Skillnaden hörs lång tidigare än så. Att mosa på kW i en trögdriven högtalare blir som jag ser det bara högre i vivå men det ändrar inte intrycket av dynamik. Obs att jag pratar om intrycket av transienter och dynamik.
Jag anser det finns en stor risk att du har fel och att intrycket blir oskiljaktigt när den trögdrivna högtalare för en förstärkare som inte bottnar ut i varje transient.
Flint skrev:Bästa sättet är att ta in ett ett basreflex- och ett fullrange hornsystem i rummet och jämföra. Om man tycker då att man behöver blundtesta för att bekräfta det man hör öppet så kan man ju göra det om man vill.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster