Nedgradera till iP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Nedgradera till iP?

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 12:01

Jag var egentligen hyfsat nöjd med mina piPs förut, jag uppgraderade till pi60 (som råka bli s) för att jag skulle kunna spela på högre volymer.

Nu sitter jag här med mina pi60s och tycker inte att ljudet är så väldigt mycket bättre vid pip-volym än pip, mitt rum är väldigt kasst och jag hyr i andra hand så planerar inte att fixa rummet så mycket bättre.

Satte upp en jättetjock gardin och köpte en rätt stor matta men hjälpte inte såvärst.

På högre volymer så blir ljudet ansträngt så är inte sugen på att lyssna jättehögt.

Det som däremot är väldigt mycket bättre är filmtittning, här märker man en jättestor skillnad.

Funderar på att sälja mina pi60s, borde inte vara några problem att få tillbaka vad jag betalade för dem, och köpa iP plus basar.

Finns bilder på mitt rum i presentationsavdelningen för de som inte har sett det, Kommer flytta bort skrivbordet till där det stora bordet står nu mellan fönstren och sätta upp en 46-52"-tv på väggen. Planerar att kolla mer på film i höst än jag planerar att lyssna på musik...

Blir då massa funderingar:

1: Är iP _bättre_ på något ljudmässigt sätt än piP om man har basmoduler.

2. Verkar det vara en bra ide öht?

3. borde jag satsa på pp2 eller px2?

4. Vilka förstärkare klarar att dela vid 80hz? Är det någon större skillnad i kvaliten på delningsfiltret på olika stärkare?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-18 12:31

När jag skaffade prof-x till pi60 så blev ljudet alldeles förträffligt (basstöd kopplade som prof-x ). Nu kan man spela starkt och rent utan att det låter ansträngt. Mycket mysig tung, djup, fyllig, ren bas! Med basen från prof-x blev det som att hela systemet låter renare rakt igenom och angenämare att lyssna på.
Jag kan tänka mig att Pingvinlakrits på forumet har upplevt samma sak om man läst hans inlägg. Han gick väl från pi60 & basstöd till i16s och prof-x om jag inte har läst fel under åren.
i14 och prof-x skulle nog vara det du verkar söka efter? Kanske. :)

(ursäkt att du inte fick några svar på dina specifika frågor. Men det låter som om du kanske inte riktigt fått ut max ur pi60s. Eller också upplevs de kanske av dig inte så mycket bättre än piPs helt enkelt. Bra för ekonomin. :) )
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-18 16:25

Undrar om inte flummis aka. Hum skulle kunna uppgradera en pip till en drömpip med lite slangar och annan bröte.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-07-18 19:56

Varför vill du byta ner dig till iP från pi60s? För att ha råd med basar eller för att de är för stora i ditt boende. Jag skulle nog behålla pi60s om det går. Det är ju en högtalare att ha livet ut, dumt att byta ut den om det endast är för något temporär orsak. Om du vill ha basmoduler så skulle jag spara tills man har råd. Så jag är långt i från övertygad att det är en bra ide.

Eftersom du redan har konstaterat att piP är lite små för dig så skulle jag satsa på profundus X som basar. De är en bättre match för pi60 om du vill dela dessa. Jag har precis som mrGaskill delat av pi60 med bassystem, i mitt fall Infra-X6. Jag är väl på väg mot de större topparna, i28 eller större, men har inte ännu bestämt mig eller sparat ihop pengarna. Det ger en en prestanda vinst då pi60 lyfter de inte behöver spela de lägsta frekvenserna.

I princip alla hemmabio receiverar har ju filter för att dela vid 80Hz, då behöver man bara skaffa ett extra slutsteg för basarna. Nad har en fördel då de har möjlighet att använda de inbyggda slutstegen även om man senare skaffar ett externt filter.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-18 22:16

HumFlum, kom över hit. Här finns några mycket fjolliga lådor att ironisera över. Du gillar ju det. Kom hit och spela dum ett tag så hjälps vi åt. :D

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-18 22:42

Jag hade fått för mig att du skrev saker med glimten i ögat. Men så verkar det inte vara.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 22:51

wayfarer skrev:Varför vill du byta ner dig till iP från pi60s? För att ha råd med basar eller för att de är för stora i ditt boende. Jag skulle nog behålla pi60s om det går. Det är ju en högtalare att ha livet ut, dumt att byta ut den om det endast är för något temporär orsak. Om du vill ha basmoduler så skulle jag spara tills man har råd. Så jag är långt i från övertygad att det är en bra ide.

Eftersom du redan har konstaterat att piP är lite små för dig så skulle jag satsa på profundus X som basar. De är en bättre match för pi60 om du vill dela dessa. Jag har precis som mrGaskill delat av pi60 med bassystem, i mitt fall Infra-X6. Jag är väl på väg mot de större topparna, i28 eller större, men har inte ännu bestämt mig eller sparat ihop pengarna. Det ger en en prestanda vinst då pi60 lyfter de inte behöver spela de lägsta frekvenserna.

I princip alla hemmabio receiverar har ju filter för att dela vid 80Hz, då behöver man bara skaffa ett extra slutsteg för basarna. Nad har en fördel då de har möjlighet att använda de inbyggda slutstegen även om man senare skaffar ett externt filter.

Jag vill byta ner mig för att jag har givit upp ambitionerna att i detta rum kunna spela jättehögt och bra och nu ändrat ambitionerna till att det ska låta utmärkt på vanliga nivåer samt låta bra vid filmtittande/tvtittande.

Kan sälja min utrustning för samma som jag köpt det för så ser inte varför jag skulle behålla nåt bara för att "jag kan ha det resten av livet". I framtiden vill jag säkert ändå ha ett större delat system bara för att det verkar så roligt :)

Njuter mer av musiken i mina hörlurar inkopplad i benchmarken har jag kommit på, de är även väldigt förlåtande så komprimerad modern musik upplevs låta utmärkt :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-18 22:53

Flint: Nu får du fan ge dig. Du är verkligen genuint otrevlig. I mitt tycke ska
sådant upprepat beteende utan något som helst syfte rendera en avstängning.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-18 23:07

Då jag själv sålt mina pi60 nyligen till förmån för delat system, och då jag dessutom har ett par iPs + basmoduler så vill jag flika in lite:

Fick höra mina pi60 i ett kalt, men ganska stort rum med låg takhöjd och det framkommer vilken stor potential högtalarna har, de är fantastiska. Så är det ju inte där jag bor nu och jag höll i mina pi60 ganska länge för att jag hade hoppats finna en lösning där de fick vara kvar, men inte i vägen. Men till slut klippte jag navelsträngen och det kändes mest kul att få höra dem i ett rum som kan bli jättebra med lite fix.

Mitt lilla system med iPs, cr80s och basmoduler räcker mycket långt. De är ju klart lättplacerade och det blir ju lite mulligare än med enbart piPs samt att man lättare kan rumsanpassa det hela.

Jag tycker idén med nergradering inte är helt fel, rätt sak på rätt plats är ju inte alltid den bästa produkten totalt sett. Fast jag skulle kalla det sidogradera. ;)

Har du råd att satsa på i14 samt delningsfilter med prof X så är det ju en fantastisk kombination, men iPs i ditt tillfälliga boende vore ju smutt samt att du kan behålla allt (delningsfilter och prof X) om du sedan ska köra större toppar, typ i14/i16/i28 etc.

:)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-18 23:10

Jag skulle föreslå i16s, så har han precis som pi60s fast delat system.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 23:11

Stor skillnad med ino-delningsfilter kontra sämre delningslösningar?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-18 23:14

MK: bra idé (jo, jag är nöjd med mina ;) )

Pojken Med Tur: Jo, skillnaden är såpass stor eftersom anpassningsmöjligheterna tillhandahålles med filtret i stor utsträckning. Det är dumt att snåla in på den detaljen eftersom en stor del av vinsten och möjligheterna ligger i filtret.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 23:18

Men det är def. px man ska köpa förutsatt att man har plats på golvet och 3000kr mer i plånboken oavsätt även om man skulle köra iP?

Placerar man dem ovanpå basmodulerna isf eller måste man ha stativ till dem?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-07-19 00:12

Först vill jag nog förklara lite bättre varför jag tycker du skall behålla pi60 även om jag håller med om att det finns en väg till mycket välljud med ett delat system. Det är bara krångligare men även flexiblare att få ordning på.

Du säger att du troligen kommer använda anläggningen mer till film. Ett mycket enkelt hemmabiosystem är just pi60 och 6 st a2. Det blir inte enklare än så och det låter mycket bra. Visst har man ett bråkigt rum eller vill spela på nivår där basen skall kännas i hela kroppen så är det kanske inte tillräckligt. Men i de flesta rum går det att få ordning på detta system med relativt begränsade och enkla åtgärder. Nu vet jag inte hur långt ditt andra hands kontrakt är, men om du skall flytta inom halvår så är det faktiskt inte så lång tid och du verkar inte lida av systemet, bara att det kanske inte presterar det bästa för tillfället.

Ett delat system ger ju fler möjligheter att trixa och anpassa. Dessutom kan ju ett mindre toppsystem göra frontarna mycket mer lättplacerade där de behöver stå för att låta bäst. Dessutom har det ju rent utsendemässiga kvaliter. Dock är det ju i slutändan dyrare, med behov för två slutsteg och CR80s filtret (för full flexibilitet som Pingvinlaktris skriver) om man använder de flesta receivers som försteg och eventuell surroundkanalsförstärkare. Sedan är det ju krångligare att ställa in för det finns mycket fler frihetsgrader att klanta till. Det kräver helt enkelt mer kunskap för att få ut allt.

Sedan beror det ju mycket på hur man värderar saker som enkelhet i förhållande till prestanda och hur mycket trixande och experimenterande man är villig att göra.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-19 02:04

Prof X är mycket kapabel, om du har plats på golvet för två av dem, lådorna är på ca 90L. Jag valde en mindre lösning och prutade på kapaciteten.

iP vill ju stå på ca 60cm höjd (samma diskanthöjd som piP har med rätt stativhöjd som för piP är ca 50cm) men att ställa dem på modulerna vet jag inte om det blir bäst. Modulerna kan ju hamna lite varstans i rummet och de får stå där de integrerar bäst med rummet, i bästa fall "dolt". iP placerar du ju där de lämpligen hamnar.

pi60s är nog en av världens bästa golvare, det blir jag bara mer övertygad om ju fler tyngre/dyrare konkurrenter jag hör. Men att få någon av världens bästa golvare att komma till sin rätta är ju inte helt enkelt. I mitt fall så fick jag inte till det med pi60 efter flytt - och då har jag hört dem under gynnsamma förhållanden så jag vet vad de kan prestera. Och det är fantastiskt.

Kan man komma till ett läge där man klarar sig utan delat system så håller jag med Wayfarer: pi60s räcker och blir över tycker jag. Enkelhet i all sin prakt. Men får man det inte att funka så kan ju delat system fungera mycket bättre.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-19 02:15

Idag bottna jag Y-2. Så ljudtryck är väldigt individuellt skulle jag vilja påstå.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-19 02:22

PMT:

Det kan ju faktiskt vara så att Ino kanske inte riktigt är det du egentligen vill ha...

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-19 02:28

Det jag undrar är om han försökt vända och testa olika ställen att ha högtalarna på. Det kan ju göra en stor skillnad.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-19 08:23

MattiasKarlsson
Bäste herr Favoritkyckling. Skaffa dig bashorn. Då kan du spela för hela huset med bara 25W. Med 400W skulle du kunna få hela kommunen att häddbanga.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-07-19 11:02

KarlXII skrev:PMT:

Det kan ju faktiskt vara så att Ino kanske inte riktigt är det du egentligen vill ha...

Bild
Befogad fråga tycker jag. Däremot kan jag verkligen rekommendera delat system, stod inte heller ut med jätte stora pi60 som bara lät sådär.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-19 11:06

_Fredrik_ skrev:

Bild
Befogad fråga tycker jag. Däremot kan jag verkligen rekommendera delat system, stod inte heller ut med jätte stora pi60 som bara lät sådär.

Problemet är ju som sagt inte att de låter dåligt, alla (6st icke hifi-nördar) mina kompisar som lyssnat säger att det är de bästa ljud de hört i sitt liv. Problemet är att de inte låter så bra som jag mentalt förväntar mig när jag tittar på dem ^^

Skulle ju kännas bättre att om det lät lika bra fast det stod två mjölkpaket-stora högtalare där istället :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-07-19 11:38

PojkenMedTur skrev:
_Fredrik_ skrev:

Bild

Problemet är ju som sagt inte att de låter dåligt, alla (6st icke hifi-nördar) mina kompisar som lyssnat säger att det är de bästa ljud de hört i sitt liv. Problemet är att de inte låter så bra som jag mentalt förväntar mig när jag tittar på dem ^^

Skulle ju kännas bättre att om det lät lika bra fast det stod två mjölkpaket-stora högtalare där istället :)
Exakt så tänker jag, det känns lite omodernt att ha ett system som tar upp massa plats i rummet som inte motsvarar i ljudpresentation. iP är coola som fan.
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-19 20:13

Våga gå emot strömmen...

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-19 20:16

pingvinlakrits skrev:Våga gå emot strömmen...

Har lagt upp en annons på mina pi60s nu iaf så får vi se vad som händer.

px > pp iaf om man har plats?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-19 20:40

prof P räcker mycket långt och matchar iP finfint. Spar ju lite plats också.
prof X ger ju lite uppgraderingssäkerhet då de även matchar ett par pinnar uppåt, ex i14, i16s och i28 där man. Men, det finns exempel där folk klarat sig finfint med "bara" prof P med i14.
:)

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 11:40

Bas var ganska roligt när jag kolla på film upptäckte jag så kommer säkert vilja ha aningen större basar i framtiden än pp2, px4 eller px6 kanske?

Ringde öhman nu och beställde iP + px2 i stockholmsvitt (inte helt 100 men tror mina pi60s är stocholmsvita och gillar verkligen färgen)

Tänker behålla mitt NAD 116 försteg, köpa cr80s, använda Rotel RB1050 för att driva iP och köpa nåt billigt slutsteg för att driva basarna.

Kommer även köpa en squeezebox, en 46" lcd samt flytta skrivbordet till mellan fönstrena.

Hur låter den planen?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 12:03

Var kommer du placera grejorna denna gång? Uppställningen på Mhb såg
något problematisk ut med två stora öppningar precis på utsidorna av hög-
talarna. Tror att bakväggen skulle vara att föredra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 12:08

kommer ha samma placering denna gång men borde väl bli mindre problematiskt då iP är mindre beroende av väggstöd och basmodulerna är överdimensionerade och tillsammans med cr80s?

eller?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 13:09

Det beror nog på var du placerar basmodulerna. Men dörröppningarna hade
kanske dörr också? Tittade igen och då såg jag att iaf den ena hade dörr. Det
är bra :)

För övrigt är det en förjäkla trevlig liten lägenhet du har. Och med utsikt som
inte är helt oäven.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-20 13:29

Jag tycker det är galet att beställa innan du kollar upp alternativ i rummet. Sen skulle jag valt i14 över ip om jag hade bytt själv.
Insignalen ÄR referensen

Nästa

Återgå till Wänner af Ino