Isidor skrev:Svante,
Jag har redan ganska tydligt demonstrerat ovan varför ljudtrycksnivåer omkring 110 dB under en kortare tid är helt ofarliga. Detta blir mitt sista inlägg angående hörselskador. Låt oss ta ett litet räkneexempel för fullständighets skull:
Enligt Arbetsmiljöverkets bullernormer får en person utsättas för en ekvivalent ljudnivå om 85 dB(A) under en arbetsdag. Detta kan alltså pågå varje arbetsdag under 8 timmar. Om man då utsätter sig för 110 dB(L), vilket runt 200 Hz motsvarar ca 100 dB(A)* så accepteras en exponeringstid om 910 sekunder, eller drygt 15 minuter, per dag. Varje dag, år ut och år in. Behöver mer sägas?
Nej inte om man förstår att resten av dagen ska vara tyst.
Kan fö tillägga att det finns normer för hur starkt bullret får vara om man ska kunna samtala med varandra. De nivåerna är betydligt lägre. De handlar inte om hördelskador, men är högaktuellt för folk som har röstproblem.
Att A-väga är nog OK även vid höga nivåer. A-vägning är ju visserligen en approximation av örats känslighet vid 40 Phon, men eftersom bullerskaderiskmätningar inte handlar om hur starkt vi upplever ett ljud utan om hur mycket det påverkar hörselorganet mekaniskt så behöver ju inte kurvan nödvändigtvis anpassas efter upplevd ljudstyrka.
Jag tror det har gått till på det här viset när de satte normen; man har insett att låga frekvenser inte är lika skadliga som höga. När man såg sig om efter filter som skulle kunna dämpa låga frekvenser ungefär lika mycket som skadligheten minskar, så hittade man... A-vägning.
Hur kom vi in på detta i en tråd om högtalarbygge.