fanérlim

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saibot

fanérlim

Inläggav Saibot » 2004-12-13 11:10

Hej,

jag har läst att det finns något som kallas "hot hide glue" som verkar vara ett gammaldags mycket bra fungerande lim (baserat på djurfett??) speciellt lämpligt för fanér. Jag har försökt hitta mer info på nätet var man kan köpa det alt. göra det själv men har inte hittat något konkret.

Det finns ju flera erfarna snickare på detta forum... vet ni vad detta är för lim och var det kan köpas ? Jag har testat vanligt vitlim och kontaktlim och jag tycker inte något av dessa lim är bra att jobba med. "hot hide glue" verkar vara det bästa ur två världar, stark fog och kort torktid...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-13 21:07

jag har bara kommit i kontakt(nej jag har inte limmat fast mig i nåt..) med harlim. luktar förjävligt och måste värmas och grejjas med (det limmar bara så länge det är varmt).
dessa typer av lima har alla den fördelen att det går att värma lös. därav har det använts till möbler bla.

http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/lim.htm
http://www.artistmaterial.nu/listor/RESTAURO.htm

de veteraner jag kommit i kontakt med (på slöjdutbildningen tex) verkar dock tycka kontaktlim är bäst. helst utspätt då.
vad är det som du tycker är problemet med de limmer du använt?

Användarvisningsbild
Saibot

Inläggav Saibot » 2004-12-13 22:37

Det låter som det lim jag menar. Tackar för länkarna!

Har du använt harlimmet själv och med vilket resultat ?

Med kontaktlim irriterar jag mig på lukten speciellt men även att det är svårt att lägga på det jämnt. Har inte testat att spä ut den men då luktar det ju ännu värre. Man kan fasen inte arbeta inomhus med det limmet...
Trälim har gett bäst resultat för mig hittills men att sätta skiten i press 24h varje gång är så lååångsamt. Speciellt om det efter 24h visar sig att det inte blev bra ändå!

/Tobias

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-13 22:53

jag har inte använt harlimmet till så mycket nej. just harlim används mest som underlag till förgyllning. ungefär som spackel alltså.
djurlim finns ju i alla möjliga formaer från benlim till fisklim etc.. de har väl liknande egenskaper det flesta. gemensamt är väl att det är kakor eller pulver som måste lösas upp under värme.

ja kontaktlim är ju inget hälsomedel det är ju sant. vitlim är kanske något av det bättre. spär man ut det med vatten så blir det ju väldigt lätt att applicera också. lätt att justera, vattenlösligt och inte farligt gör det ju till en het kandidat. vet inte hur benäget det är att suga igenom faneret dock.. det är väl det som jag fasar mest för, att limmet skulle komma igenom.. blir ju inte så vackert sen när man ska olja..

Användarvisningsbild
Saibot

Inläggav Saibot » 2004-12-13 23:05

Trälim har jag flera ggr råkat ut för att det går genom fanéret. Turligt nog är det vid de tillfällen då jag endast skulle klarlacka, då spelar det ingen roll. Men skulle man betsa efteråt blir det ju katastrof.

Varmlimmet borde man ju kunna smeta på mdf-skivan eller faneret först och sedan låta det torka. Sedan kan ju bara använda strykjärn för att få dit fanéret på mdf-skivan. Det låter väldigt enkelt iaf...
Har även testat denna metod med trälim men det fungerar inte bra alls.

/Tobias

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-13 23:11

ja det är nog inte så dum idé. borde inte vara några problem att värma fast det genom faneret.
värt att prova om inte annat.
dessutom vore det ju jättekul om vi kunde få igång en rörelse som tar upp dessa gamla limtekniker.

som lite kuriosa kan nämnas att vissa av dessa limvarianter är väldigt starka och har en del speciella egenskaper som hög flexibiltet etc..
samerna använde tex lim gjort av fiskhud till pilbågstillverkning (kompositbåge av björk och furu) vilket visar på styrkan i limmet.
eskimåer använder(anväde) liknande tekniker.

malare

Inläggav malare » 2004-12-14 10:11

Saibot skrev:Trälim har jag flera ggr råkat ut för att det går genom fanéret. Turligt nog är det vid de tillfällen då jag endast skulle klarlacka, då spelar det ingen roll. Men skulle man betsa efteråt blir det ju katastrof.

Om man inte spär ut limmet och applicerar med roller så är det mycket liten risk att det "slår igenom" faneret. Undantaget är sådana faner som t.ex. masurbjörk som ofta har hål. Även om limmet "slår igenom" så är det ingen fara. Betsa går bra att göra ändå. Men man måste putsa först annars så går det inte.

Saibot skrev: Varmlimmet borde man ju kunna smeta på mdf-skivan eller faneret först och sedan låta det torka. Sedan kan ju bara använda strykjärn för att få dit fanéret på mdf-skivan. Det låter väldigt enkelt iaf...
Har även testat denna metod med trälim men det fungerar inte bra alls.

/Tobias

Det är inte alls så enkelt som att bara stryka fast faneret. Limmet måste även strykas på faneret för att det ska fastna.

Om man ska fanera på gammalt sätt och "riva på" faneret, som det heter, så ska skivan man limmar på och faneret värmas. Oftast gjorde man det med uppvärmda zinkplåtar förr i tiden. Varmlimmet ska strykas på både skivan och faneret. På faneret fick man ofta dessutom stryka på utsidan också för att faneret annars böjer sig för mycket. Sedan använde man en s.k. rivhammare för att pressa fast faneret. Om man hade för mycket vatten i limmet så sväller faneret en hel del, vilket kunde göra att det sedan krymper när det torkar och då ev. spricker. Sedan fick man rensa färdiga ytan från lim, vilket visserligen inte är så svårt för att det räcker med att blöta med vatten och sickla bort, men hela proceduren är inte att rekommendera för amatörer. Att man sedan måste värma limmet i vattenbad gör inte det hela lättare.

Nej, detta sätt att limma faner ska användas där det passar. Till antika möbler och till bukiga ytor som inte kan faneras i en press.

Vitlim är det bästa sättet att fanera enkelt. Torktiden är heller inte 24 tim. som någon sa. Efter 20 min i press så sitter det fast. Använd en plastfolie mellan faneret och den skiva som läggs ovanpå för att pressa med, låt limmet fästa (ca. 20 min), ta sedan bort plastfolien och låt sitta i press ytterligare någon timme. Då har man dessutom eliminerat att lim kan gå igenom faneret och fästa presskivan. Låt sedan ytan torka i fria luften en dag innan bearbetning så blir resultatet säkert bra. Det är bara mycket knöliga faner som behöver längre presstid. Presstrycket behöver heller inte vara så extremt högt. Det viktigaste är att det är jämnt fördelat och att ytorna är plana.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Saibot

Inläggav Saibot » 2004-12-14 10:32

malare,

varmlimmet är alltså inget du skulle rekommendera till en novis som mig ?

Angående trälim som går igenom... om jag vill vara 100% säker på att få på fanéret helt plant så brukar jag lägga ner hela fanéret i varm vatten så att alla bucklor försvinner. Då är det lätt att lägga det i press sedan men tork tiden blir ju betydligt längre. Tyvärr kan det ibland hända att man får små små sprickor i fanéret också när det drar ihop sig igen men jag har alltid fått bäst resultat på det viset.

Jag har en annan fråga till dig malare. Jag vet ju att du kan allt det här med lackering osv. Jag försöker göra en högblank lackering här hemma med Beckers Alkydfärg (90). Efter några lager och efter slutpolering med micromesh så är ytan i det närmaste perfekt spegelblank. Sedan låter man en vecka gå och när man kollar på den igen så ser man fullt av "ränder" i fiberriktningen. Vad fasen beror det på ?
Jag har säkert lagt på 8 lager färg med slipning 600-1500 korn mellan varje och direkt efter slutpolering var ytan perfekt. Är det så att Alkydfärg liksom cellulosalack och Schellac ska sjunka ett par veckor innan slutpolering ? I så fall borde det ju räcka att matta ner ytan igen, lägga på ett lager till och sedan vänta en månad...

/Tobias

malare

Inläggav malare » 2004-12-14 23:10

Nej, varmlim kräver en hel del grejor och att man har tränat en del innan det blir bra. Själv använder jag det så sällan så det blir inte bra för mig heller, även om jag har både rivhammare och limpanna och ett gammalt gjutjärnsstrykjärn.

Ett tips i stället för att lägga faneret i varmt vatten är att fukta det med en blomspruta och sedan lägga faneret mellan plastfolie i press en stund. Då kan man få även ett buckligt faner att bli tillräckligt plant för att foga samman och limma.

Att du inte får en alkydlack att bli slät är nog inte så konstigt. Troligen så blir inte lacken tillräckligt hård för att du ska kunna polera den. Då får du nog vänta rätt länge. Alkyd är en olja som används i moderna färger i stället för t.ex. linolja som man använde förr. En linolja tar mycket lång tid på sig att bli hård. Så lång torktid har inte alkyd men jag gissar att du nog får vänta någon månad i alla fall om du ska polera den.

Det finns andra lacker som torkar fortare men då är de också besvärligare att hantera. Man bör nog spruta dem om man ska få ett bra resultat.

Förresten så skrev du att ränderna var i fiberriktningen. Vad har du under lacken? Är det faner eller massivt trä? Om du ska lacka så är väl det bästa att lägga en slipgrund direkt på MDF för att få ett bra underlag till lacken. Eller är det så att du har lagt på en klarlack som du vill ha spegelblank? Du får ursäkta om jag inte har förstått dig rätt, men en yta lackad med alkydfärg är för mig inte en klarlackad yta. :?

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Saibot

Inläggav Saibot » 2004-12-15 00:32

Det är mörkt betsad björkfanér som jag klarlackat (alkydbaserad)och vill ha en spegelblank yta på. Resultatet blir jättebra i ett par dagar men sedan kommer ränderna och förstör allt. Mycket trist...

Men du tror alltså att lösningen är att vänta en längre tid innan slutpolering ?

/Tobias

malare

Inläggav malare » 2004-12-15 09:24

Jag tycker i alla fall att det är värt att prova med en längre väntetid.

Björk är i och för sig ett bra underlag för betsning och lackning för det har en slät struktur, men man ska vara medveten om att trä alltid har lite rörelse. Vissa träslag mera och andra mindre. Som exempel kan man ta ek som rör sig mycket lite och i andra änden rödbok som rör sig mycket. Björk ligger närmare rödbok. Om du har limmat med kontaktlim så kan faneret röra sig mer än om du har använt vitlim, men det är inte mycket kraft i rörelsen i ett faner som är så tunt så jag tror inte det ska vara något problem.

När det gäller ytbehandlingar så är jag inte precis någon expert, jag har bara en längre tids erfarenhet. Jag har heller aldrig polerat någon alkydlack så vad som egentligen händer då det vet jag inte. Det bästa är väl att du provar och skaffar dig lite egen erfarenhet.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Saibot

Inläggav Saibot » 2004-12-15 10:40

Jag har använt vitlim till att limma fast fanéret. Kontaktlim har jag aldrig gillat och inte heller fått bra resultat av.

Ska iaf testa att lägga på ett lager och låta det torka en månad. Blir det fortfarande ränder då kanske man måste testa någon annan hårdare klarlack.... kanske något tvåkomponents ?

/Tobias

Återgå till DIY-forum