Saibot skrev:Trälim har jag flera ggr råkat ut för att det går genom fanéret. Turligt nog är det vid de tillfällen då jag endast skulle klarlacka, då spelar det ingen roll. Men skulle man betsa efteråt blir det ju katastrof.
Om man inte spär ut limmet och applicerar med roller så är det mycket liten risk att det "slår igenom" faneret. Undantaget är sådana faner som t.ex. masurbjörk som ofta har hål. Även om limmet "slår igenom" så är det ingen fara. Betsa går bra att göra ändå. Men man måste putsa först annars så går det inte.
Saibot skrev: Varmlimmet borde man ju kunna smeta på mdf-skivan eller faneret först och sedan låta det torka. Sedan kan ju bara använda strykjärn för att få dit fanéret på mdf-skivan. Det låter väldigt enkelt iaf...
Har även testat denna metod med trälim men det fungerar inte bra alls.
/Tobias
Det är inte alls så enkelt som att bara stryka fast faneret. Limmet måste även strykas på faneret för att det ska fastna.
Om man ska fanera på gammalt sätt och "riva på" faneret, som det heter, så ska skivan man limmar på och faneret värmas. Oftast gjorde man det med uppvärmda zinkplåtar förr i tiden. Varmlimmet ska strykas på både skivan och faneret. På faneret fick man ofta dessutom stryka på utsidan också för att faneret annars böjer sig för mycket. Sedan använde man en s.k. rivhammare för att pressa fast faneret. Om man hade för mycket vatten i limmet så sväller faneret en hel del, vilket kunde göra att det sedan krymper när det torkar och då ev. spricker. Sedan fick man rensa färdiga ytan från lim, vilket visserligen inte är så svårt för att det räcker med att blöta med vatten och sickla bort, men hela proceduren är inte att rekommendera för amatörer. Att man sedan måste värma limmet i vattenbad gör inte det hela lättare.
Nej, detta sätt att limma faner ska användas där det passar. Till antika möbler och till bukiga ytor som inte kan faneras i en press.
Vitlim är det bästa sättet att fanera enkelt. Torktiden är heller inte 24 tim. som någon sa. Efter 20 min i press så sitter det fast. Använd en plastfolie mellan faneret och den skiva som läggs ovanpå för att pressa med, låt limmet fästa (ca. 20 min), ta sedan bort plastfolien och låt sitta i press ytterligare någon timme. Då har man dessutom eliminerat att lim kan gå igenom faneret och fästa presskivan. Låt sedan ytan torka i fria luften en dag innan bearbetning så blir resultatet säkert bra. Det är bara mycket knöliga faner som behöver längre presstid. Presstrycket behöver heller inte vara så extremt högt. Det viktigaste är att det är jämnt fördelat och att ytorna är plana.
Mvh. Per Målare