Finns det en övre gräns?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
berma

Finns det en övre gräns?

Inläggav berma » 2004-12-13 22:52

Det verkar som om de flesta tycker att det finns en lägsta accepterbar nivå på en musikanläggning, men de flesta kan tänka sig att lyssna på en anläggning som inte är helt perfekt om musiken är bra.

Men:
Kan en anläggning bli för bra?
Kan den vara för dyr?
Ha för hög uteffekt?
Onödigt låg distosion ?
Kan de svindyra kablarna tillföra för lite för att det ska vara meningsfullt?
o.s.v.

Vad tycker ni, var går dom övre gränserna?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-13 23:02

en anläggning kan definitivt vara för dyr

däremot är det tveksamt om den kan vara för bra
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-12-13 23:04

Det kan alltså sammanfattas i "hur stor är din plånbok"... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-13 23:07

En billig skitanläggning kan vara dyrare än en mer kostsam som låter ok. Dyr är ett negativt laddat ord, och har inte nödvändigtvis med hög prisnivå att göra.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 23:09

Hej!

Om man är ekonomiskt oberoende (som ex Kamprad (... efter ev börsnotering 8)) så: Nej!
A*nnars: Ja! A*llt över 1 miljon i lägenhet/villa är overkill! A*llt över 500,000 kr med! Gränsen går
kanske nånstans mellan 99,000 till 499,000 kr exklusive djuuup bas förtås! Om man hej vilt spekulerA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-13 23:14

Jag tror att en för dyr anläggning kan hindra musiklyssnandet eftersom man antagligen sitter och lyssnar efter fel i större utsträckning om man har ägnat mycket tid och energi på att "uppgradera" sig fram till en dyr anlägging.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-13 23:45

En fullständigt ointressant frågeställning. En ljudåtergivning kan aldrig bli FÖR bra, eller hur?

Däremot finns det en massa kompromisser ifråga om pris, storlek (mm) på lyssningsrum och liknande.

Ur min synvinkel är det så att när det är billigare, bättre och mindre besvär att besöka en livekonsert - då har jag nått gränsen för att förbättra min "stereo" !

I klartext betyder det att jag kan bestämma NÄR jag vill lyssna på en viss artist, jag kan välja hur jag vill sitta, med vem jag delar upplevelsen, vilken sorts whisky jag har i handen, väder, etc.

Sedan blir det förstås en balans mellan de ingående komponenterna i min upplevelse... och den varierar ju förstås från tid till tid. Att applicera en tredagars regnig vistelse i ett läckande tält på en lyssningsupplevelse i hemmiljö är ju nästan omöjligt...

Så i slutändan är det en fråga om pengar, hur mycket VILL jag lägga ut på min anläggning? Men det har inget med musikalisk upplevelse att göra.....

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-14 00:14

Och dyrt är det när det inte är värt pengarna. Inte lika med att en anläggning kostar mer än man har råd med. Dyr är den först när den inte är prisvärd. Vilket kan gälla alla i prisklasser.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-14 00:31

Harryup skrev:Och dyrt är det när det inte är värt pengarna. Inte lika med att en anläggning kostar mer än man har råd med. Dyr är den först när den inte är prisvärd. Vilket kan gälla alla i prisklasser.

Hm, avvikande åsikt här. Dyr har inte med prisvärd att göra. En apparat kan mycket väl vara dyr (=kostar mycket) och samtidigt vara prisvärd.

Det har heller inget med att göra om man har råd eller inte.

En klädnypa för 50:- kan anses som dyr även om du har råd med den. Den kan anses som prisvärd om den löser något problem som billigare klädnypor inte kan (och du tycker problemlösningen är värd kostnaden). Den är inte prisvärd om den är lika bra eller sämre än billigare klädnypor.

Alltså:
Dyr = högt pris
Prisvärdhet = pris jmf med prestanda

I båda fallen gäller att det bara kan avgöras av den som sitter på plånboken. Dyr betyder alltså inte samma sak för alla, samma gäller för prisvärd.

Men i princip har det inget med att göra om man har råd eller inte...

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 00:39

Bill50x skrev:jag kan välja ... väder, etc.

- Du väljer fel, hela tiden! Var bor du?, ex i Sommar uti Uppland under hela juni o juli valde
du ju fel väder... vareviga dag, skärpning!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 00:48

Hej!

Måste försvara b lite här! Om vi utgår ifrån att cd-spelare blir bättre ju dyrare dem är, då så kan nog
en A*nnan allt anse att kanske någontans mellan 5,000-25,000 kr så nås en gräns där dyrare blir så
minimalt (om ens) bättre att enbart ett ekonomiskt oberoende motiverar inköp men visst tjänar du x 20
vad Olle Svensson tjänar så unna dig gärna en 100,000kr´s cd-spelare men A*nnars så gör du ju precis
vad du vill med dina penar i så fall med men, mannen... prioriterA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-14 00:54

Menar ni att det inte finns en övre gräns för prestanda om man bara har pengarna?

Förstärkaren X för 50 kkr är aldrig tillräckligt bra, om det finns en förstärkare Y för 100 kkr så skulle ni köpa den om ni hade råd !? även om förbättringen i ljudkvalité är marginell.

Fascinerande !

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 01:01

Hej b!

Nu frågar du självklara saker! Här är 100,000 kr här är en jättebra förstärkare som kostar...
... 100,000 kr JakomdåA* komdå JA*aa duktigA* duuuktigA* :P :P!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-14 01:04

Audiomanikern skrev:Hej b!

Nu frågar du självklara saker! Här är 100,000 kr här är en jättebra förstärkare som kostar...
... 100,000 kr JakomdåA* komdå JA*aa duktigA* duuuktigA* :P :P!!

Mvh A*

:?: :? :) :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-14 09:59

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Och dyrt är det när det inte är värt pengarna. Inte lika med att en anläggning kostar mer än man har råd med. Dyr är den först när den inte är prisvärd. Vilket kan gälla alla i prisklasser.

Hm, avvikande åsikt här. Dyr har inte med prisvärd att göra. En apparat kan mycket väl vara dyr (=kostar mycket) och samtidigt vara prisvärd.

Det har heller inget med att göra om man har råd eller inte.

En klädnypa för 50:- kan anses som dyr även om du har råd med den. Den kan anses som prisvärd om den löser något problem som billigare klädnypor inte kan (och du tycker problemlösningen är värd kostnaden). Den är inte prisvärd om den är lika bra eller sämre än billigare klädnypor.

Alltså:
Dyr = högt pris
Prisvärdhet = pris jmf med prestanda

I båda fallen gäller att det bara kan avgöras av den som sitter på plånboken. Dyr betyder alltså inte samma sak för alla, samma gäller för prisvärd.

Men i princip har det inget med att göra om man har råd eller inte...

/ B

Håller ej med.

När en sak är dyr är det personliga uppfattningar som ligger bakom. Exempelvis om jag säger till min Mormor Gertie att min espressoapparat kostade 1000 kronor när den egentligen kostade 7500 kronor, så tycker hon att 1000 kronor är hemskt dyrt! D.v.s. för henne är det helt ofattbart att en espressoapparat kan kosta 1000 kronor. Som väl var berättade jag inte att den kostade den den gjorde. Förstår du hur jag menar?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-14 10:09

Johan:
Håller med helt. Dyrt är ett personligt värdeladdat ord.
En miljardär kan vara snål och tycka att allt är dyrt, medans en fattig kan tycka att din kaffemaskin är prisvärd för den gör gott kaffe, även om han aldrig skulle ha råd med en.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-14 10:40

En granne eller tonårsson kan definitivt ha en anläggning som är för bra. :lol: Själv skulle jag skämmas lite om jag fick en anläggning med saker som bara var dyra utan att vara bättre (gissa vad). Men dyr<>bra, det visste vi ju redan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-12-14 10:45

Bill50x skrev:Hm, avvikande åsikt här. Dyr har inte med prisvärd att göra. En apparat kan mycket väl vara dyr (=kostar mycket) och samtidigt vara prisvärd.

Nej, det håller jag inte med om. "Dyr" är ett subjektivt laddat ord.

Att köpa en klädnypa för 10 000 kr skulle jag tycka var jättedyrt men att köpa en Krell FPB 600 för samma mängd pengar skulle jag anse som mycket billigt (dvs inte alls dyrt). Fortfarande är det lika mycket pengar!

/Gr.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-14 10:54

Audiomanikern skrev: - Du väljer fel, hela tiden! Var bor du?, ex i Sommar uti Uppland under hela juni o juli valde

Mvh A*

8O

Jag upplevde vädret i juli som väldigt okej. Juni var jag nog hemma lite för lite för att få tycka, men jag tyckte det var helt okej då med.

Var i Uppland boA*? Under en sten? :roll: :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-14 12:04

gromit skrev:
Bill50x skrev:Hm, avvikande åsikt här. Dyr har inte med prisvärd att göra. En apparat kan mycket väl vara dyr (=kostar mycket) och samtidigt vara prisvärd.

Nej, det håller jag inte med om. "Dyr" är ett subjektivt laddat ord.

Att köpa en klädnypa för 10 000 kr skulle jag tycka var jättedyrt men att köpa en Krell FPB 600 för samma mängd pengar skulle jag anse som mycket billigt (dvs inte alls dyrt). Fortfarande är det lika mycket pengar!

/Gr.

Jo men Gromit, så kan ju förhoppningsvis Krellen så mycket mera :D

Jaså SVante du sätter inte musiken i första rum? Jag tänkte på din lilla texten att ingen går upp mot ett sinussvep.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Re: Finns det en övre gräns?

Inläggav Morello » 2004-12-14 12:08

Men:
Kan en anläggning bli för bra? Nej.
Kan den vara för dyr? Ja.
Ha för hög uteffekt? Nja, kanske onödigt hög.
Onödigt låg distosion ? Nix.
Kan de svindyra kablarna tillföra för lite för att det ska vara meningsfullt? Nix. Förstklassiga kablar är i sammanhanget snudd på gratis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-14 12:12

Fast det blir svårt att hänga upp kläder m.h.a. krellförstärkare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-14 12:17

Johan_Lindroos skrev:Fast det blir svårt att hänga upp kläder m.h.a. krellförstärkare.

Å andra sidan så torkar de fort när de hänger på den kanske?! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-12-14 12:23

Om man är ute efter en klädhängare så är 10000 ganska dyrt i vilket fall. Fast det förutsätter ju att man inte lyssnar på Krellen, då blir den billig! :D

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 13:03

dawen skrev:
Audiomanikern skrev: - Du väljer fel, hela tiden! Var bor du?, ex i Sommar uti Uppland under hela juni o juli valde
8O
Jag upplevde vädret i juli som väldigt okej. Juni var jag nog hemma lite för lite för att få tycka,
men jag tycker att A*llra bäst är, han är min idol. Var i Uppland boA*? Under en sten? :roll: :)

- Tack :oops:! Nej, innunder 1st Bro! Okejdå inte varje dag men minst varannan dag gav B50x (A*lt
mats (d.v.s. Gud)) fel väder!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-14 13:50

det blir ju som redan sagts en ren personsak. är det rimligt att köpa en ferrari för 5 miljoner istälelt för en volvo 240? båda tar dig från a till b..

det det egentligen kommer ner till är ju en slags prioritering där man personligen måste avgöra om det man får är värt pengarna.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-14 13:50

Allting är relativt.

Undrar vad Fabio hade svarat 8) .
Hans system kostar väl ca >25 miljoner kronor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 13:55

Klart det finns en övre gräns. Högsta pris är du begränsat. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-15 03:11

Det är ju en tuff fråga vad "dyr" betyder. För mig betyder det att produkten kostar mycket jämfört med andra liknande produkter. Men jag ser det inte som ett värdeladdat ord. Däremot "för dyr" innehåller en värdering.

Jag vidhåller att en dyr produkt kan vara prisvärd, beroende på vad man erhåller för pengarna. Någon skrev att 10.000 för en klädnypa är ruskigt dyrt medan samma summa är billigt för en Krell. Jaha, men varför ska en Krell kosta så mycket? Är den så mycket bättre i ljudkvalité? eller bara lite? jämfört med vaddå?

Prisvärdhet anser jag däremot vara värdeladdat, för det beror helt på en persons egen inställning hur man värderar saker.

/ B

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-12-15 09:54

Bill50x skrev:Någon skrev att 10.000 för en klädnypa är ruskigt dyrt medan samma summa är billigt för en Krell. Jaha, men varför ska en Krell kosta så mycket? Är den så mycket bättre i ljudkvalité? eller bara lite? jämfört med vaddå?

Jämfört med klädnypan. :wink:

Hm, tycker du fortfarande att det är dyrt om du skulle få köpa en ny Ferrari för 10 000 kr? Jag skulle säga att det var jättebilligt! Måhända ganska mycket pengar men det är väl knappast dyrt?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi