Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Och dyrt är det när det inte är värt pengarna. Inte lika med att en anläggning kostar mer än man har råd med. Dyr är den först när den inte är prisvärd. Vilket kan gälla alla i prisklasser.
Bill50x skrev:jag kan välja ... väder, etc.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Och dyrt är det när det inte är värt pengarna. Inte lika med att en anläggning kostar mer än man har råd med. Dyr är den först när den inte är prisvärd. Vilket kan gälla alla i prisklasser.
Hm, avvikande åsikt här. Dyr har inte med prisvärd att göra. En apparat kan mycket väl vara dyr (=kostar mycket) och samtidigt vara prisvärd.
Det har heller inget med att göra om man har råd eller inte.
En klädnypa för 50:- kan anses som dyr även om du har råd med den. Den kan anses som prisvärd om den löser något problem som billigare klädnypor inte kan (och du tycker problemlösningen är värd kostnaden). Den är inte prisvärd om den är lika bra eller sämre än billigare klädnypor.
Alltså:
Dyr = högt pris
Prisvärdhet = pris jmf med prestanda
I båda fallen gäller att det bara kan avgöras av den som sitter på plånboken. Dyr betyder alltså inte samma sak för alla, samma gäller för prisvärd.
Men i princip har det inget med att göra om man har råd eller inte...
/ B
Bill50x skrev:Hm, avvikande åsikt här. Dyr har inte med prisvärd att göra. En apparat kan mycket väl vara dyr (=kostar mycket) och samtidigt vara prisvärd.
Audiomanikern skrev: - Du väljer fel, hela tiden! Var bor du?, ex i Sommar uti Uppland under hela juni o juli valde
du ju fel väder... vareviga dag, skärpning!
Mvh A*
gromit skrev:Bill50x skrev:Hm, avvikande åsikt här. Dyr har inte med prisvärd att göra. En apparat kan mycket väl vara dyr (=kostar mycket) och samtidigt vara prisvärd.
Nej, det håller jag inte med om. "Dyr" är ett subjektivt laddat ord.
Att köpa en klädnypa för 10 000 kr skulle jag tycka var jättedyrt men att köpa en Krell FPB 600 för samma mängd pengar skulle jag anse som mycket billigt (dvs inte alls dyrt). Fortfarande är det lika mycket pengar!
/Gr.
Johan_Lindroos skrev:Fast det blir svårt att hänga upp kläder m.h.a. krellförstärkare.
dawen skrev:Audiomanikern skrev: - Du väljer fel, hela tiden! Var bor du?, ex i Sommar uti Uppland under hela juni o juli valde
du ju fel väder... vareviga dag, skärpning!![]()
Jag upplevde vädret i juli som väldigt okej. Juni var jag nog hemma lite för lite för att få tycka,
men jag tycker att A*llra bäst är, han är min idol. Var i Uppland boA*? Under en sten?![]()
Bill50x skrev:Någon skrev att 10.000 för en klädnypa är ruskigt dyrt medan samma summa är billigt för en Krell. Jaha, men varför ska en Krell kosta så mycket? Är den så mycket bättre i ljudkvalité? eller bara lite? jämfört med vaddå?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster