Ännu ett test av en blind.......

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-14 16:26

Dr_Tinnitus skrev:Rydberg

Om det testet du avser genomföra, är korrekt utfört så bli inte förvånad om resultatet inte kommer att påvisa det du hittils påstått om denna sprej och din förmåga att höra skillnader.

Kanske du skulle höra med Randi om han kan fixa testet åt er, och fixa en liten nätt prissumma kanske!?

Dr Tinnitus

Tja vi får väl se, det först öppna testerna har iallafall gett oss mersmak, av de som lyssnat hittills har alla tyckt sig höra en skillnad (till det bättre). Vi får väl se om det går att prick ut i ett blindtest, abx borde funka fint, ska bara se till att fixa tre likadana skivor där skillnaden kommer fram bra.
Class only looks like arrogance from below.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 16:28

Nattlorden skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Och det är alltså solklart att detta inlägg handlade om skillnaden mellan mp3 och CD??

Var är det solklart någonstans??

Solklart tack vare en post ovanför som handlade om det.

Ja, men ditt inlägg verkade ju i första hand handla om ett blindtest av CD och CD-kopia, eller har du svårt att inse det?

Om du sen anser att jag varit "en aning oartig" vad var då du i ditt första inlägg i denna tråd??

Är det oartigt att skratta åt ett kul inlägg?

Nej, det är inte oartigt att skratta åt kul inlägg. Men andemeningen med ditt inlägg var inte svår att förstå, att du skrattade för att det var en känga till bl a. mig.

Jag säger fortfarande, upp till bevis, och snacka inte så mycket om hur lätt det är att höra skillnader och pricka rätt....

Skicka en Pioneer PD-S06 och en Harmonic Tech (enklaste) digitalkabel och testmaterial, så skall jag testa.

Nu har jag ju faktiskt själv en PD-S06, men förstår inte varför jag skall förse dig med testapparater och annat. Med ditt intresse för denna sak, så bör du väl kunna skaffa sånt själv?

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 16:32

Rydberg

Bra att du skriver "tyckt oss höra skillnader".

Det är väldigt ofta man tycker sig höra saker, men som sen inte riktigt vill låta sig höras i ett riktigt test. Jag har själv tyckt mig höra en massa, men nästan varje gång så blir man förvånad över att det inte går att höra blint fast det verkade så tydligt innan.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-14 16:37

Dr_Tinnitus skrev:Bra att du skriver "tyckt oss höra skillnader".
Jag vet ju att jag skulle fått en kommentar om jag inte skulle skrivit "tyckt oss" 8) :lol:

Sen skulle jag aldrig blindtesta om jag var övertygad, för övertygad är jag inte, det är trots allt väldigt små skillnader (om de finns vill säga).
Class only looks like arrogance from below.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 17:17

Rydberg skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Bra att du skriver "tyckt oss höra skillnader".
Jag vet ju att jag skulle fått en kommentar om jag inte skulle skrivit "tyckt oss" 8) :lol:

Sen skulle jag aldrig blindtesta om jag var övertygad, för övertygad är jag inte, det är trots allt väldigt små skillnader (om de finns vill säga).

Bra där Rydberg.

För det är ju ofta just det, om de ens finns...

Givetvis finns det många gånger skillnader, mätmässiga och även fullt hörbara. Men då i pricip all någorlunda seriös ljudreproduktion idag, håller väldigt hör ljudnivå, så blir ju automatiskt skillnaderna mindre och mindre mellan de olika teknikerna och formaten. Vi kommer ganska snart in på sådana nivåer att vår hörsel och andra inblandade sinnen har svårt att höra dem, eller inte ens kan rent fysiskt hur gärna vi än vill det eller tror det.

Jag är en skeptiker tills saker har bevisats, ja i alla fall sådant som inte av sin natur är så självklart att man inte behöver fundera på om det är så eller inte.

Det som jag allra mest motsätter mig och irriteras över, är hur lättvindigt man tillskriver vissa saker eller ändringar väldit stor skillanad eller påverkan, och hur himla lätt man kan urskilja den.

Man får många gånger intrycket att vissa lätt och ledigt skulle höra skillnad på om en symbal klingade med 16 348 Hz eller 16 348,23 Hz.

Ja, nu svävar jag väl iväg, men jag menar bara att det oftast används alldeles för stora ord i sammanhangen utan att ha täckning för det. Det är status i att säga sig höra alla möjliga skillnader på fina dyra grejor.

Debatterna på forum om ljud och hifi kan lätt liknas vid de heta debatter som ofta härjar på bilforum.

Någon säger sig ha kört ifrån bilmodell A med sin Bil B, eller frågar om så kan ske.

Andra kommer in och säger att enligt allehanda tester så är bil A snabbare än bil B, och det ganska mycket.

Ofelbart så kommer då någon nisse in och säger - ja har då kört mot flera bil A med min bil B, och det har då aldrig varit några problem, så att bil A skulle vara snabbare är skitsnack....-

Att det sen inte finns ett enda test som styrker denne killes utsago spelar ingen roll.

Man kan även kriga som galningar om vilken bil som är snabbast 0-100. Att sen de båda bilarna enligt en drös seriösa tester skiljer endast 0,2 s för 0-100. Och att dessa ynka 0,2 s kan fara all världens väg bara man råkar ha ett veck under strumpan i kopplingsfoten, det skiter de i och krigar vidare i all oändlighet och alla har rätt så det så.

Hur många tror ni vågar sig på ett riktigt test i saken?? Inga.......

Och lite av den halvpubertala revirpinkerimentaliteten kan även skönjas på detta forum då och då, inte minst i debatterna om det finns skillnader och om de går att höra.

Men hur många av de bergsäkra vågar sig på ett redigt test för att få svart på vitt?? Få eller inga.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 18:18

Dr_Tinnitus skrev:Ja, men ditt inlägg verkade ju i första hand handla om ett blindtest av CD och CD-kopia, eller har du svårt att inse det?

Jag har inte svårt att inse att du inte förstod mitt inlägg, nej.

Nej, det är inte oartigt att skratta åt kul inlägg. Men andemeningen med ditt inlägg var inte svår att förstå, att du skrattade för att det var en känga till bl a. mig.

Nej, tyvärr så har jag inte någon så utvecklad förmåga till att ge kängor att jag skulle gå en sådan omväg. Jag skrattade fullständig omedveten om vem som skrivit posten som Subjektivisten svarade på - om det ens var ett svar. Så kände du dig träffad, så var det tyvärr något du fann på själv.

Nu har jag ju faktiskt själv en PD-S06, men förstår inte varför jag skall förse dig med testapparater och annat. Med ditt intresse för denna sak, så bör du väl kunna skaffa sånt själv?

Jag är definitivt inte så intresserad av tester att jag skulle gå och köpa mig en extra CD-spelare och kabel bara för den sakens skull, nej. Inte heller av att lägga den tiden ett sådant tar. Så det vore ungefär en lagom timpeng för mig om jag skulle bemöda mig. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-14 18:22

Dr_Tinnitus skrev:

Ja, men ditt inlägg verkade ju i första hand handla om ett blindtest av CD och CD-kopia, eller har du svårt att inse det?

Jag har inte svårt att inse att du inte förstod mitt inlägg, nej.

Varför drog du upp saken om kollegan och frugan om det inte hade nåt med saken att göra och om du inte menade nåt vettigt med det?

Jo, jag insåg ditt inlägg, men inte endast som att det hade med mp3 vs. CD att göra. Utan att du drog fram din kollegas test som ett bevis på att att det var lätt att höra skillnad mellan CD och CD-kopia.

Jag är definitivt inte så intresserad av tester att jag skulle gå och köpa mig en extra CD-spelare och kabel bara för den sakens skull, nej. Inte heller av att lägga den tiden ett sådant tar. Så det vore ungefär en lagom timpeng för mig om jag skulle bemöda mig.

Klart du inte är så intresserad av tester, de skulle ju kanske visa att de skillnader du och andra påstår eller tror finns, inte finns eller är så små att ni inte hör dem.

Bättre då att undvika tester och fortsätta att påstå saker eller tro saker.

Tur att inte vetenskapen har den taktiken....

Nu har både du och jag glidit iväg i smygande personangrepp, vilket är tråkigt. Det var inte min egentliga avsikt. Men jag blir irriterad över att ideligen från folk som anser sig höra skillnader på dem mesta hir lätt som helst, få hör just hur lätt det är. Och att om man inte hör skillnad så är det fle på hörsel eller anläggning mm. Antingen i direkta ord eller inlindat efter konstens alla regler.

Men om det är så lätt då, så bevisa det någon gång då??? I princip alla seriösa tester som gjorts visar ju på motstsen, att det är mycket svårt, ja många gånger omöjligt att höra skillnad, på bl a kablar och stenar och gud fan vet allt.

Dr Tinnitus[/quote]
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-14 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-14 18:27

Dr. Tinnitus - bättre att LTS testar, så slipper jag och vi är säkra på att det blir gjort efter konstens regler. Tror säkert att oavsett vad jag skulle komma fram till så kommer folk att hitta (på) nya anledningar till att misstro/diskvalificera resultatet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-14 20:40

Dr Tinitus,

"Men hur många av de bergsäkra vågar sig på ett redigt test för att få svart på vitt?? Få eller inga..... "

Nu är väl inte saker svarta eller vita? Är dom inte svarta eller transparenta?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-14 20:50

Harryup skrev:Dr Tinitus,

"Men hur många av de bergsäkra vågar sig på ett redigt test för att få svart på vitt?? Få eller inga..... "

Nu är väl inte saker svarta eller vita? Är dom inte svarta eller transparenta?

Max frågar: Hur många vill ha svart på vitt? Många ser nog delar av sin hobby som hotad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-14 21:14

Jag gjorde en gång ett blindtest på hur bra mina favvolåtar lät med och utan öronvax. Först fick jag såklart peta ut allt öronvax med tops för att sedan låta min gode vän Walter peta in vaxet när jag minst anade - Walter prickade sen av i ett protokoll exakt när jag tyckte det lät bäst och här är slutsatsen:

• Alla vax lät bäst MED öronvaxet i.
• Jag fick ont i öronen av allt petande
• Walter är sur av nån anledning

Kan det vara så att det lät bäst med allt öronvax p.g.a jag var VAN vid att ha det där? (Det blev en skrällig och otäck diskant utan)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 23:32

Hej!

Vem är walter? ÖronkliA* görs det à la Hemingway medels Walther och hitintills inga problem!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Skrollevattus

Inläggav Skrollevattus » 2004-12-19 10:20

Jo visst är det skillnad på mp3 och dito cd orginal !
Jag har testat flera gånger och mp3 låter oftast skit med akustikt musik dvs platt ,trist,livlöst osv..
Men på viss elektronisk popmusik så funkar mp3 bättre..
Angående cd vs bränd cd så finner jag ingen skillnad längre om jag bränner på låg hastighet...
Att ha en anläggning av hög klass är en förutsättning förstås :wink:
Mvh

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-19 10:55

Skrollevattus skrev:Jo visst är det skillnad på mp3 och dito cd orginal !
Jag har testat flera gånger och mp3 låter oftast skit med akustikt musik dvs platt ,trist,livlöst osv..
Men på viss elektronisk popmusik så funkar mp3 bättre..
Angående cd vs bränd cd så finner jag ingen skillnad längre om jag bränner på låg hastighet...
Att ha en anläggning av hög klass är en förutsättning förstås :wink:
Mvh

Jag upplevert det inte alls så, utan i de flesta fall så låter just akustisk musik, eller annan liknande mer stillsam musik fast kanske Mike Oldfield och liknande, mycket bra ur min iPod och då kört med AAC 128 kbit/s.

Det är mycket rumsakustik och sånt med , liksom tydliga "fraseringar" av anslag på instrumenten.

Inte alls lätt att höra skillnad från originalCD'n.

De gånger man hör skillnad, så handlar det nästan alltid om "skramlig" musik som verkar mer komplicerad att köra ner i format.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Skrollevattus

Inläggav Skrollevattus » 2004-12-19 14:14

Ipod har jag ingen erfarehet av dock..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi