Rydberg skrev:Dr_Tinnitus skrev:Bra att du skriver "tyckt oss höra skillnader".
Jag vet ju att jag skulle fått en kommentar om jag inte skulle skrivit "tyckt oss"
Sen skulle jag aldrig blindtesta om jag var övertygad, för övertygad är jag inte, det är trots allt väldigt små skillnader (om de finns vill säga).
Bra där Rydberg.
För det är ju ofta just det, om de ens finns...
Givetvis finns det många gånger skillnader, mätmässiga och även fullt hörbara. Men då i pricip all någorlunda seriös ljudreproduktion idag, håller väldigt hör ljudnivå, så blir ju automatiskt skillnaderna mindre och mindre mellan de olika teknikerna och formaten. Vi kommer ganska snart in på sådana nivåer att vår hörsel och andra inblandade sinnen har svårt att höra dem, eller inte ens kan rent fysiskt hur gärna vi än vill det eller tror det.
Jag är en skeptiker tills saker har bevisats, ja i alla fall sådant som inte av sin natur är så självklart att man inte behöver fundera på om det är så eller inte.
Det som jag allra mest motsätter mig och irriteras över, är hur lättvindigt man tillskriver vissa saker eller ändringar väldit stor skillanad eller påverkan, och hur himla lätt man kan urskilja den.
Man får många gånger intrycket att vissa lätt och ledigt skulle höra skillnad på om en symbal klingade med 16 348 Hz eller 16 348,23 Hz.
Ja, nu svävar jag väl iväg, men jag menar bara att det oftast används alldeles för stora ord i sammanhangen utan att ha täckning för det. Det är status i att säga sig höra alla möjliga skillnader på fina dyra grejor.
Debatterna på forum om ljud och hifi kan lätt liknas vid de heta debatter som ofta härjar på bilforum.
Någon säger sig ha kört ifrån bilmodell A med sin Bil B, eller frågar om så kan ske.
Andra kommer in och säger att enligt allehanda tester så är bil A snabbare än bil B, och det ganska mycket.
Ofelbart så kommer då någon nisse in och säger - ja har då kört mot flera bil A med min bil B, och det har då aldrig varit några problem, så att bil A skulle vara snabbare är skitsnack....-
Att det sen inte finns ett enda test som styrker denne killes utsago spelar ingen roll.
Man kan även kriga som galningar om vilken bil som är snabbast 0-100. Att sen de båda bilarna enligt en drös seriösa tester skiljer endast 0,2 s för 0-100. Och att dessa ynka 0,2 s kan fara all världens väg bara man råkar ha ett veck under strumpan i kopplingsfoten, det skiter de i och krigar vidare i all oändlighet och alla har rätt så det så.
Hur många tror ni vågar sig på ett riktigt test i saken?? Inga.......
Och lite av den halvpubertala revirpinkerimentaliteten kan även skönjas på detta forum då och då, inte minst i debatterna om det finns skillnader och om de går att höra.
Men hur många av de bergsäkra vågar sig på ett redigt test för att få svart på vitt?? Få eller inga.....
Dr Tinnitus