Hur bör en frekvenskurva se ut. Egentligen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-29 00:12

Låter helt kanon! Jag skriver upp mig direkt!
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-07-29 00:22

Låter jättebra allt det där, inklusive att det skulle kunna bli i Uppsala, men
missade du inte min fråga strax ovanför nu, Ingvar? Kan det vidare vara
så att smärttröskeln tangerar hörditon vid någon jättehög frekvens?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-29 00:25

T.o.m. lilla jag anmäler mitt intresse ! :P :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-07-29 00:32

Uppsala är nog bra, men vist borde det finnas något ställe i Stockholm?. Jag jobbar på en högskola i stockholm och kan fixa lokaler/föreläsningssalar om det behövs.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2009-07-29 00:39

Ok Ingvar, rätt inställt ska systemet låta mindre i basregistret än mitt i mellanregistret t ex. Kan man säga att upplevda nivån i princip/grovt ska följa inversen av F&M-kurvorna? (Såklart inte så enkelt, eller hur?) Eller vad är rätta tänket, mellan tummen och pekfingret? (Ursäkta att jag envisas.)

Begreppet rak frekvensgång eller rak tonkurva känns intuitivt fel vid bekrivning av ett hifi-systems egenskaper. Ursprungstrogen, som du skrev, känns bättre. För vad är det som är nära rakt med en ursprungstrogen tonkurva?

Hehe, hade min pappa försökt sig på en sådan förklaring av svart hade han fått min självklara följdfråga: "Men varför pappa?" :-)

Angående öronens avrullning: Jag är 33, och provade nog med väldans låg nivå. Gissningsvis med mellantonerna i röster runt eller strax över konversationsnivå. Känner att jag måste prova några toner över 12,5kHz med lite högre nivå så fort jag får en stund ensam utan resten av familjen. Eller kanske på jobbet - de är vana vid små galenheter.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-29 01:10

Schull skrev:Uppsala är nog bra, men vist borde det finnas något ställe i Stockholm?. Jag jobbar på en högskola i stockholm och kan fixa lokaler/föreläsningssalar om det behövs.

/L

Stockholm skulle passa alldeles utmärkt för min del.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-29 10:15

Frågan är vilken som gör att flest vill/kan komma.

För min del går båda bra.

Man kan väl förmoda att de som bor i Stockholm föredrar Stockholm,
medan de som bor i Uppsala föredrar Uppsala, medan det för de flesta
andra är ganska sak samma, nästan i varje fall.

Eller finns det några kommunikationsfördelar till den ena eller andra
staden?

Vilken är lättast att ta sig till från platser jämnt spridda i landen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-29 10:24

Schull skrev:Uppsala är nog bra, men vist borde det finnas något ställe i Stockholm?. Jag jobbar på en högskola i stockholm och kan fixa lokaler/föreläsningssalar om det behövs.

/L

Stockholm har betydande fördelar kommunikationsmässigt över Uppsala. Arbeta fram ett alternativ.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-07-29 10:37

IngOehman skrev:Man kan väl förmoda att de som bor i Stockholm föredrar Stockholm, medan de som bor i Uppsala föredrar Uppsala, medan det för de flesta andra är ganska sak samma, nästan i varje fall.

Eller finns det några kommunikationsfördelar till den ena eller andra
staden?

Vilken är lättast att ta sig till från platser jämnt spridda i landen?

De flesta tåg från platser söder om Stockholm passerar Stockholm, så det bör nog förordas, allt annat lika. Tåg norrifrån har oftast Stockholm som slutstation, så där är det bara att sitta kvar. Bil har jag dålig pejl på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-07-29 10:42

Eller...

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-07-29 10:43

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:Och möjligheterna att dokumentera denna händelse? Ljud eller ljud&bild? Jag kan hosta den på nätet om det behövs. Jag skulle faktiskt tom vara villig att betala för att få ta del av innehållet.

Ursäkta om jag frågar igen, varför försöker du inte komma dit istället? Inget datum är ju klart vad jag vet och om flera av dina frågor inte ställs så blir det rätt meningslöst för dig ändå.

För att det är för långt och därför tar för lång tid.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-29 10:45

PetterPersson skrev:Eller...

Bild
Geografisk mittpunkt är inte detsamma som demografisk sådan :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-29 10:53

MagnusÖstberg skrev:
PetterPersson skrev:Eller...

Bild
Geografisk mittpunkt är inte detsamma som demografisk sådan :)

Enköping är dessutom bara nära Enköping. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-29 12:52

steveo1234 skrev:
MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:Och möjligheterna att dokumentera denna händelse? Ljud eller ljud&bild? Jag kan hosta den på nätet om det behövs. Jag skulle faktiskt tom vara villig att betala för att få ta del av innehållet.

Ursäkta om jag frågar igen, varför försöker du inte komma dit istället? Inget datum är ju klart vad jag vet och om flera av dina frågor inte ställs så blir det rätt meningslöst för dig ändå.

Bor du i Australien? :o

I Sverige så är ju allt nära. Ingenting är väl mer än 5 timmar bort, och
när det blir längre sträcka än så per tåg så flyger man ju, å då blir det
ju ännu kortare i tid. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-07-29 13:50

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Bor du i Australien? :o

I Sverige så är ju allt nära. Ingenting är väl mer än 5 timmar bort, och
när det blir längre sträcka än så per tåg så flyger man ju, å då blir det
ju ännu kortare i tid. :)

Vh, iö

Hah, good point.
Mitt problem är att jag har ett jobb som kräver mycket tid. Att ta nästan en hel dag för att åka på föreläsning är endast någonting jag kan göra vid få tillfällen.
Om det skulle visa sig vara ett sånt tillfälle så åker jag gärna upp från Helsingborg men jag räknar inte med det och hoppas att någon kan tänka sig att spela in händelsen istället.

När datum presenteras så ska jag såklart se vad som går att göra. Det kanske finns en möjlighet att slå ihop föreläsningen med en Ino demo den efterföljande dagen?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-29 15:15

Kommer du upp så har du sovplats mellan dagarna :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-07-30 14:48

MagnusÖstberg skrev:Kommer du upp så har du sovplats mellan dagarna :)

Ingen gentjänster förväntas hoppas jag?:)
Tackar för inbjudan och återkommer om datumet funkar.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-30 18:34

Kommer datumet att presenteras i denna tråden? 8O
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-07-30 18:37

Ing_Oe skrev:I Sverige så är ju allt nära. Ingenting är väl mer än 5 timmar bort ...

Ja, det gäller väl ur ett stockholmsperspektivt, men mellan s. Götaland och ö. Norrland, tar det väl fortfarande litet längre tid?

Men, vilka dagar gäller nu?

Så kan jag också reservera upp till 2+1 sängplatser i Sollentuna (nära Stockholm/Täby och på vägen till Uppsala för de flesta).

Men jag röstar ändå för Uppsala, som har helt unika sevärdheter i Linnéminnena, som annars kommer i skuggan av Stockholm!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-30 18:39

Jag röstar på Karlskrona! :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-30 19:24

stockholm vore ju perfekt, då får jag nära, det är roligare att åka bil en kort stund istället för lång

den där f-m-kurvan, ska en naturligt klingande anläggning ha en systemkurva som är skillnaden mellan hörtröskel och högsta kapabla systemljudtryck, med andra ord att systemet ska ha en väldigt rak tonkurva med måttliga justeringar här å var
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-07-30 20:23

celef skrev:den där f-m-kurvan, ska en naturligt klingande anläggning ha en systemkurva som är skillnaden mellan hörtröskel och högsta kapabla systemljudtryck

Det är precis det Ingvar ska reda ut på föreläsningen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-31 00:18

nämen jag kan inte vänta, jag måste få veta nu, jag håller ju på å skruvar i skrivande stund
Bikinitider

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-07-31 00:43

Men låt oss ta en musikhändelse. Är inte energin som genereras i basen förödande stark. Jag får ofta intrycket att småljud drunknar i trumsetet. Alltså småljud typ ett piano måste förstärkas med PA för att komma med. Trots att fm kurvan ger dom ett försprång gentemot bastrumman.

Problemet blir väl att mickarna övertyrs om man försöker spela in basen med samma nivå som den hade vid framträdandet relativt andra instrument. Därför låter många liveinspeningar tunna och basfattiga. Ljudteknikern försöker framhäva diskanten för åhörarna men detta passar måhända inte phonogrammet.

Flyttar åhöraren sig närmare scenen kommer diskantljuden att framträda starkare. Men ljudkillen måste ju tänka på dom som sitter långt bak i lokalen så han brassar på med tokhög diskant.

Något säger mig att jag behöver en stödlärare om jag dristar mig att komma på denna föreläsning. :lol:
Let forever be

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-03 18:13

Hur går det med att spika ett datum?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-08 15:51

Var anmäler man sig?
Jag har en stor utvecklingspotential på de flesta saker IÖ nämnde.
Har fortfarande Uppsalaträffen gnagande i minnet :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-08 16:32

Eftersom det inte kommer någon information om ämnet i tråden eller i form av något seminarium så sammanfattar jag mina slutsatser.

Jag har nu lekt runt med min EQ under den senaste helgen och provat lite olika house curves. För min del så låter det helt rätt att höja 6db linjärt från 80hz till 20hz och dessutom höja nivån på LFE med 2db över de resterande högtalarna.
Jag provade med 0db förstärkning (tunnt), +3db (bättre) , +6db (BRA!) samt +9db (för bottentungt).

Huruvida det skulle bli bättre att starta ökningen vid kanske 100 eller 120hz vet jag inte eftersom jag delar vid 80hz.
Hoppas min erfarenhet är till gagn för någon..

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-08 18:27

steveo1234 skrev:Eftersom det inte kommer någon information om ämnet i tråden eller i form av något seminarium så sammanfattar jag mina slutsatser.

Jag har nu lekt runt med min EQ under den senaste helgen och provat lite olika house curves. För min del så låter det helt rätt att höja 6db linjärt från 80hz till 20hz och dessutom höja nivån på LFE med 2db över de resterande högtalarna.
Jag provade med 0db förstärkning (tunnt), +3db (bättre) , +6db (BRA!) samt +9db (för bottentungt).

Huruvida det skulle bli bättre att starta ökningen vid kanske 100 eller 120hz vet jag inte eftersom jag delar vid 80hz.
Hoppas min erfarenhet är till gagn för någon..

Jag kom ganska snabbt fram till att en liknande kurva låter bäst här hemma oxå :) !

För brant höjning grummlar min mellanregisteråtergivning.
Men med en flack höjning, så låter det torrt och tungt, utan att de djupare frekvenserna i röster förstärks, och man slipper disco dunket 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-08 18:32

brumel skrev:Men låt oss ta en musikhändelse. Är inte energin som genereras i basen förödande stark. Jag får ofta intrycket att småljud drunknar i trumsetet. Alltså småljud typ ett piano måste förstärkas med PA för att komma med. Trots att fm kurvan ger dom ett försprång gentemot bastrumman.

Pratar vi en jazztrio på Stampen, ett hårdrocksband på Globen, en klassisk ensemble i ett konserthus eller vad? :)

Problemet blir väl att mickarna övertyrs om man försöker spela in basen med samma nivå som den hade vid framträdandet relativt andra instrument. Därför låter många liveinspeningar tunna och basfattiga. Ljudteknikern försöker framhäva diskanten för åhörarna men detta passar måhända inte phonogrammet.

Proffsmickar klarar 130-150dB med 1% THD eller mindre. Man korrigerar inte på något vis normalt sett utan spelar in rakt av ev. med EQ efter micken.

Om en liveinspelning låtar tunn beror det på inkompetens hos teknikern och inget annat. Förvisso har vissa mickar en klen bas på avstånd men antingen så väljer man annan mick eller så EQ'ar man i mixning/mastring.

Vid livespelningar där man både spelar upp ett förstärkt ljud till en publik samt förevigar framförandet till eftervärlden så är det två helt skilda mixar normalt sett.

Något säger mig att jag behöver en stödlärare om jag dristar mig att komma på denna föreläsning. :lol:

Grundkursen kanske kan va något! :)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-08 19:05

Instämmer i Piotr's varje ord, inklusive välkomnandet av Brummel till
grundkursen! :)

Alla kommer såklart att vara välkomna dit, även de som egentligen
kan det mesta. Ibland kan det vara bra att ta grundkursen ändå, för
att det knyter ihop så bra, genom att begreppen etableras och sen
återanvänds.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum