Moderator: Redaktörer
Schull skrev:Uppsala är nog bra, men vist borde det finnas något ställe i Stockholm?. Jag jobbar på en högskola i stockholm och kan fixa lokaler/föreläsningssalar om det behövs.
/L
Schull skrev:Uppsala är nog bra, men vist borde det finnas något ställe i Stockholm?. Jag jobbar på en högskola i stockholm och kan fixa lokaler/föreläsningssalar om det behövs.
/L
IngOehman skrev:Man kan väl förmoda att de som bor i Stockholm föredrar Stockholm, medan de som bor i Uppsala föredrar Uppsala, medan det för de flesta andra är ganska sak samma, nästan i varje fall.
Eller finns det några kommunikationsfördelar till den ena eller andra
staden?
Vilken är lättast att ta sig till från platser jämnt spridda i landen?
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Och möjligheterna att dokumentera denna händelse? Ljud eller ljud&bild? Jag kan hosta den på nätet om det behövs. Jag skulle faktiskt tom vara villig att betala för att få ta del av innehållet.
Ursäkta om jag frågar igen, varför försöker du inte komma dit istället? Inget datum är ju klart vad jag vet och om flera av dina frågor inte ställs så blir det rätt meningslöst för dig ändå.
Geografisk mittpunkt är inte detsamma som demografisk sådanPetterPersson skrev:Eller...
steveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Och möjligheterna att dokumentera denna händelse? Ljud eller ljud&bild? Jag kan hosta den på nätet om det behövs. Jag skulle faktiskt tom vara villig att betala för att få ta del av innehållet.
Ursäkta om jag frågar igen, varför försöker du inte komma dit istället? Inget datum är ju klart vad jag vet och om flera av dina frågor inte ställs så blir det rätt meningslöst för dig ändå.
För att det är för långt och därför tar för lång tid.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Och möjligheterna att dokumentera denna händelse? Ljud eller ljud&bild? Jag kan hosta den på nätet om det behövs. Jag skulle faktiskt tom vara villig att betala för att få ta del av innehållet.
För att det är för långt och därför tar för lång tid.
Bor du i Australien?
I Sverige så är ju allt nära. Ingenting är väl mer än 5 timmar bort, och
när det blir längre sträcka än så per tåg så flyger man ju, å då blir det
ju ännu kortare i tid.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Kommer du upp så har du sovplats mellan dagarna
Ing_Oe skrev:I Sverige så är ju allt nära. Ingenting är väl mer än 5 timmar bort ...
celef skrev:den där f-m-kurvan, ska en naturligt klingande anläggning ha en systemkurva som är skillnaden mellan hörtröskel och högsta kapabla systemljudtryck
steveo1234 skrev:Eftersom det inte kommer någon information om ämnet i tråden eller i form av något seminarium så sammanfattar jag mina slutsatser.
Jag har nu lekt runt med min EQ under den senaste helgen och provat lite olika house curves. För min del så låter det helt rätt att höja 6db linjärt från 80hz till 20hz och dessutom höja nivån på LFE med 2db över de resterande högtalarna.
Jag provade med 0db förstärkning (tunnt), +3db (bättre) , +6db (BRA!) samt +9db (för bottentungt).
Huruvida det skulle bli bättre att starta ökningen vid kanske 100 eller 120hz vet jag inte eftersom jag delar vid 80hz.
Hoppas min erfarenhet är till gagn för någon..
brumel skrev:Men låt oss ta en musikhändelse. Är inte energin som genereras i basen förödande stark. Jag får ofta intrycket att småljud drunknar i trumsetet. Alltså småljud typ ett piano måste förstärkas med PA för att komma med. Trots att fm kurvan ger dom ett försprång gentemot bastrumman.
Problemet blir väl att mickarna övertyrs om man försöker spela in basen med samma nivå som den hade vid framträdandet relativt andra instrument. Därför låter många liveinspeningar tunna och basfattiga. Ljudteknikern försöker framhäva diskanten för åhörarna men detta passar måhända inte phonogrammet.
Något säger mig att jag behöver en stödlärare om jag dristar mig att komma på denna föreläsning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster