Nagrania skrev:Bill50xjag spelade in med -20 dB så klippte det och lät tjockt och fult om "essen".
Är du alldeles säker på att bias var rätt inställd för det band som du spelade in på. Jag har nämligen också gjort sådana prov med en Nakamichi LX5:a och en Pioneer CT93:a utan att kunna detektera några direkt hörbara problem. Men du det är faktiskt lite problem med magnetband som man använder vid analog inspelning som jag skrivit tidigare.
Nagrania:
analogt inspelat så kan det vara så att de här höga frekvenspeakarna får bandet att vibrera.
Sådant påverkar ljudet tveklöst och ännu mer om den mekaniska konstuktionen av bandföringen är bristfällig. Jag tycker nog att vi kan lämna det här med analogbandteknik...i.a.f då det gäller kassettbandspelare. Ska man spela in analogt då är det breda band som gäller och hög bandhastighet å gärna någon brusreducering typ Dolby SR.
Sony-spelaren var korrekt justerad för de band jag använde, tro mig. Men den var kass (trots sitt pris på 4.500:- 1976...) för modern elektrisk musik och byttes snart ut. Såväl Nakamichi 600 som 680 var helt överlägsna i ljudkvalitet.
Att analoga band har sina begränsningar är helt klart, men det som lät illa hade inte med banden att göra. Det bevisades om inte annat av att andra kassettdäck inte hade de problem som Sonyn hade.
/ B