Bladelius eller Advantage?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Bladelius eller Advantage?

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:05

Efter en sökning på internet kunde jag konstatera att Advantage Thor i utlandet (Danmark t ex) säljs som Bladelius Thor, med en mycket snygg utfräst Bladeliuslogga. Den affär som säljer Bladelius i Danmark menar också att Advantage (min tolkning: varumärket) är utgående. Jag kontaktade HiFi-Consult i Alingsås för att få reda på hur det ligger till. Där hävdar man att Bladelius Thor och Freja inte kommer att säljas i Sverige utan enbart utomlands.

Är det någon mer än jag som tycker detta låter märkligt? Varumärkesdifferentiering utan helt uppenbara fördelar. Varför ska man ha ett varumärke exklusivt för Sverigemarknaden och ett utomlands då prissättningen är snarlik? Personligen tycker jag Bladeliusloggan är mycket snyggare och vill hellre ha en sådan maskin. Ska jag behöva köpa den i Danmark då??? Detta får mig att tänka på en episod för några år sedan då en medlem på ett annat forum ville få klarhet i vissa rykten ang huruvida det fanns planer på att avveckla S.A.T. som varumärke, vilket en hificonsult på det forumet hårdnackat hävdade att så absolut inte var fallet och kallade påståendet för lögn, smutskastning och elakt förtal. Något halvår senare var nedläggningen av S.A.T. ett faktum. Vågar man ana ett mönster här? Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. resp Advantage produkter som om de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige.

Källa:
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/anno ... ad_id=3474

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-16 12:23

Håller med om att det verkar märkligt men är inte förvånad.

Jag tror att du skall försöka ställa fråga på Hifi Consults eget forum www.hififorum.nu

Hoppas att du får ett vettigt svar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-16 12:25

Det kan ha med namnskydd och rättigheter att göra. Någon annan kan äga rättigheterna till ordet "Bladelius" i sverige.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:25

Birger skrev:Håller med om att det verkar märkligt men är inte förvånad.

Jag tror att du skall försöka ställa fråga på Hifi Consults eget forum www.hififorum.nu

Hoppas att du får ett vettigt svar.

...eller så blir man utkastad igen :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Bladelius eller Advantage?

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 12:27

rhenrics skrev:Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. respektive Advantage produkter som om
de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden
och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige.

Kommer ihåg det där med "då en medlem på ett annat forum ville få klarhet i vissa rykten angående
huruvida det fanns planer på att avveckla S.A.T. som varumärke, vilket en hificonsult på det forumet
hårdnackat hävdade att så absolut inte var fallet och kallade påståendet för lögn, smutskastning och
elakt förtal. Något halvår senare var nedläggningen av S.A.T. ett faktum.

- Det där sista känns bekant 8)! Dock, A*ngående nuvarande dilemmA* ej problemet riktigt ser!
Vad är problemet? Vill du bara ha Bladelius loggan är det nog inga problem o antingen beställa ex
hos Svensk Bladelius... A*dvantade-Återförsäljare eller så tar man och åker till Danmark o inhandlar
1st 6-pack Tuborg på hvergang! (Vad man nu ska med Bladelius/A*dvantage till när det finnas bättre
samt snyggare KinaHifi till halva priset där dessutom e$oteriska hifikablar, med utseende och prestanda
som Sverigeköpta varianter dyrare än alltihopa tillsammans, ingår uti detta redan lägre än halva priset!)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-16 12:30, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 12:28

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:32

Max_Headroom skrev:Det kan ha med namnskydd och rättigheter att göra. Någon annan kan äga rättigheterna till ordet "Bladelius" i sverige.

hmmm...det argumentet känner jag igen från en Bestsoundhandlare för några år sedan. Han menade nämligen att Advantage S-100 var identisk med S.A.T. Amplifix men att den såldes under namnet Advantage i Tyskland just pga det du nämner. Försäljningsargumentet i det fallet var alltså att denna maskin (Amplifx) som i Tyskland säljs som Advantage för 30000 SEK, trots att det är exakt samma maskin, kan du köpa i Sverige under namnet S.A.T för "bara" 17500 SEK.

Och Bladelius säljer ju faktiskt andra produkter i Sverige under Bladeliusloggan (Grendel, Gondul)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:35

Audiomanikern skrev:
rhenrics skrev:Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. respektive Advantage produkter som om
de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden
och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige.

Kommer ihåg det där med "då en medlem på ett annat forum ville få klarhet i vissa rykten angående
huruvida det fanns planer på att avveckla S.A.T. som varumärke, vilket en hificonsult på det forumet
hårdnackat hävdade att så absolut inte var fallet och kallade påståendet för lögn, smutskastning och
elakt förtal. Något halvår senare var nedläggningen av S.A.T. ett faktum.

- Det där sista känns bekant 8)! Dock, A*ngående nuvarande dilemmA* ej problemet riktigt ser!
Vad är problemet? Vill du bara ha Bladelius loggan är det nog inga problem o antingen beställa ex
hos Svensk Bladelius... A*dvantade-Återförsäljare eller så tar man och åker till Danmark o inhandlar
1st 6-pack Tuborg på hvergang! (Vad man nu ska med Bladelius/A*dvantage till när det finnas bättre
samt snyggare KinaHifi till halva priset där dessutom e$oteriska hifikablar, med utseende och prestanda
som Sverigeköpta varianter dyrare än alltihopa tillsammans, ingår uti detta redan lägre än halva priset!)

Mvh A*

Problemet är den presumtivt falska, eller åtminstone i mina ögon, väldigt väldigt märkliga marknadsföringen. Jag kan inte för mitt liv tro att det verkligen kan vara så som hificonsult påstår. Rent praktiskt är det naturligtvis inget problem att skaffa en Thor med Bladeliuslogga på.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-16 12:37

Allvarligt talat är sådana här dribblerier inte till fördel för ett litet märke som Advantage/Bladelius. Det vore bra om dom bestämde sig. Han Bladelius har kanske taskiga rådgivare :twisted:

OT: Snart dyker nicket "Sanoj" upp med en "dräpande" one liner :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:44

Birger skrev:Allvarligt talat är sådana här dribblerier inte till fördel för ett litet märke som Advantage/Bladelius. Det vore bra om dom bestämde sig. Han Bladelius har kanske taskiga rådgivare :twisted:

Håller med! Troligen är det alltså så att Hr Bladelius har för avsikt att lägga ner Advantage och köra Bladelius för hela slanten. I mitt tycke ett helt korrekt val. Satsa på ett märke. Advantage är dessutom ett löjligt namn tycker jag. Det låter inte bra helt enkelt. Bladelius däremot kan gå hur långt som helst :lol:

Tycker det är synd bara att om detta nu är fallet, vilket jag hoppas, att återförsäljaren försöker mörka det. Det inger inte förtroende.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 12:45

rhenrics skrev:
Audiomanikern skrev: Dock, A*ngående nuvarande dilemmA* ej problemet riktigt ser!Vad är problemet?

Problemet är den presumtivt falska, eller åtminstone i mina ögon, väldigt väldigt märkliga marknadsföringen. Jag kan inte för mitt liv tro att det verkligen kan vara så som hificonsult påstår. Rent praktiskt är det naturligtvis inget problem att skaffa en Thor med Bladeliuslogga på.

- Okej! A*´$ $talltip$ uti $pör$mål $likt $tå $om $ålunda... kronor $amt riksdaler!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-16 12:58, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 12:49

Birger skrev:Allvarligt talat är sådana här dribblerier inte till fördel för ett litet märke som Advantage/Bladelius. Det vore bra om dom bestämde sig. Han Bladelius har kanske taskiga rådgivare :twisted:
Jag har skrivit det förut - jag skulle kunna ersätta dessa trådar med ett script! 8O 8)

I sakfrågan vet jag inget mer än att det hittills sagts att Bladelius varit multikanalsmärket medan Advantage varit traditionell tvåkanalshifi.

Strategiskt är nog "Bladelius" bättre som namn utomlands då namnet säkert redan klingar bekant hos vissa insatta.

Jag förstår inte riktigt heller problemet. Antingen tycker man om något och då köper man det, hela konceptet, eller så tycker man inte om det och då avstår man och behöver ju knappast bry sig nämnvärt?
Eller är jag tråkig nu? 8O 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 13:03

EngelholmAudio skrev:
Jag har skrivit det förut - jag skulle kunna ersätta dessa trådar med ett script! 8O 8)

I sakfrågan vet jag inget mer än att det hittills sagts att Bladelius varit multikanalsmärket medan Advantage varit traditionell tvåkanalshifi.

Strategiskt är nog "Bladelius" bättre som namn utomlands då namnet säkert redan klingar bekant hos vissa insatta.

Jag förstår inte riktigt heller problemet. Antingen tycker man om något och då köper man det, hela konceptet, eller så tycker man inte om det och då avstår man och behöver ju knappast bry sig nämnvärt?
Eller är jag tråkig nu? 8O 8)

Vilken frågeställning är det vars svar du vill ersätta med ett script?

Varför skulle Bladelius vara strategiskt bättre som namn utomlands men inte i Sverige? Advantage är ett mer etablerat varumärke (och klingar mer välbekant) utomlands än Bladelius vågar jag nog påstå, med tanke på hur länge resp varumärken funnits. Att vissa insatta vet vem Hr Bladelius som person är, är väl knappast ett försäljningsargument som skapar fördelar hos den okunniga massan som förväntas köpa produkterna?

Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 13:10

Hej!

HållA* med EA samt r? TjA* somligA* kan faktiskt.se inte riktigt se specifikt vad Bladelius/Advantage har gjort fel?
Bortsett ifrån dom mörkar ngt som ej behövs mörkas, A*lltså 8)! Nej, A* har faktiskt.se inte skrivit idag! VA*? har
han verkligen inte alls gjort och om någon skulle påstå detta så är denne då den allre värste sorten utav lögnare,
smutskastare samt förtalare (den elakaste varianten).

Vänligen Tord
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-16 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 13:16

Audiomanikern skrev:Hej!

HållA* med EA samt vad somligA* faktiskt.se ej riktigt kan se är spec vad Bladelius/Advantage gjort fel?
Bortsett ifrån dom mörkar ngt som ej behövs mörkas, A*lltså 8)! Nej, A* har faktiskt.se inte skrivit idag!
VA*? har han verkligen inte alls gjort och om någon detta påstår så är denne den värste sortens lögnare,
smutskastare samt förtalare (utav den elaka varianten).

Vänligen Tord

Ingen har påstått att Bladelius gjort något fel. Hificonsult är generalagent och säljer Bladeliusprodukter men har annars vad jag vet inget med tillverkning eller företagsstrategi inom Bladelius Design Group att göra. Jag kopplar inte samman vad Hificonsult å ena sidan och vad Bladelius å andra sidan gör. Lägger ej heller ansvaret för respektive parts handlingar på den andre. Hoppas detta klargjort frågeställningen, annars går det bra att läsa ursprungsinlägget i tråden en gång till. Tack.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-16 13:23

Frågan är väl vad man gör med en svensk kund som behöver service på en produkt som i Sverige heter Advantage om det står Bladelius på den... fixar man den ändå utan att den skall behöva lämnas för service på utländsk ort, så tycker jag inte det är något som helst att orda om.

De får gärna skriva Nattlorden på dem också om de bara sätter hem utställningsexemplar hos mig. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 13:27

rhenrics skrev:Jag kopplar inte samman vad Hificonsult å ena sidan och vad Bladelius å andra sidan gör.
Lägger ej heller ansvaret för respektive parts handlingar på den andre.

- Bekvämt och bra! Då kan de ju skylla på varandrA* genom språkröret (spec vem det nu blifva,
kvittar och därmed är) Problemet löst!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-16 13:45

handlar det inte om ren märkesmagi? om det ena namnet är mer känt utomlands så är det ju enklare att lansera produkterna under det namnet.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 13:56

Kraniet skrev:handlar det inte om ren märkesmagi? om det ena namnet är mer känt utomlands så är det ju enklare att lansera produkterna under det namnet.

Framtiden får väl utvisa. Jag är dock beredd att satsa pengar på att inom ett halvår så är Advantage nedlagt och Bladelius är ensamt märke från BDG. Att köra dubbla varumärken på inhemsk och internationell marknad, såsom Hificonsult påstår, är enligt min mening helt vansinnigt korkat. Kolla på Hificonsults egen hemsida så ser ni Freja-spelaren med Bladeliuslogga och ingenting annat. Men de kanske menar att man ska åka till Danmark för att få inhandla den??? :lol:

Edit:
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=007,007
Senast redigerad av rhenrics 2004-12-16 13:57, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 13:57

rhenrics skrev:Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?

Jag drev "intendo musica" med AG Elektronik en tid. Vi kom fram till att vi jobbade bättre separat och nu finns mina produkter under Engelholm Audio, ansvaret för IM's produkter delas mellan AGE och EA och vi hjälper den som behöver hjälp. IM är numera nedlagd och avslutat. IM-modellen Entro förrsten att uppgradera till en EA - Duo.
Det är den verklighet/praktik som finns som resultat av min företagsfilosofi.

Du skriver orden "oärlig marknadsföring" vilket är starka ord. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-16 14:01

Spela roll vad det står på fronten, det viktiga är ju apparatens ljudliga prestanda. Låt Bladelis/Advantage/Swedish Amplifier Technology få heta vad de vill!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:06

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?

Jag drev "intendo musica" med AG Elektronik en tid. Vi kom fram till att vi jobbade bättre separat och nu finns mina produkter under Engelholm Audio, ansvaret för IM's produkter delas mellan AGE och EA och vi hjälper den som behöver hjälp. IM är numera nedlagd och avslutat. IM-modellen Entro förrsten att uppgradera till en EA - Duo.
Det är den verklighet/praktik som finns som resultat av min företagsfilosofi.

Du skriver orden "oärlig marknadsföring" vilket är starka ord. :wink:

Jag skrev
eventuellt
oärlig marknadsföring. Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant? Om man har ett lager med produkter som det står märket A på och som man vill sälja slut på innan den nya produkten med märket B ersätter den gamla så är väl det korrekta sättet att informera om att det är fråga om slutförsäljning av A och inget annat, eller?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:07

Johan_Lindroos skrev:Spela roll vad det står på fronten, det viktiga är ju apparatens ljudliga prestanda. Låt Bladelis/Advantage/Swedish Amplifier Technology få heta vad de vill!

Johan, förstod du öht vad frågan handlade om?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-16 14:13

Mitt svar handlade mer om vad andra skrivit samt vad mina personliga åsikter är om det. Jag gillar inte när det börjar spekuleras vitt och brett om hur företag väljer att sköta sitt företag. Bladelius Design Group har faktiskt ett helt fritt val att sköta sitt företag precis som de tycker gynnar dem bäst.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-16 14:28

Du har helt rätt JL. Det viktigaste är att om dom kommit tillrätta med alla kvalitetsproblem dom hade i början med Thoren. Glömmer inte när jag och en kompis var och skulle lyssna och stärkarn inte ens gick igång 8O
Trots allt är det ju välbyggda grejer och kan nog låta bra i rätt sällskap. Jag tycker faktiskt.se lite synd om Bladelius pga av svansen kring honom fast dom kanske gör någon slags nytta ändå annars hade han väl inte låtit dom orera så på hififorumen. :twisted:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 14:28

rhenrics skrev:Jag skrev
eventuellt
oärlig marknadsföring.

Ok, my bad. Ändå starka ord. :wink:

rhenrics skrev:Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant? Om man har ett lager med produkter som det står märket A på och som man vill sälja slut på innan den nya produkten med märket B ersätter den gamla så är väl det korrekta sättet att informera om att det är fråga om slutförsäljning av A och inget annat, eller?
Ja detta kan man självklart ha åsikter kring.

Jag håller f.ö. med Johan.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 14:33

Birger skrev:Jag tycker faktiskt.se lite synd om Bladelius pga av svansen kring honom fast dom kanske
gör någon slags nytta ändå annars hade han väl inte låtit dom orera så på hififorumen.

- A*lltid tyckt det varit konstigt att honom inte sagt ifrån! A*ll reklam är inte bra reklam!
Exempelvis (A*rligt nu! ;)) skulle ngn köpa ngt A* konstruerat, överhuvudtaget... A*lls,
A*lltså seriöst? Svar: Nej! (Men honom kan ju vara underhållande för det(8)?))

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:50

Johan_Lindroos skrev:Mitt svar handlade mer om vad andra skrivit samt vad mina personliga åsikter är om det. Jag gillar inte när det börjar spekuleras vitt och brett om hur företag väljer att sköta sitt företag. Bladelius Design Group har faktiskt ett helt fritt val att sköta sitt företag precis som de tycker gynnar dem bäst.

Visst får det stå vad som helst på maskinen, tillverkaren har full frihet här. Vi är eniga!

Men, här i denna tråd handlar det inte i första hand om vad tillverkaren har valt att göra utan vad tillverkarens återförsäljare valt att gå ut med för information. Faktum är att Advantage är det märke som funnits längst av alla de BDG varit/är inblandad i (Advantage, S.A.T. och Bladelius). Sålunda är det också det mest välkända, åtminstone internationellt, då Advantage alltid varit mer fokuserad på utlandet (Tyskland, England, Japan mfl) än S.A.T. som lanserats mest i Sverige. Att man då skulle göra precis tvärtom och helt plötsligt lansera Advantage som ett märke enbart för den inhemska marknaden medan man istället säljer exakt samma maskiner (Thor och Freja) under Bladeliuslogga utomlands, samtidigt som man ändå säljer Bladelius multiformatsmaskiner i Sverige, hur vettigt verkar det på en skala? Den noggranne läsaren märker förhoppningsvis här att jag ställer retoriska frågor inte för att ifrågasätta Bladelius eventuella strategi utan för att påtala det orimliga i Hificonsults påstående! Att hificonsult själva publicerar bilder på Bladelius(!) Freja och inte Advantage ökar inte direkt trovärdigheten.

Så nej, det spelar ingen roll vad det står. Det viktigaste är hur det låter. Ganska självklart. Alla fattar det. Det behöver inte påpekas. MEN, det är inte det tråden handlar om!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:56

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant? Om man har ett lager med produkter som det står märket A på och som man vill sälja slut på innan den nya produkten med märket B ersätter den gamla så är väl det korrekta sättet att informera om att det är fråga om slutförsäljning av A och inget annat, eller?
Ja detta kan man självklart ha åsikter kring.

Vilken är då din åsikt om detta?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 15:25

Hej!

Å ena sidan... fast samtidigt å andra sidan... samt dessutom å tredje sidan... :wink:!

Mvh A*(visavi erfarenheten vis (... A*re!))

Nästa

Återgå till Generellt om hifi