Bladelius eller Advantage?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-16 15:33

Det är inte ovanligt am man marknadsför produkter under olika varumärken i olika länder. Halstabletten "vicks" heter inte "Vicks" tyskland av naturliga skäl. Rulltobaken som markandsförs under varumärket "drum" i sverige heter "duma" i england. För länge sedan hette godisbiten "raider" "twix" i bland annat USA.

Det kan tex. vara så att man registrerat ett märke i Sverige, utan att tänka på att man kanske i framtiden expanderar verksamheten för att sälja utomlands. När man står i begrepp att torgföra en produkt i tex. USA kanske det visar sig att märket redan är registrerat i samma varuklass (klass 9 för elektronik) hos USA's motsvarighet till PRV. Struntar man i det gör man sig skyldig till varumärkesintrång, vilket kan kosta upp till två års fängelse i Sverige.

För övrigt bör man undvika att nyttja släktnamn som varumärke av olika anledningar. 8O Dels kan registrering bli problematisk, dels kan man vid eventuell konkurs "förlora" sin identitet så att säga. Mark Levinson är et bra exempel på detta.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-16 15:35

Hoppas den gode (f.d.?? 8O ) Mark Levinson inte behöver heta "Red Rose" som person också... det vore lite väl kinky... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-12-16 15:43

Hej!

Förstår inte riktigt problemet. Lovar att ta bort bilden på Freja med Bladeliuslogga om det kan motverka långsökta spekulationer.

Vi har ingen annan info än att Advantage är stereonamnet och Bladelius är multikanal/bild-namnet åtminstone i Sverige. Bladelius Design group kan när de vill ändra på detta, inte vårt bord.

Jag kan dock dementera att det skulle finnas LAGER med Advantageprylar som måste sälja ut innan namnbyte sker (fniss)... Om vi hade haft lager med prylar det senaste året eller i skrivande stund så hade vi varit lyckliga och sålt dubbelt så mycket.

Dementi alltså om mörkning, klargörande om lagerstatus och hänvisande till Bladelius Design Group i själva namnfrågan.

Tveka inte att lägga ett mail till mig om det finns fler frågor så skall jag försöka besvara efter bästa förmåga.

mvh

Ingemar Carlsson
0322-636666
hificonsult1@mac.com

.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-16 15:50

Det finns faktiskt en registrering (med figur) på lydelsen "Advantage" i klass 9. 8) Innehavare: "TRIPLETT CORPORATION (a Ohio corporation)"

(dra inga slutsatser innan man vet vilka produkter märket gäller för)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 16:57

rhenrics skrev:Vilken är då din åsikt om detta?
Jag har ingen alls för jag vet inget om detta fallet. Inte mer än det som skrivs på forumen och min erfarenhet säger att det oftast sällan är hela bilden. Jag skrev ju för tydlighets skull "det kan man ju ha en åsikt om".

Sladd bekräftar det jag tidigare skrev ang multikanal/tvåkanalshifi.

Morello har synnerligen bra synpunkter (men borde fanera lådor :lol: ) som bör vägas in innan man drar slutsatser och målar Audiomanikern på väggen. 8O Jag menar målar faan på väggen. :oops:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 17:44

Hej!

A*ttans också, ingen bråkTråd idag heller! (men sssnart sssåå :wink:!)
(PS A*nser HC samt B helt oskyldiga till ngt som om det varit sant hade varit...
... ingenting! (Om detta ge ?? A*ngående så se ovan)

Mvh A*

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-12-16 17:50

Sladd har redogjort vad som galler, inget mer som vi ska spekulera om.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-16 17:52

Vi kan spekulera över om det egentligen borde heta A*dvA*ntA*ge...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 18:03

Sladd har redogjort vad som galler, inget mer som vi ska spekulera om.

Du menar bör? Vadan denna styrning av tråden? 8O

Klart vi kan spekulera - t. ex. i det Sladd skriver:
Om han utelämnat något eller om det kanske
finns andra skäl att ifrågasätta hans inlägg! :evil:

PS: Vilket det nu visat sig att det finns....
Senast redigerad av Hetsporren 2004-12-16 18:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 18:04

Hej Nl!

Nu är du faktiskt.se OT - du och A* tar detta i annan tråd :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 18:06

Hej... igen!

Hmmmen det kanske blifva bråkTråd - trots A*llt... YiipeeeeiiH!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 18:13

Sladd skrev:Hej!

Förstår inte riktigt problemet. Lovar att ta bort bilden på Freja med Bladeliuslogga om det kan motverka långsökta spekulationer.

Vi har ingen annan info än att Advantage är stereonamnet och Bladelius är multikanal/bild-namnet åtminstone i Sverige. Bladelius Design group kan när de vill ändra på detta, inte vårt bord.

Jag kan dock dementera att det skulle finnas LAGER med Advantageprylar som måste sälja ut innan namnbyte sker (fniss)... Om vi hade haft lager med prylar det senaste året eller i skrivande stund så hade vi varit lyckliga och sålt dubbelt så mycket.

Dementi alltså om mörkning, klargörande om lagerstatus och hänvisande till Bladelius Design Group i själva namnfrågan.

Tveka inte att lägga ett mail till mig om det finns fler frågor så skall jag försöka besvara efter bästa förmåga.

mvh

Ingemar Carlsson
0322-636666
hificonsult1@mac.com

.

Ok så ni har inget lager med Advantage maskiner kvar alltså och ni måste säga nej till kunder som vill köpa. Tja, det är väl inte så konstigt då. Om märket ska läggas ner så tillverkas troligen inte fler maskiner, vare sig det är Thor, eller övriga S-serien. Ganska logiskt. Men om det är som du påstår, tycker du inte själv det är märkligt isåfall att enbart Thor och Freja kommer att finnas i produktsortimentet för märket Advantage? Alla övriga S-modeller har ju minst sagt några år på nacken. Multispelaren i Advantages tappning (S1) är nedlagd till förmån för Gondul, under namnet, ja just det, Bladelius. Med inbytesprogram och allt. Grendel lanseras även det som BDG:s nya slutsteg med en grundversion i TVÅ kanaler, inte multi. Kommer Grendel att säljas under märket Advantage i Sverige? Fattar du själv logiken i detta, att ha en serie som heter Advantage bestående av enbart en integrerad förstärkare och en SACD-spelare enkom för den svenska marknaden? Jag gör det inte. Alla förklaringar om att Bladelius skulle vara upphovsrättsskyddat bla bla håller ju inte när Bladelius faktiskt redan marknadsförs som ett HiFi-märke i Sverige.

Du har alltså inte förklarat någonting utan bara sagt ungefär att detta är den information vi har. Sedan, när det är ett faktum att Advantage lagts ner så kommer du väl att säga, ja men vi visste inte det. Idiotsäkert! Informationen till utlandet är ju redan ute. Där vet man tydligen att Advantage kommer att läggas ner och heta Bladelius i fortsättningen, men här i Sverige vet inte ens generalagenten det. Ganska märkligt eller?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 18:18

hali skrev:Sladd har redogjort vad som galler, inget mer som vi ska spekulera om.

Det var just denna "redogörelse" som jag redan fått via mail som gjorde att jag startade denna tråd. Så bara för att Hificonsult redogör ännu en gång om hur det ligger till, betyder inte det att saken är utredd. Hificonsult är inte detsamma som BDG. I klartext betyder det att de kan gå ut med annan info än vad BDG vill eller har för avsikt att leva upp till. Detta skriver Sladd själv i sitt inlägg.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 18:23

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Vilken är då din åsikt om detta?
Jag har ingen alls för jag vet inget om detta fallet. Inte mer än det som skrivs på forumen och min erfarenhet säger att det oftast sällan är hela bilden. Jag skrev ju för tydlighets skull "det kan man ju ha en åsikt om".

Sladd bekräftar det jag tidigare skrev ang multikanal/tvåkanalshifi.

Morello har synnerligen bra synpunkter (men borde fanera lådor :lol: ) som bör vägas in innan man drar slutsatser och målar Audiomanikern på väggen. 8O Jag menar målar faan på väggen. :oops:

Frågan gällde det citat (med en allmän frågeställning kring vad som är rimligt att begära av en återförsäljare av utgångna/nedlagda produkter) som jag publicerad i samband med att jag ställde frågan till dig. Vad du anser om att vara ärlig eller att mörka i en sådan sitation. INTE i denna specifika situation ang Hificonsult och Bladelius/Advantage. Eftersom jag gjorde en allmän liknelse och du svarade att man kunde diskutera åsikter kring den så förväntade jag mig givetvis ett svar på denna allmänna liknelse och inte på något annat. Var jag inte tillräckligt tydlig där?

Edit: stavfel
Senast redigerad av rhenrics 2004-12-16 18:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 18:23

Audiomanikern skrev: - Bekvämt och bra! Då kan de ju skylla på varandrA* genom språkrör (sladd, Sanoj) eller vem det nu blifva,
det kvittar v.s) och därmed är Problemet löst!
- Det är ju somså Bladelius brukar föra ut sin företags-info om, ex utlovade uppgraderingsmöjligheter & Co, menA*
varför vara tydlig när man istället kan vara super-krånglig via (ej ens av en själv offentligt godkända) språkrör 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-16 18:45

Birger skrev:Håller med om att det verkar märkligt men är inte förvånad.

Jag tror att du skall försöka ställa fråga på Hifi Consults eget forum www.hififorum.nu

Hoppas att du får ett vettigt svar.

Ursäkta mig, men det känns som dansen börjar om igen 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 21:10

rhenrics skrev:...en massa saker!
Tråkigt ämne och jag drar mig ur.
Du verkar redan ha bestämt dig dessutom.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 21:35

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:...en massa saker!
Tråkigt ämne och jag drar mig ur.
Du verkar redan ha bestämt dig dessutom.

Inte alls! Jag har mailat Bladelius och ställt frågan direkt istället. Du väljer istället den enkla vägen och lämnar flera frågor och kryptiska uttalanden obesvarade. Du gick in i denna tråd med attityden att den lika gärna kunde bemötas med ett automatiserat script. Så vem är det som på förhand har bestämt sig?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 22:42

rhenrics skrev:Så vem är det som på förhand har bestämt sig?
Det är säkert jag! :P 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 23:00

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Så vem är det som på förhand har bestämt sig?
Det är säkert jag! :P 8)

Nej det var... :oops: förlåtA*! :P 8)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-16 23:20

Jag tycker denna diskussion är en storm i ett vattenglas. Om det är samma apparat till samma pengar, spelar det någon roll vad den heter?

Är den bra eller dålig? Förstärkare är något jag lyssnar på, inte snackar med.... :D

/ B

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-16 23:44

What's the big deal????????? :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 00:21

Bill50x skrev:Jag tycker denna diskussion är en storm i ett vattenglas. Om det är samma apparat till samma pengar, spelar det någon roll vad den heter?

Är den bra eller dålig? Förstärkare är något jag lyssnar på, inte snackar med.... :D

/ B

Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-17 00:37

rhenrics skrev:
Bill50x skrev:Jag tycker denna diskussion är en storm i ett vattenglas. Om det är samma apparat till samma pengar, spelar det någon roll vad den heter?

/ B

Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Tja, antingen tror man på återförsäljaren eller tillverkaren - eller så gör man det inte.

Visar det sig sedan att man ljugit, skriv/ring och berätta varför ni aldrig mer kommer köpa någon produkt från den tillverkaren/återförsäljaren!

Personligen skulle jag aldrig hamna i den här frågeställningen eftersom jag tycker det är ganska oväsentligt vad apparaten heter. Tillverkaren eller återförsäljaren skulle mao inte hamna i situationen att behöva välja om att berätta eller inte.

Däremot skulle jag bli förbannad om en firma säljer en apparat som man vet att man slutar med inom snar framtid, och att det i praktiken inte går att få service om något händer!

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 00:47

Hej!

Ville bara berätta att Bladelius/A*dvantage snart ämnar komma med 1st iPod! (A*ka... Gungner!)

Vänligen Fredrik S

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-17 09:32

rhenrics skrev:Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Då verkar det som om det är bara du själv som uppfattat vad tråden ska handla om. Ingen annan tycker ju det är viktigt vad som står på fronten. Ingen verkar tycka att det är av relevant betydelse som du vill hävda. Konstigt nog verkar folk mest intresserade av ljudliga prestanda, mycket märkligt. :wink:

God natt. Eller god morgon förresten.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 10:54

Johan_Lindroos skrev:
rhenrics skrev:Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Då verkar det som om det är bara du själv som uppfattat vad tråden ska handla om. Ingen annan tycker ju det är viktigt vad som står på fronten. Ingen verkar tycka att det är av relevant betydelse som du vill hävda. Konstigt nog verkar folk mest intresserade av ljudliga prestanda, mycket märkligt. :wink:

God natt. Eller god morgon förresten.

Nej! Gång på gång försöker jag förklara att inte heller jag anser det viktigt vad som står på fronten och att det inte är detta tråden handlar om. Det är du och flera med dig som tror att tråden handlar om det och följaktigen drar ni slutsatsen att jag tycker det är en relevant frågeställning. Men det är alltså fel! Frågeställningen, ÅTERIGEN, är att utifrån de fakta som finns idag, de uttalanden som gjorts av en återförsäljare i mitt tycke ter sig orimliga. Tråden handlar om TROVÄRDIGHET och SANNINGSHALT hos en återförsäljares uttalanden. Det är detta jag försöker reda ut. Är det verkligen så svårt att förstå? Den första som svarade i denna tråd fattade problematiken, men det kanske blir svårare och svårare för vissa att hålla kontinuitet ju längre en tråd blir. Känner man det så är det väl ett ganska bra tips att läsa första inlägget igen!?

Jag har som sagt mailat BDG ang detta och inväntar svar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Bladelius eller Advantage?

Inläggav jonasp » 2004-12-17 11:04

rhenrics skrev:Personligen tycker jag Bladeliusloggan är mycket snyggare och vill hellre ha en sådan maskin. Ska jag behöva köpa den i Danmark då???

Och sen något senare...

rhenrics skrev:Nej! Gång på gång försöker jag förklara att inte heller jag anser det viktigt vad som står på fronten och att det inte är detta tråden handlar om.

...lite snurrig eller? Du funderar på att köpa den i Danmark för få "rätt" namn och sen säger du att du skiter i vad som står på fronten?

Visst, du kan kanske försöka dra växlar på det här med trovärdighet och sanningshalt, men faktum kvarstår, vad som står på fronten är inte så noga för de allra flesta, och det torde innefatta även återförsäljarna.

Att säga att återförsäljaren är oseriös på grund av detta är enligt min mening totalt befängt och en onödig anklagelse.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-17 11:20

Alla förstår din problemställning, tillåter jag mig tro.

Men vad hände med SAT? (Beg-) Priserna sjönk då inte drastiskt, ljudet blev varken bättre eller sämre utan höll sig på samma nivå trots ändringarna i företag/märken. Osv. Osv.

Ponera att Advatange läggs ner och samma produkter fortsätter säljas under Bladelius istället. Idag säger man att det inte händer men vi ponerar att det händer om ett år iaf.

Ok. Och? Så? Begpriserna kommer vara i princip samma. Ljudet kommer definitivt vara samma i produkterna (om man inte lyckas detektera ljudliga degraderingar pga gamla kondingar, men det torde vara närmast omöjligt - Morello?).

Idag däremot har Advantage inga planer på att lägga ner. Och det säger man också.

Som företag måste man ju svara med dagens situation, inforamtion och kunskap på dagens frågor om morgondagen.

Svar på din fråga:
Trovärdigheten är helt OK i detta avseendet, i mina ögon.

Hade man däremot börjat tulla på ljudkvaliteen, prestanda eller annan kvalite så hade det nog varit en annan diskussion med ett från mig lite annorlunda svar.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Bladelius eller Advantage?

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 11:37

jonasp skrev:
rhenrics skrev:Personligen tycker jag Bladeliusloggan är mycket snyggare och vill hellre ha en sådan maskin. Ska jag behöva köpa den i Danmark då???

Och sen något senare...

rhenrics skrev:Nej! Gång på gång försöker jag förklara att inte heller jag anser det viktigt vad som står på fronten och att det inte är detta tråden handlar om.

...lite snurrig eller? Du funderar på att köpa den i Danmark för få "rätt" namn och sen säger du att du skiter i vad som står på fronten?

Visst, du kan kanske försöka dra växlar på det här med trovärdighet och sanningshalt, men faktum kvarstår, vad som står på fronten är inte så noga för de allra flesta, och det torde innefatta även återförsäljarna.

Att säga att återförsäljaren är oseriös på grund av detta är enligt min mening totalt befängt och en onödig anklagelse.

/J.

Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi