Moderator: Redaktörer
Jag säger inte att kablar saknar betydelse. Bara att priset gör det. Det är kabelns egenskaper som bestämmer hur det låter, inte priset. Priserna styrs inte av hur bra grejjorna är egentligen, utan av en massa annat. Man kan göra en bra kabel billigt om man vill. Man kan göra en bra kabel dyr om man vill. Vad sedan folk köper är upp till dom. Men en kabel för 100kkr paret köper man inte för ljudet, det är andra aspekter som spelar in.
IÖ har flerdubblat kabelkostnaden till 10.000 kr (från några hundra) just för att ge utrymme åt diverse fördyrande tweaks, varierande priser hos olika leverantörer osv.
Dvs ökat priser med faktor minst 10.
Utan att veta vad hans element kostar så skulle jag tro att hans specialelement gott och väl ryms inom denna faktor jämfört med standard dito.
Dimitr
Jag har i har i princip alltid märkt att dyrare kablar även låter bättre. Detta har inget med dyra strumpor att göra.
Ett kabelmärke kan inte heller sälja bara för att det är dyra, så funkar inte marknadskrafterna. För att kunna ta bra betalt för sina produkter måste man ha bra produkter. Det gäller att skapa ett erkänande bland hifiintresserade människor och detta går bara genom att erbjuda bra produkter som tillfredställer kundernas behov.
Om en kabel kostar 100' och låter kass kommer inte märket att bli så långvarit.
Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre.
Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka
Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.
Flerdubblat till att internakablaget kostar 10000:- per högtalare???
ATt marknadsföra en produkt och tjäna pengar är inte primärt en fråga om att utgå från en bra( eller prisvärd produkt), utan en fråga om skicklig markndsföring mm. En bra produkt hjälper, men är inte nödvändigt
VelociRaptor skrev:Öhman
Ändå kan man hitta komponenter som kostar 10000 kr per st tex spolar i delningsfilter. Högalarelement som kostar 30000:- per st .
MILspec där de enskilda komponenterna är 1000 tals procent dyrare än de du kan köpa på elfa. Så nog går det att vräka in pengar på komponentnivå om man vill.
Mvh VR
. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXX på XXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.
2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )
VelociRaptor skrev:dimitri
Man kan alltid köpa något billigare men man får vad man betalar för.
Exempelvis kan du köpa en digital multimeter som på pricken ser ut som mitt fluke där biltemas kostar 200kr och fluken 3500kr vilken tror du är bäst?
IngOehman skrev:Morello skrev:2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )
Detta är en härlig dag: Morello har bestämt räknat fel!![]()
![]()
![]()
![]()
En tremeters 2 mm^2 kabel har en plus och en minusledare och utgör 6 meter kabel, resistansen blir ungefär 0,05 ohm, inte 0,025 ohm.
För du menade väl inte 1,5 meter kabel?
Vh, Ing. Öhman (blodgivare förstås)
-n0p- skrev:. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXX på XXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.
Öhman>> Just vad du tycker du är förvånande i detta? Förstår inte alls vad som skulle vara märkvärdigt med detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster