Vad bör kablar få kosta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är 35 % alldeles för mycket att spendera på kablarna i en anläggning?

Omröstningen slutade 2003-11-08 19:03

Ja
69
78%
Nej
15
17%
Det är alldeles för lite!
4
5%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-22 10:57

"Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre."

Jag säger inte att kablar saknar betydelse. Bara att priset gör det. Det är kabelns egenskaper som bestämmer hur det låter, inte priset. Priserna styrs inte av hur bra grejjorna är egentligen, utan av en massa annat. Man kan göra en bra kabel billigt om man vill. Man kan göra en bra kabel dyr om man vill. Vad sedan folk köper är upp till dom. Men en kabel för 100kkr paret köper man inte för ljudet, det är andra aspekter som spelar in.

En kabel har 4 nödvändiga delkomponenter: Ledare, kontakter (en i vardera ände), lödning och isolering. Att tillverka detta med god precision är ganska enkelt och billigt, om man nu bara är ute efter att ha en bra signalöverföring i det aktuella området. Det som är värst är väl lödningen.

Supra tillhör dom som faktiskt har lite info om sina produkter. Vilket är bra. Dom verkar ha bra prylar också till rimliga priser. Har dock inte haft annat än deras kontakter i min egen ägo.

Edit: Tillägg
Senast redigerad av Max_Headroom 2003-10-22 11:06, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-22 10:58

VR
IÖ har flerdubblat kabelkostnaden till 10.000 kr (från några hundra) just för att ge utrymme åt diverse fördyrande tweaks, varierande priser hos olika leverantörer osv.
Dvs ökat priser med faktor minst 10.
Utan att veta vad hans element kostar så skulle jag tro att hans specialelement gott och väl ryms inom denna faktor jämfört med standard dito.
Dimitri

Edit: Ville skriva dito som d semikolon o, men det blev d:o

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 11:04

Max_Headroom

Jag säger inte att kablar saknar betydelse. Bara att priset gör det. Det är kabelns egenskaper som bestämmer hur det låter, inte priset. Priserna styrs inte av hur bra grejjorna är egentligen, utan av en massa annat. Man kan göra en bra kabel billigt om man vill. Man kan göra en bra kabel dyr om man vill. Vad sedan folk köper är upp till dom. Men en kabel för 100kkr paret köper man inte för ljudet, det är andra aspekter som spelar in.

Jo det kan man göra om man tycker att det är värt det.
Och visst kan jag nog se en tendens till snobberi och status pga priset.

Jag lovar att den dagen då någon gör en billig kabel som jag tycker är bättre än det jag har, så ska jag köpa den.
Och sälja mina kablar jag har idag.
Men tills dess får jag vänta för det har inte inträffat än tyvärr. :(

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 11:07

dimitri

IÖ har flerdubblat kabelkostnaden till 10.000 kr (från några hundra) just för att ge utrymme åt diverse fördyrande tweaks, varierande priser hos olika leverantörer osv.
Dvs ökat priser med faktor minst 10.
Utan att veta vad hans element kostar så skulle jag tro att hans specialelement gott och väl ryms inom denna faktor jämfört med standard dito.
Dimitr

Flerdubblat till att internakablaget kostar 10000:- per högtalare???

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 11:21

Rydberg:
Jag har i har i princip alltid märkt att dyrare kablar även låter bättre. Detta har inget med dyra strumpor att göra.

Ett kabelmärke kan inte heller sälja bara för att det är dyra, så funkar inte marknadskrafterna. För att kunna ta bra betalt för sina produkter måste man ha bra produkter. Det gäller att skapa ett erkänande bland hifiintresserade människor och detta går bara genom att erbjuda bra produkter som tillfredställer kundernas behov.

Om en kabel kostar 100' och låter kass kommer inte märket att bli så långvarit.

Ja Rydberg, det kan man tro.

Jag känner åtminstone en tillverkare av ultradyra kablar (jag har lovat dem att inte avslöja vilka de är) vars ägare och "chefkonstruktör" är fullständigt övertygad och medveten om att det de själva håller på med är rip-off och ingenting annat.

Han säger själv att de aldrig kan vinna över billiga kablar i blindtester, och han använder inte ens själv de egna produkterna hemma.

Men säljer gör de! Inga problem alls!

Det är en av det större "super high end-kabeltillverkarna" i världen. Han skattar hela vägen till banken, åt alla dem han sålt kablar till antagligen...

Hans favorit uttryck är "-Well, there's a sucker born every second!", implicerande att "är folk så dumma är det inte omoraliskt att lura dem, de får skylla sig själv". Så kan man tycka, tydligen.

Det som han finner lustigast är att hans köpare till och med försvarar deras kablar om de får ett sämre testresultat i någon test i något hajfaj-magazine. Han får ständiga "sympati-email" när någon av deras produkter inte vinner test.

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag kanske skall nämna att det inte är de sämsta "high end-kablar" jag träffat på på marknaden, men de får se sig slagna av t ex EKK.
Hans interconnectkablar har jag inte testat, men de är enligt tillverkaren själv inte speciellt imponerande, om man glömmer utseendet och prislappen, "-Men det gör inte kunderna!", säger han och ler...

PPS. Jag kan tillägga att denna person inte är en "kompis" utan en kollega over there, som fick för sig att jag var i lurendrejeribranschen också, och då började munnen gå...
Det finns många fler exempel förresten. Det vet de flesta som är i branschen. När inga kunder är i närheten hymlas det inte. Ibland blir jag så förbannad och frustrerad att jag inte vet vad jag skall göra! Folk berättar för mig att de är bedragare, och de är så självgoda att de vet att jag kan berätta vad jag vill om detta för andra, ingen kommer att tro mig! Speciellt inte dom som gått på lurendrejeriet.

Världen är bra märklig.

En som jag inte har lovat att hålla hans namn hemligt är XXXXX, det vill säga XXXXX(XXXXX tror jag?) som jobbat åt hifi-konsult.
. Han är ju en av de största förespråkarna för kabelvansinnet, men har inför mina (och Morellos, och jag tror nagrefs?) öron yttrat "i verkligheten är det ju nästan omöjligt att höra skillnaden på kablar i blindtest" (när ingen av hans kunder var närvarande). Jag frågade varför han inte kunde skriva detta i offentliga sammanhang, varvid han mumlade någonting om att "det ju inte skulle funka".
. Vidare berättade han hur ett blidtest han varit med om för ett antal år sedan varit en verklig öronöppnare för honom. Han kunde inte höra några skillnader överhuvudtaget mellan några kablar. Något förvånad replikerar jag att det är ytterst förvånande att han isåfall skriver det han skriver i olika inlägg, varvid han svarar "så är det i branschen".
. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXXXXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.
. Allt är inte vad folk försöker ge sken av. Att samma person och hans hejdukar (de nämnda XXXXX XXXXX XXXXX) sedan systematiskt stänger av alla "oönskade" blir i det perspektivet inte så förvånande.

PPS. Alla tillverkare av kablar är förstås inte bedragare, men alla tillverkare av +10 000:-kablar är det. Fast de kan förstås möjligen vara självbedragare också, det vill säga bara djupt okunniga.

edit:Vi har inte full koll på lagarna, vi kan inte verifiera sannignsvärdet OCH alla de inblandade är inte medlemar och kan inte svara för sig //besan(admin)
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 11:34

VelociRaptor:
Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre.

Nu hittar du på argument åt dina motståndare! Du har helt fel. Så är det inte alls - alla delar är lika viktiga, men inte lika dyra.

En "lika bra kabel" kostar bara någon procent. Kablarna är inte unika på detta vis dock. Det gäller många komponenter, exempelvis ett motstånd i en apparater.

Med ditt resonemang skulle man behöva lägga... kanske 35% (?) på varje motstånd också, men du inser kanske det orimliga i att inte korrelera kostnadsandelar till länkens betydelse i kedjan.

Om ett motstånd måste kosta lika mycket som varje skruv, som i sin tur kostar lika mycket som varje lödning... 35% * 1000 blir 35000%. Det fungerar inte, det finns bara 100% att ta av om budgeten för hela anlägngingen är besstämd.

Varje del i anläggningen måste därför kosta en begränsad del av dessa 100%, och tar man 35% till kablarna återstår bara 65% åt resten. Hade man haft 90-98% att spendera skulle resultatet med största sannolikhet blivit bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 11:35

Jag har kanske provat rätt kablar då 8) Dock har jag provat ett märke som verkligen är hypat i USA som jag tyckte lät skit allvarligt talat, färgade ljudet högst påtagliget.

Nä, Nordost är de mest transparenta(!) kablarna jag provat hittils, låter mest ofärgat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 11:40

Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka

Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.

Alexi> Från början var Levis ett par arbetarbyxor som höll enormt bra, Levis fick ett grundmurat ryckte genom en bra produkt. Idag lever man på detta rykte. För en ny kabletillverkare måste man alltså börja med att sälja bra produkter.

Reklamens inverkan ska inte förringas men det finns fler dimensioner som gör att en produkt säljer, tänk dig bara Kotlers 4p.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-22 12:00

VR
Flerdubblat till att internakablaget kostar 10000:- per högtalare???

Du vet mycket väl att det är den totalsumman för kablage från förstärkare till högtalare (och även inuti högtalalare, om du så vill) som IÖ avhandlade- sida 4 i "Ifektion i hifivärlden tråden). Det är din, iofs smarta, jämförelse mellan super-köpe-kabel och IÖ's specialelement som jag kommenterade.

skillnad mellan 10000 (alla twaeks, fin strumpa osv) och 1000 för högtalarkablar är 10:1.
Skillnad mellan IÖ's specialelement och standard är inte 10:1, men även om så vore, så är det långt till 100:1.
Så visst har du rätt i att utvecklingen och små serier kostar. Men sunt förnuft måste gälla.
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 12:23

Halloj,

Idag(eller imorgon kanske) ska jag köpa nya kablar :D
Mina nuvarande kablar visade sig vara för korta, varför slutsteget inte kan placeras där jag vill. 8) (Jag har flyttat från en lägenhet till en annan dito).

Jag tror det blir Supra Ply 2.0, då den uppfyller de krav jag ställer på en kabel:

1. Låg induktans (mina högtalare har förvisso en impedans om sisådär 10-15 ohm vid 20kcps, varför det inte är superviktigt, men ändå 8O )

2. Låg resistans (3 meter med arean 2mm2 ger 25 mohm 8O )

3. Lättböjlig så att den ligger snyggt längst väggen och under mattan.

Kostar?

5 meter * 49 kr/meter=245 kr 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:26

Öhman

Ändå kan man hitta komponenter som kostar 10000 kr per st tex spolar i delningsfilter. Högalarelement som kostar 30000:- per st .
MILspec där de enskilda komponenterna är 1000 tals procent dyrare än de du kan köpa på elfa. Så nog går det att vräka in pengar på komponentnivå om man vill.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 12:27

Rydberg,

ATt marknadsföra en produkt och tjäna pengar är inte primärt en fråga om att utgå från en bra( eller prisvärd produkt), utan en fråga om skicklig markndsföring mm. En bra produkt hjälper, men är inte nödvändigt.

mvh\Morello :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:30

Morello

Köp Nord-ost-syd-väst 8O i stället. :D :D :D
Sydväst kan va bra om det regnar 8)

Allvarligt tycker jag att Ply 3.4 är klart bättre.

Mvh VR

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-22 12:31

Angående marknadsföring och bra produkter är det ju bara att se på dagens musik med alla pojkband och trams som håvar in miljoner... då inser man att produkten inte behöver ha värst hög kvalitet för att kunna sälja med bra marknadsföring... :)

Öhman: Man blir ju rädd! men kanske inte så förvånad vid en närmare eftertanke... 8O

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:33

Morello
ATt marknadsföra en produkt och tjäna pengar är inte primärt en fråga om att utgå från en bra( eller prisvärd produkt), utan en fråga om skicklig markndsföring mm. En bra produkt hjälper, men är inte nödvändigt

Där är vi eniga i allafall.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 12:35

VelociRaptor skrev:Öhman

Ändå kan man hitta komponenter som kostar 10000 kr per st tex spolar i delningsfilter. Högalarelement som kostar 30000:- per st .
MILspec där de enskilda komponenterna är 1000 tals procent dyrare än de du kan köpa på elfa. Så nog går det att vräka in pengar på komponentnivå om man vill.

Mvh VR

Den spolen skulle jag vilja se 8) Priserna på ELFA är något irelevant, då en tillverkare som köper stora kvantiteter betalar en bråkdel av vad en konsument gör på ELFA. Ett motstånd(1% metallfilm tempco.=500ppm) kostar cirka 3 kr på ELFA. Köper du ett par tusen betalar du cirka 0.10 kr 8O

Ett ultradyrt motstånd med en tempkoeff på 50 ppm kostar maximalt en tia om du köper ett helt band. (Råkar veta det då en kollega nyligen köpt sådana till ett spänningsaggregat, med extremt höga krav på temperaturstabilitet krävs. Det skall användas för avlänkning av elektroner mm)

mvh\Morello
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-22 12:36

Jag minns när Blodcentralen på Sahlgrenska skulle inhandla en digitalvåg för att väga blodpåsar. I leverantörens katalog (medicinsk utrustning-grossist) fanns en våg, maxvikt 2 kg. Noggranhet ett par gram. Pris 6000 kr.
Då gick man till hushållsaffären och köpte våg med samma specar för 300 kr. Vågen finns kvar.
Dimitri

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:48

Morello

kolla den här länken tex:
http://www.goldenagemusic.com/swe/hifi/index.html

Titta under filterkomponenter/Raimund Mundorf

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:51

dimitri

Man kan alltid köpa något billigare men man får vad man betalar för.
Exempelvis kan du köpa en digital multimeter som på pricken ser ut som mitt fluke där biltemas kostar 200kr och fluken 3500kr vilken tror du är bäst? :wink:

Användarvisningsbild
-n0p-

Inläggav -n0p- » 2003-10-22 12:51

. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXXXXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.

Öhman>> Just vad du tycker du är förvånande i detta? Förstår inte alls vad som skulle vara märkvärdigt med detta. :?

edit: samma som föregåendesida oklart med namn och lagar//besan

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 12:52

Visst, allt kan säljas med mördande reklam sägs det och det ligger väl något i det. Man måste skapa värde för kunden och det kan man inte enbart göra med reklam. Om man ska tjäna pengar så måste man ha någon konkurrensefördel, så är det bara.

Visst, finns några bra exemple där bättre produkter blir utslagna, ett klassiskt exempel är betamax och vhs där betamax var ett bättre format.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:07

Morello skrev:
2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )

Detta är en härlig dag: Morello har bestämt räknat fel! :) :D :lol: :wink:

En tremeters 2 mm^2 kabel har en plus och en minusledare och utgör 6 meter kabel, resistansen blir ungefär 0,05 ohm, inte 0,025 ohm.

För du menade väl inte 1,5 meter kabel?

VelociRaptor: Att Flukes apparater är bättre än biltemas beror inte på att det finns någon naturlag som säger att "man får vad man betalar för". Det beror på att Fluke inte är ett rip off-företag - de ger valuta för priset.

Det betyder dock inte att den som inte begriper något annat än utseende och prislapp kan känna sig trygg och tro att det alltid är så att priset är en kvalitetsbeteckning.

Många tillverkare av vågar levererar dåliga valuta för pengarna (vilket ju inlägget handlade om) precis som tillverkarna av "dyr-kablar" gör det, och samma sak den som säljer delningsfilterspolar för 10 000:-!!!

Jag har en våg hemma som hade en prislapp på ungefär 6000:-, den har en upplösning och repeterbarhet på 0,02 gram, noggrannheten är något lägre vid stora utslag. Det är en mycket bra våg, och ingen rip off-våg.

Eftersom blodcentralen behövde 2 gram i upplösning motionerade de sitt goda omdöme genom att köpa en 300:- våg, istället för att betala 6000:- för samma upplösning. Grattis blodcentralen, och grattis alla skattebetalare.

Detta är inte en diskussion där man kan utelämna just det som diskussionen handlar om, nämligen vad som är bluff och vad som inte är det. Dina exempel är inte paralleller till bluffarna, och kan därför inte användas som argument. Håller du inte med mig om det?

Vh, Ing. Öhman (blodgivare förstås)
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 13:09

VelociRaptor skrev:dimitri

Man kan alltid köpa något billigare men man får vad man betalar för.
Exempelvis kan du köpa en digital multimeter som på pricken ser ut som mitt fluke där biltemas kostar 200kr och fluken 3500kr vilken tror du är bäst? :wink:

Nu får man förvisso inte en speciellt fin multimeter för 3500 kr från Fluke, men man får något som vida överglänser en dito från Biltema. Det är bara att jämföra respektive instrument mot ett kalibrirat instruemnt 8)

En riktigt fin multimeter från Agilent kostar sisådär 25 000 kr. Prestandamässigt går den inte att jämföra med en Fluke för 3500 kr. Jämför ingenjörsmässigheten i en Agilent för 25 000 kr med en kabel för 25 000 kr :mrgreen:

Absurditeterna och skojeriet hittar man sällan bland prylar som primärt riktas mot yrkesfolk. I ett laboratorium kopplar man vanligtvis ihop högprestandainstrument(som kan kosta hundratusentals kronor) med helt vanlig RG58/59 helt utan att göra kompromisser. Vidare arbetar man ibland med avsevärt högre frekvenser, vilket ställer högre krav på kablarnas dieletriska förluster mm. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 13:14

IngOehman skrev:Morello skrev:
2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )

Detta är en härlig dag: Morello har bestämt räknat fel! :) :D :lol: :wink:

En tremeters 2 mm^2 kabel har en plus och en minusledare och utgör 6 meter kabel, resistansen blir ungefär 0,05 ohm, inte 0,025 ohm.

För du menade väl inte 1,5 meter kabel?

Vh, Ing. Öhman (blodgivare förstås)

Helsike, Morello har de facto räknat fel 8O. Får nog skylla på att byggjobbarna bullrade utanför fönstret :mrgreen:

50 mohm ska det, som IÖ mycket riktigt skrev, vara 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:21

-n0p- skrev:

Öhman>> Just vad du tycker du är förvånande i detta? Förstår inte alls vad som skulle vara märkvärdigt med detta. :?

Det är förvånande i det perspektivet att det ju skedde inför mina, Morellos, och jag tror Nagrefs ögon, samtidigt som xxxxx spelat en helt annan roll för publiken på ett för oss alla känt forum...

Nog om detta, jag vill inte prata om hififorum, ville bara göra ett inlägg i kabeldebatten eftersom det var uppenbart att inte alla är riktigt på det klara med hur saker förhåller sig, alltså om att man inte kan utgå ifrån att alla aktörer i kabelbranschen är ärliga.

Vh, iö

edit: samma som föregående sida oklart med namn och lagar //besan

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:24

Öhman

Alla tillverkare av högtalare är förstås inte bedragare, men alla tillverkare av +10 000:-högtalare är det. Fast de kan förstås möjligen vara självbedragare också, det vill säga bara djupt okunniga. 8O 8O 8O
Mvh VR
:D :D :D :D :D :D
Senast redigerad av VelociRaptor 2003-10-22 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 13:25

Det var en jäsikens god GT XXXXX blöd på :P
Nagref var dock inte med, då han dök upp på mässan två dagar senare :wink:

edit: namnet igen som kan sammankoppla till föregående//besan
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:29

VelociRaptor:
Förstår du alltså inte skillnaden i komplexitet mellan kablar och högtalare?

Vh, Ing. Öhman

PS. För den som inte uppmärksammade det har VelociRaptor förfalskat ett citat. Det som han försöker få att se ut som ett citat har han skrivit ihop själv.

edit:
Fast nu har han ändrat i det(!) så att det inte skall se ut som ett citat längre. Nu är bara inlägget (två inlägg upp från VR) en irrelevant provokation. Trist tycker jag.
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:31

Morello:
Det har du förstås rätt i, men däremot tror jag att Ludvig deLaval och ett gäng till var med.
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 13:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-22 13:31

VR Vänligen citera inte felaktigt. Jag tog notis om dina smileys men det är ändå olämpligt.

/ae
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi