Undra hur många DIY högtalare det här kommer räcka till??
Moderator: Redaktörer

JB skrev:
Allt är färdiglimmat nu ivarjefall, men jag funderar på en sak, för att få färgen att fastna på MDF-ytan, måste jag då helspackla lådan?
Eller finns det grundfärger som fäster direkt på MDF så jag slipper helspackling?
Fredrik_b skrev:JB skrev:
Allt är färdiglimmat nu ivarjefall, men jag funderar på en sak, för att få färgen att fastna på MDF-ytan, måste jag då helspackla lådan?
Eller finns det grundfärger som fäster direkt på MDF så jag slipper helspackling?
Funkar med både slipgrund (sprayburk) eller vanlig trägrundfärg (vatten eller lösningsmedelsbas).
Grunda med grundfärg som passar till färgen du ska slutmåla med.
JB skrev:Okej, finns det någon speciell typ av färg som passar extra bra till just högtalare (slutmålningsfärg) eller fungerar det med vadsomhelst som fastnar på grundfärgen man använt?

celef skrev:angående portplaceringen, får man inte ut en massa mellanregisterljud när porten har sin riktning upp i lådan sådär?
JB skrev:celef skrev:angående portplaceringen, får man inte ut en massa mellanregisterljud när porten har sin riktning upp i lådan sådär?
Hmmm bra fråga, jag vet inte riktigt, men baselementet sitter ju ganska långt ifrån röret, borde inte problemet isåfall vara större med små stativare där porten sitter rakt bakom bas/mid elementet?
celef skrev:JB skrev:celef skrev:angående portplaceringen, får man inte ut en massa mellanregisterljud när porten har sin riktning upp i lådan sådär?
Hmmm bra fråga, jag vet inte riktigt, men baselementet sitter ju ganska långt ifrån röret, borde inte problemet isåfall vara större med små stativare där porten sitter rakt bakom bas/mid elementet?
det var på en prisbillig golvare från jbl jag uppmärksammade oväsendet första gången, där kunde man se baselementets baksida genom portenoch jisses vad illa det lät
är sedan dess alltid orolig när jag ser snarlika konstruktioner, därav min fråga
celef skrev:jo det är nog långt bättre med en neråtriktad port än så som det var i jbl-lådorna

MagnusÖstberg skrev:Skaffa dig en grovdammsugare att koppla till fräsen mannen
Kraniet skrev:ang målning så föreslår jag att du penslar ytan med trälim spätt med vatten (exakt blandning vet jag inte, kör på känn). Efter slipning så får du en väldigt bra grund att måla på. Kör du på direkt med grundfärg upplever jag att man får måla ihjäl sig.
Med skumroller och vattenbaserad färg har jag uppnått närmast spraylackyta. Men det är lite finlir med skumrollern för att få till det.
MagnusÖstberg skrev:Aktivt är ju klurigt eftersom du måste ta hänsyn till baffeleffekten och elementens naturliga avrullning..
MagnusÖstberg skrev:Baffelfiltret sänker nivån med 6db/oktav från den frekvens där våglängden är bredare än baffeln.
skrutten skrev:Jag tror nog att detta kan bli bra efter lite lab.
Baffelsteget är sänkningen under ca 200Hz eller rättare höjningen över ds. Testa att dela av basen med ett 12dB och diskanten med 18 eller 24 db.
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 21 gäster