Seas CA22RNY + 27TDFC = ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-04 19:36

Tänk vad smidigt det hade varit om man hade kunnat köpa lite mindre förpackningar med stenull =/
Undra hur många DIY högtalare det här kommer räcka till??

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-23 08:09

Jorma hade tyvärr inga XLR kablar i 700 000 kr klassen, så jag fick helt enkelt bygga egna :wink:

Bild

Kablarna blev helt klart över förväntan då dom tillochmed passade!! :o

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-25 22:39

Vad tror ni om det här?
Räcker det eller bör jag proppa i ännu mer?

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-26 22:39

Bild

˙ɐʞɔɐl uɐpǝs ɥɔo ɐdıls 'ɐlʞɔɐds 'ɐuɹɐlɟɟɐq ʇsɐɟ ɐɯɯıl ʇʇɐ llıʇ ʇǝp ɹılq nu ɐɾɐ
˙uǝdɾǝʇ pǝɯ ɹǝuoıʇɐɹqıʌ ʇǝʞɔʎɯ ʌǝlq ˙˙(ulǝqɐʞ ɐƃd uǝʇuɐʞsıp ɐɹǝʇuoɯ ǝʇuı ƃɐɾ ǝpunʞ nu) uǝʇɹodsɐq ɯouǝƃ ulǝqɐʞ ʇıƃɐɹp ɐɥ ʞɔop ǝllnʞs
˙(ɹǝʇlıɟ uɐʇn ɥɔo ʇǝʇuǝɯǝlǝsɐq ʇɹɐquǝ pǝɯ) ʇǝƃƃʎq ɐlǝdsʌoɹd ɥɔo ulǝɟɟɐq ʇsɐɟ ɐƃuıʌʇ ʇʇɐ ƃɐɾ ǝpɐʇsǝʇ uɐpǝs

Bild

˙ɹɐʌʞ ǝpuɐɹɐɟʇɹoɟ ɹǝʇʇıs ɐuɹɐɹƃuıɟ ɥɔo ɾǝʞo ʇlǝɥ ʌǝlq
˙˙ǝʇıl ǝpɐdɐʞ

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-05-05 05:31

Bild

Allt är färdiglimmat nu ivarjefall, men jag funderar på en sak, för att få färgen att fastna på MDF-ytan, måste jag då helspackla lådan?
Eller finns det grundfärger som fäster direkt på MDF så jag slipper helspackling?

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-05-05 08:21

JB skrev:Bild

Allt är färdiglimmat nu ivarjefall, men jag funderar på en sak, för att få färgen att fastna på MDF-ytan, måste jag då helspackla lådan?
Eller finns det grundfärger som fäster direkt på MDF så jag slipper helspackling?

Funkar med både slipgrund (sprayburk) eller vanlig trägrundfärg (vatten eller lösningsmedelsbas).

Grunda med grundfärg som passar till färgen du ska slutmåla med.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-05-06 02:44

Fredrik_b skrev:
JB skrev:Bild

Funkar med både slipgrund (sprayburk) eller vanlig trägrundfärg (vatten eller lösningsmedelsbas).

Grunda med grundfärg som passar till färgen du ska slutmåla med.

Okej, finns det någon speciell typ av färg som passar extra bra till just högtalare (slutmålningsfärg) eller fungerar det med vadsomhelst som fastnar på grundfärgen man använt?

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-05-06 09:08

JB skrev:Okej, finns det någon speciell typ av färg som passar extra bra till just högtalare (slutmålningsfärg) eller fungerar det med vadsomhelst som fastnar på grundfärgen man använt?

Jag har använt Beckers färger på slutet, vattenburen pga att jag målade inne/hemma och inte ville ha den starka lukten från lösningsmedelsburna färgen.

Vattenburna färgen blir knottrig och lösningsmedelsburna färgen flyter ut på ett helt annat sätt och finna även i högre glanstal (blankare). Men blanda inte olika typer av färger för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-04 18:16

Nu har jag bestämt mig för att slutföra bygget och handlat lite fula pinnar och färg..
Högtalarna kommer bli rollade svarta och ganska blanka (om jag inte misslyckas totalt)

Tyvärr är ju då pinnarna väldigt väldigt fula, men det var det enda dom hade på byggfirman (hade nog kunnat hitta bättre pinnar i skogen)
Så frågan är om jag ens ska försöka mig på att fixa pinnarna (spackla och lacka svarta) eller om jag helt enkelt ska låta dom vara som dom är lite spruckna och gröna, kanske ser lite mer vintage ut då? =P

Bild

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-04 19:43

du kan gott använda dom köpta pinnarna, men jag hade valt ett utseende som talar om att dom egentligen inte tillhör högtalarna, som exempelvis länka ihop benen med tunnare rundstav, allt valt i en annan färg än lådorna

angående portplaceringen, får man inte ut en massa mellanregisterljud när porten har sin riktning upp i lådan sådär?
Bikinitider

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-04 19:52

celef skrev:angående portplaceringen, får man inte ut en massa mellanregisterljud när porten har sin riktning upp i lådan sådär?

Hmmm bra fråga, jag vet inte riktigt, men baselementet sitter ju ganska långt ifrån röret, borde inte problemet isåfall vara större med små stativare där porten sitter rakt bakom bas/mid elementet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-04 20:25

JB skrev:
celef skrev:angående portplaceringen, får man inte ut en massa mellanregisterljud när porten har sin riktning upp i lådan sådär?

Hmmm bra fråga, jag vet inte riktigt, men baselementet sitter ju ganska långt ifrån röret, borde inte problemet isåfall vara större med små stativare där porten sitter rakt bakom bas/mid elementet?

det var på en prisbillig golvare från jbl jag uppmärksammade oväsendet första gången, där kunde man se baselementets baksida genom porten :? och jisses vad illa det lät

är sedan dess alltid orolig när jag ser snarlika konstruktioner, därav min fråga
Bikinitider

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-04 21:57

celef skrev:
JB skrev:

det var på en prisbillig golvare från jbl jag uppmärksammade oväsendet första gången, där kunde man se baselementets baksida genom porten :? och jisses vad illa det lät

är sedan dess alltid orolig när jag ser snarlika konstruktioner, därav min fråga

Mätte lite och baselementet sitter ungefär 30 cm från inre ändan av röret, men sedan är ju röret riktat ner mot golvet också och inte mot lyssnaren, vilket väl borde dämpa lite mellanregister som smugit sig in i porten tycker man.

Det kan inte ha varit så att porten på JBL lådorna du lyssnade på var avstämd till 500 hz eller liknande då? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-05 20:17

jo det är nog långt bättre med en neråtriktad port än så som det var i jbl-lådorna
Bikinitider

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-05 21:25

celef skrev:jo det är nog långt bättre med en neråtriktad port än så som det var i jbl-lådorna

Vi får hoppas på det.

Jag fräste förövrigt avfasningen (45 grader) runt hela baffeln idag.. i lägenheten..
Blev ett 2-3 mm tjockt MDF lager över halva hallen (inklusive väggarna)..
Sopade upp det värsta för hand och dammsög sedan.. och efter typ 5 minuter så tvärdog dammsugaren hehe.. verkar inte vara någon höjdare att dammsuga MDF damm :)

Edit: Wohoo nu funkar dammsugaren igen.. var nog bara ett överhettningsskydd..

Så här ser dammsugaren ut nu efter att jag har plockat ut påsen =P
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-05 21:58

Skaffa dig en grovdammsugare att koppla till fräsen mannen :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-05 22:18

MagnusÖstberg skrev:Skaffa dig en grovdammsugare att koppla till fräsen mannen :D

Ja eller en sån där med vattenfilter, men det blir nog inga fler DIY byggen i lägenheten, och om det blir så kommer jag nog fräsa utomhus :)

Men nu är allt som återstår att sandpappra lite vid avfasningen, limma fast fötterna och sedan måla, sedan är jag färdig.
Och jag ska se till att hålla ett högre tempo än vad jag gjort hittills nu på slutspurten, så bilder på ett par färdiga högtalare bör dyka upp innom en snar framtid :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-08-06 07:42

ang målning så föreslår jag att du penslar ytan med trälim spätt med vatten (exakt blandning vet jag inte, kör på känn). Efter slipning så får du en väldigt bra grund att måla på. Kör du på direkt med grundfärg upplever jag att man får måla ihjäl sig.
Med skumroller och vattenbaserad färg har jag uppnått närmast spraylackyta. Men det är lite finlir med skumrollern för att få till det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-06 15:17

Kraniet skrev:ang målning så föreslår jag att du penslar ytan med trälim spätt med vatten (exakt blandning vet jag inte, kör på känn). Efter slipning så får du en väldigt bra grund att måla på. Kör du på direkt med grundfärg upplever jag att man får måla ihjäl sig.
Med skumroller och vattenbaserad färg har jag uppnått närmast spraylackyta. Men det är lite finlir med skumrollern för att få till det.

Vilken typ av grundfärg använde du?
Jag har köpt "Flügger Snickerigrund" (vattenbaserad akrylfärg) och det står bakpå:
"Interiör snickerigrund är en emulgerad akrylgrundfärg för grundmålning av nytt trä och andra sugande underlag"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-18 03:19

Nu är högtalarna färdiga!!!
Bilder kommer imorgon när det är lite mer ljus ute.

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-18 12:24

Sitter och confar aktiva filtret lite, vilken delning tycker ni att jag köra med?
Finns Butterworth (6, 12, 18, 24, 48 db/oktav), Bessel (12, 24 db/oktav) och Linkwitz-Riley (12, 24, 48 db/oktav)
Sedan funderar jag på vilken branthet jag ska köra med?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-18 12:56

kör så brant du bara kan :)

om du delar aktivt så finns det väll ingen anlednign till att inte göra det, ska du dela passivt så blir det till att välja det som blir "rätt" :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-18 13:33

Aktivt är ju klurigt eftersom du måste ta hänsyn till baffeleffekten och elementens naturliga avrullning..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-18 13:58

MagnusÖstberg skrev:Aktivt är ju klurigt eftersom du måste ta hänsyn till baffeleffekten och elementens naturliga avrullning..

Bas:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=165

Diskant:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=111

Osäker på hur jag ska fixa baffeleffekten, eller hur den ens påverkar ljudet, men till att börja med hade jag tänkt att försöka räta till frekvenskurvan lite, jag har inte någon mätmick ännu (på väg) men jag hade tänkt att lägga in ett litet filter med lågt Q på basen för att dämpa mellanregistret på basarna lite, antar att kurvan ser ut som den gör eftersom man får stöd av rummet/lådan vid lägre frekvenser, men visst ser det väl ändå ut som att mellanregistret bör dämpas lite om ni kollar på databladet?
Blir till att ställa in ordentligt framöver när jag får mätmicken.

Högtalarna spelar för fullt nu ivarjefall.
Kör med 24 db/oktav butterworth (standard) delning nu vid 2300 hz, och det låter faktiskt ganska lovande även fast jag inte har rört parametriska EQn ännu.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-18 14:45

Baffelfiltret sänker nivån med 6db/oktav från den frekvens där våglängden är bredare än baffeln.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-18 15:02

MagnusÖstberg skrev:Baffelfiltret sänker nivån med 6db/oktav från den frekvens där våglängden är bredare än baffeln.

Aha, ska ta och titta på det framöver isåfall.
Här kommer några bilder ivarjefall, och ja dom är ungefär lika fula i verkligheten som på bild.. vet inte om jag har vattenbaserad färg eller mig själv att skylla.. nåväl

Bild

Bild

Bild

Bild

Basporten verkar ha lyckats ganska bra förövrigt, högtalarna har inte den där 40 hz boost puckeln som så många andra högtalare man hört har, basen låter faktiskt väldigt tight och fin här (basarna ej inspelade än)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-05 17:52

Nu har jag gjort en mätning på DIY högtalarna helt utan EQ, det enda jag gjort i aktiva filtret är att sätta ut delningsfrekvenserna och nivåjusterat lite mellan bas och diskant, så jag har en del parametrisk EQning framför mig.

Bild

Ser ut som att följande bör göras:

* Fixa delningen, dålig överlappning, för brant delning? (24 dB/okt)
* Avsaknad av midbas, boosta mid basen lite eller ändra avstämningsfrekvensen genom att ändra längd på basrör? (25 hz avstämning nu)
* Baffelstegskompensation, glömde rita ut på bilden, men det är väl puckeln vi ser i diskantområdet efter delningen?
* Öka masternivån på diskanten efter baffelstegskompensationen

Skriv gärna om jag är ute och cyklar, eller om det finns grejer jag missat som bör åtgärdas

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-05 18:20

Jag tror nog att detta kan bli bra efter lite lab.
Baffelsteget är sänkningen under ca 200Hz eller rättare höjningen över ds. Testa att dela av basen med ett 12dB och diskanten med 18 eller 24 db.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-05 18:27

Du har ett 24db/oktav elektriskt filter på basen nu? Precis som skrutten nämner är det nog bättre med 12db/oktav, det funkar bra med naturliga avrullningen och elementet verkar inte ha några elaka resonanser att a hand om. Verkar vara ett riktigt trevligt element!

Bra förslag till diskanten med.

MEd lite baffelstegskompensation så kanske diskanten får nivåsänkas lte sedan..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-05 18:28

skrutten skrev:Jag tror nog att detta kan bli bra efter lite lab.
Baffelsteget är sänkningen under ca 200Hz eller rättare höjningen över ds. Testa att dela av basen med ett 12dB och diskanten med 18 eller 24 db.

Aha, jag som trodde baffelsteget var höjningen åvanför delningsfrekvensen, då var jag helt ute och cyklade med andra ord :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum