Så vi kan skita högaktiningsfullt i vilken impedans som högtalaren har eller?
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ahaja... Det är alltså högtalarna som ska dimensioneras för 0,1 ohms serieresistans och det är användaren som får ansvaret att välja rätt kabeldimensioner för att komma exakt på 0,1 ohm totalt.
Ok.
Då blir det ju mao precis lika lätt för användaren att räkna in den ökade utimpedansen som det där bryggade slutsteget ger. Det är bara att ta lite grövre kablar.
Hum skrev:Som du vet så är jag ingen höjdare inom elektronik men.... det är väl när spolen i högtalaren framkallar effekt som det behövs en bra dämpfaktor i förstärkaren för att inte påverkas av den "motstående" effekten som bildas vid detta fenomen.
Så vi kan skita högaktiningsfullt i vilken impedans som högtalaren har eller?![]()
![]()
Hum skrev:Hum skrev:Som du vet så är jag ingen höjdare inom elektronik men.... det är väl när spolen i högtalaren framkallar effekt som det behövs en bra dämpfaktor i förstärkaren för att inte påverkas av den "motstående" effekten som bildas vid detta fenomen.
Så vi kan skita högaktiningsfullt i vilken impedans som högtalaren har eller?![]()
![]()
Och plötsligt var vi utanför just det området som har någon betydelse.
Snacka en massa blaha som är "värdelöst" verkar vara poppis, ju längre ifrån det som är vitalt ju bättre är det.
Har man inte tummen mitt i gumpen så förstår man att en bildar effekt från högtalaren måste ha en negativ påverkan på förstärkaren om dess motstånd mot detta är litet.
Hur skulle det vara om herrarna koncentrerade sig på vitaliteter och inte flummade ut i stratosfärer av oegentligheter.
IngOehman skrev:Ok?
Piotr skrev:Hum skrev:Hum skrev:Som du vet så är jag ingen höjdare inom elektronik men.... det är väl när spolen i högtalaren framkallar effekt som det behövs en bra dämpfaktor i förstärkaren för att inte påverkas av den "motstående" effekten som bildas vid detta fenomen.
![]()
Och plötsligt var vi utanför just det området som har någon betydelse.
Snacka en massa blaha som är "värdelöst" verkar vara poppis, ju längre ifrån det som är vitalt ju bättre är det.
Har man inte tummen mitt i gumpen så förstår man att en bildar effekt från högtalaren måste ha en negativ påverkan på förstärkaren om dess motstånd mot detta är litet.
Hur skulle det vara om herrarna koncentrerade sig på vitaliteter och inte flummade ut i stratosfärer av oegentligheter.
Tjenare humpen-gumpen.. det där var väl inget vidare snyggt inlägg efter att IÖ tar sig tid att förklara hur det ligger till??
/Peter
Hum skrev:Nu kommer jag med antagande i kvadrat.
Har inte en rörare en utgångstrafo som jag tänker mig har svårare att påverkas ( längre in i förstärkaren) av störande effekt om sådan skulle alstras av högtalare.
Än utgången på en transistorförstärkare. I stora drag???
Ja eller nej.
Svante skrev:(Nu ska man inte tro alltför mycket på mig, jag har aldrig byggt en rörförstärkare men jag tror iaf att det är så.)
IngOehman skrev:5. Tills det att så sker, […]
Hum skrev:Kan mycket väl vara så men... eftersom du är ett steg "vetenskapligare" än Svante så gick det över mitt förstånd.
Dessutom är jag en hien typ, gitter inte läsa hur långa hardanger som hälst. Så kontentan är att jag inte behöver hur mycket grundsnack som hälst, fast nu är det väl inte bara för mig du skriver, jag känner mig hedrad likväl.![]()
Men jag vet också att är man en hejare på någonting så öser man ur sig självklarheter utan hejd. Dock blir dessa självklarheter lätt kryptiska om omgivningen inte har dom rätta förkunskaperna och i det stadiet är jag.
Har heller ingen större ambition att bli någon hejare, bara lite löst som man undrar över ibland.
Jag anser att du IÖ är för bra och dessutom har du ett så snabbgående skrivbord... phu!!!!!!!
Jag är en isolerad företeelse!!!
IngOehman skrev:Vad betyder: Tillsvidare?
("Tills vidare", för dem som ogillar hopskrivning av etablerade begrepp.)
IngOehman skrev:Fick du inga svar av mig menar du?![]()
Vh, iö
Hum skrev:Jag tycker Svante har bättre ...
Hum skrev:Jajaja jaha då får jag analysera mig själv.... och det tog inte lång tid.
Anledning till undran... varför kan det upplevas som om rörare låter bättre? Ett antagande: att den på något vis kan trolla.
Och då med dämpfaktorn eftersom den i regel är skit i förhållande till transistor.
Klarare än så här kan jag inte precisera vad som är ?
För att det inte skall blir för långa hardanger så frågar jag kan den trolla?
Ja eller nej, något annat svar blir nog för långrandigt i mina ögon men det kan ju finnas någon mer.
Enl . min gosse så är allt utom transistor AB skit i förhållande men han överdriver väl på sitt vis.
Svante skrev:Hum skrev:Jag tycker Svante har bättre ...
Mja, fast det är väl inte särskilt mycket vits att göra den jämförelsen så där. Det är ju inte speciellt uppmuntrande, vare sig för Ingvar eller andra att försöka förklara något när du klagar för att du inte tycker att förpackningen duger. Se det i stället som bra att flera faktiskt försöker svara på dina frågor och att du är fri att välja att läsa det som du tycker förklarar bäst för dig.
E skrev:IngOehman skrev:Vad betyder: Tillsvidare?
("Tills vidare", för dem som ogillar hopskrivning av etablerade begrepp.)
En tillsvidare är ju något som svider till!
Det är en bra fråga, i synnerhet för att den sätter ljus på min osäkerhet
kring just det här med tills. Att det ursprungligen är en ellips för ”till dess”
är jag rätt säker på, samt att det i slarvigt talspråk har blivit vanligt att
blanda ihop till och tills – exempelvis säger nog många ”vi väntar tills i mor-
gon”, vilket ju är helknasigt (väntar till dess i morgon); för de flesta som
försöker att prata ordentligt, eller skriva, blir det emellertid: ”vi väntar till
i morgon” – det känns liksom bra när man smakar på det.
Kanske ringer jag Språkrådet i morgon, eller om det passar någon annans
tider bättre: 08-442 42 10 (mån–fre 9–12).
Men tills vidare (till dess vidare kunskap erhållits!) tror jag att svaret på
din fråga är att det är en språklig ellips – en dubbel till och med – för det
jag skrev inom parentes, givetvis något modifierat beroende på samman-
hang.
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster