Bladelius eller Advantage?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 11:49

EngelholmAudio skrev:Alla förstår din problemställning, tillåter jag mig tro.

Men vad hände med SAT? (Beg-) Priserna sjönk då inte drastiskt, ljudet blev varken bättre eller sämre utan höll sig på samma nivå trots ändringarna i företag/märken. Osv. Osv.

Ponera att Advatange läggs ner och samma produkter fortsätter säljas under Bladelius istället. Idag säger man att det inte händer men vi ponerar att det händer om ett år iaf.

Ok. Och? Så? Begpriserna kommer vara i princip samma. Ljudet kommer definitivt vara samma i produkterna (om man inte lyckas detektera ljudliga degraderingar pga gamla kondingar, men det torde vara närmast omöjligt - Morello?).

Idag däremot har Advantage inga planer på att lägga ner. Och det säger man också.

Som företag måste man ju svara med dagens situation, inforamtion och kunskap på dagens frågor om morgondagen.

Svar på din fråga:
Trovärdigheten är helt OK i detta avseendet, i mina ögon.

Hade man däremot börjat tulla på ljudkvaliteen, prestanda eller annan kvalite så hade det nog varit en annan diskussion med ett från mig lite annorlunda svar.

Nja, Hificonsult säger detta. Jag tillåter mig dock att invänta svar från BDG. Om det kommer. Informationen i utlandet är annorlunda, som jag påpekat. Där är det ingen hemlighet att Advantage kommer att läggas ner. Jag har även visat att BDG redan har ersättningsmodeller inom tvåkanal under märket Bladelius, till försäljning i SVERIGE. Sålunda, sammantaget informationen från återförsäljare utomlands och det utgående produktsortiment Advantage uppvisar (inbytesprogram, utförsäljning av S2, S150 som demoex på Bestsound, obefintligt lager hos generalagenten enl egen uppgift, inga nya modeller i pipe-line); allt pekar på att Advantage är på väg att läggas ner. Allt, UTOM den info man får från generalaganten som menar att Thor och Freja enbart kommer att säljas i Sverige under märket Advantage. Dessa två produkter och vilka fler under märket Advanatge, undrar jag då och ifrågasätter detta absurda påstående. Det är detta jag blir förbannad på. INTE att ljudet kommer att bli sämre med en annan logga framtill (även om jag nu skrivit någonstans att jag föredrar den ena framför den andra, men det hör inte till saken, det var en personlig reflektion, och det hade med estetik att göra). INTE att andrahandsvärdet kommer att bli sämre. ELLER NÅGONTING ANNAT än vad jag faktiskt skrivit: Trovärdigheten hos generalagenten!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Bladelius eller Advantage?

Inläggav jonasp » 2004-12-17 12:05

rhenrics skrev:Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?

Kan jag köpa, dock en smula motsägelsefullt! :wink:

Min huvudpoäng är iallafall att ett företags varumärkesstrategi inte är någon god indikator på återförsäljarnas grad av seriositet.

mvh
J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 12:23

jonasp skrev:
rhenrics skrev:Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?

Kan jag köpa, dock en smula motsägelsefullt! :wink:

Min huvudpoäng är iallafall att ett företags varumärkesstrategi inte är någon god indikator på återförsäljarnas grad av seriositet.

mvh
J.

Har aldrig påstått det heller. Jag använder återförsäljarens uttalanden kontra befintlig marknad som indikator på graden av seriositet. Jag ifrågasätter eller kritiserar ej heller företagets (BDG) eventuella varumärkesstrategi. Vill de lägga ner Advantage så har jag inga problem med det, tvärtom! Jag ifrågasätter och kritiserar att det eventuellt KAN vara så att generalagenten inte är ärliga i detta avseende, eftersom det mesta tyder på att den info de lämnar inte är korrekt. Men jag avvaktar som sagt svar från BDG.

Jag skulle förstå vissa skribenters poänger (ang: "spela roll vad det står på fronten", "blir ljudet sämre efter namnbytet?" osv) om det var så att jag gått igång som en tok av den simpla anledningen att ett företag talat om att de tänker lägga ner ett av sina varumärken och ersätta sin produkt med ett annat av sina varumärken. Men så är alltså INTE fallet. Jag är inte helt tappad bakom en vagn, och jag har en viss insikt i vad som påverkar ljudkvaliten och vad som inte gör det. Men denna fråga handlar inte om ljudkvalité!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 13:28

rhenrics skrev:Advantage uppvisar (inbytesprogram, utförsäljning // obefintligt lager hos generalagenten enl egen uppgift,
inga nya modeller i pipe-line); allt pekar på att Advantage är på väg att läggas ner. Allt, UTOM den info man får
ifrån generalaganten som menar att Thor och Freja enbart kommer att säljas i Sverige under märket Advantage.
Dessa två produkter och vilka fler under märket Advanatge, undrar jag då och ifrågasätter detta absurda påstående.
Det är detta jag blir förbannad på.

- Ber om ursäkt ifall vi faktiskt.se varit liite tröga, nu borde poletten ha ramlat ned samt stanna kvar!

Mvh A*

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-12-17 17:19

Hej igen!

Man kan bara säga som det är i vår sits och det är det man känner till.

Om vi hade haft ett helt lager full med Advantageprodukter så hade det varit ett bevis för att vi mörkar, ljuger och försöker lura kunderna på saker som snart skall ha tappat sitt värde.

Om vi inte har lager är det ett bevis på att märket snart skall läggas ned.

Lagerstatusen har varit samma i över ett år nu, dvs allt som kommer tar slut direkt. Om detta kan man ju ha åsikter om som säkerligen kan bli konspiratoriska de också men det är inte så mycket att göra åt.

Hade en dansk återförsäljare sagt att Advantage är 2-kanalprodukter i Sverige utan framtida tänkt nedläggning hade han blivit anklagad för att vara med i konspirationen...

Nu säger han (enligt utsago här på forumet) att Advantage skall läggas ned i framtiden och vips är han insatt på ett särdeles trovärdigt sätt! (namn på den butiken samt på personen som sagt detta vill jag gärna ha, kanske får jag reda på saker jag inte vet något om, har han sagt det till kund kan det ju heller inte vara en "hemlis"?)

Eftersom Best Sound säljer ut Bladelius så ligger det nog något i tanken om nedläggning av märket?....

Best Sound har sålt eller håller på och säljer ut ALL high end inklusive Mark Levinson och Revel för halva priset. Advantage Thor är däremot ej till utförsäljning.

Vad var det mer? Inte lätt att försöka tänka ut alla eventuella negativa infallsvinklar som - om viljan finns - möjligtvis kan konstrueras. man kan också säga att det är omöjligt att värja sig från.

Visst kan Advantagenamnet läggas ned men det är inget som vi i så fall har fått reda på eller hört. Själva kärnfrågan i kritiken (eller vad detta nu handlar om) är därmed besvarad så långt jag mäktar. För våran del spelar det heller ingen som helst roll vad som står på fronten även om jag fattar att det inte är huvudfrågan.

Namn på dansken vill jag dock gärna ha, här på forumet eller via mail.

mvh

Hificonsult
0322-636666
hificonsult1@mac.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 18:49

Sladd skrev:Hej igen!

Man kan bara säga som det är i vår sits och det är det man känner till.

Om vi hade haft ett helt lager full med Advantageprodukter så hade det varit ett bevis för att vi mörkar, ljuger och försöker lura kunderna på saker som snart skall ha tappat sitt värde.

Om vi inte har lager är det ett bevis på att märket snart skall läggas ned.

Lagerstatusen har varit samma i över ett år nu, dvs allt som kommer tar slut direkt. Om detta kan man ju ha åsikter om som säkerligen kan bli konspiratoriska de också men det är inte så mycket att göra åt.

Hade en dansk återförsäljare sagt att Advantage är 2-kanalprodukter i Sverige utan framtida tänkt nedläggning hade han blivit anklagad för att vara med i konspirationen...

Nu säger han (enligt utsago här på forumet) att Advantage skall läggas ned i framtiden och vips är han insatt på ett särdeles trovärdigt sätt! (namn på den butiken samt på personen som sagt detta vill jag gärna ha, kanske får jag reda på saker jag inte vet något om, har han sagt det till kund kan det ju heller inte vara en "hemlis"?)

Eftersom Best Sound säljer ut Bladelius så ligger det nog något i tanken om nedläggning av märket?....

Best Sound har sålt eller håller på och säljer ut ALL high end inklusive Mark Levinson och Revel för halva priset. Advantage Thor är däremot ej till utförsäljning.

Vad var det mer? Inte lätt att försöka tänka ut alla eventuella negativa infallsvinklar som - om viljan finns - möjligtvis kan konstrueras. man kan också säga att det är omöjligt att värja sig från.

Visst kan Advantagenamnet läggas ned men det är inget som vi i så fall har fått reda på eller hört. Själva kärnfrågan i kritiken (eller vad detta nu handlar om) är därmed besvarad så långt jag mäktar. För våran del spelar det heller ingen som helst roll vad som står på fronten även om jag fattar att det inte är huvudfrågan.

Namn på dansken vill jag dock gärna ha, här på forumet eller via mail.

mvh

Hificonsult
0322-636666
hificonsult1@mac.com

Källa:
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/anno ... ad_id=3474

(Återfinns även i trådens första inlägg)

"Thor er voldsomt overdimensioneret, med flere ligheder og kredsløb, fra hans tidligere topmodeller i den nu udgåede Advantage serie."

----------------------
Expert Varde Aps
Ndr. Boulevard 90
6800 Varde
TLF.: +45 75222 333

Bestsound säljer inte ut Bladelius, däremot säljer man ut Advantage. Något annat har jag inte hävdat. Att man skulle sälja ut all high-end får stå för dig. Det känner jag inte till, men det är ju lätt att verifiera.

Slutligen, Sladd, till din bästa och uppriktigaste kännedom: vilka produkter kommer att ingå i Advantage märket framöver och som kommer att säljas exklusivt på den svenska marknaden? Thor, Freja, ... ? Kommer Advantage S250 monoblocken för 69000 paret i fortsättningen att säljas parallellt med Bladelius Grendel som kostar 49000 kr? Vilket av dessa rekommenderar du, vilket är bäst så att säga? Hur många S250 tror du kommer att säljas framöver? Eller för den delen S150. Visst är det så att S1 är nedlagd? S2? Du säger att du bara har att rätta dig efter den info du får från tillverkaren: är du inte själv liiite nyfiken på syftet med att ha ett varumärke med två produkter exklusivt för den svenska marknaden? Varför har ni en bild på Bladelius Freja och inte Advantage Freja på er hemsida om det är Advantage varianten ni säljer i Sverige?

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2004-12-17 19:14

Tramisigaste tråden på länge!

Ett fall för Mulder och Scully kanske?

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-12-17 19:29

Jaså, var det inte svårare...

"I den nu utgående Advantageserie" som det står i den Danska annonsen. Med detta menas säkerligen - på samma sätt som vi förklarar byggnationen av Thor - att den är en mix av (den nu utgångna) S150 slutsteget och (det nu utgångna) S2 försteget.
Kanske skall tillägga att S 250 också är utgånget.

Man pratar alltså om en nedlagd serie och inte ett nedlagt varunamn/märke.

Danskarna har alltså rätt om man läser innantill.
Du behöver ej välja mellan S250 och Grendel.
Best Sound säljer ut all high end, bl a den gamla och numer nedlagda serien med S2, S 150, S250 från Advantage.

Orsaken att det ligger en bild på Bladelius Freja på vår hemsida är att när fotograf Timbre var på plats hos Micke Bladelius för att plåta så var det den som fanns på plats. Jag har en ganska dålig bild på Advantage Freja och valde i stället Bladelius-bilden, med en förklarande bildtext under.

När jag får en timme över skall jag lägga ned "S-serien" på avdelningen "utgångna produkter".

Annars blir man väl stämd för vilseledande marknadsföring.

mvh

Hificonsult AB
0322-636666
hificonsult1@mac.com
www.hificonsult.se

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-17 19:38

Sladd:
"Best Sound säljer ut all high end"

NN:
Ja Sladd, blev lessen när jag kom en vecka för sent
då Best Sound sålt sin Grendel till någon lycklig människa
för ett jäkla bra pris.. :cry:

Varför säljer man ut? Är det omprifilering? En förändrad
marknad kanske.. Samt hårdare konkurens.
NN

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 19:47

Sladd skrev:Jaså, var det inte svårare...

"I den nu utgående Advantageserie" som det står i den Danska annonsen. Med detta menas säkerligen - på samma sätt som vi förklarar byggnationen av Thor - att den är en mix av (den nu utgångna) S150 slutsteget och (det nu utgångna) S2 försteget.
Kanske skall tillägga att S 250 också är utgånget.

Man pratar alltså om en nedlagd serie och inte ett nedlagt varunamn/märke.

Danskarna har alltså rätt om man läser innantill.
Du behöver ej välja mellan S250 och Grendel.
Best Sound säljer ut all high end, bl a den gamla och numer nedlagda serien med S2, S 150, S250 från Advantage.

Orsaken att det ligger en bild på Bladelius Freja på vår hemsida är att när fotograf Timbre var på plats hos Micke Bladelius för att plåta så var det den som fanns på plats. Jag har en ganska dålig bild på Advantage Freja och valde i stället Bladelius-bilden, med en förklarande bildtext under.

När jag får en timme över skall jag lägga ned "S-serien" på avdelningen "utgångna produkter".

Annars blir man väl stämd för vilseledande marknadsföring.

mvh

Hificonsult AB
0322-636666
hificonsult1@mac.com
www.hificonsult.se

Visst kan man tolka det så med lite god vilja. Serien läggs ner men inte märket alltså? Ok det verkar ju vettigt. Du är alltså inte det minsta nyfiken på varför man ska ha ett märke med endast två produkter kvar och som säljs endast i Sverige, medan man säljer samma produkter utomlands under annat märke? Fördyrar inte det tillverkningen? Finns det några synergieffekter osynliga för blotta ögat här? Och om man vill vara riktigt noga så ingår ju Thor också i "S-serien", den som ska läggas ner alltså, för den heter ju S-101 eller hur? Med samma resonemang skulle man även kunna säga att S.A.T. inte heller är nedlagt utan bara produktserien "fix"? Hårklyverier? Vad jag vill komma fram till är att en nedlagd S-serie i allt praktiskt också är ett nedlagt Advantagevarumärke. Vare sig det sker formellt eller ej. För vad är ett varumärke utan några produkter?

Men ok, vi kommer troligen inte längre än så. Har ej heller fått svar från BDG. Jag väntar nog ändå med mitt inköp av Thor tills Bladelius modellen släpps i Sverige.

Förresten, är det verkligen sant det där att Bestsound säljer ut all sin high-end för halva priset? Då lär jag ju köpa en tvåkanals Grendel för 24.500 redan imorgon. Tackar för tipset!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 19:55

Sladd skrev:Namn på dansken vill jag dock gärna ha, här på forumet eller via mail.

-A vill ha bild på dansken! (samt på Gungner)

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-17 20:30

Grendeln dom hade är tyvärr redan såld.
snyft
i
NN

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 22:34

Hej!

2-kanal´s Grendel eller? Men var inte ledsen ty om Grendel nu gick för 24,500 kr då är Thor
ljudmässigt satt till "runt knappt 40 000:- och då är den ett bra köp för de pengarna." men
kostar enbart 22,900 kr så då has det tjänats 1600 kr o när hälften getts à A* har du ändå
800 kr kvar o köpa korv för (Ungersk Salami rekomenderas å det grövsta) A*nnars kan du ju
köpa 3-12st KinaStärkare av likvärdig modell men... endast Sverige Svenska Stärkare hafva!

Mvh A*

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-12-17 22:36

Sug på den, Niklas! 8O

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-17 23:52

Jag fattar inte
NN

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 23:59

Hej!

Nej det är väldigt komplicerat och heta e$oterisk Hifi! Men vafn 25,000kr borde man väl
kunna få hyffsat bra beggade mediumkraftiga PA-steg för, bättre än Grendel i.a.f! A* finna
ej Grendel som enda i prisklass 20k kr som är bra, finns huur mkt somhelst i dom krokarnA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-18 00:00

För de pengarna kan man få en hel del godis 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-12-18 10:07

NNord skrev:Jag fattar inte

Vem gör det?! :roll: 8)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-18 17:34

A*: Har du lyssnat på eller testat Grendel själv? eller är det bara massa skitsnack som kommer från dig?? 8O som det brukar.... 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-18 18:59

Hej!

Har du testat något annat än Grendel i samma eller högre/lägre prisklass eller är din
GrendelDyrkan enkom av rabatterade och/eller nationellt vänskapliga skäl sprungen 8)?

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-18 20:02

Jag har inte testat Grendel och dyrkar den inte. Men jag sågar inget jag inte hört, speciellt då det verkar vara ett ganska vettigt steg...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-19 00:12

Hej!

Sorry, trodde det var du som hade en Grendel!
Den är bra för reklamen (HiFiForum.nu) säger den är bra, m.A*.o! Okej, lyssnA* den gjort antal ggr
o fann det vara schysst steg - om den kostat 24.500 kr! Visst A*lltid kul med Made in Sweden o så
men inte riktigt 24,500 kr´s-LattjoLajban... kul!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-19 14:09

Om den hade kostat 25000 kr hade ju knappast Bladelius gått med någon vinst. De som lyssnat på Grendel eller har ett tycker det är klart prisvärt...
Ibland får man faktiskt betala några slantar för dom goda sakerna här i livet... 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-19 14:20

Hej!

Jo men ifall man konstant ska betala dubbla priser för allt man köper för o vara snäll mot inhemska
konstruktörer så blev det inte mycket kvar till skidsemestern inte, ty tyvärr så kan man ju inte åka
skidor för 1/2 (1/3, 1/4) av priset i Kina... än! Om A* får allt annat till halva (1/3, 1/4) priset så köpA*
hemskt gärna Svensk Hifi till dubbla (tredubbla, osv) priset... deal 8)?

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-19 14:32

A*: Nu är du faktiskt så att svensk "high-end" inte är dyrare än nåt från utlandet. Man sparar ju faktiskt pengar jämfört med att köpa t.ex. Krell, Chord eller ML. Fundera på vad ett steg från något av de märkena med 2*400 eller 5*400 watt skulle kosta! 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 17:30

Har nu fått svar från Bladelius Design Group. Där bekräftar man Hifi-Consults utsago. Anledningen till att man säljer under Bladelius i vissa länder (oklart exakt vilka) är för att kunderna där är mer personorienterade vid sina val av produkter, enl uppgift från BDG. Advantage riktar sig främst mot Sverige, Tyskland och England. Att Advantage ska läggas ner dementeras alltså!

Sladd, om jag nu sjukt desperat gärna vill ha en Bladelius Thor, kan ni inte fixa det ändå?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-20 17:37

Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 17:49

Johan_Lindroos skrev:Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

Öhhh, va? Vad snackar du om?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-20 20:10

Hej!

Jo måhända menar J_L att det nu har varit såå vääldigt mycket ståhej kring denna Thor
så att HC vid det här laget kanske har tröttnat ? (A* hade tröttnat för läänge sedan (Ty
A* har ej en ängels tålamod))

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 20:31

Audiomanikern skrev:Hej!

Jo måhända menar J_L att det nu har varit såå vääldigt mycket ståhej kring denna Thor
så att HC vid det här laget kanske har tröttnat ? (A* hade tröttnat för läänge sedan (Ty
A* har ej en ängels tålamod))

Mvh A*

Tröttnat på vadå? Att tjäna pengar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi