Moderator: Redaktörer
subsand skrev:Hej!
Har upptäckt att jag börjat irritera mig på s och sh ljud i radion, tycker de skär i öronen, Både i bilen och hemma. Är detta ett välkänt fenomen eller har jag fel på prylarna/ fel prylar? Fel på öronen?
subsand skrev:Det var skönt att det inte var öronen det var fel på. Men det kan ju kanske bli det i längden av de här S:en.
.
Lyssnar på P1 och P3 i bilen, Det var där jag upptäckte det först. Man får ju dra på en del för att tränga undan vägbruset, särskilt för att uppfatta tal. Spelar jag för lågt så hör jag bara S:en(Ok, liite överdriver jag nu).
Kommersiella kanaler lyssnar jag sällan på men de brukar låta skit och det köper jag på något sätt. Det får låta hur fan det vill där för mig för jag lyssnar inte. Pallar inte reklamen heller.
Men det är verkligen trist att SR inte har mer koll.
Almen skrev:Lyssna på P2 så hörs samma sak när programledaren kommer in och pratar. Förmodligen är mellansnacket komprimerat och EQ:at, eftersom man kan maxa upp volymen när musiken går och det låter helt perfekt, men när annonsören kommer in måste man kasta sig över volymkontrollen.
rolfzetterberg skrev:Vilken TU-77 hade du-den tidiga med keramiska filter eller den senare med kristallfilter?
Almen skrev:Lyssna på P2 så hörs samma sak när programledaren kommer in och pratar. Förmodligen är mellansnacket komprimerat och EQ:at, eftersom man kan maxa upp volymen när musiken går och det låter helt perfekt, men när annonsören kommer in måste man kasta sig över volymkontrollen.
Det är väl förmodligen alla pensionärer som klagar på att de inte hör vad som sägs emellan musiken...
subsand skrev:Det där känner jag igen, Musiken låter bra men snacket gör det inte.
Är det en svår avvägning teknikerna måste göra?
Kan det vara pensionärernas fel, verkligen? Det skulle vara skönt om det var det. Då har vi iallafall hittat felet.
Hej!
Jag har en fråga angående vad ni gör med de som pratar i P2:s musikprogram eftersom det låter så jämrans illa. När jag lyssnar på musiken så låter det alldeles underbart, det är fin dynamik så att man kan dra upp volymen och få en naturlig uppspelning.
Men när sedan radioprataren kommer in måste man kasta sig på volymkontrollen och dra ned 12-15 dB, eftersom dels medelnivån är extremt höjd, och dels någon sorts EQ/kompression lagts på så att det väser och skriker i diskanten. Jättejobbigt!
Alltså:
1) Varför är det inte samma medelnivå på pratet som på musiken?
2) Varför låter diskanten så illa?
Hälsningar
Hej!
jag har skickat ditt mail vidare till Nils Fagerberg som jobbar med
ljudet här hos oss.
Hälsningar
Annika
Bill50x skrev:Almen skrev:Lyssna på P2 så hörs samma sak när programledaren kommer in och pratar. Förmodligen är mellansnacket komprimerat och EQ:at, eftersom man kan maxa upp volymen när musiken går och det låter helt perfekt, men när annonsören kommer in måste man kasta sig över volymkontrollen.
Håller med. Musiken låter OK men mellansnacket distat. Undrar varför?
/ B
Almen skrev:Och eftersom jag inte fick något svar över huvud taget från Hans
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster