Skorrande S i radio

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

Skorrande S i radio

Inläggav subsand » 2009-08-09 23:26

Hej!
Har upptäckt att jag börjat irritera mig på s och sh ljud i radion, tycker de skär i öronen, Både i bilen och hemma. Är detta ett välkänt fenomen eller har jag fel på prylarna/ fel prylar? Fel på öronen?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-09 23:32

Du borde klara av att ta Danmark 102,5 och där är inga s som utmärker sig speciellt. Kolla nu bra musik, ok om man anstränger sig så är s en SSiga men s låter så om man skickar in micken i "flabben".
Kolla nu Assa solibaha.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Skorrande S i radio

Inläggav Bill50x » 2009-08-10 00:12

subsand skrev:Hej!
Har upptäckt att jag börjat irritera mig på s och sh ljud i radion, tycker de skär i öronen, Både i bilen och hemma. Är detta ett välkänt fenomen eller har jag fel på prylarna/ fel prylar? Fel på öronen?

Inte fel på öronen. Då hade du inte hört felen... :-)

Såväl tuners (radios) som senare prylar kan ha problem med att återge just dessa ljud. Det kan finnas många anledningar, tex klippning i senare led. Kanske orsakat av alltför flitigt hissande av övre mellanregister och diskant för att skapa ett "klarare" ljud.

/ B

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-08-10 09:53

Du har absolut inte fel på öronen-tvärtom.Det kan vara så att du har råkat ut för det senaste eländet-de klippande kindmikrofonerna.
De här nya mikarna, som framför allt SVT har börjat använda men även TV4 och nu har jag tyvärr också hört dem i radion(P1),är det mest bedrövliga jag hört på länge.Vanliga "s" förvandlas till ett underligt "f".Märks mest på kvinnliga röster,givetvis,eftersom de har en ljusare klang.Första gången jag hörde en sån här mik var i "Fråga doktorn"där programledaren Susanne Axell lät som om hon hade tappat en halv framtand!
Förklaringen till det här eländet gissar jag är väl inte själva miken,utan det finns säkert någon kompressor eller limiter någonstans som klipper fult.
Varför hör inte SVTs tekniker detta????

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-08-10 12:20

En del av processeringen i framförallt radio bygger på att man distar/klipper signalen för att det ska låta maximalt starkt.
I fm-radio diskanthöjer man vid utsändning och diskantsänker lika mycket i mottagaren. Ett primitivt sätt att sänka brusnivån, men som fungerade hyggligt, innan man började pressa upp nivåerna som man gjort nu. Vad man får är minskad maxnivå i diskanten och nu när man pressat upp nivåerna så hårt som man gör nu så går det helt enkelt överstyr. Man kund valt att bara använda distfri kompressor, men då skulle diskanten upplevas som allt för svag, så man väljer att också dista signalen eftersom det låter starkare. Starkare är tydligen den enda som räknas. Ljudkvalitén, den bryr man sig dåligt om.

Det som också händer är att eftersom man ligger och modulerar på fm-standardens gräns hela tiden (eller faktiskt övermodulerar som en del av privatradiostationerna) så kan det läggas till dist även i mottagarna, som inte förmår att hantera signalen.
Förr var det mest enstaka toppar som stack upp och klippte lite så där knappt hörbart. Nu ligger den hårdkomprimerade signalen där och skrapar mest hela tiden.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-08-10 15:04

Det var skönt att det inte var öronen det var fel på :) . Men det kan ju kanske bli det i längden av de här S:en. :( .
Lyssnar på P1 och P3 i bilen, Det var där jag upptäckte det först. Man får ju dra på en del för att tränga undan vägbruset, särskilt för att uppfatta tal. Spelar jag för lågt så hör jag bara S:en(Ok, liite överdriver jag nu :) ).
Kommersiella kanaler lyssnar jag sällan på men de brukar låta skit och det köper jag på något sätt. Det får låta hur fan det vill där för mig för jag lyssnar inte. Pallar inte reklamen heller.
Men det är verkligen trist att SR inte har mer koll.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-10 19:17

Man blir förbannad, här klarar man inte av ett jäkla dugg över huvud taget. Varför in i norden skall vi vara så dåliga.
Har det med vår syn på saker och ting, jag tror det här sväljas allt hur dåligt det än är.
Kolla bara den förbannade radion sådan med reklam, hur tusan kan det finnas folk som lyssnar på det dravlet?

Peka på något svenskt som är bra så man kan bli positiv igen. 8O 8O

Det är här precis som att det inte får finnas något bra, man blir jäkligt irriterad.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-08-10 19:31

Hum skrev:
Peka på något svenskt som är bra så man kan bli positiv igen. 8O 8O

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-10 20:02

Nu menade jag något som var vår förtjänst, men det var en vacker bild så den får gå. :)
Ibland blir man hemfallen åt hur dålig smak Folke ha eftersom denne Folke sväljer vad tusan sin hälst.
För min del gillar jag Sort Guld men köper aldrig sådan här eftersom jag är emot att den som säljs här har några 1/10 % mindre etanol i sig och därmed också stamvörtsstyrka.
Bara principer men det retar mig och då får jag göra något åt det.
Har sett att många spritsorter är 38%, hur fan kan någon dricka så svag sprit, man ryser ända ner i tårna, fast den är kanske bara gjord för blandning men ändå, man blir förbannad.
All whisky var 43% vilket vara exakt där den skall vara men nu... ännu ett man blir förbannad över.
Och folk köper sådant piss!!! Har jag vaknat på fel sida eller vad?
Min sprit drog dom in var 50,5%, den värmde hela vägen ner i magen, var kanon god enl. mitt tycke.
En apotekares recept från Kristianstad, det var en kille som kunde sin saker.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-08-11 10:56

subsand skrev:Det var skönt att det inte var öronen det var fel på :) . Men det kan ju kanske bli det i längden av de här S:en. :( .
Lyssnar på P1 och P3 i bilen, Det var där jag upptäckte det först. Man får ju dra på en del för att tränga undan vägbruset, särskilt för att uppfatta tal. Spelar jag för lågt så hör jag bara S:en(Ok, liite överdriver jag nu :) ).
Kommersiella kanaler lyssnar jag sällan på men de brukar låta skit och det köper jag på något sätt. Det får låta hur fan det vill där för mig för jag lyssnar inte. Pallar inte reklamen heller.
Men det är verkligen trist att SR inte har mer koll.

Det kan vara din mottagare som inte klarar att hantera den starka modulationen, att man för att uppnå bättre känslighet valt att göra mottagaren allt för smalbandig eller att mottagaren inte låser rätt mot frekvensen. SR övermodulerar inte, vad jag märkt.
På vägen störs jag sällan av skorrande s-ljud när jag lyssnar på SR, förutsatt att mottagningen är god... Om man befinner sig i en miljö med dålig mottagning och mycket reflexer, då kan skorrandet (fräsande s-ljud) komma och gå i mottagningssvackorna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-08-11 16:06

Det kan vara din mottagare som inte klarar att hantera den starka modulationen, att man för att uppnå bättre känslighet valt att göra mottagaren allt för smalbandig eller att mottagaren inte låser rätt mot frekvensen. SR övermodulerar inte, vad jag märkt.
På vägen störs jag sällan av skorrande s-ljud när jag lyssnar på SR, förutsatt att mottagningen är god... Om man befinner sig i en miljö med dålig mottagning och mycket reflexer, då kan skorrandet (fräsande s-ljud) komma och gå i mottagningssvackorna.[/quote]

Kan vara mottagaren kanske, men tycker det är konstigt att det hörs samma både hemma och i bilen. Ska prova en tredje mottagare vid tilfälle.
Kan man säga nånting generellt om mottagare? Är de bättre nu eller förr?
Sitter en modern i bilen medan jag kör på en gammal reciever hemma.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-13 03:51

Moderna mottagare är nog inte bättre vad gäller demodulationen. Och jag har fattat det som att ditt problem uppträder ständigt och inte bara vid dåliga mottagningsförhållanden, för då kan det ju låta precis hur illa som helst innan en eventuell brusspärr får tyst på eländet.
Men det skedde ett "paradigmskifte" åtminstone på kontinenten när man införde kabel-TV. I Tyskland matar man in alla FM-sändare i kabelnätet som ö.h.t. kan tas emot någonstans inom respektive förbundsland. Med över 40 kanaler på FM-bandet ligger de så tätt, att det inte ens är teoretiskt möjligt att skilja dem. Men man försöker i alla fall i och med att mottagarna utrustats med smalbandiga MF-filter för att garantera selektiviteten även i detta fall. Det är framför allt s-ljuden, som orsakar överhörning. Jag har aldrig lyckats utreda, vilken typ av distorsion som uppträder när man bandpassfiltrerar en FM-signal. Inte ens en välmeriterat professor i teletransmissionsteori kunde hjälpa mig ... då för mer än 25 år sen. Besselfunktionen, som beskriver enveloppen i frekvensplanet, är ju faktiskt oändligt bred, även om den huvudsakliga energin ligger inom 5 modulationsgrader. Så helt ostraffat sker det väl inte, även om jag inte har guldöron nog att beskriva distorsionen. Detta problem med kabelmottagning borde du inte ha i bilen eller med mottagning över antenn alls, men det tvingade mig att köpa en ny radio med mindre bandbredd, trots att den gamla (Sentec TU-77) var bra. Den nya (Sony) har valbar bandbredd, så att man kan välja bort den höga selektiviteten vid mottagning över antenn. Men riktigt bra blev det inte på de högst fem av alla 40 stationerna i kabeln, som jag ville lyssna på i Tyskland. Här i Sverige skickar det förbannade Comhem ut FM-signalen in kabeln på samma frekvenser som det mottas över antenn och med låg nivå. Då kan interferenser heller inte undvikas, men mellan direkt mottagning (instrålning) och via kabeln!
Vill någon läsa mer om mitt lidandes historia vad gäller FM-mottagning så titta här.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-08-13 10:58

Vilken TU-77 hade du-den tidiga med keramiska filter eller den senare med kristallfilter?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-08-13 20:38

Lyssna på P2 så hörs samma sak när programledaren kommer in och pratar. Förmodligen är mellansnacket komprimerat och EQ:at, eftersom man kan maxa upp volymen när musiken går och det låter helt perfekt, men när annonsören kommer in måste man kasta sig över volymkontrollen.

Det är väl förmodligen alla pensionärer som klagar på att de inte hör vad som sägs emellan musiken... :(

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-13 20:51

Extra krut på DkR i dag, blir överstyrt när dom tar i med knaster som följd.
Men det är nog bara från denna inspelningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-13 20:56

Almen skrev:Lyssna på P2 så hörs samma sak när programledaren kommer in och pratar. Förmodligen är mellansnacket komprimerat och EQ:at, eftersom man kan maxa upp volymen när musiken går och det låter helt perfekt, men när annonsören kommer in måste man kasta sig över volymkontrollen.

Håller med. Musiken låter OK men mellansnacket distat. Undrar varför?

/ B

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-13 22:14

rolfzetterberg skrev:Vilken TU-77 hade du-den tidiga med keramiska filter eller den senare med kristallfilter?

Hej Rolf, du tycks ju vara den verklige "vintage"-experten ...
Då måste jag titta efter. Schemat säger TQF 2599 och broschyren talar om "monolitiska kristallfilter". Är det de bättre i så fall? (Det är en rätt stor metallburk, inte de små, som ser ut som keramiska kondensatorer fast med tre ben.) Och jag har den kvar (till min dator), för vid mottagning från antenn, som den av tidsskäl är gjord för, är den bra!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-08-13 22:55

Aha,misstänkte nästan det.Din variant har tydligen ett kristallfilter.Eftersom ett sådant oftast är smalare(har liksom en flat topp och branta sidor i filtreringen)än ett par simpla keramiska(som mera liknar ett brett fjäll på avstånd!),så finns ju risken att modulationen kommer ut i "kanterna" och ställer till med oljud.Filtret klipper.Och ett xtalfilter som klipper låter inte bra.Men med "normala" sändare är det ett bättre filter.
Inom den professionella komradion-där jag har fuskat lite-är xtalfilter ett "måste".
Kom att tänka på AoE som för ett antal år sedan hade ett FMtunerbygge med 3 (eller var det fyra?)xtalfilter!
Ett sätt att få bättre data med keramiska,är att seriekoppla en bunt sådana,vilket många japanska tillverkare har gjort.Upp till 3-5 st kan man se på de dyrare mottagarna.Troligen är det också billigare än ett enda xtalfilter.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-13 23:20

Precis: Sentecen är bra - för det som UKV-bandet är dimensionerat för: Man riktar en skaplig antenn mot lokalsändaren; då är S/N bra relativt andra sändare. Men den gav överhörning från otillåtet närbelägna frekvenser (ibland 300 kHz!) i kabeln, oavsett dämpning på antenningången. Att nya mottagare ger (valbart) bättre selektivitet på bekostnad av distorsionen framgår också av specifikationen ... om tillverkaren är ärlig. (Mottagning med inomhusantenn var inget alternativ i mitt hus: Kabeln matades med en otroligt hög nivå, så att den strålade ut andra sändare på samma frekvenser. Och den överhörningen är ju värst, som inte maskeras av samma signal.)
Dessutom är ju modulationsutrymmet mer än överbelastat med pilottonstereo och RDS och ytterligare mer (personsökare?), och det ger sig någon gång tillkänna ...

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-08-13 23:26

Almen skrev:Lyssna på P2 så hörs samma sak när programledaren kommer in och pratar. Förmodligen är mellansnacket komprimerat och EQ:at, eftersom man kan maxa upp volymen när musiken går och det låter helt perfekt, men när annonsören kommer in måste man kasta sig över volymkontrollen.

Det är väl förmodligen alla pensionärer som klagar på att de inte hör vad som sägs emellan musiken... :(

Det där känner jag igen, Musiken låter bra men snacket gör det inte.
Är det en svår avvägning teknikerna måste göra?
Kan det vara pensionärernas fel, verkligen? Det skulle vara skönt om det var det. Då har vi iallafall hittat felet. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-08-14 00:48

subsand skrev:Det där känner jag igen, Musiken låter bra men snacket gör det inte.
Är det en svår avvägning teknikerna måste göra?
Kan det vara pensionärernas fel, verkligen? Det skulle vara skönt om det var det. Då har vi iallafall hittat felet. :D

I min bok är det, att snacket mellan låtarna blir för högt
o distat, just det som pensionärerna klagar på ! 8O :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-08-14 01:06

Kategorie Quarz
Beschreibung Quarzfilter 10,7MHz, 160 kHz Bandbreite
Hersteller TOYOCOM
Gehäuseform 4PIN 30x20mm
RoHS-konform Nein
Originalverpackt Nein
Bemerkung Phasenlinearer 10,7MHz Quarzfilter mit geringer Durchlassdaempfung und steilem Daempfungsverlauf; Durchlassdaempfung typ. -4dB;bei +-400kHz von Nennfreq. ca. -60dB Daempfung; für UKW Anwendungen
Kundenlager 0 Stück
Mindestabnahmemenge 20 Stück
Verpackungseinheit 10 Stück
Preis ab 1 Stück 5,00 EUR

Har nog nån Toyokatalog liggande nånstans, kanske lite filter också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-08-14 11:57

Och såhär ser det ut med 4 xtalfilter i en FMtuner.Teoretiskt bra,men det finns vissa risker med att använda så många filter.
Bild

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-14 12:29

Oj .... 8O

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-14 17:18

Nu har jag i alla fall mailat Hans Häggström på P2 och ställt frågan.

Hej!

Jag har en fråga angående vad ni gör med de som pratar i P2:s musikprogram eftersom det låter så jämrans illa. När jag lyssnar på musiken så låter det alldeles underbart, det är fin dynamik så att man kan dra upp volymen och få en naturlig uppspelning.

Men när sedan radioprataren kommer in måste man kasta sig på volymkontrollen och dra ned 12-15 dB, eftersom dels medelnivån är extremt höjd, och dels någon sorts EQ/kompression lagts på så att det väser och skriker i diskanten. Jättejobbigt!

Alltså:
1) Varför är det inte samma medelnivå på pratet som på musiken?
2) Varför låter diskanten så illa?

Hälsningar
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-14 20:39

Och han svarar: Det beror på att vi är svenskar och är kass. Ingenting får vara riktigt bra här för vi uppskattar aldrig när det är bäst, medelmåtta gosse är det som gäller.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-14 22:04

"Skorrande S" ...
De kommer att svara, att det är när skåningar pratar!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 11:31

Och eftersom jag inte fick något svar över huvud taget från Hans skickade jag om det till vanliga lyssnarservice, och fick svar drekt:
Hej!

jag har skickat ditt mail vidare till Nils Fagerberg som jobbar med
ljudet här hos oss.

Hälsningar
Annika

Så nu får man se hur lång tid Nils tar på sig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-10-21 11:44

Bill50x skrev:

Håller med. Musiken låter OK men mellansnacket distat. Undrar varför?

/ B

Därför att det måste låta minst lika illa i alla mottagare!
Annars kan inte teknikerna känna sig överlägsna idiotpacket som lyssnar på vadenuär som man envisas att störa teknikerna med.

Jag håller med.

Jag lyssnar ibland på France-Musique, och där är mellansnacket inte sämre än musiken, lite lite bottenlyft ung som den inbyggda kompressionsmöjligheten i DAB bara. Ingen EQ.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 15:29

Almen skrev:Och eftersom jag inte fick något svar över huvud taget från Hans

Och bara för det fick jag precis ett mycket trevligt mail från hr H med en ursäkt för dröjsmålet. Trevligt! :)

Nästa

Återgå till Teknikforum